سازمان مجاهدین خلق؛ گروه انقلابی دیروز و عامل امپریالیسم امروز

0
420

 ارتش آزادی‎بخش ملی در تهاجم به خاک ایران حتی از ارتش عراق ستیزه جوتر بود (۱۲)، تا آن جا که در زمان اعلام آتش‎بس توسط سازمان ملل، به خاک ایران حمله و تعدادی روستا را تخریب کرد. در این جا بود که سازمان مجاهدین خلق و گروه‎های وابسته به آن رسماً به تابعی از سیاست عراق، و بالتبع، سیاست سازمان سیا تبدیل شدند که از صدام در برابر ایران حمایت می‎کرد. 
این دگرگونی هاهمچنین باعث بهبود روابط با اسرائیل شد (۱۳) و طرفین به تبادل اطلاعات در حوزه ایران روی آودند. در این مقطع مرام سازمان مجاهدین خلق از اکثر ایرانی‎ها (یا اکثر مردم جهان) فاصله گرفت و اساساً تبدیل به فرقه شد. گروه پیروی از قوانین مسعود رجوی را در دستور کار خود قرار داد، از جمله این قوانین طلاق گرفتن زنان مسن از شوهرانشان و ازدواج نکردن زنان جوان بود. (۱۴) همچنین سازمان مجاهدین خلق از پایبندی خود به مارکسیسم هم فاصله گرفت و در عوض، تفکراتی نظیر روابط گسترده با غرب، سرمایه‎داری، و آزادی مذهبی را اتخاذ کرد. (۱۵) سازمان مجاهدین خلق پس از جنگ ایران و عراق تا سال ۲۰۰۳، زمانی که در عملیاتی محدود از سوی نیروهای عراقی برای مقابله با حمله آمریکایی ها شرکت کرد، به اقدامات تروریستی در خاک ایران ادامه داد. مجاهدین به همراه نیروهای ارتش عراق خود را تسلیم آمریکایی ها کردند، هرچند، برخلاف عراقی ها، از سوی دونالد رامسفلد، وزیر دفاع ایالات متحده، حائز «شرایطی ویژه» شناخته شدند (۱۶) که با آن در زمره غیرنظامیان طبقه بندی می شدند. اعطای عنوان غیرنظامی به جنگجویان مجاهد خلق به سبب مخالفت نآآن ها با حکومت ایران، اعتراض گروه های نخبگانی در آمریکا را در پی داشت، تا جایی که حتی صدای اندیشکده رند، که مرکزی است با گرایشات دست راستی، را درآورد. (۱۷) چنین عنوانی به این جنگجویان امکان می داد در هنگام بازداشت و حبس از حمایت های ویژه قانونی بهره مند شوند.

سازمان مجاهدین خلق؛ گروه انقلابی دیروز و عامل امپریالیسم امروز

جیم کری، پرس نیوز (ترجمه مهدی حداد، بنیاد هابیلیان)، سوم فوریه ۲۰۱۸

7448482780_2180a76b3c_bThe Iran Protests, Regime Change, And The MEK 

زهره قائمی فرمانده ترور صیاد شیرازیProtests in Iran were also manipulated by Mojahedin Khalq (MEK, MKO, Rajavi cult) in Albania

لینک به منبع

لینک به متن اصلی (انگلیسی)

سازمان مجاهدین خلق؛ گروه انقلابی دیروز و عامل امپریالیسم امروز

نوشته جیم کَرِی در پرس نیوز؛ ترجمه مهدی حداد، بنیاد هابیلیان بهمن ۱۴, ۱۳۹۶

تاریخچه خشونت آمیز سازمان مجاهدین خلق باعث شده تنها دوستان آنان کسانی باشند که می‎خواهند به هر قیمت ممکن، رژیم ایران را عوض کنند.

اعتراضات اخیر در ایران باعث شد تا عده‎ای، برای اولین بار، با گروهکی از ایران رانده‎شده موسوم به سازمان مجاهدین خلق، و گروه سیاسی‎ پوششی آن با نام شورای ملّی مقاومت ایران آشنا شوند. در حالی که مخاطبین سانه‎های غربی ممکن است نام مجاهدین خلق را شنیده باشند، اطلاعات لازم را درخصوص ماهیت این سازمان و شاخه سیاسی آن در اختیار آن ها قرار نداده اند. درعوض، این رسانه ها تجمعات مجاهدین را به شکل اعتراضات ضدحکومتی به تصویر می کشند و این گونه القا می کنند که خواسته تجمع کنندگان، مطالبه عمومی مردم ایران است. مشکل این تجمعات، که رسانه هایی نظیر فاکس نیوز، سالن، و واکس آن را به طور گسترده پوشش می دهند، این است که در ایران برگزار نمی شود. (۱)

رسانه های خبری چندگانه به جای انعکاس اعتراضات مردمی مشروع در ایران، اعتراضات در شهرهایی چون پاریس را پوشش می دهند، که مقر شورای ملی مقاومت است. علت پوشش رسانه ای اعتراضات مجاهدین این است که در آن شعار براندازی دولت انقلابی در ایران را سر می دهند، خواسته ای کاملاً متفاوت باآنچه معترضین در ایران می‎خواهند. (۲)

اما مجاهدین خلق و شورای ملّی مقاومت ایران واقعاً کیستند؟ چگونه این گروه، که ادعا می کند آمیزه ای سازوار از تشیع و مارکسیسم است (۳) و تا سال ۲۰۱۲ در فهرست تروریستی ایالات متحده قرار داشت (۴)، به متحد نزدیک سیاست خارجی آمریکا و ابزاری برای اعمال فشار بر ایران تبدیل شد؟ برای شناخت بهتر اینکه سازمان مجاهدین خلق چگونه خود را در عقد کشورهایی نظیر اسرائیل و آمریکا درآورد، باید تاریخچه کامل آن را بررسی کنیم.

منشأ مجاهدین خلق در ایران پیش از انقلاب

سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۹۶۵ توسط شش عضو جداشده از نهضت آزادی ایران تأسیس شد. نهضت آزادی گروهی میانه‎رو بود که از اندیشه های محمد مصدق، نخست‎وزیر سابق ایران، پیروی می‎کرد.
بنیان‎گذاران سازمان مجاهدین خلق پیروان علی شریعتی، متفکر چپ‎گرای شیعه بودند. (۵) این گروه از نهضت آزادی جدا شد؛ زیرا دیدگاه میانه‎رویی را که نسبت به دولت شاه اتخاذ کرده بودند، قبول نداشت.

سازمان مجاهدین خلق را پس از شکل گیری به عنوان بخشی از ائتلاف بزرگ انقلابی ضد شاه (که در آن جریان های مارکسیستی و لیبرال به راحتی در کنار هم فعالیت می کردند)پذیرفتند. این گروه همانند دیگر جریان های انقلابی، مخالف منافع غرب در ایران بود. در سال‎های منتهی به انقلاب،
این گروه اقدامات خود را بر ضربه زدن به منافع ایالات متحده در ایران متمرکز کرد و در این راستا به ربودن داگلاس آرتور دوم (۶)، سفیر ایالات متحده و قتل هارولد پرایس، سرتیپ نیروی هوایی آمریکا، مبادرت کرد. آن‎ها همچنین زنجیره ای از بمب‎گذاری‎ها را در ایران ترتیب دادند که در بسیاری از آن‎ها، شهروندان و دارایی‎های ایالات متحده مورد هدف قرار گرفت. (۷)

این گروه در زمان سقوط شاه، همگام با گروه‎های انقلابی اسلامی به فعالیت خود ادامه داد و حتی مدعی است که در افشای کودتای نوژه در سال ۱۹۸۰ که با هدف براندازی حکومت ترتیب داده شده بود، نقش داشته است. (۸)
این گروه در سال ۱۹۸۰ تلاش کرد که برای نامزدی ریاست‎جمهوری گزینه‎های خود را معرفی کند، اگرچه آن ها به علت عقاید متضاد با انقلاب اسلامی از سوی آیت‎الله خمینی فاقد صلاحیت شناخته شدند. چندی بعد این قضایا منجر به ایجاد تنش بین سازمان مجاهدین خلق و دولت ایران شد و در نهایت مجاهدین به حملات تروریستی علیه دولت مردان ایران روی آوردند. (۹)

در آن زمان، دولت انقلابی در ایران از سطح بالایی از حمایت مردمی برخوردار بود (۱۰)  که این مسئله باعث شد در چشم آحاد وسیعی از مردمْ ادامه فعالیت سازمان مجاهدین خلق ناپذیرفتنی جلوه کند. طبیعتاً، این امر منجر به عدم مشروعیت سازمان مجاهدین خلق و در نتیجه فرار رهبر این گروه از ایران شد، فردی که در نهایت از فرانسه سر درآورد.

سازمان مجاهدین خلق در خارج از ایران: از گروهی انقلابی تا گروهکی ارتجاعی

با ناکام ماندن مجموعه عملیات تروریستی مجاهدین خلق علیه دولت انقلابی ایران، این گروه مجبور به گریختن به فرانسه شد (۱۱)، کشوری که سال‎ها در آن‎  باقی ماند. مجاهدین در سال ۱۹۸۶، در راستای توافقنامه ای میان و تهران و پاریس مبنی بر آزادکردن گروگان‎های فرانسوی در ازای تحریم سازمان مجاهدین خلق، مجبور به ترک فرانسه شدند.

پس از اخراج از فرانسه، کشورهای زیادی نبودند که حاضر به پذیزش سازمان مجاهدین شوند و این گروه هم قادر باشد به آن جا نقل مکان کند، الا یک کشور که درگیر جنگ مستقیم با ایران بود:عراق صدام. با اینکه مجاهدین در هنگام اقامتشان در ایران بارها صراحتاً صدام را متجاوز خوانده بودند، اما اکنون با دولت عراق در مقابله با ایران دست به یکی کردند و نیرویی موسوم به ارتش آزادی‎بخش ملی ایران  را تشکیل دادند.

 ارتش آزادی‎بخش ملی در تهاجم به خاک ایران حتی از ارتش عراق ستیزه جوتر بود (۱۲)، تا آن جا که در زمان اعلام آتش‎بس توسط سازمان ملل، به خاک ایران حمله و تعدادی روستا را تخریب کرد. در این جا بود که سازمان مجاهدین خلق و گروه‎های وابسته به آن رسماً به تابعی از سیاست عراق، و بالتبع، سیاست سازمان سیا تبدیل شدند که از صدام در برابر ایران حمایت می‎کرد.
این دگرگونی هاهمچنین باعث بهبود روابط با اسرائیل شد (۱۳) و طرفین به تبادل اطلاعات در حوزه ایران روی آودند.

در این مقطع مرام سازمان مجاهدین خلق از اکثر ایرانی‎ها (یا اکثر مردم جهان) فاصله گرفت و اساساً تبدیل به فرقه شد. گروه پیروی از قوانین مسعود رجوی را در دستور کار خود قرار داد، از جمله این قوانین طلاق گرفتن زنان مسن از شوهرانشان و ازدواج نکردن زنان جوان بود. (۱۴) همچنین سازمان مجاهدین خلق از پایبندی خود به مارکسیسم هم فاصله گرفت و در عوض، تفکراتی نظیر روابط گسترده با غرب، سرمایه‎داری، و آزادی مذهبی را اتخاذ کرد. (۱۵)

سازمان مجاهدین خلق پس از جنگ ایران و عراق تا سال ۲۰۰۳، زمانی که در عملیاتی محدود از سوی نیروهای عراقی برای مقابله با حمله آمریکایی ها شرکت کرد، به اقدامات تروریستی در خاک ایران ادامه داد. مجاهدین به همراه نیروهای ارتش عراق خود را تسلیم آمریکایی ها کردند، هرچند، برخلاف عراقی ها، از سوی دونالد رامسفلد، وزیر دفاع ایالات متحده، حائز «شرایطی ویژه» شناخته شدند (۱۶) که با آن در زمره غیرنظامیان طبقه بندی می شدند. اعطای عنوان غیرنظامی به جنگجویان مجاهد خلق به سبب مخالفت نآآن ها با حکومت ایران، اعتراض گروه های نخبگانی در آمریکا را در پی داشت، تا جایی که حتی صدای اندیشکده رند، که مرکزی است با گرایشات دست راستی، را درآورد. (۱۷) چنین عنوانی به این جنگجویان امکان می داد در هنگام بازداشت و حبس از حمایت های ویژه قانونی بهره مند شوند.

حضور سازمان مجاهدین خلق در عراق نفرت عمومی نسبت به ایشان در ایران را افزایش داد. در حالی که ایرانیان، گه گاه، به علت مطالبات مشروع خود، از جمله اصلاحات اقتصادی، اعتراض سر می دهند، هرگز گذشته را فراموش نمی کنند و به شدت مخالف دخالت آمریکا در امور داخلی کشورشان هستند. (۱۸)

دوستی جز امپریالیست‌ها ندارند

گذشته کثیف سازمان مجاهدین خلق نشان می دهد چرا تنها دوستان باقی مانده آن‎ها کشورهای غربی و متحدین آن‎ها هستند که به دنبال تغییر رژیم در تهران اند. این گروه همواره از نقش آفرینی در تلاش ها برای تغییر رژیم در ایران در ازای تحت حمایت قرارگرفتن و جذب منابع استقبال کرده است. سازمان مجاهدین خلق به زودی به ابزاری بدل شد که هر موجودیتی که در پی سرنگونی حکومت در تهران بود، از آن بهره می جست. از جمله اسرائیل که معمولاً از این گروه به عنوان منبعی برای درز اطلاعات استفاده می کند، بدون این که به آن ها باور داشته باشد. بارزترین نمونه این رابطه انتشار اطلاعاتی از جانب سازمان مجاهدین خلق بود که در آن ادعا می‎کرد ایران در حال توسعه فن‎آوری تسلیحات هسته‎ای است. (۱۹) در حالی که نادرستی این ادعاها ثابت شد(۲۰)، آنچه موجب نفرت بیشتر از آنان شد، این بود که اطلاعات نادرست را موساد به آن‎ها داده بود. (۲۱)

سازمان مجاهدین خلق همچنین مظنون به دست داشتن در قتل دانشمندان هسته‎ای ایران است. (۲۲) گفته می شود زمانی که این گروه در اردوگاه نظامیان آمریکایی عراق موسوم به کمپ اشرف  مستقر بوده، توسط موساد آموزش دیده،(۲۳) فرصت یافته است تا در داخل ایران به فعالیت های تروریستی پنهان بپردازد. (۲۴)

سازمان مجاهدین خلق خدمات خود به اسرائیل را در پروژه‎های دیگری نیز ادامه داد. برای مثال گفته می شود این گروه در سوریه، اطلاعات مربوط به جنگ حلب و سایر مناطق جنگی را در اختیار اسراییل قرار داده است. (۲۵) این گروه که پیشتر مورد تقبیح هر دو حزب سیاسی آمریکا بود، ناگهان به نورچشمی جریان نومحافظه‎کار تبدیل شد که با هرکدام از اعضای این جریان از نیوت گینگریچ گرفته تا رودی جولیانی ملاقات کردند (۲۶) و حتی از گروهی از نمایندگان سنا که برای ملاقات با اعضای آن ها به آلبانی سفر کرده بودند، پذیرایی کردند. (۲۷)

سازمان مجاهدین خلق در اعتراضات اخیر

سازمان مجاهدین خلق بااین که همچنان در ایران منفور است، هنوز برای ایالات متحده مهره ای ارزشمند محسوب می شود. زیرا هم تصویری از «ایرانیان مخالف حکومت» را فراهم  می کند و هم در جایگاه مجرایی برای انتشار اطلاعات غلط  به منظور اهریمنی جلوه دادن ایران عمل می‎کند. اعتراضات اولیه در ایران از سوی شهروندان و با مطالبات مشروع بر سر افزایش قیمت های کالاهای مصرفی ضروری و سرعت کند اصلاحات اقتصادی آغاز شد. (۲۸) با این حال حتی آن هایی که مخالف دولت هستند نیز جزو بخش بزرگی از شهروندان ایرانی هستند که احساسات ضدآمریکایی دارند. (۲۹)

در حالی که رسانه‎های غربی عموماً بر روی مسالمت‎آمیز بودن تجمعات سازمان مجاهدین خلق در کشورهایی نظیر فرانسه تأکید می کنند، حکومت ایران اعلام کرده چندین هسته ازاین گروه را که قصد برانگیختن خشونت در اعتراضات اخیر در ایران داشته اند، دستگیر کرده است. (۳۰) نباید فریب ظاهر اغواکننده تظاهرات سازمان مجاهدین خلق را خورد و آن ها را شهروندان معمولی ایران پنداشت که مطالبات مشروع خود را دنبال می کنند. باید به یاد داشت که این گروه، سازمانی تروریستی است و در کشوری که ادعا می‎کند به دنبال «آزادکردن» آن است، تقریباً منفور همه است.

جیم کری، روزنامه‎نگار و سردبیر ژئوپولیتیک آلرت است. تخصص وی در امور خاور‎میانه و آسیا است.

منابع:

(۱) Coverage of Iran Protests Illustrated With Protests Not in Iran––O
rganized by Fringe Cultists, Adam Johnson, fair, January 11, 2018,

(۲) https://www.ncr-iran.org/en/news/iran-protests

(۳) A Former MEK Member Talks About the Extremist Iranian ‘Cult’,
Adam Forrest, vice, Sep 2 2014,

https://www.vice.com/en_us/article/exmqnz/masoud-banisadr-mek-cult-184

(۴)  Iranian Dissidents Convince U.S. to Drop Terror Label,
SCOTT SHANE, The New York Times, SEPT. 21, 2012,

(۵) Ali Shariati and the Ideologization of Religion,
ESKANDAR SADEGHI-BOROUJERDI, PBS, 30 Oct 2011

https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbureau
/۲۰۱۱/۱۰/ali-shariati-and-the-ideologization-of-religion.html

(۶) A Mujahideen Conundrum: The multiple faces and roles
of the Iranian MeK, Eduardo Lacerda

(۷) Q&A: what is the MEK and why did the US call it a terrorist organisation?,
Chris McGreal, The Guardian, 21 Sep 2012,

https://www.theguardian.com/politics/2012/sep/21/qanda-mek-us-terrorist-organisation

(۸) http://www.iranhrdc.org/english/english/publications
/witness-testimony/3174-witness-statement-bahman-rahbari.html

(۹) US War on Iran Takes Bizarre Turn. US Covert Support to
Mujahedeen-e-Khalq (MEK), Tony Cartalucci, Global Research, October 26, 2014,

(۱۰) In pictures: The Iranian revolution, BBC News,
http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/pop_ups/04/middle_east_the_iranian_revolution/html/1.stm

(۱۱)Appeasing the Ayatollahs and Suppressing Democracy: U.S. Policy and
the Iranian Opposition, Raymond Tanter

(۱۲)https://mullahswar.com/national-liberation-army

(۱۳) Israel, MEK and state sponsor of Terror groups, Glenn Greenwald, Salon, 02.10.2012,

(۱۴) The Mujahedeen-e Khalq Controversy, Omid Memarian, The Iran Primer,  February 22, 2011,

http://iranprimer.usip.org/blog/2011/feb/22/mujahedeen-e-khalq-controversy

 (۱۵) About the National Council of Resistance of Iran, National Council of Resistance
of Iran, 22 October 2010, https://www.ncr-iran.org/en/about-ncri

(۱۶) The Mujahedin-e Khalq in Iraq: A Policy Conundrum, Jeremiah Goulka
and others, The Rand Corporation, 2009.

(۱۷) ibid

(۱۸) What Iranians Think, James Zogby, The Huffington Post,
www.huffingtonpost.com/james-zogby/what-iranians-think_b_4403946.html

(۱۹) Exile group accuses Iran of secret nuclear weapons research, Carol Morello,
February 25, 2015, The Washington Post,

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/exile-group-accuses-iran-
of-secret-nuclear-weapons-research/2015/02/24/ad8d64d6-bc5a-11e4-8668
-۴e7ba8439ca6_story.html?utm_term=.c6e6805d51bc

(۲۰) Iran’s ‘Nuclear Ambitions’ Go Unquestioned in Coverage of Iran Deal Momentum
, Gunar Olsen, Fair, September 9, 2015,

(۲۱) Guess who credits the Mossad with producing the ‘laptop documents?’
, Gareth Porter, The Middle East Eye ,13 February 2015,

http://www.middleeasteye.net/columns/guess-who-credits-mossad
-producing-laptop-documents-1536671309

(۲۲) Who’s killing Iranian nuclear scientists?, Josh Levs, CNN, January 11, 2012,
http://www.cnn.com/2012/01/11/world/meast/iran-who-kills-scientists/index.html

(۲۳) Israel’s Mossad Trained Assassins of Iran Nuclear Scientists, Report Says, Haaretz Feb 09, 2012,
https://www.haaretz.com/1.5183498

(۲۴) Seymour Hersh: US Trains And Facilitates MEK Terror Attacks In Iran, Richard Silverstein, 6 April 2012,

www.richardsilverstein.com/tikun_olam/2012/04/05/seymour-hersh-bush-
approved-mek-terror-training-in-nevada-while-group-was-on-u-s-terror-list/

(۲۵) MEK’s Fake Intelligence On Aleppo Only Hinders Fact-finding Bodies Finding
The Truth, Massoud Khodabandeh, The Huffington Post, https://www.huffingtonpost.com/
entry/meks-fake-intelligence-on-aleppo-only-hinders fact_us_585be991e4b068764965bab8

(۲۶) Here’s the Video of Newt Gingrich Bowing to the Leader of an Iranian
Terrorist Group, Max Fisher, The Atlantic, Jul 2, 2012,

https://www.theatlantic.com/international/archive/2012/07/heres-the-video-of-
newt-gingrich-bowing-to-the-leader-of-an-iranian-terrorist-group/259313/

(۲۷) US Senators, Head of Anti-Iran MKO Terror Group Meet in Albania, Geopolitics
Alert, August 14, 2017, http://geopoliticsalert.com/mko-terror-group-us-albania

(۲۸) Iran interior minister tasked with preparing report on recent violence, Press TV, January 10, 2018,

http://www.presstv.com/Detail/2018/01/10/548469/Iran-protest-unrest–Rouhani-Leader-Khamenei

(۲۹) The United States — Through Iranian Eyes, Richard Burkholder, The Gallup, July 16, 2002
, http://news.gallup.com/poll/6406/united-states-through-iranian-eyes.aspx

(۳۰) Iran busts MKO cell in western Borujerd City, Press TV, Jan 5, 2018
, http://www.presstv.com/Detail/2018/01/05/547921/Borujerd-Iran-MKO-Lorestan

***

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید