مارتین لوترکینگ، رؤیای تحقق‌نیافته‌ جنبش مدنی

0
818

لوترکینگ قهر و خشونت را از بنیاد رد می‌کرد و عقیده داشت که هیچ اصل متعالی و هدف والایی نمی‌تواند با خشونت توجیه شود. او مبلغ آموزه‌های مسیح بود اما باورهای دینی را با رهیافت مداراجویانه‌ مهاتما گاندی آمیخته بود. او برخلاف مبارزان تندرو، مانند مالکوم ایکس، خشونت را از ریشه رد می‌کرد و عقیده داشت که حتی “دفاع در برابر تجاوز و ددمنشی” می‌تواند از انسان جلاد و قاتل بسازد. اندیشه مارتین لوترکینگ دو بن‌مایه دارد: عشق و محبت به بندگان خدا، که از آیین و موعظه‌های مسیح گرفته شده است، به ویژه محبت به فرودستان و محنت‌دیدگان که خداوند ملکوت ابدی خود را به آنها وعده داده است. دیگری عدالت‌خواهی اوست، که باز مبنایی دینی دارد: خداوند جهان را بر پایه عدالت آفریده و ما هم که بندگان او هستیم باید تلاش کنیم جهان او بر پایه عدالت استوار بماند. لوترکینگ بر پایه همین دو اصل ساده، جهان‌بینی انسانی خود را می‌سازد، که برابری عام و جهان‌شمول (یونیورسال) همه انسان‌ها و حق برخوداری برابر آنها از حقوق مدنی را توصیه می‌کند و برادری تمام افراد بشر را، با هر رنگ و قوم و نژادی، تعلیم می‌دهد. مارتین لوترکینگ روز ۴ آوریل ۱۹۶۸ ترور شد. پنجاهمین سالمرگ او که به زودی فرا می‌رسد، یادآور “رؤیا”ی جاودانه‌ایست که او در خاطر داشت و راه ناهمواری که همچنان باید پیموده شود.

مارتین لوترکینگ، رؤیای تحقق‌نیافته‌ جنبش مدنی

03.02.2018 ـ دویچه وله

با روی کار آمدن ترامپ روشن شد که مبارزه با نژادپرستی همچنان از اهمیتی فراوان برخوردار است. سخنگوی اصلی این مبارزه کشیش جوانی بود که رؤیای جامعه‌ای برابر را در دنیایی بهتر در سر می‌پروراند و به همان “جرم” به قتل رسید.

Ausstellung The American Dream Gordon Parks (The Gordon Parks Foundation)سخنرانی در واشنگتن – ۱۹۶۳

فعالان مدنی آمریکا که در راه جامعه‌ای برابر، به دور از تعصبات قومی و نفرت نژادی، مبارزه می‌کنند، عقیده دارند که مواضع رئیس جمهور کنونی این کشور آنها را به وحشت نمی‌اندازد، بلکه تنها نگران می‌کند و به یادشان می‌آورد که به کارزار دکتر مارتین لوترکینگ (۱۹۲۹ – ۱۹۶۸) علیه تبعیض و نابرابری نژادی وفادار بمانند.

جان لویس، نماینده کنگره آمریکا و از چهره‌های سرشناس دهه ۱۹۶۰ در مبارزه مدنی با نژادپرستی، دونالد ترامپ را به افکار نژادپرستانه متهم کرد و گفت که او “قصد دارد ما را به گذشته برگرداند”.

فعالان کارزار مدنی، پیروان واقعی مارتین لوترکینگ، عقیده دارند که با راه یافتن ترامپ به کاخ سفید افراد نژادپرست جرأت عرض اندام پیدا کرده‌اند و آشکارا در جامعه تخم نفرت نژادی می‌پراکنند.

در تظاهراتی که دوشنبه (۱۵ ژانویه/۲۵ دی) در زادروز لوترکینگ برگزار شد، همه فعالان حقوق مدنی بر ادامه مبارزه‌ای تأکید کردند که او با تیزهوشی و درایت پیش برده بود.

دونالد ترامپ شیفته “نژاد برتر” است و مفتخر است که خود به نژاد سفیدپوستان چشم‌آبی و موطلایی تعلق دارد. از زمان کارزار انتخاباتی تا امروز او بارها به رنگین‌پوستان و پیروان اقوام و ادیان دیگر توهین کرده، با وجود این یکشنبه (۱۴ ژانویه) به خبرنگاران گفت که خود را نژادپرست نمی‌داند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

میراث مارتین لوترکینگ

آمریکا به پنجاهمین سالگرد قتل مارتین لوترکینگ نزدیک می‌شود. کشیش فروتن و مهربانی که بسیاری او را برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین متفکر آمریکا در قرن بیستم می‌دانند که افکار و مبارزه او همچنان برای طرفداران صلح و عدالت از اهمیتی بیکران برخودار است.

لوترکینگ قهر و خشونت را از بنیاد رد می‌کرد و عقیده داشت که هیچ اصل متعالی و هدف والایی نمی‌تواند با خشونت توجیه شود. او مبلغ آموزه‌های مسیح بود اما باورهای دینی را با رهیافت مداراجویانه‌ مهاتما گاندی آمیخته بود.

او برخلاف مبارزان تندرو، مانند مالکوم ایکس، خشونت را از ریشه رد می‌کرد و عقیده داشت که حتی “دفاع در برابر تجاوز و ددمنشی” می‌تواند از انسان جلاد و قاتل بسازد.

اندیشه مارتین لوترکینگ دو بن‌مایه دارد: عشق و محبت به بندگان خدا، که از آیین و موعظه‌های مسیح گرفته شده است، به ویژه محبت به فرودستان و محنت‌دیدگان که خداوند ملکوت ابدی خود را به آنها وعده داده است.

دیگری عدالت‌خواهی اوست، که باز مبنایی دینی دارد: خداوند جهان را بر پایه عدالت آفریده و ما هم که بندگان او هستیم باید تلاش کنیم جهان او بر پایه عدالت استوار بماند.

لوترکینگ بر پایه همین دو اصل ساده، جهان‌بینی انسانی خود را می‌سازد، که برابری عام و جهان‌شمول (یونیورسال) همه انسان‌ها و حق برخوداری برابر آنها از حقوق مدنی را توصیه می‌کند و برادری تمام افراد بشر را، با هر رنگ و قوم و نژادی، تعلیم می‌دهد.

مارتین لوترکینگ روز ۴ آوریل ۱۹۶۸ ترور شد. پنجاهمین سالمرگ او که به زودی فرا می‌رسد، یادآور “رؤیا”ی جاودانه‌ایست که او در خاطر داشت و راه ناهمواری که همچنان باید پیموده شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید