• محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • ایران قلم: از پیام شادباش !! مسعود رجوی خبری نیست. چرا؟    :    با گذشت چند روز از خروج کامل اعضای مجاهدین خلق از عراق از پیام شادباش و پیروزی ، سنت همیشگی مسعود رجوی ، خبری نیست. این فاکت ها ...
  • در جستجوی تروتسکی: چهره‌هایی که از عکس‌های انقلاب حذف شدند

    هنرمندان رادیکال و آوانگارد، اعتقاد داشتند دولت جدید کارگری، نیازمند فرهنگ خاص خودش است و هنری باید تولید کند که همگان بتوانند از آن لذت ببرند: هنری جدید برای توده‌ های مردم، در جامعه‌ای بی‌طبقه. هنرمندان برانگیخته از شور و هیجان انقلاب، هنری خلق کردند که زندگی کارگران زن و مرد مرکز توجه‌ اش بود. اینک هنر به جای اشیایی قیمتی مثل نقاشی و مجسمه که فقط در اختیار عده‌ای خاص از طبقه‌ مرفه حاکم سلطنتی باشد، به شکل اشیایی قابل بازتولید و ارزان مثل پوستر، عکس، مجله و کتاب درآمد که در دسترس عامه مردم بود و تولید انبوه آن را در اختیار همگان قرار می‌داد و در مکان‌های عمومی به نمایش درمی‌آمد. اما کنار هم آوردن و ایجاد یک “ملت” در جامعه‌ جدید بی‌طبقه در گستره‌ جغرافیای عظیمی که از یک سو به دریای بالتیک می‌رسد و از جانب دیگر به دریای ژاپن کاری دشوار بود. ، بلشویک‌ها خیلی زود با آگاهی از قدرت رسانه و تصویر دریافتند که پروپاگاندای قوی تصویری می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این اتحاد شود.

    در جستجوی تروتسکی: چهره‌هایی که از عکس‌های انقلاب حذف شدند

    لنینحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE
    Image captionاین آثار همچنین به سرعت فرهنگ تصویری مدرن را به سرزمینی می‌آوردند که “شمایل” همچنان بخش عظیمی از فرهنگ آن را شکل می‌داد

    یک قرن پس از انقلابی که نقطه‌ پایانی بر یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های جهان گذاشت، موزه‌ تیت مدرن لندن در نمایشگاهی، تحولاتی را که به دنبال این انقلاب و با تشکیل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در فرهنگ بصری رخ داد به نمایش گذاشته است. “ستاره‌ای سرخ، بر فراز روسیه”، نمایشگاهی است از پوستر، عکس، چاپ و مستنداتی که دیوید کینگ طی بیش از چهار دهه به جمع‌آوری آنها پرداخته بود.

    لنینحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE

    دیوید کینگ، طراح بریتانیایی متولد لندن بود که در دهه هفتاد میلادی از سوی “ساندی تایمز” به مسکو فرستاده شد تا عکس هایی از لئو تروتسکی، یکی از رهبران انقلاب اکتبر را پیدا کند. اما او هر چه گشت چیزی گیرش نیامد. در میان چهره‌های دیگر سیاسی، تروتسکی نیز از تصاویر حذف شده بود. همین دستکاری‌ها در عکس‌ها و دیگر مستندات کنجکاوی‌ کینگ را برانگیخت و انگیزه‌ای شد که دقیق‌تر پیگیر این موضوع شود و در طول بیش از چهل سال، چیزی در حدود ۲۵۰،۰۰۰ چاپ، عکس و مدارک دیگر را جمع‌آوری کند و خانه ا‌‌ش کم‌کم شبیه موزه‌ای از تولیدات فرهنگی روسیه پس از انقلاب شود. این نمایشگاه که خیلی از آثارش برای اولین بار به نمایش درآمده، بخشی از این مجموعه را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

    روسیهحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE

    با سرنگونی حکومت تزارها در روسیه‌ و برپایی شوروی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی انقلابیون، ایجاد وحدت و هماهنگی میان مردم و انتشار ایده‌های جدید در جامعه‌ای نو بود که در آن طبقات پیشین در هم شکسته بود و حزب پیروز، نوید جامعه‌ای بی‌طبقه را می‌داد. اشیای قیمتی و هنر نخبگان که به اشراف در نظام طبقاتی روسیه تزاری تعلق داشت، پاسخگوی نیازهای جامعه جدید نبود و باید تعریف جدیدی از نقش اجتماعی هنر باید ارائه می‌شد.

    روسیهحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE

    هنرمندان رادیکال و آوانگارد، اعتقاد داشتند دولت جدید کارگری، نیازمند فرهنگ خاص خودش است و هنری باید تولید کند که همگان بتوانند از آن لذت ببرند: هنری جدید برای توده‌ های مردم، در جامعه‌ای بی‌طبقه. هنرمندان برانگیخته از شور و هیجان انقلاب، هنری خلق کردند که زندگی کارگران زن و مرد مرکز توجه‌ اش بود. اینک هنر به جای اشیایی قیمتی مثل نقاشی و مجسمه که فقط در اختیار عده‌ای خاص از طبقه‌ مرفه حاکم سلطنتی باشد، به شکل اشیایی قابل بازتولید و ارزان مثل پوستر، عکس، مجله و کتاب درآمد که در دسترس عامه مردم بود و تولید انبوه آن را در اختیار همگان قرار می‌داد و در مکان‌های عمومی به نمایش درمی‌آمد.

    اما کنار هم آوردن و ایجاد یک “ملت” در جامعه‌ جدید بی‌طبقه در گستره‌ جغرافیای عظیمی که از یک سو به دریای بالتیک می‌رسد و از جانب دیگر به دریای ژاپن کاری دشوار بود. ، بلشویک‌ها خیلی زود با آگاهی از قدرت رسانه و تصویر دریافتند که پروپاگاندای قوی تصویری می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این اتحاد شود.

    بیشتر بخوانید:

    لنین، رهبر بلشویک‌ها نیز برای نشر ایده‌ها و جلب حمایت‌های مردمی به هنر متوسل شد‫.‬ او برای طراحی پوستر و تزیین شبکه‌ سراسری قطارها، اتوبوس‌ها و کشتی هایی که برای تبلیغ به سراسر کشور می‌رفتند هنرمندان را به کار گرفت. این پوسترها اخبار فوری بودند به زبان تصویر برای کشوری که در مردم‌ش در سطح وسیعی بی‌سواد بودند‫.‬ این آثار همچنین به سرعت فرهنگ تصویری مدرن را به سرزمینی می‌آوردند که “شمایل” همچنان بخش عظیمی از فرهنگ آن را شکل می‌داد.

    روسیهحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE

    هم‍پوشانی پروپاگاندا با هنر آوانگارد در این دوران حیرت‌آور است. شاید یکی از جالب ترین آثار، طرح ال‌لیسیتسکی است. مثلثی قرمز که در پس‌ زمینه‌ای سیاه و در حال سوختن به سوی دایره‌ای سفید می‌رود. ساختارگری ناب در خدمت کمونیسم که با عنوان “با گُوِه‌ی قرمز سفیدها را شکست بده” ترکیب‌بندی‌ اش، در واقع ارتش سرخ را تشویق به شکست دادن ارتش سفید می‌کند.

    با مرگ لنین در سال ۱۹۲۴ و به قدرت رسیدن یوسف استالین، نحوه‌ استفاده از این تصاویر هم تغییر کرد. او به مکان‌ها و عکس‌هایی اضافه شد که هرگز در آن مکان و زمان حضور نداشت. فتومونتاژ اگر می‌تواند آدم‌ها را به عکس‌ها اضافه کند‫، می‌تواند اضافی‌ها را هم حذف کند.

    در یکی از مجموعه عکس‌های خیره‌کننده‌ در نمایشگاه، چهار عکس ‬سه عضو کمیته مرکزی حزب را کنار استالین نشان می‌دهد که به تدریج یکی یکی حذف می‌شوند‫.‬ مثال دیگر، لئو تروتسکی است که از رهبران انقلاب اکتبر بود. پس از مرگ لنین از حزب اخراج و تبعید شد و سال ها بعد در مکزیک به قتل رسید. در این فاصله او که از مهره‌های اصلی و مهم انقلاب اکتبر بود به طور کامل از تمامی تصاویر حذف شد.

    روسیهحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE
    Image captionهم‍پوشانی پروپاگاندا با هنر آوانگارد در این دوران حیرت‌آور است. شاید یکی از میخکوب کننده‌ترین آثار، طرح ال‌لیسیتسکی است. مثلثی قرمز که بر پس‌زمینه‌ای سیاه و در حال سوختن به سوی دایره‌ای سفید می‌رود. ساختارگری ناب در خدمت کمونیسم که با عنوان “با گُوِه‌ی قرمز سفیدها را شکست بده” ترکیب‌بندی‌ش، در واقع بلشویک‌ها را تشویق به شکست دادن ارتش سفید می‌کند

    در بسیاری از تصاویر، سوراخ‌هایی تهدیدآمیز دیده می‌شوند: جای سرهایی که از تصاویر حذف شده اند‫، که چه بسا ‬برابر حذف فیزیکی این افراد در عالم واقعیت است. مردم معمولی هم از وحشت همین کار را با عکس‌هایشان می‌کردند‫.‬

    در مجموعه‌ کینگ عکس‌هایی هستند که روی بعضی صورت‌‌ها خط‌خطی شده یا با چاقو خراش داده شده و به این شکل ارتباط شخصی خاص با آن افراد انکار می‌شود. دستکاری در عکس‌ها، و عدم دسترسی به نسخه‌های دیگر، به معنی دخالت در روایت تاریخی بود، تا زمانی که دیوید کینگ به کشف دوباره آنها دست زد و حقایقی از آنچه حذف و اضافه شده بود را آشکار کرد.

    روسیهحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE

    در کنار دستکاری‌ها و دخالت‌ها در عکس‌ها و مستندات تاریخی، استالین هنر آوانگارد را ممنوع کرد و هنر رئالیسم سوسیالیستی به تنها سبک رسمی اتحاد جماهیر شوروی بدل شد. هنری با فرم واقعگرا اما با محتوایی سوسیالیستی، که حق انتقاد از شرایط موجود را نداشت و تهی از محتوایی پرسشگرانه، به ابزار تبلیغ ایدئولوژی حاکمیت بدل شد. هر گونه گرایش هنری متفاوت با برچسب هایی مانند گرایش بورژاوانه طرد و سرکوب می شد.

    در میانه‌ قرن ۲۰، رئالیسم واقعگرا بر فرهنگ تصویری روسیه تسلط کامل داشت. تسلطی که یکدست، مستبدانه و خودپسندانه بود. با مرگ استالین در ۱۹۵۳ و باز شدن نسبی فضای سیاسی هنرمندانی به مقاومت در برابر این دستگاه زیبایی‌شناسی سرکوبگر و رسمی پرداختند و آثاری خلاق و نوآورانه تولید کردند که نوید نسل تازه‌ای از هنرمندان غیررسمی را در سرزمین پهناور روسیه می‌داد.

    روسیهحق نشر عکسTHE DAVID KING COLLECTION AT TATE

    موضوعات مرتبط

    مطالب مرتبط :

    گفتگوی فیروزمند با سبحانی در مورد گزارش اشپیگل از وضعیت مجاهدین و جداشدگان در آلبانی

    اما حرف با رجوی وعضدانلو وسازمان مجاهدین وشورای دست ساز رجوی ؛ بگویید ببینیم کی درست گفت ؟ کی درست تشخیص داد ؟ البته جوابی نخواهد داد زیرا کوچکترین جواب هزاران سوال دارد که باید جواب بدهد که رجوی هرگز وارد ان نخواهد شد چون جوابی ندارد واوضاع تحلیلی وخط وخطوط استراتژیک اسفبارتر از این هاست که وارد بشود ؛ بما بگو ببینیم کی کشکیات می نوشت ... مطلب کامل

    حامد صرافپور : چهارشنبه سوری و دیوانگان آتش!

    در این سالیان، آتش افروزان جنگ و ویرانی، ساکت ننشسته اند، آنان با تمام قوا در تلاش بوده اند که این روز را از مسیر درست خود منحرف، و ماهیت و محتوای آنرا بکلی با اهداف خیانتکارانه و قدرت طلبانه خود و بیگانگان همسو کنند. در رأس چنین جریاناتی می توان از مجاهدین خلق نام برد که طی دو دهه گذشته بیشترین تلاش را در جهت منافع ... مطلب کامل

    هادی ثانی خانی:سررسید ۲۲ بهمن  و بحران تشکیلاتی دیگر برای رهبری فرقه مجاهدین

    رهبری فرقه مجاهدین ما و شما را حتی آدم حساب نمیکنند وذره ای به شما اعتماد ندارند فقط با ظاهر سازی به شما میفهمانند که شما نفرات انتخاب شده از بین 80 میلیون مردم ایران هستید این حرفهای مسخره که همیشه به ما ها میگفتند شما در عراق بودید میگفتند انفجار است ونمیشود رفت بیرون باشه ما این را قبول میکردیم الان که به کشوری آمده ایم که نه ... مطلب کامل

    رجوی نگذاشته تو حتی با پسرت ارتباط تلفنی داشته باشی!

    رجوی لعنتی باعث شده تو هنوزکه هنوزاست نتوانی با آنها ارتباط تلفنی ویا دیداری داشته باشی که حتی در مخیله آدمی نمی گنجد دختر عزیزم . مادرت هستم زهرا جان . من و بابا و خواهر بزرگت کبری برات پیام تصویری دادیم که زودی برگردی نزد ما و بچه و نوه هایت. خدانگهدارت رجوی نگذاشته تو حتی با پسرت ارتباط ... مطلب کامل

    قوانین جدید برای ورود به کشورهای عضو  اتحادیه اروپا

     این سیستم اتباع کشورهایی را هدف قرار داده که برای ورود به خاک اتحادیه اروپا نیاز به دریافت ویزا ندارند و از معافیت‌هایی برخوردارند. ۲۶ کشور منطقه شنگن عبارتند از اتریش، مجارستان، نروژ، بلژیک، ایسلند، لهستان، جمهوری چک، ایتالیا، پرتغال، دانمارک، لتونی، اسلواکی، استونی، لیختن اشتاین، اسلوونی، فنلاند، لیتوانی، اسپانیا، فرانسه، لوکزامبورگ، سوئد، آلمان، مالت، سوئیس، یونان و هلند. بر اساس قوانین کنونی، رفت و ... مطلب کامل

    ایران فانوس: چگونه غیبت صغری به کبری کشید

    به راستی چرا رهبری مجاهدین خلق و یا وارثینش در این رابطه مهم حرف نمی زنند؟ آیا مورد سیاسی و نظامی و مذهبی و امنیتی دارند؟ به هیچ وجه چنین نیست. گذشت زمان، موضوعات فوق را از اعتبار ساقط می کند. زمان که گذشت، تفسیرها و تحلیل ها تغییر می کند و هم اکنون نیک می دانیم که علت حرف نزدن رهبر و یا وارثینش، چیست و ... مطلب کامل

    ایران فانوس: چگونه غیبت صغری به کبری کشید

    خانم رجوى، شما یک راه بیشتر ندارید و آن هم رفتن و پنهان شدن در لانه شوهرتان است. ادامه تبلیغات دروغین در بیرون هیچ دردى دیگر از شما دوا نخواهد کرد، وضعیت نیروهایت در البانى را ببین و از غصه دق کن و بمیر. ببین چطور تمرد زیاد شده است، پچ پچ کردن و محفل زدن در تمام لإیه هاى سازمان حتى در لإیه مسئولین بالا نشانه ... مطلب کامل

    محمد حسین سبحانی:آیا ماهیت سازمان مجاهدین بعد از خروج از عراق و استقرار در آلبانی تغییر کرده است؟

     ساختار فرقه گرایانه نیز عامل مهم دیگری  هست که به همراه اعتقاد به " خشونت و ترور"  و همچنین " رهبری مادام العمر فرقه ای"  سه عامل تعیین کننده برای بقای فرقه مجاهدین و عدم تغییر ماهیت آن است . بنابراین سه عامل ذکر شده به شدت از هم تاثیر می پذیرند  و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بنابراین حفظ ساختار تشکیلاتی و تمرکز آن در یک ... مطلب کامل

    محمد حسین سبحانی:آیا ماهیت سازمان مجاهدین بعد از خروج از عراق و استقرار در آلبانی تغییر کرده است؟

    نميتوانستم با اين موضوع كنار بيايم ،از فرماندهان پرسيدم : كشورما در آن زمان درگير يك جنگ خارجى بوده و آنهايى كه در مقابل شما قرار داشتند صرفا سرباز بودند و براى مقابله با يك دشمن خارجى به كشورمان حمله كرده بود به جبهه آمده بودند، آيا كشتن اين سربازان تاثيرى دارد آيا اصلا اين كار مجاز است شما چه انتظارى داشتيد؟ براى كشتن اين نفرات چه جوابى ... مطلب کامل

    محمد حسین سبحانی:آیا ماهیت سازمان مجاهدین بعد از خروج از عراق و استقرار در آلبانی تغییر کرده است؟

    مسعود خدابنده’ مدیر برنامه راهبردی خاورمیانه که مدت های طولانی برای ارائه راه حلی صلح آمیز برای انتقال اعضای مجاهدین خلق (منافقین) از عراق به آلبانی تلاش کرد و همسرش ‘آنه خدابنده’ در مطلبی با عنوان آیا مجاهدین خلق (منافقین) به آخر خط رسیده اند؟ افزودند: ارابه تغییر رژیم در ایران توسط جنگجویانی هدایت می شود که متشکل از شخصیت های مختلف جدید و قدیمی است.  کمیساریای ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -