ترامپ: بزودی از سوریه بیرون خواهیم آمد

0
531

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در ایالت اُهایو که از تلویزیون پخش شد گفت بزودی داعش کنترل تمام سرزمین‌هایش را از دست خواهد داد: “ما داریم روزگار داعش را سیاه می‌کنیم و خیلی زود از سوریه بیرون خواهیم آمد. بگذارید که از این به بعد بقیه به آن رسیدگی کنند.” او گفت که آمریکا میلیاردها دلار در خاورمیانه خرج می‌کند، در حالی که زیرساخت‌های خودش نیاز به سرمایه گذاری دارد. سخنان رئیس جمهور آمریکا برخلاف چیزی است که مقامات آمریکایی تا به حال به عنوان سیاست این کشور اعلام می‌کردند. آنها همواره می‌گفتند که حضور آمریکا در سوریه فقط به مبارزه با داعش محدود نمی‌شود بلکه مسئله توازن قوا در منطقه و بخصوص “مقابله با ایران” مطرح است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه قبلی حدود دو ماه قبل از برکناری گفته بود که آمریکا باید “با حضور نظامی خود اطمینان حاصل کند که داعش دوباره سر بر نخواهد آورد” جیمز ماتیس، وزیر دفاع هم اظهار نظرهای مشابهی کرده است.

ترامپ: بزودی از سوریه بیرون خواهیم آمد

30.03.2018 ـ بی بی سی

  • دونالد ترامپ حق نشر عکس EPA

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که این کشور “خیلی زود” از سوریه خارج خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در ایالت اُهایو که از تلویزیون پخش شد گفت بزودی داعش کنترل تمام سرزمین‌هایش را از دست خواهد داد: “ما داریم روزگار داعش را سیاه می‌کنیم و خیلی زود از سوریه بیرون خواهیم آمد. بگذارید که از این به بعد بقیه به آن رسیدگی کنند.”

او گفت که آمریکا میلیاردها دلار در خاورمیانه خرج می‌کند، در حالی که زیرساخت‌های خودش نیاز به سرمایه گذاری دارد.

سخنان رئیس جمهور آمریکا برخلاف چیزی است که مقامات آمریکایی تا به حال به عنوان سیاست این کشور اعلام می‌کردند. آنها همواره می‌گفتند که حضور آمریکا در سوریه فقط به مبارزه با داعش محدود نمی‌شود بلکه مسئله توازن قوا در منطقه و بخصوص “مقابله با ایران” مطرح است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه قبلی حدود دو ماه قبل از برکناری گفته بود که آمریکا باید “با حضور نظامی خود اطمینان حاصل کند که داعش دوباره سر بر نخواهد آورد” جیمز ماتیس، وزیر دفاع هم اظهار نظرهای مشابهی کرده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی که بتازگی منصوب شده و مایک پمپئو -نامزد پیشنهای آقای ترامپ برای وزارت خارجه- هم مسئله سوریه را فراتر از داعش دانسته‌اند. جان بولتون گفته است: “حال که داعش دارد سقوط می‌کند باید مانع جاه‌طلبی‌های ایران شد.”

آقای پمپئو هم گفته که ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه باید به مبارزه با “ایران و نیروهایی که به نیابتش می‌جنگند” تغییر کند.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه خروج آمریکا از منطقه وجود دارد ۴۰۰ پیکارجوی خارجی داعش هستند که در دست نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت حمایت آمریکا هستند اسیرند.

در همین حال امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد در سوریه عملیات نظامی یک جانبه خارج از چارچوب ائتلاف به رهبری انجام دهد.

آقای مکرون گفت: “فرانسه برنامه‌ای برای عملیات نظامی زمینی جدید در شمال سوریه خارج از چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش ندارد.”

در روزهای گذشته برخی سران ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه که عمدتا کرد هستند گفته بودند که وعده امانوئل مکرون برای کمک به ثبات در منطقه شامل اعزام نیرو هم می شود،

این باعث واکنش ترکیه شد و معاون نخست وزیر ترکیه گفت که این کشور هر گونه حمایت از یگانهای مدافع خلق را “حمایت از تروریستها” تلقی خواهد کرد.

در تحولی دیگر ترکیه عملیات نظامی برای پاکسازی عین‌العرب، راس‌العین و تل‌ابیض را در شمال سوریه آغاز کرده و تا مرز عراق آن را ادامه خواهد داد.

آمریکا و ترکیه در باره نیروهای کردی که در سوریه با داعش می‌جنگند اختلاف نظر دارند. دولت ترکیه این نیروها را وابسته به حزب کارگران کردستان می‌داند و آنها را “تروریست” خطاب می‌کند‌. اما آمریکا برای مبارزه با داعش به نیروهای کرد بسیار وابسته است و آز آنها حمایت می کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید