سبحانی: آیا حمله موشکی آمریکا به سوریه نشانه ای از آغاز یک جنگ فراگیر در خاورمیانه میباشد؟

0
1909

طبیعی است که شرایط با دهه گذشته تغییر کرده است، از زمانی که  آمریکا به عراق حمله کرد، قبل از آن به افغانستان حمله، کرد بعد به قذافی لیبی حمله کرد و قذافی را سرنگون کرد. ولی الان شرایط فرقه کرده است و روسیه هم در این معادلات می خواهد نقش خودش را در منطقه خاورمیانه داشته باشد، ایران هم به همین ترتیب . خوب در صحنه مسائل و بحران های خاورمیانه اسرائیل وعربستان چه می کنند؟ اسرائیل و عربستان در کجای این صفحه شطرنج سیاسی قرار دارند؟ بعد از  اینها باید از فرقه مجاهدین یاد کرد که به عنوان یک پادوی سرویس های اطلاعاتی و امنیتی که بیش از چهار دهه هست که مداوم ارباب عوض می کنند و دست به دست می شوند، از صدام حسین و عراق تا عربستان سعودی واسرائیل. خوب مجاهدین چه می گویند و چه می کنند. آیا رجوی فکر می کند با تشویق و تحریک جنگ طلبان می تواند بن بست های سیاسی و استراتژیکی خود را پنهان کند و اسیران این فرقه را به خصوص در آلبانی با سواستفاده از این فضا به اسارت بیشتر وادارد. آیا اساسا چنین جنگی در خاورمیانه ممکن هست که فرقه مجاهدین بخواهد از آن نمدی برای کلاه خود بسازد و …

محمد حسین سبحانی: آیا حمله موشکی آمریکا به سوریه نشانه ای از آغاز یک جنگ فراگیر در منطقه خاورمیانه میباشد؟

ایران قلم ـ 15.04.2018

محمد حسین سبحانی: آیا حمله موشکی آمریکا به سوریه نشانه ای از آغاز یک جنگ فراگیر در منطقه خاورمیانه میباشد؟

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز و گرامی .امروز 14 آپریل 2018 برابر با 26 فروردین 1397 است. حتما مطلع هستید که شب گذشته دولت آمریکا به اتفاق دو تا از کشورهای اروپایی  که متحدش در این عملیات موشکی بودند ، یعنی انگلیس و فرانسه، یک حمله وسیع موشکی را علیه سوریه آغاز کردند و بیش از 105 موشک در این علیات شرکت کردند. سهم آمریکا در این عملیات شلیک 80 موشک بوده است و به نظر می رسد دو متحد اروپایی اش با توان کمتری در این عملیات موشکی شرکت کردند.

پرسشی که مطرح می شود این است که آیا این عملیات موشکی دولت آمریکا علیه سوریه می تواند یک نشانه ای از آغاز یک جنگ فراگیر در منطقه خاورمیانه باشد؟

آیا این حمله موشکی که آمریکا مریکا علیه سوریه انجام داد، و یا یک جنگ احتمالی فراگیر در منطقه خاورمیانه، بازنده آن چه کسی خواهد بود؟ آیا بازنده این شرایط مردم این کشور ها خواهند بود یا حکومت ها؟

آیا دولت آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ تجربه تلخ و جنایتکارنه این کشور را در کشورهای افغانستان، عراق ، لیبی و حتی سوریه تکرار خواهد کرد؟

آیا آقای ترامپ از گذشته درس نگرفته است؟ مگر دونالد ترامپ سال گذشته در  زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف نکرد و از آن انتقاد نکرد که بزرگترین بازنده جنگ آمریکا و ائتلاف بین المملی علیه عراق  ، دولت آمریکا بوده است. آیا این موضوع جایگاهی در استراتژی آمریکا در منطقه خاورمیانه ندارد؟

آیا ایران که به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی که قابل مقایسه با کشورهای ذکر شده نیست و بسیار قدرت مندتر است، اساسا می تواند مورد تهاجم نظامی آمریکا قرار گیرد؟

در واقع مسائلی که در سوریه وجود دارد یک مسائل به هم پیوسته ای است که با مسائل ایران هم گره خورده ای است. دولت آمریکا این گونه تفسیر می کند که مشکلاتی که در سوریه وجود دارد بخش زیادی از آن به کشور ایران بر می گردد.

آیا کاری که حکمرانان ایران کردند، یعنی شریک کردن یا درگیر کردن روسیه در مسائل خاورمیانه که در گذشته چنین نبوده ، ولی در یک تا دوسال گذشته این کاملا روشن است که روسیه نقش بسیار بسیار مهمتری را در منطقه خاورمیانه بازی می کند. آیا کاری که حکمرانان ایران کردند و روسیه را وارد مسائل خاورمیانه کردند و الان عملا روسیه در کشور سوریه حضور دارد، اینها یک مانع جدی برای سر گرفتن یک جنگ فراگیر در منطقه خاورمیانه و احتمالا ایران نیست؟

چرا که تعادل و توازن قوای سیاسی، نظامی در منطقه خاورمیانه مثل گذشته نیست و اساسا تغییر کرده است، همین هفته گذشته بود که بارها در نشست های شورای امنیت سازمان ملل تنش ها و درگیری های کلامی زیادی بین نمایندگان آمریکا و روسیه سر گرفت تا جاییکه دبیر کل سازمان ملل از بازگشت دوران ” جنگ سرد ” یاد کرد. خوب در این شرایط که توازن سیاسی و نظامی مثل گذشته نیست و یا اساسا دولت های بزرگ بر سر آینده بشار اسد یک اتفاق نظر کامل ندارند، حتی خود آمریکا، حتی کشورهای اروپایی هیچ آلترناتیوی برای بشار اسد ندارند. این یک واقعیت است که بشار اسد یک دیکتاتور بوده و یک دیکتاتور هست، خودش و پدرش بیش از 5 دهه هست که در سوریه حکمرانی می کنند، ولی دورانی که بشود دیکتاتور ها را با جنگ، مبارزه مسلحانه ، بمباران و موشک باران برکنار کرد، گذشته است.

تجربه خود سوریه از سال 2011 تا کنون به ما همین موضوع را نشان می دهد. در این فاصله بیش از 340 هزار  نفر از مردم سوریه کشته شده اند، تعداد مجروحین را من حضور ذهن ندارم آمار آن را بگویم. صد ها هزار آواره و موج پناهندگانی که به کشورهای اروپایی آمدند، حاصل همین موضوع و شرایط هست.

خوب همین الان هم هیچ کشوری حاضر نیست و نمی تواند بگوید خوب بشار اسد رفت ، چه کسی در سوریه بر سر کار بیاید؟ پس چرا باید دنبال راه حل های نظامی و جنگ بود؟

طبیعی است که شرایط با دهه گذشته تغییر کرده است، از زمانی که  آمریکا به عراق حمله کرد، قبل از آن به افغانستان حمله، کرد بعد به قذافی لیبی حمله کرد و قذافی را سرنگون کرد. ولی الان شرایط فرقه کرده است و روسیه هم در این معادلات می خواهد نقش خودش را در منطقه خاورمیانه داشته باشد، ایران هم به همین ترتیب .

خوب در صحنه مسائل و بحران های خاورمیانه اسرائیل وعربستان چه می کنند؟ اسرائیل و عربستان در کجای این صفحه شطرنج سیاسی قرار دارند؟ بعد از  اینها باید از فرقه مجاهدین یاد کرد که به عنوان یک پادوی سرویس های اطلاعاتی و امنیتی که بیش از چهار دهه هست که مداوم ارباب عوض می کنند و دست به دست می شوند، از صدام حسین و عراق تا عربستان سعودی واسرائیل. خوب مجاهدین چه می گویند و چه می کنند. آیا رجوی فکر می کند با تشویق و تحریک جنگ طلبان می تواند بن بست های سیاسی و استراتژیکی خود را پنهان کند و اسیران این فرقه را به خصوص در آلبانی با سواستفاده از این فضا به اسارت بیشتر وادارد. آیا اساسا چنین جنگی در خاورمیانه ممکن هست که فرقه مجاهدین بخواهد از آن نمدی برای کلاه خود بسازد و …

ادامه این مطلب را می توانید از طریق ویدئوی زیر مشاهده کنید.

////////////////////////////

sobhani-Iraq -Ashraf-MKO

Sobhani-mahammad-hosseyin

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید