رئیس‌جمهوری فرانسه: هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی برجام ندارم

0
901

امانوئل مکرون در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» که روز یکشنبه دوم اردیبهشت پخش شد، اظهار داشت: من برای این توافق «برنامه جایگزین» ندارم. اجازه دهیم این چارچوب باقی بماند چون گزینه بهتری است تا آنچه که در رابطه با کره شمالی شاهد آن هستیم. وی اظهار داشت که قصد دارد توافق هسته‌ای ایران را «تکمیل» کند با واکنش نشان دادن به برنامه موشکی بالستیک و نقشی که ایران در منطقه بازی می‌کند. رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است روز دوشنبه سوم اردیبهشت برای یک دیدار رسمی سه روزه به آمریکا سفر کند. سخنرانی در کنگره ایالات متحده از جمله برنامه‌های وی در این سفر است. او و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قرار است در دیدارهای خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، وی را متقاعد کنند که واشینگتن از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود. آقای ترامپ از مخالفان شدید برجام است و بارها گفته که این بدترین توافقی بوده که تاکنون دیده است. وی تا ۲۲ اردیبهشت به متحدان اروپایی آمریکا فرصت داده که «ایرادهای فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای با ایران را رفع کنند و گرنه احتمال دارد که ایالات متحده تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نکرده و از آن خارج شود. سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا از چند ماه قبل مذاکراتی را با آمریکا آغاز کرده‌اند تا برای متقاعد کردن واشینگتن، تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر برنامه موشکی و نقش آن در منطقه خاورمیانه اعمال کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه: هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی برجام ندارم

رادیو فردا

امانوئل مکرون می‌گوید که قصد دارد توافق هسته‌ای ایران را «تکمیل» کند.
امانوئل مکرون می‌گوید که قصد دارد توافق هسته‌ای ایران را «تکمیل» کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه به یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفته که هیچ «برنامه جایگزینی» برای توافق هسته‌ای با ایران ندارد و ایالات متحده تا زمانی که گزینه بهتری پیدا نشده است باید در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بماند.

امانوئل مکرون در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» که روز یکشنبه دوم اردیبهشت پخش شد، اظهار داشت: من برای این توافق «برنامه جایگزین» ندارم. اجازه دهیم این چارچوب باقی بماند چون گزینه بهتری است تا آنچه که در رابطه با کره شمالی شاهد آن هستیم.

وی اظهار داشت که قصد دارد توافق هسته‌ای ایران را «تکمیل» کند با واکنش نشان دادن به برنامه موشکی بالستیک و نقشی که ایران در منطقه بازی می‌کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است روز دوشنبه سوم اردیبهشت برای یک دیدار رسمی سه روزه به آمریکا سفر کند. سخنرانی در کنگره ایالات متحده از جمله برنامه‌های وی در این سفر است.

او و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قرار است در دیدارهای خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، وی را متقاعد کنند که واشینگتن از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود.

آقای ترامپ از مخالفان شدید برجام است و بارها گفته که این بدترین توافقی بوده که تاکنون دیده است. وی تا ۲۲ اردیبهشت به متحدان اروپایی آمریکا فرصت داده که «ایرادهای فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای با ایران را رفع کنند و گرنه احتمال دارد که ایالات متحده تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نکرده و از آن خارج شود.

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا از چند ماه قبل مذاکراتی را با آمریکا آغاز کرده‌اند تا برای متقاعد کردن واشینگتن، تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر برنامه موشکی و نقش آن در منطقه خاورمیانه اعمال کنند.

در آخرین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا این تحریم‌ها مورد موافقت ایتالیا و اتریش قرار نگرفت و تصمیم‌گیری درباره آن به نشست‌های بعدی رهبران اروپایی موکول شد.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۲ به توافقی درباره حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های آن دست یافتند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته بارها پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است ولی دولت ترامپ می‌گوید که تهران «روح برجام» را نقض کرده و نقش مثبتی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان نداشته است.

هشدار نسبت به «تاخت‌وتاز» ایران در سوریه

آقای مکرون در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با فاکس‌نیوز گفت که ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان آنها نقش «خیلی مهمی» در بازسازی سوریه پس از شکست شبه‌نظامیان اسلامگرا و پایان جنگ ایفاء خواهند کرد.

او هشدار داد اگر این کشورها به سرعت سوریه را ترک کنند، ایران به عنوان مهمترین متحد بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، این کشور را صحنه تاخت‌وتاز خود خواهد کرد.

دونالد ترامپ اخیرا گفته است که قصد دارد تا نیروهای آمریکایی را به سرعت از خاک سوریه خارج کند.

سوریه هفته گذشته صحنه حمله موشکی و هوایی ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا در واکنش به «حمله شیمیایی» به شهر دوما بود. روسای‌جمهوری فرانسه و آمریکا قرار است در دیدارهای خود این موضوع را نیز مورد تبادل نظر قرار دهند.

بر اساس مصاحبه شبکه فاکس نیوز، خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ ک.ر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید