“اِتا”گروه جدایی‌طلب باسک از قربانیان اقدامات خشونت‌گرایانه خود درخواست عفو نمود

0
1000

این گروه که بدلیل اقدامات مسلحانه از سوی دولت اسپانیا، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است: “در طی چند دهه اخیر، مردمان این منطقه رنج زیادی بردند، کشته، زخمی و گروگان دادند، حتی مجبور به فرار شدند، رنجی که قابل اندازه‌گیری نیست” گروه جدایی‌خواهان باسک، در ادامه بیانیه، از تمامی کسانی که بطور مستقیم و غیرمستقیم قربانی اقدامات مسلحانه این گروه شدند، پوزش خواسته و تاکید می‌کند: بطور قطع، این واژگان نمی‌توانند رنجی را که بر این افراد و خانواده‌های آنان رفته، جبران کنند اما “اِتا” با رعایت موازین اخلاقی، بر خود واجب می‌داند از آنان عذرخواهی کند اگر چه نمی‌تواند آنان را مجبور سازد که دیدگاه خود را در قبال این گروه تغییر دهند زیرا می‌دانیم که اعمال پیشین ما برای بسیاری، هنوز غیرقابل قبول و نادرست است.

“اِتا”، گروه جدایی‌طلب باسک، از قربانیان اقدامات خشونت‌گرایانه این گروه درخواست عفو نمود

mediaگروه جدایی‌خواهان باسک بدلیل اقدامات مسلحانه از سوی دولت اسپانیا، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.ANDER GILLENEA / AFP

گروه جدایی‌خواهان باسک، موسوم به اِتا، در اسپانیا، از آزار و رنجی که مردم این منطقه در جریان مبارزات مسلحانه‌ی این گروه متحمل شدند، عذرخواهی کردند. در طول چندین دهه مبارزات مسلحانه گروه جدایی‌طلب باسک، صدها تن به قتل رسیدند. باسک، در منطقه مرزی شمال اسپانیا و جنوب غربی فرانسه قرار دارد.

گروه جدایی‌خواهان باسک، موسوم به اِتا، روز جمعه ۲۰ آوریل، با انتشار بیانیه‌ای از مردم منطقه باسک بدلیل رنج و آزاری که طی چندین دهه مبارزات مسلحانه این گروه متحمل شدند، عذرخواهی کرده و تاکید کردند که چنین اعمالی هرگز تکرار نخواهد شد.

گروه جدایی‌خواهان باسک، که خواستار جدایی باسک از اسپانیا و استقلال این کشور است حدود ۸ سال پیش (در سال ۲۰۱۰) اعلام کرد که به منظور “پیشبرد روند دموکراتیک” دست از خشونت و مبارزات مسلحانه خواهد کشید.

این گروه که بدلیل اقدامات مسلحانه از سوی دولت اسپانیا، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است: “در طی چند دهه اخیر، مردمان این منطقه رنج زیادی بردند، کشته، زخمی و گروگان دادند، حتی مجبور به فرار شدند، رنجی که قابل اندازه‌گیری نیست”.

گروه جدایی‌خواهان باسک در این بیانیه ضمن برعهده گرفتن مسئولیت مستقیم رنجی که مردم باسک متحمل شدند، ابراز امیدواری کرده است که چنین مواردی هرگز تکرار نشود زیرا که مدت زمانی طولانی است که این درگیری‌های سیاسی و تاریخی روند دستیابی به نتایج دموکراتیک را با تاخیر روبرو کرده است.

گروه اِتا، در عین حال، تاکید کرده است: البته رنج مردم باسک، از سال‌های ۱۹۳۷ و پیش از تشکیل گروه جدایی‌خواهان باسک، از زمانی که هواپیماهای آلمان شهر کوچک و بی‌دفاع “گرنیکا” در باسک را بمباران کردند، آغاز شده بود، اما اکنون زمان آن رسیده است که نسل‌های بعدی آینده‌ای متفاوت از پیشینیان خود را تجربه کنند.

گروه جدایی‌خواهان باسک، در ادامه بیانیه، از تمامی کسانی که بطور مستقیم و غیرمستقیم قربانی اقدامات مسلحانه این گروه شدند، پوزش خواسته و تاکید می‌کند: بطور قطع، این واژگان نمی‌توانند رنجی را که بر این افراد و خانواده‌های آنان رفته، جبران کنند اما “اِتا” با رعایت موازین اخلاقی، بر خود واجب می‌داند از آنان عذرخواهی کند اگر چه نمی‌تواند آنان را مجبور سازد که دیدگاه خود را در قبال این گروه تغییر دهند زیرا می‌دانیم که اعمال پیشین ما برای بسیاری، هنوز غیرقابل قبول و نادرست است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید