موضوعات مورد بحث در دیدار اروپایی‌ها و ترامپ چه خواهد بود؟

0
764

هم آلمان و هم فرانسه در پی حفظ توافق اتمی با ایران هستند. برلین و پاریس اگر چه به خواست‌های ترامپ در مورد وضع تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی به خاطر نقش تهران در سوریه توجه دارند، اما در عین حال تأکید می‌کنند که ایران تا کنون به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. به اعتقاد تحلیلگر خبرگزاری آلمان آنگلا مرکل در جریان سفر خود به آمریکا و دیدار با ترامپ امید خود در مورد ادامه حضور ایالات متحده در برجام را ابراز خواهد کرد.

موضوعات مورد بحث در دیدار اروپایی‌ها و ترامپ چه خواهد بود؟

دویچه وله – 23.04.2018

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در راه آمریکا است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز چند روز پس از آن رهسپار آمریکا می‌شود. در دیدار ترامپ با سران فرانسه و آلمان موضوعات گوناگونی از جمله برجام مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون (از راست)، سران آمریکا، آلمان و فرانسه در نشست جی ۲۰ در سال ۲۰۱۷دونالد ترامپ، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون (از راست)، سران آمریکا، آلمان و فرانسه در نشست جی ۲۰ در سال ۲۰۱۷

موضوعات برای بحث میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، سران آلمان و فرانسه، به منظور رفع اختلافات کم نیست؛ از تعرفه‌های گمرکی آمریکا گرفته تا مناسبات روسیه و تهدید‌های واشنگتن به خروج از برجام.

در آستانه سفر سران فرانسه و آلمان به آمریکا خبرگزاری آلمان در گزارشی تحلیلی اختلافات و موضوعات کلیدی در مناسبات ایالات متحده و اروپا و رویکردهای دو طرف را بررسی کرده است.

سیاستی واحد در قبال سوریه؟

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در همان کارزار انتخاباتی خود گفته بود که حملات نظامی علیه سوریه را تنها جزیی از استراتژی گسترده‌ی سیاسی می‌داند.

فرانسه علیرغم حملات هوایی مشترک اخیر علیه سوریه به‌شکلی فشرده در تلاش ابتکار عمل‌های دیپلماتیک جدید است، اما این تلاش‌ها بدون همراهی سیاسی ایالات متحده شانس چندانی برای موفقیت ندارند، به ویژه آنکه واشنگتن می‌کوشد بیش از پیش خود را از درگیری‌های خاورمیانه کنار بکشد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به باور تحلیلگر خبرگزاری آلمان عدم مشارکت برلین در حمله‌ی مشترک اخیر آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه سوریه نیز راه را برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دشوارتر کرده است.

Symbolbild - Syrien - Krieg (Getty Images/AFP/D. Souleiman)جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته و آواره به جای گذاشته است

اگرچه مکرون در دیدار اخیر خود از برلین، در مورد عدم مشارکت آلمان ابراز تفاهم کرد، اما بعید به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ هم نگاهی مشابه به این موضوع داشته باشد و بپذیرد که دولت آلمان سیاست‌های خود را برپایه قانون اساسی این کشور اتخاذ می‌کند.

گذشته از آن، آلمان و آمریکا در ارتباط با مسئله پناهجوپذیری تجربه‌هایی کاملا متفاوت دارند. از آغاز جنگ سوریه تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار سوری وارد آلمان شده‌اند. این درحالیست که شمار پناهجویان سوری که آمریکا از آغاز سال جاری میلادی ۲۰۱۸ تا کنون پذیرفته، تنها ۱۱ نفر بوده است.

نجات برجام

هم آلمان و هم فرانسه در پی حفظ توافق اتمی با ایران هستند. برلین و پاریس اگر چه به خواست‌های ترامپ در مورد وضع تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی به خاطر نقش تهران در سوریه توجه دارند، اما در عین حال تأکید می‌کنند که ایران تا کنون به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است.

به اعتقاد تحلیلگر خبرگزاری آلمان آنگلا مرکل در جریان سفر خود به آمریکا و دیدار با ترامپ امید خود در مورد ادامه حضور ایالات متحده در برجام را ابراز خواهد کرد.

مکرون (راست)، رئیس جمهور فرانسه به تازگی با مرکل در برلین دیدار و گفت‌وگو کردمکرون (راست)، رئیس جمهور فرانسه به تازگی با مرکل در برلین دیدار و گفت‌وگو کرد

صدراعظم آلمان روز یکشنبه (۲۲ آوریل / ۲ اردیبهشت) در گفت‌وگو با یک کانال تلویزیونی اسرائیلی از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت که “یک توافق ناقص بهتر از هیچ است”.

بیشتر بخوانید: آنگلا مرکل در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل از برجام دفاع کرد

مواضع امانوئل مکرون در این مسئله نیز مشابه مواضع مرکل است. رئیس ‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه (۲۲ آوریل) در مصاحبه با شبکه “فاکس ‌نیوز” از ضرورت ماندن آمریکا در توافق اتمی با ایران دفاع کرد. او گفت که این توافق “ناکامل” است، اما “آیا شما گزینه‌ای بهتر از آن دارید؟”

کارشناسان بر این باورند، مایک پومپئو، که احتمالا در رأس وزارت خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت، نقشی مهم در رویکرد ایالات متحده در قبال برجام بازی خواهد کرد.

مسئله روسیه

سیاست‌های اروپا و آمریکا در مورد چگونگی برخورد با روسیه متفاوت است. به نظر تحلیلگر خبرگزاری آلمان، در اروپا و حتی در داخل خود آلمان هم نمی‌توان خط مشی واحدی در این مورد مشاهده کرد.

اما واکنش‌های اخیر غرب در مورد مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس در انگلیس، تا اندازه‌ای حاکی از همبستگی آمریکا و اروپا در قبال مسکو بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان دونالد ترامپ با وجود این ظاهرا بر این باور بوده که موضع و عملکرد آلمان در این زمینه “از قاطعیت کافی” برخوردار نبوده است.

در هر حال مناسبات میان واشنگتن و مسکو با توجه به مسایل گوناگون، از جنگ سوریه گرفته تا مداخله در انتخابات آمریکا و حملات سایبری، ماه‌هاست که رو به تیرگی گذاشته است.

Symbolbild Handelskrieg USA und EU (Imago/Ralph Peters)

خطر جنگی تجاری؟

تعرفه‌های گمرکی که آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم تعیین کرده، یکی از حساس‌ترین موضوعات مورد بحث خواهد بود. البته این تعرفه‌ها بیشتر متوجه آلمان و صنایع این کشور خواهد بود تا متوجه فرانسه.

دولت آلمان هنوز هم پیام‌هایی در این ارتباط دریافت نکرده که آیا آمریکا تعرفه‌های گمرکی‌ای که اجرای آن برای اتحادیه اروپا را تا تاریخ اول ماه مه به تعلیق درآورده، به اجرا درخواهد آورد یا نه.

بیشتر بخوانید: تاثیرات منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر نرخ رشد تجارت در جهان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امیدوار است که ترامپ با توجه به تولیدات مازاد فولاد در چین و همچنین هم‌سویی آمریکا و اروپا، تعلیق تعرفه‌ها برای اروپا را تمدید کند.

البته به نظر تحلیلگر خبرگزاری آلمان این امکان وجود دارد که ترامپ سیاست خود را با هیاهو و تهدید بر کرسی بنشاند و اروپاییان را به سازشکاری وادارد.

پایبندی به توافق پاریس

یکی از اقدامات دونالد ترامپ پس از آغاز ریاست جمهوری‌اش موافقت با کناره‌گیری آمریکا از توافق اقلیمی پاریس بود.

اروپا، از جمله امانوئل مکرون، امیدوار بود که بتواند موافقت ترامپ را به تجدیدنظر در این تصمیم جلب کند. به اعتقاد تحلیلگر خبرگزاری آلمان، فرانسه امیدهای خود در این راستا را از دست داده است.

البته انتظار می‌رود که مکرون در جریان سفرش به آمریکا و دیدار با ترامپ این موضوع را بار دیگر مطرح کند. آلمان نیز مانند فرانسه پایبندی خود به توافق اقلیمی پاریس را اعلام کرده و در تلاش اجرای آن است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسهامانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه

ارزش‌های مشترک غرب

محافل فرانسه در آستانه سفر مکرون به آمریکا گفته‌اند که رئیس جمهوری فرانسه در دیدار آتی خود با ترامپ مسئله دموکراسی لیبرال و مقابله با گرایش‌های خودکامانه را به میان خواهد کشید و این یکی از موضوعات محوری سخنرانی مکرون در کنگره آمریکا خواهد بود.

آلمان نیز مانند فرانسه به ارزش‌ها و اصول دموکراسی پایبند است.

آنگلا مرکل پس از اظهارات تند ترامپ در کارزار انتخاباتی و آغاز ریاست جمهوری او، تصریح کرده بود که ارزش‌هایی مشترک چون دموکراسی، آزادی و قانونمندی پایه‌ و شرط همکاری‌های آتی برلین و واشنگتن است.

تحلیلگر خبرگزاری آلمان معتقد است، ترامپ به نوبه خود “توجه چندانی به این ارزش‌ها ندارد و از آن گذشته دوست ندارد کسی به او درس بدهد”

————

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید