مأموریت دشوار مرکل در آمریکا در دفاع از برجام

0
782

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای گفت‌وگو در مورد چند موضوع، از جمله توافق اتمی با ایران وارد واشنگتن شد. او در ملاقات با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که تنها چند ساعت به طول خواهد انجامید تلاش خواهد کرد ترامپ را به ماندن در توافق برجام متقاعد سازد. دونالد ترامپ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) قرار است تکلیف کشور خود را در رابطه با ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) روشن سازد. مرکل که کشورش حامی برجام است در نظر دارد که توافق هسته‌ای با ایران را از برزخی که فعلا در ‌آن گرفتار آمده نجات دهد. دونالد ترامپ که بارها این توافق را “بد” نامیده تهدید کرده که از آن بیرون خواهد رفت. پیش از مرکل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز تلاش کرد در جریان دیدار خود با ترامپ، او را به ماندن در این توافق ترغیب کند. مکرون تأکید کرد که در حال حاضر هیچ توافقی برای جایگزینی با برجام وجود ندارد و فرانسه در این توافق باقی خواهد ماند. با وجود این او پیش‌بینی کرده که دونالد ترامپ “به دلایل سیاسی داخلی” از برجام که در زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا امضا شده بیرون برود.

مأموریت دشوار مرکل در آمریکا در دفاع از برجام

دویچه وله – 27.04.2018

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفر خود به آمریکا قصد دارد رئیس جمهور امریکا را به ماندن در برجام ترغیب کند. پیش از او رئیس‌جمهور فرانسه ظاهرا نتوانسته است دونالد ترامپ را به ماندن در توافق اتمی با ایران متقاعد سازد.

Bundeskanzlerin Merkel mit US-Präsident Trump (AFP/Getty Images/M. Kappeler)آنگلا مرکل در کنار دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای گفت‌وگو در مورد چند موضوع، از جمله توافق اتمی با ایران وارد واشنگتن شد. او در ملاقات با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که تنها چند ساعت به طول خواهد انجامید تلاش خواهد کرد ترامپ را به ماندن در توافق برجام متقاعد سازد.

دونالد ترامپ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) قرار است تکلیف کشور خود را در رابطه با ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) روشن سازد.

مرکل که کشورش حامی برجام است در نظر دارد که توافق هسته‌ای با ایران را از برزخی که فعلا در ‌آن گرفتار آمده نجات دهد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ که بارها این توافق را “بد” نامیده تهدید کرده که از آن بیرون خواهد رفت. پیش از مرکل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز تلاش کرد در جریان دیدار خود با ترامپ، او را به ماندن در این توافق ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: “آمریکا به دنبال یک توافق جدید با ایران است”

مکرون تأکید کرد که در حال حاضر هیچ توافقی برای جایگزینی با برجام وجود ندارد و فرانسه در این توافق باقی خواهد ماند. با وجود این او پیش‌بینی کرده که دونالد ترامپ “به دلایل سیاسی داخلی” از برجام که در زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا امضا شده بیرون برود.

مکرون در دیدار خود از واشنگتن برای اولین بار قرار میان اروپایی‌ها در مورد برجام را یادآور شد. او گفت، به دنبال توافق فراگیرتری است که ۴ رکن اصلی را در بر بگیرد: اجرای مفاد توافق فعلی، گسترش مفاد توافق‌نامه کنونی به پس از سال ۲۰۲۵، نظارت بر برنامه‌های موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه.

بیشتر بخوانید: «مکرون بر خلاف ترامپ مسائل ایران را تفکیک می‌کند» • گفت‌وگو

فریاد “مرگ بر آمریکا” در تهران

ترامپ که با بدبینی به برجام می‌نگرد پنج‌شنبه ۲۶ آوریل در “فاکس نیوز” با نگاهی انتقادی به سیاست‌های جمهوری اسلامی گفت: «آن‌ها هنوز هم فقط فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.»

به‌ویژه با توجه به شکست مکرون در متقاعد کردن ترامپ برای حفظ برجام به نظر می‌رسد که آنگلا مرکل نیز مأموریت دشواری در پیش داشته باشد.

از دیگر محورهای مذاکره مرکل و ترامپ افزایش تعرفه گمرکی آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم، میزان مشارکت آلمان در تأمین هزینه‌های پیمان ناتو و احداث خط لوله “نورد استریم۲” برای واردات مستقیم گاز از روسیه به آلمان خواهد بود. مورد اخیر در کنگره آمریکا با مخالفت‌های زیادی روبرو شده است.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید