آریایی:شکاف دیدنی بین اروپا و آمریکا بر سر پایداری ”برجام”

0
642

شکاف دیدنی بین اروپا و آمریکا بر سر پایداری ” برجام” 

 Milad Aryaeeمیلاد آریایی، وبلاگ مزرعه خوبی ها، بیست و هفتم آوریل ۲۰۱۸:… مجاهدین در این وسط با دم شان گردو می شکنند که توانسته اند یک جنک کوتاه مدت  را در منطقه شعله ور کنند و از این رهگذر تحلیل های آبکی و ” صد من یک غاز “خودشان شاید به نتیجه برسد . تند رو های درون حاکمیت میخواهند جنگ ناخواسته را به “عمق عربستان” ببرند و علنا در روزنامه “کیهان ” اعلام  وتهدید میکنند مردم از ساختمان … 

لینک به منبع

شکاف دیدنی بین اروپا و آمریکا بر سر پایداری ” برجام”

لینک به منبع

شکاف دیدنی بین اروپا و آمریکا بر سر پایداری ” برجام”

شکاف دیدنی بین اروپا و آمریکا بر سر پایداری ” برجام”

تنها کمتر از ۱۵ پانزده روز به پایان ضرب العجل ترامپ برای اعلام خروج از “برجام” باقی مانده است . رئیس جمهور فرانسه ” امانوئل ماکرون” ساعاتی قبل سفرش به آمریکا را به پایان رساند فرانسه که بطور سنتی دیدگاههای سیاسی اروپا را نمایندگی میکند به تاکید بدنبال باقی ماندن آمریکا در “برجام ” است و علنا اعلام میکند تا زمانی توافق بهتر در دسترس نباشد در ” برجام” باقی خواهد ماند و این فقط نظر فرانسه نیست بلکه عملا نظر کل اروپا است .

ولی به نظر میرسد آمریکا تصمیم اش را مبنی بر خروج از برجام گرفته است و تلاش های دقیقه ۹۰ رییس جمهور فرانسه و سپس صدر اعظم آلمان برای سفر به آمریکا برای توقف ترامپ در مسیر خروج از ” برجام” تاکنون ثمر جدی نداشته است .

از سویی دیگر ایران خودش را برای شنیدن خبر خروج آمریکا از برجام از حداقل ۴ ماه پیش آماده کرده است و مسئولان جمهوری اسلامی ” برجام” را غیر قابل بازبینی دانسته و تهدید کرده اند درصورت خروج آمریکا از ” برجام” ایران نیز از آن خارج خواهد شد و غنی سازی و برنامه هسته ای خودش را پیش خواهد برد و حتی بالاتر از آن را مطرح کرده که بلکه از ” پیمان منع سلاح های هسته ای “نیز خارج خواهد گردید .

اختلاف اروپا و آمریکا هم تنها بر سر چگونگی و کیفیت تحریم های جدید علیه ایران است و نه برداشتن کل تحریم ها و مشخصا میگویند در شکل و شمایلی دیگر تحریم های کمر شکن را فراهم کنیم و اینکه مثلا فرانسه و آلمان دل شان برای مردم ایران سوخته باشد، اینطور نیست  . آنها میگویند ” برجام” باقی بماند ولی تحریم های جدید در غالب (جدید و نو!!)  بویژه بر سر تحریم بانک مرکزی و توقف چرخش پول و سرمایه ایران در جهان را عملی کنیم .

وضعیت آمریکا مشخص است یا میخواهد روی توافق قبلی اصلاحیه جدید وارد کند و یا بالکل از آن خارج شده و شرایط را به قبل از توافق ” برجام” و شاید بدتر برگرداند و صفحه بازی شطرنج خاورمیانه که در زمان” اوباما ” چیده شده بود را یکجا برهم بزند و از این رهگذر سلاح های خود را در منطقه خاور میانه بویژه در بازار عربستان و کویت و امارات و همینطور قطر به فروش برساند . بازی بر سر پول و سود بیشتر برای آمریکاییان است .

یک روز پس از دیدار روسای جمهور فرانسه و آمریکا در واشینگتن خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نظر فرانسه را تایید کرد که اتحادیه اروپا کماکان از  ” برجام ” دفاع میکند .

هم اکنون ظریف وزیر امور خارجه ایران در آمریکا آخرین تلاش ها و اقدامات دیپلماتیک را برای از کنترل خارج نشدن اوضاع را انجام میدهد . ولی بیشتر شواهد شان میدهد آمریکا میخواهد به جد از ” برجام ” خارج شده و به گفته “ماکرون “به هنگام سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه جرج واشینگتن پس از خروج در ۱۲ ماه می” تحریم بسا سخت تر ! ” علیه ایران اعمال کند و البته ” ترامپ “تصمیم اش را زمانی گرفته بود که ” تیلرسون” وزیر امور خارجه سابق آمریکا را برکنار کرد.

نکته بسیار مهم و سوال برانگیز در این زمان ، چین و روسیه کاملا سکوت کرده اند و در حالی که اروپا به حفظ ” فرجام ” می کوشد (دولت چین ) کاملا سکوت و ( حکومت روسیه)  فقط نظاره گر حوادث است و هیچ اظهار نظری نمیکند به نظر شما این طبیعی است ؟!

چین قطعا سود بیشتر ار بازار ایران را در این شرایط برای خودش برنامه ریزی میکند که در نبود اجناس و تولیدات با کیفیت اروپا اجناس بنجل خودش را در ایران به فروش بسپارد.

روسیه ایران ضعیف تر شده در برابر غرب را می پسندد که در شرایط تصمیم گیری و گرفتن امتیاز از ایران ، زیادی موی دماغ اش در منازعات منطقه ای بخصوص با رقیبی چون ترکیه نشود ، بنابراین همه فقط و فقط به دنبال منافع خودشان هستند و میخواهند ایران را وارد یک جنگ منطقه ای کنند تا  دود آن یک جا به چشم مردم ایران برود.

مجاهدین در این وسط با دم شان گردو می شکنند که توانسته اند یک جنک کوتاه مدت  را در منطقه شعله ور کنند و از این رهگذر تحلیل های آبکی و ” صد من یک غاز “خودشان شاید به نتیجه برسد .

تند رو های درون حاکمیت میخواهند جنگ ناخواسته را به “عمق عربستان” ببرند و علنا در روزنامه “کیهان ” اعلام  وتهدید میکنند مردم از ساختمان های دولتی فاصله بگیرند و یکبار دیگر بوضوح نشان داده میشود که مواضع مجاهدین و جناح تند رو داخل حاکمیت ایران همدیگر را تقویت میکنند.

آمریکا صفحه جدیدی از شطرنج خاور میانه را میخواهد که در آن مهره ها مجددا از نو چیده شوندو طبیعی و  قابل فهم است که حاکمیت ایران بدنبال منافع مردم ایران حرکت کند و تا آنجایی که میشود از بروز جرقه و جنگ در خاک ایران جلوگیری کند ، چرا که کوچکترین خطایی مشکلات جبران ناپذیر برای مردم فقیر شده و تحت تحریم سخت و طاقت فرسای احتمالی قرار خواهند گرفت .

در چنین بزنگاههایی هر که نغمه شوم جنگ را سر دهد دشمن ایران و ایرانی است و در این تردیدی به چشم نمی خورد . در روزهای پیش رو خاور میانه از پیچ و گردنه سرنوشت سازی در حال عبور است .

——————————-

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید