تظاهرات غزه همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس؛ده‌ها فلسطینی کشته

0
524

هم‌زمان با افتتاح سفارت آمریکا در اسرائیل در شهر بیت‌المقدس، تظاهرات ده‌ها هزار فلسطینی در مرز غزه به خشونت کشیده شده و به گفته مقام‌های فلسطینی تا کنون بیش از ۴۰ فلسطینی کشته و ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اعتراض‌ها در مرز غزه با درخواست بازگشت به سرزمین‌ها پدری هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل، از چند هفته پیش آغاز شده و امروز هم‌زمان با انتقال رسمی سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به اوج خود رسیده است. به گفته مسئولان درمانی در غزه یک پسر ۱۲ ساله و یک نوجوان ۱۴ ساله هم با شلیک نیروهای اسرائیلی جان خود را از دست داده است. شمار کشته‌های فلسطینی از آغاز اعتراضات مرز غزه در حدود یک ماه و نیم پیش تا امروز به حدود صد نفر رسیده است. در بیت‌المقدس سفارت‌خانه جدید آمریکا با حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد آقای ترامپ و مقام‌های ارشد اسرائیلی افتتاح شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که دستور جنجالی انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس را صادر کرده بود، در توییتی امروز را “روزی بزرگ برای اسرائیل” خوانده است. قرار است یک سفارت کوچک موقتا در داخل ساختمان کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح شود و بعدا کل سفارت به محلی بزرگتر در این شهر منتقل شود. سفیران و دیپلمات‌های خارجی مقیم اسرائیل به این مراسم دعوت شده‌اند اما با توجه به اعتراض بیشتر دولت‌های جهان به تصمیم آقای ترامپ، بسیاری از این دیپلمات‌ها در مراسم شرکت نکرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از همه دولت‌هایی که با کشورش رابطه دیپلماتیک دارند خواسته از تصمیم آقای ترامپ برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس پیروی کنند اما تا کنون تنها دو دولت گواتمالا و پاراگوئه به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند.

تظاهرات غزه هم‌زمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس؛ ده‌ها فلسطینی کشته شده‌اند

بی بی سی ـ 14.05.2018

مرز غزهحق نشر عکسAFP
Image captionعلاوه بر گاز اشک‌آور، نیروهای اسرائیلی از گلوله‌های جنگی برای مقابله با معترضان استفاده می‌کنند

هم‌زمان با افتتاح سفارت آمریکا در اسرائیل در شهر بیت‌المقدس، تظاهرات ده‌ها هزار فلسطینی در مرز غزه به خشونت کشیده شده و به گفته مقام‌های فلسطینی تا کنون بیش از ۴۰ فلسطینی کشته و ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اعتراض‌ها در مرز غزه با درخواست بازگشت به سرزمین‌ها پدری هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل، از چند هفته پیش آغاز شده و امروز هم‌زمان با انتقال رسمی سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به اوج خود رسیده است.

به گفته مسئولان درمانی در غزه یک پسر ۱۲ ساله و یک نوجوان ۱۴ ساله هم با شلیک نیروهای اسرائیلی جان خود را از دست داده است. شمار کشته‌های فلسطینی از آغاز اعتراضات مرز غزه در حدود یک ماه و نیم پیش تا امروز به حدود صد نفر رسیده است.

تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده نشان‌دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه معترضان فلسطینی است. مرز باریکه غزه و اسرائیل منطقه‌ای تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسرائیل به ناآرامی‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است.

هم‌زمان ارتش اسرائیل اعلام کرده است که جنگنده‌های نیروی هوایی “پنج هدف تروریستی” در تاسیسات آموزش نظامی متعلق به حماس را در شمال غزه بمباران کرده‌اند. ارتش اسرائیل گفته است که این حملات در واکنش به “اقدامات خشونت‌آمیز ساعات گذشته حماس در کنار حصار مرزی” صورت گرفته است.

ارتش اسرائیل در ارتباط با تظاهرات غزه گفته است که “در برابر هر گونه فعالیت ترورویستی به زور متوسل می‌شود و برای جلوگیری از حملات علیه اسرائیل وارد عمل خواهد شد.”

شین بت، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، ایران را به “تامین مالی حماس برای اقدامات خشونت‌آمیز در منطقه حصارکشی شده نوار غزه” متهم کرده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، اسرائیل را به “کشتار وحشتناک” در غزه متهم کرده و معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که آمریکا هم در کنار اسرائیل در مسئولیت این “کشتار” شریک است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به کشته شدن ده‌ها فلسطینی “شامل کودکان و نوجوانان” خواهان خویشتنداری دو طرف شده و از اسرائیل خواسته حق اعتراض مسالمت‌آمیز را برای فلسطینی‌ها به رسمیت بشناسد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا از مقام‌های حماس هم خواسته اطمینان حاصل کنند که از این تظاهرات برای مقاصد خشونت‌آمیز ‌استفاده نشود.

  • انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس؛ ظریف آن را روز شرمساری خواند
  • کشیش جنجالی در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در اسرائیل دعا می‌خواند
  • سفر دختر و داماد ترامپ به اسرائیل برای افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس
  • اخطارهای تازه در مورد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس
بیت المقدسحق نشر عکسAFP
Image captionایوانکا ترامپ در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس

در بیت‌المقدس سفارت‌خانه جدید آمریکا با حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد آقای ترامپ و مقام‌های ارشد اسرائیلی افتتاح شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که دستور جنجالی انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس را صادر کرده بود، در توییتی امروز را “روزی بزرگ برای اسرائیل” خوانده است.

قرار است یک سفارت کوچک موقتا در داخل ساختمان کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح شود و بعدا کل سفارت به محلی بزرگتر در این شهر منتقل شود.

سفیران و دیپلمات‌های خارجی مقیم اسرائیل به این مراسم دعوت شده‌اند اما با توجه به اعتراض بیشتر دولت‌های جهان به تصمیم آقای ترامپ، بسیاری از این دیپلمات‌ها در مراسم شرکت نکرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از همه دولت‌هایی که با کشورش رابطه دیپلماتیک دارند خواسته از تصمیم آقای ترامپ برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس پیروی کنند اما تا کنون تنها دو دولت گواتمالا و پاراگوئه به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند.

مرز غزهحق نشر عکسAFP

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس که به معنی به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل و نادیده گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در این شهر و حاکمیت بر شرق آن است، خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است.

بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت‌المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی بوده است. فلسطینیان شرق بیت‌المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند.

به گفته مهرداد فرهمند، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به بیت‌المقدس، در کرانه باختری هم فلسطینیان معترض از سرتاسر این کرانه در شهر رام‌الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی، گرد آمده‌اند تا از آنجا به سوی بیت‌المقدس حرکت کنند.

ارتش اسرائیل اجازه ورود این معترضان را به بیت المقدس نمی‌دهد و انتظار می‌رود گذرگاه قلندیا که ورودی شهر است، همچون گذشته صحنه درگیری شدید میان فلسطینیان و ارتش اسرائیل شود.

  • ترامپ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت
  • جنجال سر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس
  • هشدارها در مورد ‘پیامدهای خطرناک’ انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس
مرز غزهحق نشر عکسREUTERS
Image captionمعترضان در مرز غزه
مرز غزهحق نشر عکسAFP

موضوعات مرتبط

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید