اتحادیه اروپا قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا می‌کند

0
596

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا در نشست صوفیه گفت: «ما باید الان دست به اقدام بزنیم.»  موضوع بر سر پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های کوچک و نیمه‌بزرگ از سوی اتحادیه اروپا است. قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا عملا زمینه‌های حمایت مالی از این شرکت‌های اروپایی را فراهم می‌سازد و مانع از مجازات این شرکت‌ها توسط آمریکا می‌شود.  هنوز اطلاعاتی درباره جزئیات اجرایی این قانون منتشر نشده است. قانون مقابله با تحریم در جریان مناقشه بر سر تحریم‌های کوبا، ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده بود.  قانون مقابله با تحریم‌ها هرگز تا این تاریخ اجرایی نشد. علت این موضوع نیز آن بود که مناقشه بر سر این تحریم‌ها در سایه مذاکرات کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا حل و فصل شد.  اکنون از احیای این قانون سخن می‌رود. این قانون می‌بایست با توجه به تحریم‌های جدیدی که از سوی دولت آمریکا پیش‌بینی شده تکمیل گردد؛ اقدامی که قرار است ساعت ۱۰ و سی دقیقه روز جمعه ۱۸ مه صورت گیرد.  هدف از احیای این قانون، آمادگی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای است. آمریکا قرار است تحریم‌ها را  از روز ۶ اوت اجرایی کند. 

اتحادیه اروپا قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا می‌کند

دویچه وله ـ 17.05.2018

برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای، شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند را تهدید به مجازات کرده بود.

    
Bulgarien EU-Balkan-Gipfel in Sofia | Konferenzraum (Reuters/V. Mayo)

برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. آمریکا پس  از خروج از توافق هسته‌ای، شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند را تهدید به مجازات کرده بود.

بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری آلمان از صوفیه، پایتخت بلغارستان، منتشر شده، اتحادیه اروپا تصمیم دارد قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. این قانون قرار است روز جمعه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) به تصویب برسد.

خبر احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ مه از سوی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و در اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صوفیه اعلام شده است.

احیای قانون سال ۱۹۹۶

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا در نشست صوفیه گفت: «ما باید الان دست به اقدام بزنیم.»

موضوع بر سر پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های کوچک و نیمه‌بزرگ از سوی اتحادیه اروپا است. قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا عملا زمینه‌های حمایت مالی از این شرکت‌های اروپایی را فراهم می‌سازد و مانع از مجازات این شرکت‌ها توسط آمریکا می‌شود.

هنوز اطلاعاتی درباره جزئیات اجرایی این قانون منتشر نشده است. قانون مقابله با تحریم در جریان مناقشه بر سر تحریم‌های کوبا، ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده بود.

قانون مقابله با تحریم‌ها هرگز تا این تاریخ اجرایی نشد. علت این موضوع نیز آن بود که مناقشه بر سر این تحریم‌ها در سایه مذاکرات کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا حل و فصل شد.

اکنون از احیای این قانون سخن می‌رود. این قانون می‌بایست با توجه به تحریم‌های جدیدی که از سوی دولت آمریکا پیش‌بینی شده تکمیل گردد؛ اقدامی که قرار است ساعت ۱۰ و سی دقیقه روز جمعه ۱۸ مه صورت گیرد.

هدف از احیای این قانون، آمادگی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای است. آمریکا قرار است تحریم‌ها را  از روز ۶ اوت اجرایی کند.

کاهش سطح انتظارات

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نسبت به سطح انتظارات شرکت‌های کوچک از دریافت خسارت در ارتباط با مجازات‌های پیش بینی شده از سوی آمریکا هشدار داد.

سخنان مرکل در واکنش به سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است. رئیس جمهور فرانسه گفته بود که اتحادیه اروپا باید از شرکت‌های کوچک و نیمه ‌بزرگی که خواستار همکاری اقتصادی با ایران هستند، در برابر مجازات‌های احتمالی آمریکا حمایت و پشتیبانی کند.

مرکل در همایش صوفیه روز پنجشنبه ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) گفت: «اینکه آیا ما در موقعیتی هستیم که بتوانیم برای شرکت‌های کوچک و نیمه بزرگ تسهیلاتی قائل شویم، موضوعی است که نیاز به بررسی دارد.»

مرکل در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا نباید و نمی‌تواند به این توهم میدان دهد که قادر به پرداخت همه خساراتی است که در اثر مجازات‌های پیش بینی شده از سوی آمریکا متوجه کل اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه می‌شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید