اروپا چگونه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله می‌کند؟

0
842

یک مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت  که “مقررات مسدود کننده” از روز ۵ اوت، یک روز پیش از فعال شدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا‌، اجرایی خواهد بود مگر آنکه پارلمان اروپا و یا یکی از دولت‌های این اتحادیه این تصمیم را رد کند. کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به کشورهای عضو پیشنهاد کرده است تا روند قانونی صدور اجازه به بانک سرمایه‌گذاری اروپا را آغاز کنند تا این بانک بتواند به پروژه‌های این اتحادیه در ایران وام اعطا کند. طبق این طرح، این بانک می‌تواند پروژه‌هایی که با بودجه اتحادیه اروپا در ایران اجرا می‌شوند را تضمین کند. هدف این اقدام تشویق سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران است.اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده نفت از ایران است و مصمم است تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

 اروپا چگونه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله می‌کند؟

19.05.2018 ـ دویچه وله

کمیسیون اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از پیشنهادهای خود را به کشورهای عضو ارائه کرده است که بر اساس آن‌ها ادامه فعالیت‌های شرکت‌های اروپایی در ایران و انتقال پول به این کشور ممکن می‌شود.

default

کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو پیشنهاد کرد که برای در امان ماندن از تحریم‌های آمریکا، پول نقد را  مستقیما به بانک مرکزی ایران منتقل کنند.

این اقدام به شرکت‌های اروپایی امکان می‌دهد با دور زدن سیستم مالی آمریکا، پول نفت وارداتی از ایران را پرداخت و یا منابع مالی مورد نیاز این کشور را تامین کنند. به گفته مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا، کار بر روی جزئیات این پیشنهاد همچنان ادامه دارد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

یک مقام اروپایی که در جریان مذاکرات قرار دارد به خبرگزاری رویترز گفت که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، این پیشنهاد را به کشورهای عضو داده است. او افزود: «لازم است در حال حاضر بر روی این موضوع کار کنیم که چگونه پرداخت پول نفت ایران و انتقال منابع مالی به بانک مرکزی این کشور را تسهیل کنیم.»

میگوئل آریاس کانت،  کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، این ایده را با مقام‌های جمهوری اسلامی در سفر خود به تهران در روزهای شنبه و یکشنبه (۱۹ و ۲۰ مه) مطرح خواهد کرد.  پس از آن بر عهده کشورهای عضو اتحادیه خواهد بود تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

آغاز روند اجرای “مقررات مسدود کننده”

کمیسیون اتحادیه اروپا در اقدامی دیگر “مقررات مسدود کننده” را برای محافظت از شرکت‌های تجاری اروپایی فعال در ایران به جریان انداخت.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرآیند رسمی فعال کردن “مقررات مسدودکننده” را با به‌روز رسانی فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران آغاز کرده است.

قانون موسوم به “مقررات مسدودکننده” یا “مقررات مقابله‌ای” به اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا پس از خروج یکجانبه این کشور از برجام بایستد.

این قانون رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند می‌توانند مجازات شوند.

یک مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت  که “مقررات مسدود کننده” از روز ۵ اوت، یک روز پیش از فعال شدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا‌، اجرایی خواهد بود مگر آنکه پارلمان اروپا و یا یکی از دولت‌های این اتحادیه این تصمیم را رد کند.

تضمین سرمایه‌گذاری در ایران

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به کشورهای عضو پیشنهاد کرده است تا روند قانونی صدور اجازه به بانک سرمایه‌گذاری اروپا را آغاز کنند تا این بانک بتواند به پروژه‌های این اتحادیه در ایران وام اعطا کند.

طبق این طرح، این بانک می‌تواند پروژه‌هایی که با بودجه اتحادیه اروپا در ایران اجرا می‌شوند را تضمین کند. هدف این اقدام تشویق سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران است.

اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده نفت از ایران است و مصمم است تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید