• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • سوسیالیسم و مبارزات خانم دونایف

     دونایف در مورد روش مبارزه زمان خود میپرسد، آوانگاردیسم لنین یا رفرمیسم سوسیال دمکراسی؟ به ادعای او آثار انگلس ذر باره دیالکتیک تا امروز اساس غالب تحقیقات و نظرات مارکسیستی است. انگلس” ایده مطلق” هگل را نه تنها دگماتیک بلکه ارتجاعی میدانست. خانم دونایف به بجث و جدل با مارکسیسم غربی از جمله به نظرات لوکاچ، مارکوزه، آدرنو ، و فانون پرداخت. بازگشت مجدد او به مارکس، هگل، و بحث دیالکتیک، بدلیل فاجعه نتایج جریان عواقب انقلاب اکتبر روس و بوروکراتیک شدن جنبش کارگری شوروی بود. دونایف که خودرا تبعیدی جنبش کارگری بوروکراتیک استالینیستی میدانست در امریکا کتابی در باره” فلسفه و انقلاب” نوشت. او میگفت هر فلسفه انسانی باید متکی به آزادی حق اعتصاب، شورش علیه سرمایه داری دولتی، حمایت از مبارزات سیاهان و زنان و جوانان باشد. او مدعی بود که غالب مبارزات طبقاتی گذشته به شکست فاجعه آمیز ختم شده اند.

     Dunayevskaya, Raya 1910-1987

     سوسیالیسم و مبارزات خانم دونایف.

     اهمیت دیالکتیک و هومانیسم برای یک زن مبارز.

    آرام بختیاری ـ 05.06.2018

    خانم دونایف (1987-1910) در سالهای جوانی همچون خانم اما گلدمن بدلایل سیاسی از کشور اوکرائین به امریکا فرار و مهاجرت نمود. او در سال 1928 از حزب بلشویک شوروی اخراج شد و در سال 1937 یکسال منشی تروتسکی در تبعید بود. در سال 1939 تئوری” سرمایه داری دولتی” شوروی را مطرح نمود، در سال 1945 تئوری” هومانیسم مارکسیستی” را عرضه کرد و در سال 1950 در کنار کارگران معدن ایالت ویرجینیا به دفاع از خواسته های انسانی آنان پرداخت، در سالهای 1970-1960 به انتقاد از نظام سلطنتی ایران پرداخت و بین سالهای 1983-1979 در ابطه با حقوق زنان ایران به انتقاد از روحانیت ایران همت گماشت.

    خانم دونایف میگفت تئوری باید فتوکپی واقعیت باشد. او سعی نمود در نیمه دوم قرن 20 خون تازه ای در جریان بحث “فلسفه دیالکتیک” بدمد و میگفت هنوز” شبح مارکسیسم” بالای سر جهان گلوبال سرمایه داری در چرخش است. وی مخالف جدایی تئوری از سیاست و حوادث روز بود و میگفت هیچ فلسفه ای ارزش نامیدن ندارد اگر صدای تودههای پایین مردم را منعکس نکند.و برای انقلاب نیاز به افراد انقلابی و عملگرا است و نه به تئوری. او مبلغ” فلسفه رهایی “بود و هدفش شروع نوعی” دیالوگ فلسفی” است. گرچه نثرش استادانه و آکادمیک نیست ولی فیلسوف میدان عمل و درون سنگرهاست.در پرسش چرا هگل و چرا امروز؟ خواهان وحدت تئوری “انقلاب و فلسفه” بود.

    خانم رایا- دونایفسکا، تئوری و مفهوم “نفی مطلق” هگل را وارد مبارزات زنان، کارگران، سیاهان، جوانان، اقلیت ها، خلقها و جنبش های رهایی بخش نمود. او تحول و تغیر مارکس را از مرحله فیلسوف به مرحله اقتصاددان سیاسی میدانست و میگفت نوع الیتر اشرافی” حزب آوانگارد” لنین سرانجام به تشکیل دولت” تک حزبی توتالیتر” رسید.

    در نظر خانم دونایف، دیالکتیک هگل منبع مواد منفجره تمام دیالکتیک هاست. او زیر تاثیر دیالکتیک هگلی خالق نوعی فلسفه رهایی بخش و هومانیسم مارکسیستی شد. فلسفه مارکسیستی او در رابطه مستقیم با “دیالکتیک هگلی” است. وی همچون لوکاچ و مارکوزه دیالکتیک را قلب مارکسیسم میدانست و خود خالق نوعی فلسفه دیالکتیک بود که منتقد ایدئولوژی استالینیستی است و در “دیالکتیک نفی” به موضوع سازماندهی در انقلاب و جامعه پرداخت.

    دونایف در مورد روش مبارزه زمان خود میپرسد، آوانگاردیسم لنین یا رفرمیسم سوسیال دمکراسی؟ به ادعای او آثار انگلس ذر باره دیالکتیک تا امروز اساس غالب تحقیقات و نظرات مارکسیستی است. انگلس” ایده مطلق” هگل را نه تنها دگماتیک بلکه ارتجاعی میدانست. خانم دونایف به بجث و جدل با مارکسیسم غربی از جمله به نظرات لوکاچ، مارکوزه، آدرنو ، و فانون پرداخت. بازگشت مجدد او به مارکس، هگل، و بحث دیالکتیک، بدلیل فاجعه نتایج جریان عواقب انقلاب اکتبر روس و بوروکراتیک شدن جنبش کارگری شوروی بود. دونایف که خودرا تبعیدی جنبش کارگری بوروکراتیک استالینیستی میدانست در امریکا کتابی در باره” فلسفه و انقلاب” نوشت. او میگفت هر فلسفه انسانی باید متکی به آزادی حق اعتصاب، شورش علیه سرمایه داری دولتی، حمایت از مبارزات سیاهان و زنان و جوانان باشد. او مدعی بود که غالب مبارزات طبقاتی گذشته به شکست فاجعه آمیز ختم شده اند.

    در مورد کتاب” نیروی نفی و انکار” خانم دونایف، آقایان پیتر هندیس، و کوین آندرسن، در مقدمه کتاب به موضوعات مورد نظر خانم دونایف از جمله” مفهوم دیالکتیک” ،و پرسشهای امروزی فلسفه اشاره کرده اند. دونایف” سرمایه داری دولتی” شوروی را نتیجه بحران سرمایه داری جهانی سال 1939 میدانست و آنرا مرحله ای از بحران اقتصاد جهانی بشمار می آورد.

    دونایف مدعی بود که ضد انقلاب معمولا محصول خود انقلاب است. او خواهان رهایی زنان بدون شرط “رهایی طبقاتی” بود و می پرسید دیالکتیک مارکس و هگل چه اهمیت مهمی برای رهایی زنان میتواند داشته باشد ؟

    ازجمله آثار خانم رایا- دونایفسکا،- الجبرای انقلاب، بیوگرافی روزا لوکزمبورگ، مارکسیسم و صلح، تئوری رهایی زنان از نظر لوکزمبورگ و فلسفه انقلاب از نظر مارکس، فلسفه انقلاب از هگل تا سارتر،مارکس، و مانو، آزادی زنان و دیالکتیک انقلاب، دیالکتیک سازماندهی و فلسفه، هستند.

    دونایف در سال 1964 در نامه ای به مارکوزه نوشت چرا لنین در سال 1914 “دفترهای فلسفی” خود را هیچ گاه منتشر نکرد؟ . در نیمه دوم قرن 20 در مقابل بحث “هومانیسم مارکسیستی” دونایف گروههای مائوئیستی، تروتسکیستی، و اگزستنسیالیستی، کوشیدند جانشین و بدل هایی عرضه کنند. “مکتب فرانکفورت” از نظر وی، در آغاز کوشید نوعی مارکسیسم هگلی را به نمایش بگذارد. لنین میگفت بدون” منطق هگلی” نمیتوان کتاب” سرمایه ” مارکس را فهمید.

    ————————————————————

    لطفن اگر ممکن است مقاله فوق را همراه تصویری از خانم ” رایا- دونایفسکایا ” منتشر کنید.

    Raya Dunayevskaya 1910-1987

     

    مطالب مرتبط :

    ایران فانوس: کابوس آرامکو

    بیهوده نبود که بسیاری از تروریست ها و خرده تروریست های ایرانی که به عربستان سعودی دعوت می شدند، پس از زیارت دروغین، چند سنگ به شیطان می زدند و با ارائه اطلاعات دروغ و سیاه نمایی علیه دیگران، کیسه شان را از منابع نفتی آرامکو، پر می کردند و به شیطان سازی علیه این و آن مشغول می شدند. تروریست ها و جنگ طلبانی که ناف ... مطلب کامل

    ایران فانوس: کابوس آرامکو

    چهار گروه هستند که در این میان عصبانی و یا بهتر بگویم عزادار هستند. گروه جنگ طلب درون آمریکا، ناتانیاهو (که به دنبال حمله به ایران و جنگ با ایران بود)، کشورهای عرب خلیج فارس و مجاهدین که یار و پشتیبان و مهمان چند هزار دلاری خود را از صحنه سیاست ایران به دور می بینند. اخراج جان بولتون، یک قدم به سوی „نه به جنگ“ بود. ... مطلب کامل

    ایران فانوس: کابوس آرامکو

    قربانعلی حسین نژاد، عیسی آزاده، محمد رزاقی و غفور فتاحیان، نوزدهم سپتامبر 2019:… بخش نخست از گفتگوی گروهی از اعضا و مسئولین سابق جداشدۀ سازمان مجاهدین (فرقۀ رجوی) آقایان قربانعلی حسین نژاد، عیسی آزاده، محمد رزاقی و غفور فتاحیان در مورد تحولات و رویدادهای اخیر در رابطه با این فرقه (موضوع این بخش: اخراج جان بولتون لابی دلاری آمریکایی فرقۀ رجوی از کاخ سفید). پاریس – 14 ... مطلب کامل

    عباس داوری خود را تا سطح مداح زهرا مریخی تنزل داد!

    من تحلیل دقیق وروشنی از ماهیت دهشتناک گروه های مستبدی مانند مجاهدین خلق دارم ولی دیگر باور نداشتم که یک پیرمرد آذربایجانی زندان کشیده در دوران شاه که قاعدتا دربرابر تک تک اعضای کم سواد و ساده لوح شورای زنانه ی مرکزی سازمان ، یک غول باید باشد ، دست بقلم برده وبا تعریف وتمجید از زهرا مریخی که با اتوکش کردن مریم مدارج ترقی را پیموده ومثلا به مسئول اول کذائی برگماشته شده ، ما آذربایجانی ها را اینقدر سرافکنده سازد!! ... مطلب کامل

    علی هاجری: جان بولتون و فرقه مجاهدین

    مثال از این شاخه به آن شاخه فرجی است حفظ نیرو میکردند ، تا اینکه بولتون به عنوان مشاور امنیتی کاخ سفید انتخاب شد فرقه هم کیسه گشادی برای خود دوخته بود و آینده و ماندگاری را در بود بولتون میدید بخصوص که در جنگ طلبی و حرافی گوی سبقت را از ترامپ ربوده بود و تنها کسی که در این جهان هستی هواداری بولتون را میکرد ... مطلب کامل

    علی هاجری: جان بولتون و فرقه مجاهدین

    برای جان بولتون، سیاستمدار دست راستی آمریکایی، این روزها نقطه اوج یک عمر فعالیت سیاسی است؛ او نه فقط در مرکز توجه رسانه‌های جهان است، بلکه در مقایسه با گذشته طولانی حضورش در قدرت، از همیشه بیشتر به این توانایی دست یافته تا بر سیاست‌های مهم کشورش اثر بگذارد بولتون از ۹ آوریل سال گذشته میلادی (۱۳ ماه پیش) به سمت کلیدی “مشاور امنیت ملی آمریکا” در ... مطلب کامل

    علی هاجری: جان بولتون و فرقه مجاهدین

     فرقه مجاهدین باز مثل همیشه برای اینکه جلوی ریزش نیروهای نگونبختش را بگیرد به دروغ وتحریف خبر می پردازد.تا آنجایی که من بیاد دارم ودر تشکیلات این فرقه بودم یکبار نبوده  که اخبار درست از سایتهای این فرقه را بشنوم!!! بعد از انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی  در کاخ سفید سران فرقه دراسارتگاه شماره 3 در مانز البانی بشکن می زدند و در نشستهای دورنی ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند:نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق

    نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق ایران این برنامه در پنجاه و چهارمین سالگرد تاسیس گروهی است که بعدها با عنوان مجاهدین خلق ایران شناخته می شوند. ابتدا با نگاهی کوتاه، رویدادهای دهه چهل از نظر می گذرد. سپس به علل تاسیس سازمان و بنیانگذاران اولیه آن می پردازد. به روند شکل گیری و تدوین ایدئولوژی مجاهدین اشاره می کند و گام به گام  از ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند:نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق

    در همین فاصله پانزده ماه که جان بولتون بر سر کار بود، او همزمان که گزینه جنگ و بمباران در مقابل ایران را به کمک کشورهایی چون اسراییل و عربستان و غیره، تقویت می کرد و ضروری می شمرد در همین فاصله نیروهای تروریسم در آلبانی را تقویت کرد تا در روز جنگ آنان را نیز به کمک آمریکا به کار بگیرد که در اختیار گرفتن نیروهای ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند:نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق

    تکیه رجوی بر باد ، سرنوشت غم انگیز و عبرتی تاریخی منصور نظری، ایران اینترلینک، سیزدهم سپتامبر 2019:… واقعیت این است سازمان مجاهدین خلق از سی خرداد سال شصت وارد مسیر بی بازگشتی شده است وبه همین دلیل از ان تاریخ به بعد تکیه گاه اصلی سازمان مجاهدین خلق دشمنان تاریخی ایران بوده است. از صدام حسین تا شیخک های سعودی تا اسرائیلی ها تا سرویس ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -