واکنش مرکل و می به تصمیم جنجالی ترامپ و تصویری از خروج ترامپ از جی۷

0
944

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، در پایان اجلاس سران گروه هفت گزارش شد که هر هفت رهبر متن بیانیه مشترک این اجلاس را امضا کرده‌اند؛ اما در عین ناباوری ترامپ امضای خود را پس گرفت. این در حالی است که طی چند روز گذشته رسانه‌های آمریکا نسبت به انزوای  ترامپ در این اجلاس و احتمال بالای به توافق نرسیدن او با شش رهبر دیگر بر سر بیانیه پایانی بارها گمانه‌زنی کرده بودند. نکته قابل تامل این است که ترامپ در میان  خبرنگاران جلسه با رهبران حاضر در اجلاس را بسیار سازنده توصیف کرد، سایر رهبران حاضر در کبک کانادا در این باره هنوز اظهار نظر نکرده‌اند اما حساب کاربری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان عکسی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد  که او را در حالی که به همراه امانوئل ماکرون، ترزا می و شینزو آبه دور ترامپ حلقه زده‌اند، نشان می‌دهد و ترامپ که بر خلاف سایرین روی صندلی نشسته و بالای سر او جان بولتون، مشاور امنیت ملی او دیده می‌شود به نظر در حال شنیدن نظر مخالفان خود است. این عکس جنجال بسیاری در فضای مجازی به راه انداخت.

واکنش مرکل و می به تصمیم جنجالی ترامپ و تصویری از خروج ترامپ از جی۷

خبر آنلاین به نقل از رویتر ـ 10.06.2018

بین الملل > آمریکا – متحدان سنتی آمریکا همچون فرانسه، آلمان، انگلیس و کانادا به شدت از تصمیم آمریکا ناراضی‌ هستند و آن را زمینه‌ساز آغاز یک جنگ تجاری می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، در پایان اجلاس سران گروه هفت گزارش شد که هر هفت رهبر متن بیانیه مشترک این اجلاس را امضا کرده‌اند؛ اما در عین ناباوری ترامپ امضای خود را پس گرفت. این در حالی است که طی چند روز گذشته رسانه‌های آمریکا نسبت به انزوای  ترامپ در این اجلاس و احتمال بالای به توافق نرسیدن او با شش رهبر دیگر بر سر بیانیه پایانی بارها گمانه‌زنی کرده بودند.

نکته قابل تامل این است که ترامپ در میان  خبرنگاران جلسه با رهبران حاضر در اجلاس را بسیار سازنده توصیف کرد، سایر رهبران حاضر در کبک کانادا در این باره هنوز اظهار نظر نکرده‌اند اما حساب کاربری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان عکسی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد  که او را در حالی که به همراه امانوئل ماکرون، ترزا می و شینزو آبه دور ترامپ حلقه زده‌اند، نشان می‌دهد و ترامپ که بر خلاف سایرین روی صندلی نشسته و بالای سر او جان بولتون، مشاور امنیت ملی او دیده می‌شود به نظر در حال شنیدن نظر مخالفان خود است. این عکس جنجال بسیاری در فضای مجازی به راه انداخت.(اینجا)

رئیس جمهوری آمریکا پیش از ترک اجلاس گفت: بدون تعرفه و بدون هیچ مانع تجاری؛ این چنین باید باشد؛ حتی بدون یارانه. من هم گفتم باید عاری از تعرفه (تجارت کنیم). اما این رابطه باید دوسویه و منصفانه باشد.

بحث اصلی ترامپ و مشاورانش در تبیین علت وضع تعرفه‌ها این است که کشورهای دیگر بدون مواجهه با تعرفه قابل توجه که در برخی موارد صفر درصد است به بازار بزرگ آمریکا وارد می‌شوند اما در عوض با وضع تعرفه و موانع برای صادرات آمریکا به این کشورها برای ورود تولیدکنندگان آمریکایی به بازارهای خود مانع‌تراشی می‌کنند.

پس از ترک زودهنگام اجلاس از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا رهبران شش کشور دیگر یکی پس از دیگری برابر دوربین‎ها سخن گفتند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که میزبان این اجلاس بود، گفت کشورش به دیگران امتیاز نخواهد داد و مرعوب نخواهد شد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم گفت، اروپا به فکر اتخاذ تمهیدات مقابله‌جویانه در برابر آمریکاست. تهدیدی که اگر عملی شود می‌تواند رسما آغاز بر جنگ تجاری میان اروپا و ایالات متحده تلقی خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که گفته شده رهبری اروپایی‌ها در انتقاد از آمریکا را در این اجلاس بر عهده گرفته بود، ضمن پرتنش و صریح خواندن گفت‌وگوها از اجماع هر هفت رهبر حاضر بر سر بیانیه نهایی اظهار رضایت کرده و نسبت به اصلاحات در نظام تجارت جهانی خبر داد.

سوروس: ترامپ خودشیفته‌ای به دنبال نابودی جهان است
در همین حال پس سناتور مک کین، (اینجا)  بر این باور است که رئیس جمهوری ایالات متحده تمایل دارد تا جهان را نابود کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک‌پست، جورج سوروس، میلیاردر و سرمایه گذار مجارتبار ۸۷ ساله آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را یک “خودشیفته” می‌داند که خودش را قدرت تمام عیار فرض می‌کند.

وی گفت: هرقدر که خطر بزرگتر باشد، تهدید هم به همان مراتب بزرگتر است و من احساس بیشتری دارم تا با آن مقابله کنم.

سوروس که برای کمپین هیلادی کلینتون، کاندیدای رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا سرمایه گذاری کرده و انتظار پیروزی کلینتون را نیز داشت، به این مساله اشاره کرد: ظاهرا من در حباب خودم زندگی می‌کنم!

سوروس یهودی‌تبار همچنین کمپین تبلیغات تلویزیونی ترامپ را یک پیام رمزگذاری شده ضد یهود دانست و ادامه داد:‌ تصاویری از سوروس و سایر رهبران یهودی در دنیای اقتصاد در حالی به نمایش گذاشته شد که ترامپ درباره منافع خاص جهانی صحبت می‌کرد.

این میلیاردر گفته که قصد دارد تا در انتخابات ۲۰۱۸ کنگره مبلغ ۱۵ میلیون دلار هزینه کند.

رمز گشایی از تصویری که مرکل در اینستاگرامش منتشر کرد

صفحه رسمی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز شنبه عکسی از اجلاس گروه هفت در کبک کانادا منتشر کرد که بسیاری آن را نماد مذاکرات امسال هفت رهبر اقتصادهای بزرگ جهان دانسته‌اند.

بی بی سی در این باره نوشت: به این بهانه اجازه دهید یک به یک حاضران در این عکس را معرفی و درباره موضع حضور آنها در اجلاس امسال بنویسیم.

۱- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا
ترامپ امسال به اجلاس جی هفت دیرتر از همه رفت و زودتر از همه هم آن را ترک کرد چرا که همه تمرکزش روی اجلاس روز سه‌شنبه خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور است.

با وجود این، او تاثیر خودش بر این اجلاس را حتی پیش از ورود به آن گذاشته بود؛ آقای ترامپ دو هفته پیش با وضع تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم بسیاری از متحدان سیاسی و اقتصادی آمریکا را شگفت‌زده کرده بود.

او در اجلاس بارها از سوی رهبران دیگر مانند جاستین ترودو (که در این عکس دیده نمی‌شود اما در حقیقت پشت سر آقای ترامپ ایستاده)، آنگلا مرکل (شماره ۶- که در عکس گویی جلودار مخالفان شده) و ترزا می (شماره ۸ که سرش در گوشه چپ بالای عکس دیده می‌شود) تهدید به اتخاذ تصمیم‌های تلافی‌جویانه شد اما “دست به سینه” نشست و در حالی که جان بولتون (شماره دو که با سبیل متمایز از دیگران است و بالای سر آقای ترامپ ایستاده) به پافشاری بر موضع خودش ادامه داد و گفت “دوران سواری گرفتن از آمریکا گذشته” و اگر سایر کشورهای می‌خواهند همچنان در بازار آمریکا دکه و حجره داشته باشند باید موانعی چون تعرفه و دردسرهای گمرکی که برای تولیدکنندگان آمریکایی ایجاد کرده‌اند را حذف کنند تا بلکه به قول آقای ترامپ بشود اصلا “عاری از تعرفه” داد و ستد کرد.

۲- جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ
او که فقط سه ماه است وارد کاخ‌سفید شده دست کم در سه حوزه بزرگ سه تاثیر مهم گذاشته است؛ الف) خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ب) اجرای تعرفه بر فولاد و آلومینیوم با استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور در حوزه امنیت ملی و ج) مذاکره میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون که کم مانده بود با به میان کشیدن مدل “سرهنگ قذافی در لیبی” برای مواجهه با کره‌شمالی بر هم بخورد.

۳- این فرد که در حال گزیدن لبانش است هنوز شناسایی نشده است

۴- شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن
او که همین دو روز پیش و قبل از رفتن به کانادا در کاخ‌سفید با آقای ترامپ سه ساعتی گفتگو کرد، از سوی مردم کشورش تحت فشار است که به گروه مخالفان اروپایی دونالد ترامپ بپیوندد و تمهیدات مقابله جویانه‌ای در برابر وضع تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم در نظر بگیرد. ژاپن یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان فلزات به آمریکا است. اما آبه که روابط صمیمانه‌ای با  ترامپ برقرار کرده احتمالا منتظر نتیجه دیدار روز سه‌شنبه میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون است چرا که تهدید اتمی شدن پیونگ‌یانگ بیشتر از واشنگتن، توکیو و سئول را تهدید می‌کند.

۵- یاسوتوشی نیشیمورا، معاون نخست‌وزیر ژاپن
او عضو حزب حاکم ژاپن است و پیش از این در سمت وزیر تجرت جهانی ژاپن فعالیت کرده و به خوبی از پیامدهای یک جنگ تجاری خبر دارد.

۶- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
مرکل که عکس‌های او و دونالد ترامپ در دو سال گذشته تقریبا همیشه از اختلاف میان این دو حکایت داشته در کبک کانادا هم جلودار مذاکرات انتقادی با رئیس‌جمهور آمریکا بود. در این عکس هم واضح است که دستان روی میز ستون شده او در برابر دست به سینه نشستن ترامپ از تنش در کبک و تضارب آرا میان آقای ترامپ و بقیه حکایت دارد.

او در حاشیه این اجلاس درباره رابطه‌اش با دونالد ترامپ گفته بود دو رهبر نباید لزوما با هم همیشه همراه و موافق باشند اما باید بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند: “من می‌توانم بگویم توانسته‌ام رابطه‌ای کاملا رک و مستقیم با رئیس‌جمهور آمریکا حفظ کنم.”

۷- امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه
مکرون که رکوردار دست دادن طولانی با دونالد ترامپ است تنها چند ساعت پیش از آغاز اجلاس جی ۷ در کبک کانادا در توییتر که رسانه مورد علاقه ترامپ هم هست انتقادهایی از سیاست‌ها تجاری ترامپ کرد که خیلی‌ها گفتند احتمالا “رفاقت میان این دو” فیصله یافته اما با وجود این، در جریان اجلاس باز هم این دو دوست و صمیمی دیده شدند. مکرون گفته در جریان جی ۷ امسال با ترامپ “صریح و جدی” داشته است.

۸- ترزا می، نخست وزیر بریتانیا
” می” که از یک طرف مشغول مذاکرات خروج از اتحادیه اروپاست و از طرف دیگر در برابر افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا همسو با اتحادیه اروپاست، هفته گذشته با ترامپ تلفنی گفتگو کرد و وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم را “غیرقابل توجیه و عمیقا ناراحت‌کننده” خواند. او در کبک کانادا بارها از وقوع یک جنگ جهانی تجاری ابراز نگرانی کرد.

۹- لری کادلو، رئیس شورای اقتصاد ملی آمریکا
او ارشدترین مشاور اقتصادی ترامپ است و اگر معمار سیاست افزایش تعرفه ها نباشد این روزها نگهبان و مدافع اصلی این تصمیم است و تلاش می‌کند برای این دستور جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا دلایل نظری و تاریخی دست و پا کند. او با دفاع از پیشنهاد ترامپ برای حذف همه تعرفه‌ها گفته این راه خروج از بحران و پرهیز از یک جنگ تجاری است. حذف تعرفه‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی آمریکا بسیار سودمند خواهد بود چرا که آنها برای ورود به بازارهای بزرگی چون چین و یا مثلا بازار خودرو اروپا باید از مرز تعرفه‌های قابل توجه عبور کنند.

زوایای دیگر یک عکس
در حالی که عکس منتشر شده در حساب مرکل بسیار مورد توجه قرار گرفته، سایر رهبران هم از همین صحنه اما از زوایای دیگری عکس هایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده‌‎اند. از جمله امانوئل مکرون که عکس زیر را منتشر کرده که جمع بیشتری را ایستاده نشان می‌دهد آن هم در حالی که دونالد ترامپ نشسته و گویی در برابر نظر جمع مقاومت می‌کند.

و در نهایت ترامپ با این چهره خشمگین جلسه را ترک و به سمت هواپیمای شخصی خود رهسپار شد.

منبع: رویترز

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید