«بانک آو امریکا»: با توقف صادرات نفت ایران، قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می‌رسد

0
849

در گزارشی که امضای فرانسیسکو بلنچ، از مدیران بخش تحقیقات جهانی «بانک آو آمریکا مریل لینچ»، را بر خود دارد آمده است: «از دیدگاه ما مدیریت شرایطی که توقف کامل نفت ایران به وجود می‌آورد خیلی دشوار است و احتمالا به جهش قیمت نفت بالای ۱۲۰ دلار برای هر بشکه منجر می‌شود.» این گزارش می‌افزاید: «شبهاتی که در حال حاضر نسبت به سیاست دولت آمریکا وجود دارد، باعث کاهش صادرات نفت ایران و افزایش ذخیره نفت ایران در انبارهای شناور آن می‌شود.» شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی که این گزارش را پوشش داده است می‌گوید که تحلیل‌گران تردید دارند ایالات متحده بتواند صادرات نفت ایران را که اکنون ۲.۴ میلیون بشکه در روز است، حتی به نصف برساند، اما از سویی رایزنی‌های مقامات آمریکا با سران دیگر کشورها برای توقف خرید نفت از ایران باعث شده است که برخی از تحلیل‌گران نیز این امر را محتمل بدانند. تحلیل‌گران همچنین معتقدند که ممکن است توقف غیرمنتظره و ناگهانی صادرات نفت ایران به جهش بهای نفت منجر شود. فرانسیسکو بلنچ با این نگاه هشدار داده که توقف کامل صادرات نفت ایران در این مقطع می‌تواند تا حدی درسرساز شود.

«بانک آو امریکا»: با توقف صادرات نفت ایران، قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می‌رسد


تاسیسات نفت ایران در جزیره خارک
تاسیسات نفت ایران در جزیره خارک

یکی از موسسات وابسته به «بانک آو امریکا» که دومین بانک بزرگ ایالات متحده محسوب می‌شود عنوان کرد که اگر واشینگتن بتواند تا ماه نوامبر (آبان) فروش نفت ایران را به صفر برساند، بهای نفت ممکن است به بیش از ۱۲۰ دلار برای هر بشکه برسد.

در گزارشی که امضای فرانسیسکو بلنچ، از مدیران بخش تحقیقات جهانی «بانک آو آمریکا مریل لینچ»، را بر خود دارد آمده است: «از دیدگاه ما مدیریت شرایطی که توقف کامل نفت ایران به وجود می‌آورد خیلی دشوار است و احتمالا به جهش قیمت نفت بالای ۱۲۰ دلار برای هر بشکه منجر می‌شود.»

این گزارش می‌افزاید: «شبهاتی که در حال حاضر نسبت به سیاست دولت آمریکا وجود دارد، باعث کاهش صادرات نفت ایران و افزایش ذخیره نفت ایران در انبارهای شناور آن می‌شود.»

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی که این گزارش را پوشش داده است می‌گوید که تحلیل‌گران تردید دارند ایالات متحده بتواند صادرات نفت ایران را که اکنون ۲.۴ میلیون بشکه در روز است، حتی به نصف برساند، اما از سویی رایزنی‌های مقامات آمریکا با سران دیگر کشورها برای توقف خرید نفت از ایران باعث شده است که برخی از تحلیل‌گران نیز این امر را محتمل بدانند.

تحلیل‌گران همچنین معتقدند که ممکن است توقف غیرمنتظره و ناگهانی صادرات نفت ایران به جهش بهای نفت منجر شود. فرانسیسکو بلنچ با این نگاه هشدار داده که توقف کامل صادرات نفت ایران در این مقطع می‌تواند تا حدی درسرساز شود.

وی نوشته است که انتظار دارد ایالات متحده با توجه به کمبود ذخایر جهانی تنها به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در روز رضایت دهد.

آقای بلنچ در ادامه این گزارش به تحریم‌های پیشین ایران اشاره کرده که به کاهش ۱.۲ میلیون بشکه صادرات نفت ایران در روز منجر شده بود.

وی می‌نویسد که اما آن زمان چنین چیزی جبران‌پذیر بود چرا که استخراج نفت شیل آمریکا با شتاب پیش می‌رفت، تقاضا برای نفت نیز کمتر بود و همچنین نفت لیبی هم بار دیگر به بازار آمده بود در حالی که الان برخی وقایع به کاهش ذخایر نفتی منجر شده از جمله شرایط صنعت نفت ونزوئلا و لیبی که نابسامان است.

کشورهای اوپک و روسیه به تازگی توافق کرده‌اند که روزی یک میلیون بشکه به تولید نفت خود اضافه کنند. از سویی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز از عربستان سعودی خواسته که ظرفیت تولید نفت روزانه خود را دو میلیون بشکه بیشتر کند تا بازار دچار کمبود نشود، اما فرانسیسکو بلنچ تردید دارد که ریاض بتواند روزی ۱۲ میلیون بشکه نفت یا بیشتر تولید کند.

وی در گزارش خود نوشته که اگر به روند تولید نفت عربستان سعودی از ۱۹۷۰ تاکنون نگاه کنیم، می‌بینیم که هیچ وقت نتوانسته بیشتر از ۱۰.۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.

ترامپ اعلام کرده بود که پادشاه عربستان سعودی با خواسته وی برای افزایش تولید نفت موافقت کرده است. تاکنون کره جنوبی بر اساس برخی گزارش‌ها به خواسته واشینگتن عمل کرده و قرار است خرید نفت از ایران را متوقف کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته که کره جنوبی حتی در ماه جاری میلادی نفت و میعانات گازی از ایران خریداری نخواهد کرد. این کشور سومین مشتری آسیایی بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود.

منابع: سی‌ان‌بی‌سی، رویترز، رادیو فردا؛ س.ن

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید