آریا ایران:ای کاش آقای پمپئو بجای «صدای مردم»، از خود مردم حمایت می کرد!

0
877

از همینجا است که می بینیم بطور رسمی از مجاهدین خلق برای شرکت در این سخنرانی دعوت نمی شود. یعنی نشان می دهد که سیاست آمریکا حمایت از گروهی نیست که در زمان حکومت شاهنشاهی ۷ آمریکایی را ترور کرده و بیش از ۱۶ سال در لیست تروریستی اش قرار داشته است. اعلام این سخنرانی فقط می تواند از این جهت حائز اهمیت باشد که آمریکا در کنار جارو جنجال های سیاسی لابی هایش در جلسات مریم رجوی، چندان علاقه ای برای ارتباط با این گروه تروریستی ندارد. اعلام این سخنرانی برای جامعه ایرانیان آمریکا و عدم دعوت رسمی از سازمان مجاهدین خلق، این موضوع را بیش از پیش روشن می سازد که مجاهدین خلق حتی برای آمریکایی ها هدف نیستند. وسیله ای هستند که از هیبت تروریستی آنان برای ترساندن و وارد کردن فشار بیشر روی ایرانیان استفاده می شوند. که آی مردم خودتان بجنبید و کاری بکنید وگرنه اینهایی که میلیون ها دلار خرج می کنند تا مریم رجوی در کنار ما آمریکایی ها عکس یادگاری بگیرد، خیلی وحشی تشریف دارند و مبادا روزی که حکومت دست اینان بیافتد!

ای کاش آقای پمپئو بجای «صدای مردم»، از خود مردم حمایت می کرد!

آریا ایران ـ 22.07.2018

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز یکشنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۸ ساعت ۵:۴۵ عصر به وقت کالیفرنیا، ۸:۴۵ شب به وقت واشنگتن، که همزمان است با ۵:۱۵ صبح به وقت ایران در روز دوشنبه یکم مرداد ۱۳۹۷ برابر با ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۸، در کتابخانه و مرکز رونالد ریگان میان جامعه ایرانی-آمریکایی برای «حمایت از صدای مردم ایران» سخنرانی کند.

اینکه وزیر خارجه کشوری همانند آمریکا بخواهد برای حمایت از مردم ایران سخنرانی نماید، با اینکه پروتکل های مطرح در روابط بین الملل را زیر علامت سئوال می برد، شک و شبهه های بسیاری را بر می انگیزاند. چرا که سخنرانی اول ایشان با شروط دوازده گانه، تصوری از ایران و مردم اش ارائه می دهد که گویا برهم زننده توازن سیاسی-اقتصادی و نظامی جهان است. یعنی ناگزیر از مردم و ایرانی قدرتمند است که او را وادار به اعلام چنین شروطی نموده است.

علم کردن ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران در یکم خرداد ۹۷، که در «صورت تغییر رفتار رژیم ایران» رخ می داد، سنگ بزرگی بود تا نشان دهد آمریکا تمایلی به مذاکره و گفتگو با ایران نداشته و «تغییر رفتار رژیم ایران» بهانه ای بیش نیست. چرا که خواسته های آقای وزیر در شروط ۱۲ گانه چیزی جز تکمیل پرونده خروج از برجام ترامپ نبوده  و این رویکرد توجیح سیاسی برای خروج از برجام و عدم بازگشت به برجام بوده است.

چرا که آمریکا با خروج از برجام واکنش های منفی زیادی را از مردم ایران گرفته تا کشورهای اروپایی و سایر قدرت های جهانی را برای خود خرید و این بازتاب خارج از تصور آنان بود.

اروپا، چین و روسیه به مقابله با ترامپ برخواستند و با تمام توان تلاش کردند از این توافق حمایت کرده و آن را حفظ نمایند که خود عاملی برای ایزوله شدن آمریکا در صحنه سیاست جهانی بود.

از طرفی جنگ تعرفه های اقتصادی اعمال شده از طرف دونالد ترامپ در روابط تجاری با کانادا، اروپا و چین نیز موجب گردید ژرف اندیشی برای دفاع از دستآوردهای برجام تا حدودی اروپایی ها را برای حفظ آن غیرتمند نموده و در برابر هم پیمان خود قرار دهد.

تا آنجا که روز ۳۰ تیر ۱۳۹۷ در اجلاس وزرای اقتصاد گروه ۲۰ که در آرژانتین در جریان بود، وزیر اقتصاد فرانسه آمریکا را متهم نموده و مبنای تعرفه‌های اعمال شده توسط آمریکا را «قانون جنگل» اعلام نمود.

در همین رابطه روسیه همزمان با دیدار ترامپ با پوتین در هلسینکی، میلیاردها دلار اوراق دولتی آمریکا را به فروش رساند. چین نیز اعلام کرد در جنگ اقتصادی که آمریکا شروع کرده مقابله خواهد کرد و آماده است میلیاردها دلار از اوراق دولتی آمریکا را بفروش برساند. معنای این کار ضربه اقتصادی بسیار بزرگ و جبران ناپذیر به اقتصاد آمریکا و پایین آمدن ارزش دلار می باشد.

همین چند روز پیش در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۸ فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، اعلام کرد که «دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، باعث بی نظمی جهانی و اختلاف در درون اروپا شده و دموکراسی ها را تضعیف می کند و به همین خاطر نباید در مقابل او کوتاه آمد.»

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در ادامه افزوده است که تلاش های کشورهای غربی برای تعدیل سخنان ترامپ نشانۀ بی بصیرتی است به ویژه وقتی که رئیس جمهوری آمریکا توافق اتمی با ایران یا توافق کنفرانس پاریس دربارۀ آب و هوا و یا توافقات تجاری را پاره می کند.

فرانسوا هولاند، رفتار ترامپ را در قبال آنگلا مرکل و ترزا می تحقیرآمیز و تحریک کننده خواند که به گفتۀ او از سوی رهبران اروپایی پاسخی درخور دریافت نکرد.

ترامپ هم در مقام پاسخ به انتقادات جهانی و اعلام جنگ اقتصادی در نشست ناتو گفت که دشمن ما در همین جا است، در اروپا!

در قدم بعدی هم برای ایجاد تفرقه بیشتر در اروپا از موضعی بسیار ضعیف با پوتین ملاقات کرد و شماتت هم پیمانان آمریکایی خود را بجان خرید. حرف هایی که در مقابل پوتین جرات نکرده بود بزند را در بازگشت به آمریکا معکوس کرد و ضعیف تر از پیش برجای نشست.

حال در چنین شرایطی از بهم ریختگی در صحنه سیاسی – اقتصادی جهان، موضوع اصلی فقط ایران نیست. مشکل اصلی اینجا است که دونالد ترامپ، ایران و کشورهای اروپایی را با عربستان سعودی مقایسه می کند. و فکر میکند که با چند نعره امنیتی که بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برای آمریکا سود داشت، می تواند به باج گیری خود ادامه داده و جهان را باب میل خود نماید.

مجددا بر می گردیم به بحث اصلی، یعنی سخنرانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در کتابخانه ریگان برای «حمایت از صدای مردم ایران».

پیش از او نیز بوش، بیل کلینتون و هیلاری کلینتون هم برای مردم ایران در مکان های متفاوتی سخنرانی داشته اند.

اما این بار معنای دیگری هم می تواند داشته باشد. چنانچه ملاحضه می شود حتی انتخاب محل سخنرانی نیز هدف دار است. انتخاب کتابخانه و مرکز رونالد ریگان برای آقای پمپئو اهمیت نمادین دارد. چرا که ۳۸ سال پیش با ورود رونالد ریگان به کاخ ریاست جمهوری آمریکا بود که ایران به زورآزمائی خود با آمریکا پایان داد و همان روز گروگان‌های آمریکائی را آزاد کرد.

این تقارن از نظر آقای پمپئو شاید حامل پیامی برای حکومت ایران نیز باشد. آنجا که او همیشه تاکید کرده است «آمریکا دنبال تغییر رفتار حکومت ایران است و نه سرنگونی آن».

از همینجا است که می بینیم بطور رسمی از مجاهدین خلق برای شرکت در این سخنرانی دعوت نمی شود. یعنی نشان می دهد که سیاست آمریکا حمایت از گروهی نیست که در زمان حکومت شاهنشاهی ۷ آمریکایی را ترور کرده و بیش از ۱۶ سال در لیست تروریستی اش قرار داشته است.

اعلام این سخنرانی فقط می تواند از این جهت حائز اهمیت باشد که آمریکا در کنار جارو جنجال های سیاسی لابی هایش در جلسات مریم رجوی، چندان علاقه ای برای ارتباط با این گروه تروریستی ندارد.

اعلام این سخنرانی برای جامعه ایرانیان آمریکا و عدم دعوت رسمی از سازمان مجاهدین خلق، این موضوع را بیش از پیش روشن می سازد که مجاهدین خلق حتی برای آمریکایی ها هدف نیستند. وسیله ای هستند که از هیبت تروریستی آنان برای ترساندن و وارد کردن فشار بیشر روی ایرانیان استفاده می شوند. که آی مردم خودتان بجنبید و کاری بکنید وگرنه اینهایی که میلیون ها دلار خرج می کنند تا مریم رجوی در کنار ما آمریکایی ها عکس یادگاری بگیرد، خیلی وحشی تشریف دارند و مبادا روزی که حکومت دست اینان بیافتد!

خارج از اینکه آقای پمپئو در بین چه سنخی از کسانیکه گفته سخنرانی خواهد داشت. و چه سخنانی برای «حمایت از صدای مردم ایران» ایراد خواهد نمود، جای سوته دلانی مانند مریم رجوی و سران مجاهدین خلق بسیار خالی تر از همیشه است. و این معنای بسیار ژرفی است در پاسخ ناخودآگاه به آنچه که در جلسه اخیر مریم رجوی در ویلپنت گذشت.

و ای کاش آقای پمپئو، جان بولتون، دونالد ترامپ و رفقایشان در دولت آمریکا بجای سخنرانی و «حمایت از صدای مردم ایران»، از خود مردم ایران حمایت می کردند!

مثل آقای ترامپ مردم ایران را تروریست نمی خواندند و مانع از مسافرت همان مردم نمی شدند.

ای کاش در برجام می ماندند و این همه بلای زمینی-اقتصادی در کنار بلایای آسمانی بر سر مردم ایران نازل نمی کردند.

ای کاش این همه تحریم بر مردم فرهیخته ایران در سراسر جهان روا نمی داشتند تا دانشجویانی که برای معاش زندگی تحصیلی در کشورهای اروپایی بدنبال باز کردن حساب بانکی از این شعبه به آن شعبه و از این شهر به آن شهر می دوند، با درب قفل بانک های اروپایی برای دانشجویان ایرانی مواجه نمی شدند…

ای کاش رفقای آقای وزیر در دولت دونالد ترامپ، هر سال بمناسبت بزرگداشت عملیات های انتحاری، بمب گذاری و برادر کشی که مجاهدین براه انداخته بودند، عکس یادگاری در میان یک گروه تروریستی نمی گرفتند و بجای حمایت از «صدای مردم» از خود مردم ایران حمایت می کردند!

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ برابر با ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۸

جواد فیروزمند

////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید