وزیر خارجه ایران هشدار دونالد ترامپ را ‘رجز خوانی’ خواند

0
789

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هشدار اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به همتای ایرانی خود در شبکه توییتر را رد کرده و آن را نوعی ‘رجز خوانی’ خوانده است. آقای ظریف روز دوشنبه (۲۳ ژوئیه) در یک توییت کنایه آمیز گفت: “…دنیا چند ماه پیش رجز خوانی های شدیدتری را شنید و ایرانی ها هم- نمونه های متمدنانه تر آن را – برای ۴۰ سال شنیده اند. تمدن ما هزاران سال قدمت دارد و سقوط امپراتوری ها را دیده ایم، از جمله امپراتوری خودمان را که عمرش بیشتر از عمر برخی کشورها بود. مواظب باشید!” دونالد ترامپ بامداد دوشنبه در پاسخ به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که گفته بود آمریکا “با دم شیر بازی نکند” و …

وزیر خارجه ایران هشدار دونالد ترامپ را ‘رجز خوانی’ خواند

بی بی سی ـ 23.07.2018

  • روابط ایران و آمریکا به طور فزاینده پرتنش شده است
  • حق نشر عکسAFP
Image captionروابط ایران و آمریکا به طور فزاینده پرتنش شده است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هشدار اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به همتای ایرانی خود در شبکه توییتر را رد کرده و آن را نوعی ‘رجز خوانی’ خوانده است.

آقای ظریف روز دوشنبه (۲۳ ژوئیه) در یک توییت کنایه آمیز گفت: “…دنیا چند ماه پیش رجز خوانی های شدیدتری را شنید و ایرانی ها هم- نمونه های متمدنانه تر آن را – برای ۴۰ سال شنیده اند. تمدن ما هزاران سال قدمت دارد و سقوط امپراتوری ها را دیده ایم، از جمله امپراتوری خودمان را که عمرش بیشتر از عمر برخی کشورها بود. مواظب باشید!”

دونالد ترامپ بامداد دوشنبه در پاسخ به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که گفته بود آمریکا “با دم شیر بازی نکند” و جنگ با ایران “مادر جنگ‌ها خواهد بود” در توییتی کم سابقه گفت: ” به رئیس جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن.”

آقای ترامپ متن توییت خود را با حروف بزرگ نوشته که نشان از تاکید بر آن دارد.

ترامپحق نشر عکسREUTERS
Image captionدونالد ترامپ در توییتی خطاب به روحانی با لحنی تند به ایران هشدار داده است

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز گفته است که دولت ترامپ تهدیدهای رهبران ایران درباره آمریکا را تحمل نخواهد کرد. خانم سندرز گفت که اگر کسی اقدام تحریک آمیزی انجام داده، ایران است و دونالد ترامپ می خواهد با نمایش اقتدار در جهت صلح حرکت کند و در عین حال، از اتخاذ تدابیر بیشتر ابایی ندارد.

سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین ایران هم به هشدار تازه دونالد ترامپ واکنش نشان داد و گفت اظهارات آقای ترامپ “جنگ روانی” است و “او غلط می‌کند که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام بدهد.”

او رئیس جمهور آمریکا را “دیوانه” خطاب کرد و گفت آمریکا به کمتر از نابودی ایران راضی نخواهد شد اما “مردم و نیروهای مسلح در برابر دشمنان ایستادگی خواهند کرد.”

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از موضع “محکم” مایک پومپئو و دونالد ترامپ در مقابل حکومت ایران تقدیر کرد و گفت سالیان سال است که قدرت‌های بزرگ حکومت ایران را “لوس کرده‌اند” و اکنون رئیس جمهور آمریکا این “معادله غیر قابل قبول” را تغییر داده است.

این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به توییت آقای ترامپ گفت تهدید به جنگ هیچوقت فایده نداشته است.

مایک پومپئوحق نشر عکسAFP
Image captionمایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، به شکلی کم‌سابقه از حکومت ایران انتقاد کرده است

از طرف دیگر، وزارت امور خارجه ایران صحبت های مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را “مزورانه” و “سخیف” خواند و گفت این سخنرانی “ابزاری و تبلیغاتی”، نشانه “درماندگی” و “انزوای” آمریکا است.

وزیر امور خارجه آمریکا دیشب در جمع ایرانیان ساکن کالیفرنیا به شکلی کم‌سابقه به حکومت ایران حمله کرد و آن را “مافیایی” خواند. او همچنین روحانیون عالی‌رتبه‌ای از جمله رهبر ایران را به ثروت اندوزی متهم کرد و از “چهل سال دزدی از مردم ایران، اقدامات تروریستی در منطقه و سرکوب بی‌رحمانه در داخل” انتقاد کرد.

آقای پومپئو در نطق خود گفت یک سوم جوانان ایران بیکارند و یک سوم جمعیت زیر خطر فقر زندگی می کنند اما “تناقض تلخ اوضاع ایران در این است که رژیم جیب های خود را پر می کنند درحالی که مردم برای پیدا کردن کار، اصلاحات و فرصت ها فریاد می کشند.”

او گفت: “صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه را در نظر بگیرید. ثروت او از طریق اختلاس دارایی های عمومی و ریختن آن به حساب بانکی اش حداقل ۳۰۰ میلیون دلار است.”

سخنگوی وزارت خارجه ایران به این اظهارات با لحنی تند پاسخ داده و آن را “مصداق بارز دخالت” و “ناقض تعهدات بین‌المللی آمریکا” خوانده است.

او همچنین گفت: “اقلیت جنگ طلب فعلی آمریکا به هیج یک از اصول و هنجارهای اخلاقی، انسانی و حقوقی و بین‌المللی پایبند نیستند و حرف‌ها و رفتارهایشان فاقد هرگونه اصالت است.”

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید