ترامپ دیدار جان کری با ظریف را غیرقانونی دانست

0
882

جان کری در مورد ملاقات‌های خود با وزیر خارجه ایران که، به گفته او در نشست‌های بین‌المللی در نروژ، آلمان و چند محل دیگر صورت گرفته، گفته است که از حکومت ایران خواسته است “نگرانی جهانی در مورد برنامه موشکی و حمایت از حزب‌الله را درک کند.” وی گفته است که به نظر او “ایرانیان آماده مذاکره هستند تا این مسایل را حل کنند اما دولت ترامپ خط دیگری را دنبال می‌کند.” آقای کری اظهار داشته که دونالد ترامپ در نظر دارد با تحت فشار قرار دادن حکومت ایران، زمینه مناسب برای براندازی را فراهم آورد. وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید داشته که هدف از این ملاقات‌ها، تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا نبوده است. مخالفان دونالد ترامپ او را متهم کرده‌اند که با اتخاذ مواضعی سختگیرانه علیه سیاست‌های داخلی و خارجی ایران در صدد وارد کردن فشار برای سرنگونی جمهوری اسلامی است اما مقامات دولت او این اتهام را مردود دانسته و تاکید داشته‌اند که هدف آنان، وادار کردن حکومت ایران به تغییر روش خود است. آنان تغییر اساسی و بلند مدت در برنامه هسته‌ای و نحوه نظارت بر آن، توقف برنامه موشکی بالستیکی، خودداری از “حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای دیگر به منظور ایجاد بی‌ثباتی در منطقه” و خاتمه دادن به سیاست نقض حقوق، نادیده گرفتن خواسته‌ها و سرکوب اعتراضات آنان را از جمله زمینه‌های مورد نظر برای تغییر روش حکومت جمهوری اسلامی معرفی کرده هر چند تاکید داشته‌اند که تصمیم‌گیری در مورد آینده سیاسی ایران به مردم این کشور بستگی دارد.

ترامپ دیدار ‘جان کری با رژیم ایران’ را غیرقانونی دانست

 بی بی سی ـ 14.09.2018

ترامپحق نشر عکسAFP
Image captionترامپ ملاقات کری با وزیر خارجه ایران را “غیرقانونی” و اقدامی در تضعیف سیاست دولت و به زیان مردم آمریکا توصیف کرده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ملاقات جان کری، وزیر خارجه سابق این کشور با مقامات دولتی ایران جهت گفتگو پیرامون برجام را غیرقانونی دانسته و از آن به شدت انتقاد کرده است.

اخیرا جان کری، وزیر خارجه دولت باراک اوباما که نقش اصلی را در به انجام رساندن مذاکرات و دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران – برجام – برعهده داشت، در مصاحبه‌ای گفت که در ماه‌های اخیر “سه -چهار بار” با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ملاقات کرده است.

در واکنش به انتشار این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشت: “جان کری ملاقات‌های غیرقانونی با رژیم بسیار معاند ایران داشته که تنها می‌تواند به تضعیف تلاش بزرگ ما و به زیان مردم آمریکا تمام شود.” آقای ترامپ در ادامه افزوده است که “او [جان کری] به آنان گفته که صبر کنند تا دوره دولت ترامپ تمام شود! آیا او در چارچوب قانون ثبت ارتباط عوامل با خارج ثبت نام کرده بود؟ بد است!”

اشاره رئیس جمهوری آمریکا به قانونی است که در سال ۱۹۳۸ در آمریکا تصویب شد و براساس آن، لازم است دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی که برای پیشبرد و حفظ منافع دولت‌های خارجی در ایالات متحده فعالیت می‌کنند ارتباط و همچنین کمک‌های دریافتی از این دولت‌ها را در مراجع رسمی در وزارت دادگستری ثبت کنند. هدف از ثبت این اطلاعات، که در دسترس عموم قرار می‌گیرد، ایجاد شفافیت در مورد انگیزه احتمالی این افراد در فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی در زمینه پیشبرد منافع دولت‌های خارجی است. آقای کری هنوز در این مورد توضیحی نداده است.

+ جان کری ‘سه-چهار بار’ با ظریف دیدار کرده است

+ ترامپ: امکان دیدار با روحانی در نیویورک را رد نمی‌کنم

+ هشدار جان کری در آستانه بررسی طرح تحریم ایران در کنگره

+ گزارشگر ویژه حقوق بشر: حکومت ایران مجبور است با مردم به سازش برسد

+ آمریکا زندان اوین و انصار حزب‌الله را تحریم کرد

ظریف و کریحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionظریف و کری – وزیر خارجه سابق آمریکا دولت کنونی را به دنبال کردن سیاست براندازی حکومت ایران متهم کرده است

جان کری در مورد ملاقات‌های خود با وزیر خارجه ایران که، به گفته او در نشست‌های بین‌المللی در نروژ، آلمان و چند محل دیگر صورت گرفته، گفته است که از حکومت ایران خواسته است “نگرانی جهانی در مورد برنامه موشکی و حمایت از حزب‌الله را درک کند.” وی گفته است که به نظر او “ایرانیان آماده مذاکره هستند تا این مسایل را حل کنند اما دولت ترامپ خط دیگری را دنبال می‌کند.” آقای کری اظهار داشته که دونالد ترامپ در نظر دارد با تحت فشار قرار دادن حکومت ایران، زمینه مناسب برای براندازی را فراهم آورد. وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید داشته که هدف از این ملاقات‌ها، تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا نبوده است.

مخالفان دونالد ترامپ او را متهم کرده‌اند که با اتخاذ مواضعی سختگیرانه علیه سیاست‌های داخلی و خارجی ایران در صدد وارد کردن فشار برای سرنگونی جمهوری اسلامی است اما مقامات دولت او این اتهام را مردود دانسته و تاکید داشته‌اند که هدف آنان، وادار کردن حکومت ایران به تغییر روش خود است. آنان تغییر اساسی و بلند مدت در برنامه هسته‌ای و نحوه نظارت بر آن، توقف برنامه موشکی بالستیکی، خودداری از “حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای دیگر به منظور ایجاد بی‌ثباتی در منطقه” و خاتمه دادن به سیاست نقض حقوق، نادیده گرفتن خواسته‌ها و سرکوب اعتراضات آنان را از جمله زمینه‌های مورد نظر برای تغییر روش حکومت جمهوری اسلامی معرفی کرده هر چند تاکید داشته‌اند که تصمیم‌گیری در مورد آینده سیاسی ایران به مردم این کشور بستگی دارد.

رهبران ایرانحق نشر عکسMEHRNEWS
Image captionرهبر ایران مشخص هرگونه ارتباط با آمریکا پس از برجام را ممنوع اعلام کرد و هشدار داد که دامنه مذاکرات بعدی ممکن است به مسایل دیگری کشانده شود

دونالد ترامپ در چند مورد اعلام کرده که آماده مذاکره با مقامات ایرانی برای حل اختلافات دو طرف است هرچند افزوده است که قبول این خواسته به مقامات جمهوری اسلامی بستگی دارد.

رهبران ایران همواره و به خصوص پس از دستیابی به برجام مشخصا هرگونه ارتباط و تماس بعدی با آمریکا، از جمله دولت باراک اوباما به منظور مذاکره در مورد اختلافات دیگر دو طرف را کاملا مردود و ممنوع اعلام کرده و به خصوص برنامه موشکی، حمایت از گروه‌های مسلح دارای اهداف همسو با جمهوری اسلامی و سیاست منطقه‌ای خود را خطوط قرمز و غیرقابل مذاکره و مصالحه دانسته‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که تعیین کننده سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی و تصمیم گیرنده نهایی به ویژه در حوزه‌های امور امنیتی، نظامی و سیاست خارجی است، در رد چنین مذاکراتی پیش‌بینی کرده بود که دامنه مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا به یک دستور کار مشخص محدود نخواهد ماند بلکه در ادامه آن، مسایلی دیگر به ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح خواهد شد.

در مقایسه با دولت جدید آمریکا، دولت باراک اوباما مواضع معتدل‌تری را نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرده بود و آقای اوباما شخصا خواستار مذاکره با جمهوری اسلامی شد که واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی را در پی آورد. براساس برخی گزارش‌ها، بین دو دولت ارتباط‌های مخفیانه‌ای نیز وجود داشت.

مقامات جمهوری اسلامی انتقاد بین‌المللی از وضعیت حقوق بشر در ایران را مردود دانسته و تاکید داشته‌اند که براساس ضوابط مورد قبول آنان، موازین حقوق بشر در ایران کاملا رعایت می‌شود و مردم ایران در چارچوب نظام مردم سالاری دینی، از آزادی‌ برخوردار بوده و از حکومت و رهبران خود حمایت می‌کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید