انتقاد تند نماینده ایران در اوپک از روسیه

0
564

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در مصاحبه با شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) گفت «نحوه برخورد عربستان سعودی و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد”. این مقام ایرانی مدعی شد که عربستان و روسیه با افزایش تولید نفت خود به استقبال تحریم‌های نفتی یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته‌اند.» نماینده ایران در اوپک همچنین گفت که عربستان و امارات “در حال تبدیل اوپک به ابزاری برای آمریکا هستند”. کاظم‌پور اردبیلی به شانا گفت که از یک‌سو، روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت به دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران هستند و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می‌کنند. درباره اظهارات کاظم‌پور اردبیلی، دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی “Natural Gas World” در لندن گفت که در اجلاس ماه مه اوپک، ایران پافشاری داشت که این سازمان تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و ونزوئلا را محکوم کند، اما اوپک اعلام کرد که این سازمان وارد مسائل سیاسی نمی‌شود.

انتقاد تند نماینده ایران در اوپک از روسیه

دویچه وله ـ 16.09.2018

نماینده ایران در هیات عامل اوپک می‌گوید روسیه و عربستان  به استقبال تحریم نفتی ایران رفته‌اند و اوپک به ابزار سیاست‌های آمریکا تبدیل شده است. با نزدیک‌تر شدن زمان تحریم نفتی ایران از طرف آمریکا انتقاد ایران بیشتر می‌شود.

    
default

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در مصاحبه با شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) گفت «نحوه برخورد عربستان سعودی و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد”. این مقام ایرانی مدعی شد که عربستان و روسیه با افزایش تولید نفت خود به استقبال تحریم‌های نفتی یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته‌اند.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

نماینده ایران در اوپک همچنین گفت که عربستان و امارات “در حال تبدیل اوپک به ابزاری برای آمریکا هستند”.

کاظم‌پور اردبیلی به شانا گفت که از یک‌سو، روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت به دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران هستند و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می‌کنند.

درباره اظهارات کاظم‌پور اردبیلی، دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی “Natural Gas World” در لندن گفت که در اجلاس ماه مه اوپک، ایران پافشاری داشت که این سازمان تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و ونزوئلا را محکوم کند، اما اوپک اعلام کرد که این سازمان وارد مسائل سیاسی نمی‌شود.

این کارشناس امور انرژی در اضافه کرد: «از طرفی در همان اجلاس مقرر شد که پایبندی اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه به کاهش روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه تولید نفت، به صد در صد برسد. تولید این کشورها، به خاطر افت تولید ونزوئلا، نیجریه و برخی کشورهای دیگر، به میزان یک میلیون بشکه بیش از آن چیزی که توافق شده بود کاهش یافته بود. به عبارت دیگر، این کشورها بایستی تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش می‌دادند. ایران می‌گفت که تنها کشورهایی که افت بیش از حد تولید دارند، بایستی افزایش تولید داشته باشند، اما نظر کمیته مشترک اوپک و کشورهای هم‌پیمان خلاف این دیدگاه بود و می‌گفتند هر کشوری که بتواند بایستی افزایش تولید انجام دهد.»

به گفته خاتین‌اوغلو بعد از این اجلاس، روسیه حدود ۳۰۰ هزار بشکه و عربستان ۴۰۰ هزار بشکه و عراق (بعد از ماه ژوئن) ۲۰۰ هزار بشکه به تولید خود افزودند.

دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی نچرال‌گس ورلد در لندندالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی نچرال‌گس ورلد در لندن

تولید بیشتر نفت برای کنترل قیمت آن

خاتین‌اوغلو بر این باور است که در صورت کاهش تولید نفت ایران باز هم تولید نفت اوج خواهد گرفت تا جلوی افزایش قیمت نفت گرفته شود. این کارشناس در ادامه تاکید کرد که روسیه می‌خواهد سال آینده تولید روزانه خود را دوباره ۲/ ۱ میلیون بشکه افزایش دهد.

اما خاتین‌اوغلو بر این نظر است که افزایش تولیدات نفتی روسیه ارتباطی با تحریم نفتی ایران ندارد. او می‌گوید: «این تصمیمی نیست که روسیه طی چند ماه گذشته گرفته باشد، بلکه از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیز انجام شده بود. عربستان با ایران مناقشات سیاسی و امنیتی دارد و هیچ تردیدی نیست که با افزایش تولید، ایران را تحت فشار قرار دهد. در مجموع همه کشورها در پی منافع خود هستند، نه حمایت از منافع ایران.»

“اوپک شیر بی‌ یال و کوپال”

کاظم‌پور اردبیلی در انتقاد از سازمان اوپک هم گفت: «عربستان و امارات، در حال تبدیل اوپک به ابزاری برای آمریکا هستند و با این کار اعتبار چندانی برای این سازمان نمانده است. اوپک هم اکنون به شیر بی‌ یال و کوپالی بدل شده که تنها نعره‌اش مانده و برای هیچکس خطری ندارد.»

درباره تشبیه اوپک به “شیر بی یال و کوپال” هم خاتین‌اوغلو گفت که انتظار ایران برای حمایت هم‌قطارانش از این کشور قابل درک است، اما بخشی از اعضای اوپک دیدی بسیار منفی نسبت به ایران دارند.

کارشناس نشریه تخصصی “نچرال‌ گس ورلد” معتقد است که اوپک هنوز برای تثبیت بازار نفت قدرت دارد. او ادامه داد: «سهم اوپک از تولید جهانی نفت از ۵۵ درصد در دهه ۱۹۷۰ به حدود ۴۰ درصد رسیده است، اما این سازمان هنوز هم قدرت قابل ملاحظه‌ای برای تثبیت بازار نفت دارد، کما اینکه با کاهش تولید طی دو سال گذشته قیمت نفت را بیش از دو برابر افزایش داده است.»

ضرر سالانه ۶۵ میلیارد دلاری ایران از نفت

با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور از ۱۳ آبان ماه ۹۷ از سر گرفته می‌شود. پیامد آن تا چه حد برای ایران وخیم خواهد بود؟

دالغا خاتین‌اوغلو به این پرسش دویچه وله چنین پاسخ داد: «صادرات نفت و میعانات گازی ایران طی چند ماه گذشته یک میلیون بشکه کاهش یافته است و احتمالا تا آبان ماه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش خواهد یافت و به کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این یعنی از دست رفتن سالانه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی برای جمهوری اسلامی.»

به گفته این کارشناس، آمریکا قصد دارد فشار به مشتریان نفتی ایران را ادامه دهد و تا ۱۸ ماه آینده صادرات نفت ایران را به صفر برساند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران سالانه نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست خواهد داد و احتمالا با “فروپاشی اقتصادی” مواجه خواهد شد، چون ۶۵ میلیارد دلار برابر با بیش از ۱۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایران است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید