• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • جشنواره فیلم تورنتو؛ جشنواره‌ای ‘مردمی’ با چاشنی زنانه

    در بخش “کشف”، فیلم “روزهای نارنجی” ساخته آرش لاهوتی، اولین نمایش جهانی خود را تجربه کرد؛ فیلمی که می خواهد دنیای زنانه ای را در برابر یک دنیای مردانه خشن در شهری کوچک در ایران قرار دهد. نوع پیشبرد قصه گاه اغراق آمیز و کلیشه ای به نظر می رسد، اما فیلمساز سعی دارد به مدد بافاصله قرار گرفتن از شخصیت ها و قهرمان نساختن از آنها، این معضل را جبران کند. در نهایت فیلم از بحران جاری در طبقه کارگر- که عمده لحظات فیلم را شکل می دهد- به بحرانی خفته و فراموش شده بین شخصیت اصلی فیلم و شوهرش (هدیه تهرانی و علی مصفا) می رسد و نتیجه گیری نهایی اش فارغ است از اغراق های فمینیستی این نوع فیلم. اصغر فرهادی با آخرین فیلمش، “همه می دانند”، در جشنواره تورنتو حاضر بود تا در بخش گالا اولین نمایش آمریکای شمالی فیلم را تجربه کند؛ فیلمی دیدنی از فرهادی که به اندازه فیلم های پیشین اش تحسین نشد، اما کماکان دنیای یک فیلمساز مولف با دغدغه های خاص خودش را با تماشاگرش قسمت می کند.

    جشنواره فیلم تورنتو؛ جشنواره‌ای ‘مردمی’ با چاشنی زنانه

    • 16 سپتامبر 2018 – 25 شهریور 1397
    "روزهای نارنجی"حق نشر عکسTORONTO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL

    بی‌جهت نبود که چهل و سه سال پیش، زمانی که جشنواره جهانی فیلم تورنتو پایه گذاری شد، آن را “جشنواره جشنواره‌ ها” نامیدند.

    اما شاید آن زمان کسی گمان نمی کرد که این اتفاق سینمایی به مهمترین و بزرگ ترین جشنواره فیلم قاره آمریکا بدل شود تا آنجا که بیراه نیست آن را “مردمی ترین” جشنواره جهان بنامیم، جایی که بخش مسابقه و هیات داورانی وجود ندارد و تنها مردم به فیلم برگزیده شان جایزه می دهند.

    و از طرفی دیگر، تمام مرکز یک شهر بزرگ تحت تاثیر این اتفاق سینمایی قرار می‌گیرد و حتی یکی از خیابان های اصلی شهر مسدود می شود تا همه جا به جشنی برای سینما بدل شود و تالارهای متعددی از بام تا شام میزبان تماشاگران پر شور و اشتیاقی است که معمولاً صندلی ای را خالی نمی گذارند؛ امسال با ۳۴۲ فیلم از ۸۱ کشور.

    پیرز هندلینگ مدیر این جشنواره آخرین سال خود را پشت سر گذاشت؛ بعد از سی و شش سال همکاری شامل بیست و چهار سال مدیریت جشنواره ای که شاید به همت او به وزنه بزرگی برای دست اندرکاران سینما جهت خرید و فروش فیلم در آمریکای شمالی بدل شد و از طرفی در برخی از دوره ها اسکاری ترین فیلم های سال را برای اولین بار به نمایش گذاشت.

    فرش های قرمز و هیاهوی بسیار

    بخش “گالا” را باید مهمترین بخش جشنواره تورنتو خواند؛ اولین نمایش جهانی فیلم ها- یا حداقل اولین نمایش آمریکای شمالی آنها- که همراه است با فرش های قرمز و حضور دست اندرکاران اصلی فیلم.

    جشنواره با فیلم “پادشاه یاغی” ساخته دیوید مکنزی افتتاح شد؛ یک فیلم تاریخی پرخرج درباره رابرت د بروس که خود را پادشاه اسکاتلند خواند و علیه انگلیسی ها جنگید؛ فیلمی خشن با داستانی سرراست که می خواهد همه نوع تماشاگر را به خود جلب کند، با صحنه هایی بسیار خشن اما رویکردی انسانی و دم دست به یک قهرمان اسطوره ای که نقطه قوت فیلم را رقم می زند.

    در همین بخش گالا، استیو مک کوئین فیلمساز بریتانیایی که با فیلم “دوازده سال بردگی” بیش از حد تحسین شده بود، با فیلم تازه ای به نام “بیوه ها” اولین نمایش جهانی خودش را تجربه کرد؛ یک اکشن زنانه متفاوت که می خواهد ادامه تبهکاری را در همسران مردانی جست و جو کند که به هنگام دزدی همه با هم جانشان را از دست داده اند.

    فیلم از پیچ و خم های معمول داستانگویی این نوع فیلم بهره می برد (با زنده نگه داشتن شوهر یکی از آنها که راه را برای یک پایان فمینیستی مهیا می کند) با انبوهی احساسات زنانه در تقابل با دنیای مردانه که فیلم را پیش می برند.

    پادشاه یاغیحق نشر عکسTORONTO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL

    کلر دنی، فیلمساز شناخته شده فرانسوی که گفته می شد اولین فیلم انگلیسی زبانش با عنوان کنایی “زندگی بی قید” در جشنواره کن امسال پذیرفته نشده بود، در اولین نمایش جهانی فیلمش در تورنتو شرکت کرد؛ فیلمی علمی- تخیلی که در فضا می گذرد و به شدت “سولاریس” تارکوفسکی (و تا حدی”۲۰۰۱: اودیسه فضایی” کوبریک) را به خاطر می آورد، با فضایی نه چندان حساب شده اما داستانی غریب که مضامین جنسی مورد علاقه فیلمساز را در یک موقعیت عجیب در فضا دنبال می کند و صحنه هایی دارد که از خاطر تماشاگر محو نخواهد شد، اما در نهایت اتفاق مهمی در کارنامه سازنده رقم نمی زند.

    تلاش بیش از حد برای “مردمی ” شدن جشنواره نتایج ناخوشایندی هم دارد؛ از جمله نمایش فیلمی به نام “شوهر مادی” در بخش گالا؛ فیلمی به تمامی محصول بالیوود، با قصه پردازی و رقص و آواز معمول که به زحمت می توان ارزش هنری ای در آن جست و جو کرد و مشخص نیست که چطور در مهمترین بخش جشنواره نمایش داده می شود.

    ایرانیهای جشنواره

    در بخش “کشف”، فیلم “روزهای نارنجی” ساخته آرش لاهوتی، اولین نمایش جهانی خود را تجربه کرد؛ فیلمی که می خواهد دنیای زنانه ای را در برابر یک دنیای مردانه خشن در شهری کوچک در ایران قرار دهد. نوع پیشبرد قصه گاه اغراق آمیز و کلیشه ای به نظر می رسد، اما فیلمساز سعی دارد به مدد بافاصله قرار گرفتن از شخصیت ها و قهرمان نساختن از آنها، این معضل را جبران کند. در نهایت فیلم از بحران جاری در طبقه کارگر- که عمده لحظات فیلم را شکل می دهد- به بحرانی خفته و فراموش شده بین شخصیت اصلی فیلم و شوهرش (هدیه تهرانی و علی مصفا) می رسد و نتیجه گیری نهایی اش فارغ است از اغراق های فمینیستی این نوع فیلم.

    اصغر فرهادی با آخرین فیلمش، “همه می دانند”، در جشنواره تورنتو حاضر بود تا در بخش گالا اولین نمایش آمریکای شمالی فیلم را تجربه کند؛ فیلمی دیدنی از فرهادی که به اندازه فیلم های پیشین اش تحسین نشد، اما کماکان دنیای یک فیلمساز مولف با دغدغه های خاص خودش را با تماشاگرش قسمت می کند.

    آخرین ساخته جعفرپناهی، “سه رخ” که به مانند فیلم فرهادی، برای اولین بار در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داشت، اولین نمایش خود در آمریکای شمالی را تجربه کرد؛ کماکان بدون حضور فیلمساز که هنوز در ایران ممنوع الخروج است؛ داستان مستندگونه ای با حضور خود پناهی که می خواهد روایت سرنوشت سه نسل از بازیگران سینمای ایران باشد، بی آن که در حال و هوایی کیارستمی وار، چندان موفق باشد.

    سعید جعفریان با فیلم “تاریکی”، تنها نماینده سینمای ایران در بخش فیلم های کوتاه بود؛ فیلمی جسارت آمیز درباره شبی از زندگی یک زن که می تواند همه چیز را در زندگی اش تغییر دهد. نوعی روایت ضدقصه که مفهوم “غریبه” را به چالش می کشد.

    نازنین بنیادی، بازیگر و مدل ایرانی تبارساکن کانادا که در فیلم “هتل بمبئی” ساخته آنتونی ماراس – درباره حمله تروریستی به هتلی در بمبئی- یکی از نقش های اصلی را عهده داشت، بر روی فرش های قرمز ظاهر شد و گلشیفته فراهانی هم دیگر بازیگر ایرانی ای بود که آخرین اثرش- “دختران آفتاب” ساخته اوا هاسن- در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد؛ فیلمی شعاری درباره دختران جنگجوی کرد که به نظر می رسد به ضرب و زور تاکید بر “زنانگی” شخصیت ها می خواهد راه خود را باز کند.

    مریم کشاورز فیلمساز ایرانی- آمریکایی، که با فیلم “شرایط” در سال ۲۰۱۱ در جشنواره های مختلف شرکت کرده بود، پس از یک وقفه طولانی با فیلم تازه ای به نام “کلوپ افعی” بازگشته است؛ فیلمی با بازی سوزان ساراندون در نقش زنی که پسرش توسط یک گروه تروریستی گروگان گرفته شده و حالا باید تمام تلاش مادرانه اش را به کار گیرد.

    یاسمین مظفری، فیلمساز ایرانی تبار کانادایی هم با اولین فیلم بلند خود به نام “دختران پرنشاط” Firecrackers)) در بخش “کشف” حضور داشت: فیلمی با حس و حال زنانه که تقریباً همه عوامل ساخت آن زنان بوده اند؛ در جشنواره ای که به اصرار می خواهد حامی فیلمسازان زن باشد و مفتخر است سی و پنج درصد فیلم های امسالش را زنان کارگردانی کرده اند.

    مطالب مرتبط :

    جواد فیروزمند: چه کسی پاسخگوی اعمال تروریستی مجاهدین در اروپا است؟

    این سازمان هم با ترور اخلاقی و هم با سرکوب فیزیکی منتقدان خود در اماکن عمومی و جلسات، مخوف تر و تروریست تر از گذشته عمل می نماید. خارج کردن این سازمان از لیست تروریستی، آنان را وحشی تر از گذشته و بی پروا تر نموده است. رهبران این سازمان به سبک و سیاق گذشته به دسیسه چینی، پرونده سازی و تخریب ایرانیان آزاده ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند: چه کسی پاسخگوی اعمال تروریستی مجاهدین در اروپا است؟

    من نمیدانم که اصلا استمالتی دربین بوده یانه!   آنچه را که با چشم خود میبینیم ، درتنگنای شدید قرار دادن مردم درعرض این 4 دهه است واین رجوی است که باید جواب دهد که چرا در گرماگرم این فشار بزرگی که برگرده مردم آورده شده ، آخوندها به ناز ونعمت رسیده اند. آیا معنی این حرف رجوی این نیست که دشمنی های این دنیای ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند: چه کسی پاسخگوی اعمال تروریستی مجاهدین در اروپا است؟

    او مدتی هم پشت صدام حسین مخفی شد و در سال 2003 بعد از سرنگونی صدام حسین با تقدیم دو دستی اعضای مجاهدین و تمام سلاح های آن ها به آمریکایی ها، تلاش کرد تا زیر دامن آمریکا برود و دامن بپوشد. او طی سالیان تلاش کرد که اعتماد „نوری المالکی“ نخست وزیر عراق را به دست بیاورد و زیر دامن او نیز برود. مسعود رجوی، طی ... مطلب کامل

    باز نشر یک مقاله از ۱۵ سال قبل: آیا مسعود رجوی عراق، مقتدی صدر است؟

    با توجه به ناآرامي های خونين عراق مقاله زير  به قلم محمد حسین سبحانی كه 15 سال قبل در تاريخ 7 آپریل 2004  نگارش و در سايت ايران قلم و ايران اينترلينك منتشر شده ، بدون هيچ توضيح تكميلي بازنشر می شود. ايران قلم ـ 04.11.2019   آیا مسعود رجوی عراق، مقتدی ... مطلب کامل

    باز نشر یک مقاله از ۱۵ سال قبل: آیا مسعود رجوی عراق، مقتدی صدر است؟

    وقتی دیدند که من کوتاه بیا نیستم گفتن که چه چیزی عوض شده که تو بعد ازسالیان به فکر تماس باخانواده افتاده ای تهدیدات این کار را تو نمیدانی معلوم است که از انقلاب و خواهرمریم فاصله گرفته ای وشروع کردند به یک مشت چرندیات گفتن تا هرطورشده من را وادار به کوتاه آمدن کنند.  گفتم هرفکری که میخواهید درمورد من بکنید بکنید زیاد ... مطلب کامل

    باز نشر یک مقاله از ۱۵ سال قبل: آیا مسعود رجوی عراق، مقتدی صدر است؟

    خواسته هاى به حق مردم لبنان و عراق و نقش فتنه گرى رجوى عبدالکریم ابراهیمی، ایران فانوس، چهارم نوامبر 2019:… شكى نيست كه بعد از سرنگونى صدام، آمريكا از اهرم منافقين براى تحقق اهدافش استفاده مي كرد همانگونه كه اين فرقه براى صدام اهرم استثنايى بود بر ضد مردم و كشور خودش. اين تجربه هم به آمريكایی ها منتقل شد. رجوى كه در دستگاه امنيتى ... مطلب کامل

    باز نشر یک مقاله از ۱۵ سال قبل: آیا مسعود رجوی عراق، مقتدی صدر است؟

     آن شب هر کاری کردم رغبت نکردم چیزی بخورم با همان دو عدد سمون که یکی برای صیحانه ویکی برای شام بود خودم را قانع کردم که اینطور راحت تر هستم و یک عدد از همان سمون ها را خوردم و گفتم شاید فرذا اوضاع بهترشد. شب را باهمان حالت نشسته و چرت زدن تا صبح به هرترتیبی بود گذراندم . صبح زود روز بعد ... مطلب کامل

    آیا جولیانی به دلیل قانون شکنی و لابی‌گری برای مجاهدین خلق به مشکل بر می‌خورد؟

    جاش روزنشتاین، وکیل مستقر در واشنگتن فردی است که به مراجعه‌کنندگان خود درباره پایبندی به قوانین لابی‌گری فدرال مشاوره می‌دهد. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت: «این همان سناریویی است که معمولا آن‌ها را به سمت آغاز تحقیقات می‌کشاند.» اقدام موکاسی در ثبت فعالیتش به‌عنوان عامل لابی‌گر مجاهدین در حالی اتفاق می‌افتد که جولیانی، شهردار اسبق نیویورک که اکنون وکیل دونالد ترامپ، رئیس ... مطلب کامل

    ایران فانوس : سرنوشت تروریسم

    ابوبکر البغدادی بنا به گفته نیروهای عراقی و کردی مدت ها یعنی حدود یک ماه در دام بود و او به راحتی می توانست دستگیر شود و زبان به اعتراف بگشاید و شرکاء و اربابانش را به اصطلاح لو بدهد اما او همانند تروریست های دیگر همچون صدام حسین و اسامه بن لادن و مسعود رجوی و دیگران، به راحتی کشته شد و از دسترس عموم خارج ... مطلب کامل

    ایران فانوس : سرنوشت تروریسم

    گروه تروریستی رجوی و شخص رجوی از این قاعده جدا نیست و تنها فرق اساسی رجوی با اسلاف خودش اینست که آنها حداقل موقعی که شکست خورده اند برای نشان دادن به هواداران شان دست به خودکشی زده اند و یا مثل رهبر داعش خود را منفجر کرده اند ولی رجوی آنقدر ترسو و بزدل و عقب مانده تر از همه هست که حتی جرات چنین کاری را ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -