نگرانی وزیر خارجه آمریکا از طرح اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایران

0
1028

وزیر خارجه آمریکا ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا برای پرداخت‌های هزینه‌های صادرات و واردات ایران را ” یکی از زیان‌بخش‌ترین اقدامات قابل تصور برای صلح و امنیت منطقه” خواند. پومپئو که روز سه‌شنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) در نشست گروه “اتحاد بر ضد ایران اتمی” سخن می‌گفت، عنوان کرد از این طرح “آزرده‌خاطر و عمیقا ناامید” شده است. او گفت: «من تصور می‌کنم آیت‌الله‌های فاسد و سپاه پاسداران ایران امروز صبح داشتند می‌خندیدند.» شامگاه دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ به ریاست فدریکا موگرینی با یکدیگر گفتگو کردند. پس از این نشست موگرینی به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا در فکر ایجاد یک کانال ویژه پرداخت مالی برای آسان‌تر کردن تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکاست.  پومپئو خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «با حفظ درآمدهای رژیم [ایران]، شما رتبه ایران به عنوان نخستین کشور حامی تروریسم را تثبیت می‌کنید.» وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که “لازم است همه کشورها به تلاش‌هولبای ما [ایالات متحده] برای تغییر رفتار غیرقانونی رژیم ایران بپیوندند.”

انتقاد پومپئو از طرح اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایران

دویچه وله ـ 26.09.2018

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته از طرح اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران “آزرده‌خاطر و عمیقا ناامید” شده است. او اتحادیه اروپا را متهم به “استحکام رتبه ایران به عنوان نخستین کشور حامی تروریسم” کرد.

    
پمپئو: چگونه هر کشوری که ادعای همدردی با مردم ایران را دارد، می‌تواند به تقویت روابط تجاری خود با آیت‌الله‌های یاغی و ستمگر ادامه دهد

وزیر خارجه آمریکا ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا برای پرداخت‌های هزینه‌های صادرات و واردات ایران را ” یکی از زیان‌بخش‌ترین اقدامات قابل تصور برای صلح و امنیت منطقه” خواند. پومپئو که روز سه‌شنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) در نشست گروه “اتحاد بر ضد ایران اتمی” سخن می‌گفت، عنوان کرد از این طرح “آزرده‌خاطر و عمیقا ناامید” شده است.

او گفت: «من تصور می‌کنم آیت‌الله‌های فاسد و سپاه پاسداران ایران امروز صبح داشتند می‌خندیدند.»

شامگاه دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ به ریاست فدریکا موگرینی با یکدیگر گفتگو کردند. پس از این نشست موگرینی به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا در فکر ایجاد یک کانال ویژه پرداخت مالی برای آسان‌تر کردن تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

پومپئو خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «با حفظ درآمدهای رژیم [ایران]، شما رتبه ایران به عنوان نخستین کشور حامی تروریسم را تثبیت می‌کنید.»

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که “لازم است همه کشورها به تلاش‌هولبای ما [ایالات متحده] برای تغییر رفتار غیرقانونی رژیم ایران بپیوندند.”

پومپئو همچنین اتحادیه اروپا را متهم به “توانمند کردن ایران برای صدور خشونت‌آمیز انقلاب” کرد.

او گفت: «چگونه هر کشوری که ادعای همدردی با مردم ایران را دارد، می‌تواند به تقویت روابط تجاری خود با آیت‌الله‌های یاغی و ستمگر ادامه دهد؟»

سخنرانی پومپئو چندین بار به دلیل اعتراضات فعالان ضد جنگ در میان حاضران متوقف شد.

پومپئو در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مردم ایران گفت: «ما از حق شما برای زندگی به‌عنوان ملتی آزاد، تحت حکومتی پاسخگو که به شما احترام بگذارد، حمایت می‌کنیم. شما لیاقت‌تان بیشتر از این انقلاب بی‌ثمری است که توسط رهبرانی فاسد بر شما تحمیل شده است.»

Secretary Pompeo

@SecPompeo

The UN Charter calls for nations to “live together in peace with one another as good neighbors.” Has the regime in lived together with other nations in peace? Has it been a good neighbor? Look around the world and you’ll see the answer is a deafening “no.” pic.twitter.com/rv2p7DqByH

View image on Twitter

Secretary Pompeo

@SecPompeo

Recently, -supported militias in Iraq launched rocket attacks against the U.S. embassy in Baghdad and our consulate in Basra. We’ll hold ’s regime accountable for any attack on our personnel or facilities, and respond swiftly and decisively in defense of American lives. pic.twitter.com/nqbmogbeCA

View image on Twitter

وزیرخارجه آمریکا سیاست‌های حکومت ایران را “شکست‌خورده” دانسته و با اشاره به معضلات زیست‌محیطی از جمله کمبود آب در ایران گفت: «رژیم ایران بیشتر نگران آب سنگین است تا آب آشامیدنی.»

پومپئو با اشاره به فعالیت‌های موشکی ایران که یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا به شمار می‌رود، عنوان کرد که ایران “بیشترین موشک بالستیک را در خاورمیانه” در اختیار دارد. او هزینه هر فروند از این موشک‌ها را “بیش از یک میلیون دلار” دانست.

وزیر خارجه آمریکا گفت گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران اخیرا موشک‌هایی را به سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در بصره پرتاب کردند. او افزود: «ما رژیم ایران را مسئول هرگونه حمله به کارکنان یا تأسیسات‌مان می‌دانیم و در دفاع از جان آمریکایی‌ها سریعا و قاطعانه پاسخ خواهیم داد.»

در همین نشست جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ نیز سخنان تهدید‌آمیز تندی را علیه ایران بر زبان رانده و با سرزنش مقامات اتحادیه اروپا در مورد ادامه همکاری با ایران به رغم ‌تحریم‌های آمریکا هشدار داد، “ایالات متحده اجازه نخواهد داد تحریم‌ها توسط اروپا یا هر کس دیگری زیر پا گذاشته شود.”

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید