دادگاه لاهه به رفع برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران رأی داد

0
1078

بر اساس رأی اولیه دادگاه عالی لاهه که روز چهارشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) صادر شد، دولت ایالات متحده آمریکا بایستی تحریم‌هایی را که شامل کمک‌های بشردوستانه و نیز وسایل و تجهیزاتی می‌شود که با امنیت جانی مردم سرو کار دارد، لغو کند؛ از جمله تحریم قطعات هواپیماهای مسافربری. این رأی بر اساس شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه درباره دور جدید تحریم‌های این کشور صادر شده است. آمریکا پس از شکایت ایران اعلام کرده بود که صلاحیت دادگاه لاهه برای رسیدگی به این شکایت را قبول ندارد. دادگاه لاهه اما این اعتراض را رد کرده بود.   ایران خروج آمریکا از توافقنامه بین‌المللی برجام و به دنبال آن وضع کردن تحریم‌ها علیه ایران را مغایر با قانون می‌داند. جمهوری اسلامی ایران در شکایتنامه خود به معاهده دوجانبه دوستی و تجاری بین ایران و ایالات متحده آمریکا استناد کرده که در سال ۱۹۵۵ بسته شده است“عبدالقوی یوسف” رئیس دیوان لاهه روز چهارشنبه هنگام اعلام رأی موقت دیوان لاهه گفت، قضات دیوان به اتفاق آرا به سه تصمیم موقت رسیده‌اند که تا زمان صدور رأی نهایی برای دو طرف الزام‌آور است. این سه تصمیم عبارتند از:  یک. طبق پیمان مودت ۱۹۵۵ میان آمریکا و ایران، واشنگتن باید موانع صادرات اقلام زیر به ایران را از میان بردارد: دارو و تجهیزات پزشکی؛ مواد غذایی و اقلام کشاورزی؛ قطعات یدکی، تجهیزات و خدمات مورد نیاز ایمنی هوانوردی مسافری.

دادگاه لاهه به رفع برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران رأی داد

دویچه وله ـ 04.10.2018

دادگاه لاهه در جریان بررسی شکایت ایران علیه آمریکا رأی داد که ایالات متحده باید تحریم‌هایی را که شامل کمک‌های بشردوستانه و نیز امنیت جانی مردم از جمله قطعات هواپیما می‌شود، لغو کند.

    
Den Haag Internationaler Gerichtshof tagt zu Iran USA (Getty Images/AFP/J. Lampen)

بر اساس رأی اولیه دادگاه عالی لاهه که روز چهارشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) صادر شد، دولت ایالات متحده آمریکا بایستی تحریم‌هایی را که شامل کمک‌های بشردوستانه و نیز وسایل و تجهیزاتی می‌شود که با امنیت جانی مردم سرو کار دارد، لغو کند؛ از جمله تحریم قطعات هواپیماهای مسافربری.

این رأی بر اساس شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه درباره دور جدید تحریم‌های این کشور صادر شده است.

آمریکا پس از شکایت ایران اعلام کرده بود که صلاحیت دادگاه لاهه برای رسیدگی به این شکایت را قبول ندارد. دادگاه لاهه اما این اعتراض را رد کرده بود.

ایران خروج آمریکا از توافقنامه بین‌المللی برجام و به دنبال آن وضع کردن تحریم‌ها علیه ایران را مغایر با قانون می‌داند. جمهوری اسلامی ایران در شکایتنامه خود به معاهده دوجانبه دوستی و تجاری بین ایران و ایالات متحده آمریکا استناد کرده که در سال ۱۹۵۵ بسته شده است.

“عبدالقوی یوسف” رئیس دیوان لاهه روز چهارشنبه هنگام اعلام رأی موقت دیوان لاهه گفت، قضات دیوان به اتفاق آرا به سه تصمیم موقت رسیده‌اند که تا زمان صدور رأی نهایی برای دو طرف الزام‌آور است. این سه تصمیم عبارتند از:

یک. طبق پیمان مودت ۱۹۵۵ میان آمریکا و ایران، واشنگتن باید موانع صادرات اقلام زیر به ایران را از میان بردارد: دارو و تجهیزات پزشکی؛ مواد غذایی و اقلام کشاورزی؛ قطعات یدکی، تجهیزات و خدمات مورد نیاز ایمنی هوانوردی مسافری.

دو. ایالات متحده آمریکا باید اطمینان یابد که در ارتباط با اقلام یاد شده  مجوزهای لازم صادر شده و هیچ محدودیتی در پرداخت‌ها و انتقال مربوط به این اقلام وجود ندارد.

سه. دو طرف آمریکا و ایران باید از هر اقدامی که ممکن است پرونده حقوقی ارائه‌شده به دیوان لاهه را تشدید کرده یا به آن دامن زده و حل آن را دشوارتر کند، خودداری کنند.

رأی دادگاه لاهه الزام‌آور است اما ضمانت اجرایی ندارد.

استقبال وزارت خارجه ایران از رای موقت دیوان لاهه

بلافاصله پس از انتشار رای دیوان لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای از حکم موقت  دیوان لاهه استقبال کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با استقبال از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد و صدور قرار موقت این محکمه علیه اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های یک جانبه که با خروج این کشور از برجام صورت گرفت، تصمیم دیوان را که با اتفاق آراء اتخاذ شده است، نشانه بارز دیگری در تایید حقانیت جمهوری اسلامی ایران و غیرمشروع و ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا علیه مردم و شهروندان کشورمان می‌داند.»

وزارت خارجه ایران هم‌چنین می‌گوید: «دیوان هم چنین در قرار خود ایالات متحده آمریکا را ملزم کرده است تا تضمین نماید مجوزهای لازم برای موارد مشخص شده در قرار را صادر کرده و پرداخت ها و معاملات مربوط به آنها را انجام دهد. دیوان بین‌المللی دادگستری هم چنین در این قرار بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام را تایید کرده، صحه گذاشته است.»

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید