جان کری: عربستان، مصر و اسرائیل خواستار حمله نظامی به ایران بودند

0
318

آقای کری که روز جمعه (۱۳ مهر – ۵ اکتبر) در شورای روابط خارجی سخن می‌گفت به دوران حضور خود در وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سرنگون شده مصر و ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان از آقای اوباما خواسته بودند که به ایران حمله نظامی کند. جان کری که از معماران اصلی امضای توافق هسته‌ای (برجام) است همچنین گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم از باراک اوباما خواسته بود برای حمله کشورش به ایران “چراغ‌سبز” نشان دهد. وزیر خارجه سابق آمریکا که این روزها در حال برگزاری تور معرفی کتاب جدید خود است با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفته دونالد ترامپ “اکنون احتمال درگیری نظامی در منطقه (خاورمیانه) را بیشتر کرده چرا که در آنجا کسانی هستند که بی‌صبرانه منتظر حمله نظامی آمریکا به ایرانند.” “او (دونالد ترامپ) کاری کرد که حالا باید منتظر یک انفجار داخلی در (حکومت) ایران باشیم و البته قرار نیست یک دموکرات جفرسونی سرکار بیاید بلکه یا سپاه پاسداران مستولی خواهد شد و یا یک نفر چون (محمود) احمدی‌نژاد سرکار خواهد آمد که هم برای ما بدتر خواهد شد و هم برای مردم ایران.” دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه گذشته پس از ماه‌ها انتقاد از برجام، کشورش را از این توافق بین‌المللی که میان ایران و آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا منعقد شده بود خارج کرد.

جان کری: عربستان، مصر و اسرائیل خواستار حمله نظامی به ایران بودند

بی بی سی ـ 06.10.2018

جان کریحق نشر عکسGETTY IMAGES

جان کری، وزیرخارجه سابق آمریکا می‌گوید نگران افزایش احتمال درگیری نظامی آمریکا با ایران است چرا که به گفته او کشورهایی در خاورمیانه بدون آن که علنی ابراز کنند، خواستار حمله نظامی به ایرانند.

آقای کری که روز جمعه (۱۳ مهر – ۵ اکتبر) در شورای روابط خارجی سخن می‌گفت به دوران حضور خود در وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سرنگون شده مصر و ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان از آقای اوباما خواسته بودند که به ایران حمله نظامی کند.

جان کری که از معماران اصلی امضای توافق هسته‌ای (برجام) است همچنین گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم از باراک اوباما خواسته بود برای حمله کشورش به ایران “چراغ‌سبز” نشان دهد.

وزیر خارجه سابق آمریکا که این روزها در حال برگزاری تور معرفی کتاب جدید خود است با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفته دونالد ترامپ “اکنون احتمال درگیری نظامی در منطقه (خاورمیانه) را بیشتر کرده چرا که در آنجا کسانی هستند که بی‌صبرانه منتظر حمله نظامی آمریکا به ایرانند.”

“او (دونالد ترامپ) کاری کرد که حالا باید منتظر یک انفجار داخلی در (حکومت) ایران باشیم و البته قرار نیست یک دموکرات جفرسونی سرکار بیاید بلکه یا سپاه پاسداران مستولی خواهد شد و یا یک نفر چون (محمود) احمدی‌نژاد سرکار خواهد آمد که هم برای ما بدتر خواهد شد و هم برای مردم ایران.”

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه گذشته پس از ماه‌ها انتقاد از برجام، کشورش را از این توافق بین‌المللی که میان ایران و آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا منعقد شده بود خارج کرد.

اخبار مرتبط:

  • ترامپ دیدار ‘جان کری با رژیم ایران’ را غیرقانونی دانست
  • جان کری ‘سه-چهار بار’ با ظریف دیدار کرده است
  • پومپئو به کری: برجام شکست خورد، رهایش کن
  • هشدار جان کری در آستانه بررسی طرح تحریم ایران در کنگره

هشدار آمریکا در مورد احتمال درگیری ناخواسته نظامی با ایران

آقای ترامپ و مشاوران دولت او می‌گویند برجام علاوه بر نقایص محتوایی، ایران را در برابر دیگر نگرانی‌های آمریکا چون تهدید اسرائیل، بی‌ثبات‌کردن منطقه و برنامه موشکی این کشور برطرف نمی‌کرد اما آقای کری در سخنان امروز خود گفته: “در حقیقت ما داشتیم خیلی بی‌سرو صدا آنها (ایران) را مجاب می‌کردیم”؛ از جمله بر سر مسایلی چون جنگ یمن و به باور آقای کری حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران “بنا داشت کشورش را به سمت و سویی دیگر هدایت کند”.

جان کری که گفته طی یک سال گذشته چند بار محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران از نزدیک دیدار کرده، در چند هفته اخیر بارها از سوی دونالد ترامپ و مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا به علت این دیدارها و اظهار نگرانی از خروج کشورش از برجام، مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

ما داشتیم خیلی بی‌سرو صدا آنها (ایران) را مجاب می‌کردیم

جان کری, وزیرخارجه سابق آمریکا

در واکنش به دیدار و گفتگوهای جان کری با محمدجواد ظریف پیرامون برجام، دونالد ترامپ، این ملاقات‌ها را “غیرقانونی” با “رژیم بسیار معاند” ایران خواند که از نظر او باعث آسیب به مردم آمریکا می‌شود.

در مقایسه با دولت فعلی آمریکا، دولت باراک اوباما مواضع معتدل‌تری نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرده بود و آقای اوباما شخصا خواستار مذاکره با جمهوری اسلامی شد که واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی را در پی آورد. با وجود این براساس برخی گزارش‌ها، بین دو دولت ارتباط‌های محرمانه‌ای نیز وجود داشت.

مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا هم در واکن یه دیدارها آقایان کری و ظریف گفته بود: “کاری که جان کری به واسطه تعامل با رژیم ایران، بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان، انجام داده، ناشایست، بی‌سابقه و ناسازگار با سیاست خارجی آمریکا است.”

مایک پومپئو خطاب به آقای کری گفته بود: “برخلاف آن طوری که برجام را به مردم آمریکا قالب کردند، برجام همه مسیرهای ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را مسدود نکرد.”

او به آقای کری توصیه کرده بود: “برجام شکست خورد. رهایش کنید.”

با وجود این، آقای کری گفته بود در یک گفتگوی تلفنی مفصل، مایک پومپئو را در جریان جزییات دیدارش با آقای ظریف گذاشته بوده و همچنین دیدار میان دیپلمات‌های سابق دول امری مرسوم است چه طور که هنری کسینجر، وزیر خارجه برجسته تاریخ نیم قرن اخیر آمریکا همچنان با همتایان روس و دیپلمات‌های دوران وزارت خود دیدار میکند.

——————————-

 

sobhani-Kankashi dar shoraye meli moghawemat-Dr.Banisadr-Rajavi-Moezi

Zanan-Daesch-Ferghe ha

Sobhani- saderate houghe bashar

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید