هفتادمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛ ادبیات و سیاست و هری‌پاتر

0
496

سال ۱۹۴۹ نخستین سالی بود که در آن نمایشگاه کتاب فرانکفورت در کشور آلمان برپا شد. دو سال بعد این نمایشگاه توانست با برپایی ۲۰۵ غرفه و حضور ۴۵۰ انتشاراتی، ۱۵ هزار نفر بازدیدکننده را به خود جذب کند. از نخستین نمایشگاه تا به امروز، ۷۰ سال گذشته است. در تمام این سال‌ها، نام بزرگترین رویداد جهان در حوزه نشر، با نام‌های بزرگ و برنامه‌های منحصر به فرد پیوند خورده است. نمایشگاه امسال را فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی افتتاح می‌کند؛ نمایشگاهی که این بار با حضور ۷۳۰۹ انتشاراتی از ۱۰۲ کشور جهان بر پا می‌شود.  فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان هم روز چهارشنبه، ۱۰ اکتبر در نمایشگاه حاضر خواهد بود و سخنرانی خواهد کرد و با دو نویسنده به بحث و گفت‌وگو خواهد پرداخت. امسال گرجستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. زبان گرجی با قدمت تقریبا ۱۵۰۰ ساله، از همان ابتدا پشتوانه هویت ادبی گرجستان بوده؛ هویت ادبی کشوری که تقریبا همیشه تحت سلطه دیگر کشورها بوده است. این کشور در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت قصد دارد پیوندهای فرهنگی خود با اروپا را استحکام بخشد. فرانکفورت میزبان ۷۰ نویسنده از گرجستان خواهد بود. آکا مورچیلات، نویسنده مشهور گرجستان  با کتاب “سفر به قره‌باغ” در این نمایشگاه حضور دارد.

هفتادمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛ ادبیات و سیاست و هری‌پاتر

دویچه وله ـ 10.10.2018

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگترین رویداد جهان در حوزه نشر برای هفتادمین بار کار خود را آغاز می‌کند. حال و هوای نمایشگاه امسال سیاسی است و مهمان ویژه، کشور گرجستان است.

    
Deutschland Frankfurter Buchmesse (DW/N. Ranjan)

سال ۱۹۴۹ نخستین سالی بود که در آن نمایشگاه کتاب فرانکفورت در کشور آلمان برپا شد. دو سال بعد این نمایشگاه توانست با برپایی ۲۰۵ غرفه و حضور ۴۵۰ انتشاراتی، ۱۵ هزار نفر بازدیدکننده را به خود جذب کند. از نخستین نمایشگاه تا به امروز، ۷۰ سال گذشته است. در تمام این سال‌ها، نام بزرگترین رویداد جهان در حوزه نشر، با نام‌های بزرگ و برنامه‌های منحصر به فرد پیوند خورده است.

نمایشگاه امسال را فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی افتتاح می‌کند؛ نمایشگاهی که این بار با حضور ۷۳۰۹ انتشاراتی از ۱۰۲ کشور جهان بر پا می‌شود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان هم روز چهارشنبه، ۱۰ اکتبر در نمایشگاه حاضر خواهد بود و سخنرانی خواهد کرد و با دو نویسنده به بحث و گفت‌وگو خواهد پرداخت.

گرجستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت

امسال گرجستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. زبان گرجی با قدمت تقریبا ۱۵۰۰ ساله، از همان ابتدا پشتوانه هویت ادبی گرجستان بوده؛ هویت ادبی کشوری که تقریبا همیشه تحت سلطه دیگر کشورها بوده است. این کشور در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت قصد دارد پیوندهای فرهنگی خود با اروپا را استحکام بخشد.

فرانکفورت میزبان ۷۰ نویسنده از گرجستان خواهد بود. آکا مورچیلات، نویسنده مشهور گرجستان  با کتاب “سفر به قره‌باغ” در این نمایشگاه حضور دارد.

نمایشگاهی با رنگ و بوی سیاسی

سال گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت حواشی زیادی داشت. دعوت یکی از ناشران حاضر  از یک سیاستمدار راست‌گرای افراطی، واکنش مخالفان این جریان در آلمان را به همراه داشت و به زد و خوردی میان طرفداران جریان راست از یک سو و چپ آلمان از سوی دیگر، انجامید.

این مسئله باعث شد برگزارکنندگان نمایشگاه، امسال در طرح امنیتی خود، فکری به حال  مکان غرفه ناشران کتاب‌هایی با محتوای راست‌گرایانه و ضدمهاجرتی کنند. این ناشران امسال از نظر مکانی، در یک جا غرفه دارند.

در کنار امکان حضور این ناشران اما برنامه‌های دیگری هم در نمایشگاه برپا خواهد شد که به موضوعاتی چون جهانی بودن مفاهیمی مانند حقوق بشر و آزادی بیان می‌پردازند و در مورد آزادی نشر، حق آموزش، کپی رایت و حق تجمع اطلاع‌رسانی می‌کنند.

یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت با بیان این نکته که “نمایشگاه امسال سیاسی خواهد بود”، می‌گوید، این نمایشگاه به مثابه‌ی آینه‌، بازتاب‌دهنده‌ی گوناگونی و تنوع است. به گفته‌ی او امسال دو ناشر از جریان راست

در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

یکی از مهمانان بحث‌برانگیز نمایشگاه امسال تیلو زاراتسین است که با تازه‌ترین کتابش در این نمایشگاه خواهد بود. زاراتسین در کتابش با افکار ناسیونالیستی نسبت به اسلامی شدن جامعه آلمان هشدار می‌دهد.

برگزارکنندگان نمایشگاه می‌گویند، سانسور جایی دراین نمایشگاه نخواهد داشت.

DW-Partnerlogo Frankfurter Buchmesse

برنده جایزه کتاب آلمان در سال ۲۰۱۸

اهدای جایزه کتاب آلمان برای بهترین رمان سال، بخشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. اینگر ماریا مالکه با رمان “مجمع‌الجزایر” خود برنده جایزه کتاب آلمان شد. این اولین بار پس از پنج سال است که این جایزه به یک نویسنده زن اهدا می‌شود. هیئت داوران قدرت نویسنده را در تشریح روابط خانوادگی و اجتماعی ستوده است. جایزه‌ نقدی ۲۵ هزار یورو خواهد بود. جایزه کتاب آلمان از سال ۲۰۰۵ اعطا می‌گردد و مهم‌ترین جایزه ادبی آلمان به شمار می‌رود. این جایزه را اتحادیه کتابفروشان آلمان هر سال یک شب مانده به آغاز نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت به بهترین رمان آلمانی‌زبان سال جاری اهدا می‌کند. امسال در مجموع ۱۹۹ کتاب برای دریافت این جایزه با یکدیگر در رقابت بودند.

کتاب و سرگرمی

در کنار تقریبا ۴۰۰۰ برنامه‌های متعددی که در محوطه و در جریان برگزاری نمایشگاه ارائه می‌شوند، شهر فرانکفورت هم با برنامه‌ها و میزگردهای متعددی در رستوران‌ها، کلوپ‌ها و بارها از بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان استقبال می‌کند.

از دیگر برنامه‌های جانبی و سرگرم‌کننده در جریان نمایشگاه فرانکفورت می‌توان به برنامه‌ای برای هری‌پاتر اشاره کرد. به مناسبت گذشت ۲۰ سال از انتشار نخستین کتاب هری‌پاتر، انتظار می‌رود روز شنبه آینده، دست کم ۱۰۰۰ بازدیدکننده ملبس به هری‌پاتر در محوطه نمایشگاه دیده شوند. بازدیدکنندگان ملبس به هری‌پاتر قرار است زخمی به شکل صاعقه بر روی پیشانی، عینکی گرد بر روی چشمان و یک شنل جادوگری به دوش کشیده باشند.

هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ اکتبر (۱۸ تا ۲۲ مهر) برگزار می‌شود. برگزارکنندگان نمایشگاه پیش‌بینی می‌کنند که بیش از ۲۸۰ هزار بازدیدکننده و تقریبا ۱۰ هزار خبرنگار از نمایشگاه امسال دیدن کنند. نمایشگاه  در دو روز پایانی برای بازدید عموم آزاد است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید