ارائه “شواهد شکنجه و قتل” روزنامه‌نگار عربستانی به مقام‌های آمریکایی

0
948

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آنها می‌خواهند ۱۱۰ میلیارد دلار به خرید تسلیحات نظامی اختصاص بدهند و این  کار برای آمریکایی‌ها فرصت شغلی ایجاد می‌کند. من موافق توقف این قرارداد نیستم چون در این صورت آنها پولشان را در روسیه، چین و یا جای دیگری خرج می‌کنند.» رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه به زودی سرنوشت جمال خاشقجی روشن خواهد شد، اضافه کرد: «او آمریکایی نبوده و تنها اقامت آمریکا را داشته. این اتفاق هم در خاک ترکیه رخ داده است و ابتدا باید ابعاد موضوع مشخص شود.» دونالد ترامپ در اولین سال حضور خود در کاخ سفید یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با عربستان سعودی منعقد کرد که از آن به عنوان “بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ آمریکا” یاد می‌شود. پیش از این چند سناتور از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواستار توقف فروش تسلیحات نظامی تا زمان مشخص شدن سرنوشت خاشقجی شدند. در همین ارتباط باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته سیاست خارجی مجلس سنا آمریکا گفت که اگر مشخص شود که عربستان این روزنامه‌نگار را به قتل رسانده‌، باید تحریم‌های جدی علیه این کشور در نظر گرفت. “ارائه شواهد تازه” توسط ترکیه در آخرین تحولات، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از “مقام‌های آگاه” ترکیه‌ای و آمریکایی بدون ذکر نام، گزارش داد که ترکیه به مقام‌های رسمی آمریکا گفته است که فایلی ویدیویی و صوتی در اختیار دارد که تایید می‌کند جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. به گزارش واشنگتن‌پست این اسناد شامل صدای “بازجویی، شکنجه و قتل” خاشقجی است.

ارائه “شواهد شکنجه و قتل” روزنامه‌نگار عربستانی به مقام‌های آمریکایی

دویچه وله  ـ 12.10.2018

Arabestan-khashaghchi

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید با لغو قرارداد تسلیحاتی با عربستان در پی مفقود شدن جمال خاشقجی موافق نیست. در همین حال گزارش شده که مقام‌های ترکیه فیلم و صوت “شکنجه و قتل” این روزنامه‌نگار را در اختیار دارند.

    
Donald Trump und Prinz Mohammed bin Salman (picture-alliance/AP Photo/E. Vucci)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، گفت که با وجود ناپدید شدن جمال خاشجقی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، دلیلی برای برهم زدن قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری با این کشور نمی‌بیند.

او روز پنجشنبه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر به وقت محلی) تصریح کرد که بر هم زدن این قرارداد تنها کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به خرید تسلیحات از چین و روسیه تشویق می‌کند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آنها می‌خواهند ۱۱۰ میلیارد دلار به خرید تسلیحات نظامی اختصاص بدهند و این  کار برای آمریکایی‌ها فرصت شغلی ایجاد می‌کند. من موافق توقف این قرارداد نیستم چون در این صورت آنها پولشان را در روسیه، چین و یا جای دیگری خرج می‌کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه به زودی سرنوشت جمال خاشقجی روشن خواهد شد، اضافه کرد: «او آمریکایی نبوده و تنها اقامت آمریکا را داشته. این اتفاق هم در خاک ترکیه رخ داده است و ابتدا باید ابعاد موضوع مشخص شود.»

دونالد ترامپ در اولین سال حضور خود در کاخ سفید یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با عربستان سعودی منعقد کرد که از آن به عنوان “بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ آمریکا” یاد می‌شود.

پیش از این چند سناتور از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواستار توقف فروش تسلیحات نظامی تا زمان مشخص شدن سرنوشت خاشقجی شدند.

در همین ارتباط باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته سیاست خارجی مجلس سنا آمریکا گفت که اگر مشخص شود که عربستان این روزنامه‌نگار را به قتل رسانده‌، باید تحریم‌های جدی علیه این کشور در نظر گرفت.

“ارائه شواهد تازه” توسط ترکیه

در آخرین تحولات، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از “مقام‌های آگاه” ترکیه‌ای و آمریکایی بدون ذکر نام، گزارش داد که ترکیه به مقام‌های رسمی آمریکا گفته است که فایلی ویدیویی و صوتی در اختیار دارد که تایید می‌کند جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.

به گزارش واشنگتن‌پست این اسناد شامل صدای “بازجویی، شکنجه و قتل” خاشقجی است.

Istanbul Saudischer Journalist Khashoggi betritt Konsulat von Saudi-Arabien (Reuters TV)تصویر ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش نمی‌تواند این رخداد را نادیده بگیرد، از عربستان خواست تصاویر دوربین‌های مداربسته کنسولگری را منتشر کند.

اردوغان با رد ادعای مقام‌های عربستانی مبنی بر خاموش بودن دوربین‌های مدار بسته ساختمان کنسولگری گفت، تصاویر ورود جمال خاشقجی به کنسولگری وجود دارد، او تأکید کرد که عربستان بهتر است تصاویر خروج این روزنامه‌نگار را منتشر کند.

یک مقام رسمی ترکیه نیز به خبرگزاری رویترز گفت که کارآگاهان در انتظار صدور مجوز نهایی از طرف مقام‌های عربستانی بودند تا از کنسولگری این کشور در استانبول بازرسی کنند.

افزایش فشار بر عربستان

به گزارش سی‌ان‌ان CNN، دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت اوبر تازه‌ترین سرمایه‌دار برجسته‌ای است که  در پی مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از دولت عربستان فاصله گرفته است.

خسروشاهی شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در یک کنفرانس تجاری “سرمایه‌گذاری برای آینده” که قرار است از اول آبان (۲۳ اکتبر) در ریاض برگزار شود، شرکت نمی‌کند. خسروشاهی یکی از سخنرانان این کنفرانس سه روزه بود.

در واکنشی دیگر، ریچارد برانسن، میلیارد بریتانیایی و مدیرعامل گروه تجاری “ویرجین” گفت از دو پروژه گردشگری در عربستان کناره‌گیری کرده و گفت‌وگو با دولت عربستان درباره سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این گروه تجاری را به حال تعلیق در آورده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، که به عنوان ستون‌نویس با روزنامه “واشنگتن‌پست” همکاری داشت روز  ۱۰ مهر (دوم اکتبر) برای انجام برخی کارهای اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه‌ کرد و از آن زمان ناپدید است.

پلیس ترکیه احتمال می‌دهد این منتقد ولیعهد عربستان در کنسولگری این کشور به قتل رسیده و جسدش با خودرو از ساختمان خارج شده باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید