تحریم و جنگ محکوم است ـ اردوغان: تابع تحریم ایران نمی‌شویم

0
755

 روز ‌شنبه ششم نوامبر (۱۵ آبان) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به خبرنگاران گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران دنیا را به سوی “بی‌ثباتی” سوق می‌دهد. او افزود: «ما نمی‌خواهیم در دنیایی امپریالیستی به سر ببریم.» اردوغان تاکید کرد که ترکیه از تحریم‌های آمریکا دنباله‌روی نخواهد کرد. ساعاتی پیش از اردوغان، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را “مجازات ناعادلانه مردم” دانسته و منزوی کردن ایران را خطرناک خوانده بود. او در سفر ژاپن به خبرنگاران گفت که مذاکره را مفیدتر از تحریم می‌داند. ترکیه در میان هشت کشوری است که برای شش ماه از تحریم‌های نفتی ایران معاف شده‌اند. دولت ژاپن ابراز خشنودی کرده که موقتا از خرید نفت ایران محروم نشده است. رئیس دفتر کابینه ژاپن، یوشیهیده سوگا، به خبرنگاران گفت توکیو همه جوانب تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد تا بداند تاثیرات احتمالی آنها بر شرکت‌های ژاپنی چیست. سخنگو و هماهنگ‌کننده رسانه‌ای کابینه ژاپن عنوان کرد که معافیت این کشور، پاسخی به نگرانی‌های توکیوست که خواستار کاهش تاثیرات تحریم بر کمپانی‌های این کشور بود. او افزود که ژاپن به همکاری تنگاتنگ و گفت‌وگو در این زمینه با واشنگتن ادامه خواهد داد.

اردوغان: تابع تحریم ایران نمی‌شویم

دویچه وله ـ 06.11.2018

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید هدف تحریم‌های آمریکا علیه ایران “نامتوازن کردن جهان” است و کشورش از آنها تبعیت نخواهد کرد. ژاپن و کره جنوبی از معافیت شش ماهه خود در تحریم‌های نفتی ابراز خشنودی کرده‌اند.

    
Recep Tayyip Erdogan (Getty Images/C. Koall)

 روز ‌شنبه ششم نوامبر (۱۵ آبان) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به خبرنگاران گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران دنیا را به سوی “بی‌ثباتی” سوق می‌دهد. او افزود: «ما نمی‌خواهیم در دنیایی امپریالیستی به سر ببریم.» اردوغان تاکید کرد که ترکیه از تحریم‌های آمریکا دنباله‌روی نخواهد کرد.

ساعاتی پیش از اردوغان، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را “مجازات ناعادلانه مردم” دانسته و منزوی کردن ایران را خطرناک خوانده بود. او در سفر ژاپن به خبرنگاران گفت که مذاکره را مفیدتر از تحریم می‌داند.

ترکیه در میان هشت کشوری است که برای شش ماه از تحریم‌های نفتی ایران معاف شده‌اند.

دولت ژاپن ابراز خشنودی کرده که موقتا از خرید نفت ایران محروم نشده است. رئیس دفتر کابینه ژاپن، یوشیهیده سوگا، به خبرنگاران گفت توکیو همه جوانب تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد تا بداند تاثیرات احتمالی آنها بر شرکت‌های ژاپنی چیست.

سخنگو و هماهنگ‌کننده رسانه‌ای کابینه ژاپن عنوان کرد که معافیت این کشور، پاسخی به نگرانی‌های توکیوست که خواستار کاهش تاثیرات تحریم بر کمپانی‌های این کشور بود. او افزود که ژاپن به همکاری تنگاتنگ و گفت‌وگو در این زمینه با واشنگتن ادامه خواهد داد.

ژاپن به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا، در شمار هشت کشوری قرار دارد که از مجازات داد و ستد با ایران مستثنی شده است.

کیم اوی کیئنوم، سخنگوی رئیس جمهور کره جنوبی، گفت معافیت این کشور از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بیانگر اتحاد قوی واشنگتن و سئول است.

وزیر تجارت کره جنوبی نیز در استقبال از معافیت مربوطه اظهار خوشحالی کرد که پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی این کشور می‌توانند نفس راحتی بکشند: «این امر تاثیر به سزایی در کاهش فضای بازرگانی ناامن بین تهران و سئول خواهد داشت.»

میزان واردات نفتی کره جنوبی از ایران مشخص نیست اما خبرگزاری رسمی کره جنوبی به نقل از مقامات وزارت خارجه این کشور نوشته که در سال گذشته، نیمی از واردات روزانه از ایران بوده است. وزارت تجارت کره جنوبی هم‌زمان اعلام کرده که از شرکت‌های کوچک و میانی که ممکن است دچار مشکلاتی در معاملات با ایران شوند، از نظر مالی حمایت می‌کند.

ایتالیا، یونان، چین، تایوان، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه هشت کشوری هستند که برای شش ماه از مجازات‌های مربوط به خرید نفت و مبادلات تجاری با ایران معاف شده‌اند.

دور جدید تحریم‌ها در بخش مالی شامل ۵۰ بانک ایرانی و شرکت‌های تابعه، و در بخش کشتیرانی شامل بیش از ۲۰۰ شخص حقیقی و کشتی می‌شود. شرکت هواپیمایی ملی ایران و بیش از ۶۵ فروند هواپیمای آن نیز مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید