قتل خاشقچی؛ شواهد حاکی از دست داشتن ولیعهد سعودی است

0
1216

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگارانی که درباره فایل صوتی قتل خاشقجی می‌پرسیدند گفت: «چیزهایی که ضبط شده‌اند واقعا فاجعه هستند.» این خبر را روزنامه “حریت” سه‌شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) منتشر کرده است. به گزارش روزنامه “صباح” روز سه‌شنبه اردوغان همچنین گفت که فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی حتی مأموران سرویس امنیتی عربستان سعودی را شوکه کرده است. به گفته اردوغان، یک مأمور سرویس امنیتی عربستان گفته است: «تنها کسی که تحت تأثیر هرویین باشد می‌تواند این کار را بکند.» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گذشته ۱۰ نوامبر برای نخستین بار تایید کرد که یک فایل صوتی از قتل خاشقجی وجود دارد. اردوغان گفت کشورش نسخه‌ای از این فایل را در اختیار دولت‌های آلمان، آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی و بریتانیا قرار داده است. او افزود: «همه این صحبت‌ها را شنیده‌ و در جریان امر هستند.» ترکیه می‌گوید صداهای ضبط شده در این فایل صوتی، کم و کیف قتل خاشقجی را مستند می‌سازد. روزنامه “صباح” همچنین روز سه‌شنبه تصاویری اسکن‌شده از چمدان‌های گروهی را که برای قتل خاشقجی به استانبول اعزام شده بودند، منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، این تصاویر نشان می‌دهند که در چمدان عاملان قتل خاشقجی آمپول، قیچی، دستگاه الکتروشوک، منگنه، دستگاه‌های بیسیم، دستگاه فرستنده پارازیت و ۱۰ تلفن موبایل وجود داشته است. خاشقجی ۵۹ ساله، ستون‌نویس “واشنگتن پست” و از منتقدان محمد بن سلمان بود. او در روز دوم اکتبر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد تا مدارکی را برای ازدواج با نامزد ترک خود دریافت کند. اما پس از ورود به کنسولگری دیگر از آن خارج نشد.

قتل خاشقچی؛ شواهد حاکی از دست داشتن ولیعهد سعودی است

دویچه وله ـ 13.11.2018

​​​​​​​رجب طیب اردوغان می‌گوید که فایل صوتی قتل خاشقجی حتی مأموران سرویس امنیتی عربستان سعودی را شوکه کرده و “فاجعه” است. نیویورک تایمز هم درباره شواهد صوتی دیگری دال بر دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی نوشته است.

    
Saudi-Arabien - Saudischer Kronprinz Mohammed bin Salman (picture alliance/abaca/Balkis Press)

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگارانی که درباره فایل صوتی قتل خاشقجی می‌پرسیدند گفت: «چیزهایی که ضبط شده‌اند واقعا فاجعه هستند.» این خبر را روزنامه “حریت” سه‌شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) منتشر کرده است.

به گزارش روزنامه “صباح” روز سه‌شنبه اردوغان همچنین گفت که فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی حتی مأموران سرویس امنیتی عربستان سعودی را شوکه کرده است. به گفته اردوغان، یک مأمور سرویس امنیتی عربستان گفته است: «تنها کسی که تحت تأثیر هرویین باشد می‌تواند این کار را بکند.»

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گذشته ۱۰ نوامبر برای نخستین بار تایید کرد که یک فایل صوتی از قتل خاشقجی وجود دارد. اردوغان گفت کشورش نسخه‌ای از این فایل را در اختیار دولت‌های آلمان، آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی و بریتانیا قرار داده است. او افزود: «همه این صحبت‌ها را شنیده‌ و در جریان امر هستند.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ترکیه می‌گوید صداهای ضبط شده در این فایل صوتی، کم و کیف قتل خاشقجی را مستند می‌سازد.

روزنامه “صباح” همچنین روز سه‌شنبه تصاویری اسکن‌شده از چمدان‌های گروهی را که برای قتل خاشقجی به استانبول اعزام شده بودند، منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، این تصاویر نشان می‌دهند که در چمدان عاملان قتل خاشقجی آمپول، قیچی، دستگاه الکتروشوک، منگنه، دستگاه‌های بیسیم، دستگاه فرستنده پارازیت و ۱۰ تلفن موبایل وجود داشته است.

خاشقجی ۵۹ ساله، ستون‌نویس “واشنگتن پست” و از منتقدان محمد بن سلمان بود. او در روز دوم اکتبر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد تا مدارکی را برای ازدواج با نامزد ترک خود دریافت کند. اما پس از ورود به کنسولگری دیگر از آن خارج نشد.

عربستان تا مدت‌ها منکر آن بود که این قضیه ربطی به این کشور داشته است. در پی فشارهای بین‌المللی، دادستانی عربستان بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد که در آن گفته شده بود خاشقجی در جریان نزاع با چند نفر جانش را از دست داده است.

سپس عربستان کارمندان عالی‌رتبه دولت این کشور را متهم کرد به اینکه خودسرانه یک تیم ویژه ۱۵ نفره را برای انجام جنایت به ترکیه فرستاده‌اند. رهبری عربستان در این رابطه ۱۸ مظنون را هم بازداشت کرد. منتقدان معتقدند که عربستان بدین ترتیب تلاش کرده تا ولیعهد عربستان را از خطر متهم شدن دور کند.

اردوغان از رهبری سعودی خواسته که قاتل اصلی خاشقجی را در بین گروه ۱۵ نفره‌ای که روز حادثه به کنسولگری رفتند، شناسایی کنند. به گفته دادگستری ترکیه، خاشقجی اندک زمانی پس از ورود به کنسولگری خفه شده، جسدش تکه تکه و در اسید حل شده تا هر گونه اثری از آن محو شود. بازرسان ترکیه بر این گمان‌اند که دستور قتل خاشقجی از سوی بلندپایه‌ترین محافل دولت عربستان صادر شده است.

دولت ترکیه اطلاعات مربوط  به قتل خاشقجی را به تدریج منتشر کرده تا به طور مداوم بر رقیبش در منطقه، عربستان، فشار وارد آورد. اردوغان تا کنون تنها به طور کلی درباره محتوای فایل صوتی قتل خاشقجی صحبت کرده است.

اردوغان روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که در مراسم یادبود پایان جنگ جهانی اول در پاریس در روز یکشنبه در باره قتل خاشقجی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه صحبت کرده است. آلمان و کانادا تأیید کرده‌اند که اطلاعاتی را دریافت کرده‌اند.

ناظران سیاسی معتقدند که برای روشن شدن چگونگی قتل خاشقجی بیش از همه رفتار و تصمیم‌گیری دونالد ترامپ تعیین‌کننده است.

«شواهد حاکی از دست داشتن ولیعهد سعودی است»

به گزارش روزنامه “نیویورک تایمز” شواهدی قوی در رابطه با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول موجود است که حکایت از دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در این ماجرا دارد.

“نیویورک تایمز” در شماره روز ۱۳ نوامبر خود (۲۲ آبان) می‌نویسد، یکی از اعضای گروهی که خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسانده، اندک زمانی پس از جنایت در ماه اکتبر در تلفنی به یکی از افراد مافوق خودش گفته است که این موضوع را به “رئیس خود” اطلاع دهد.

ماموران امنیتی آمریکایی بر این باورند که منظور از “رئیس” محمد بن سلمان بوده، اگرچه نامش در مکالمه تلفنی برده نشده است.

بروس ریدل، از کارمندان سابق سازمان سیا، به نیویورک تایمز گفت: «صحبت تلفنی‌ای مثل این، مدرکی کاملا جدی به حساب می‌آید.»

نیویورک تایمز پیش‌بینی می‌کند که با مدرک مزبور فشار بر کاخ سفید افزایش خواهد یافت تا به اقدامی علیه عربستان دست بزند. از آنجا که هفته پیش نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شکستی سخت را برای دونالد ترامپ رقم زد و دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا کسب کردند، یکی از سیاستمداران دموکرات ریاست کمیته امنیتی را بر عهده خواهد گرفت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید