نماینده مجلس: یک میلیون کودک بی شناسنامه با مادران ایرانی

0
877

نماینده مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی، مادر می‌تواند تا قبل از سن ۱۸ سالگی برای فرزند خود مدارک هویتی دریافت کند. وی با تاکید بر این‌که لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی یک قدم رو به جلو است و چون دولت این لایحه را داده است شامل اصل ۷۵ نخواهد شد، گفت: وجود چنین لایحه‌ای یکی از مسائلی است که سال‌های سال به صورت گره باقی مانده بود و دائما در کمیسیونهای مختلف مطرح‌ می‌شد و نتیجه هم نمی‌گرفت و این لایحه این مسائل را برطرف خواهد کرد. سیاوشی ادامه داد:‌ ما در مجلس شورای اسلامی مراجعان فروانی از همین کودکان داشتیم که می‌گفتند یارانه نمی‌خواهیم و فقط به ما یک کارت هویت بدهید؛ خب این افراد در آستانه ازدواج و یا هر اتفاقی که در زندگی هر شخص می‌تواند بیفتد قرار دارند اما مدارک هویتی ندارند. وی افزود: باید در مورد یارانه، بیمه سلامت و تبعات منفی عدم وجود این لایحه بررسی شود. بسیاری از کودکان فاقد هویت هنگام ثبت نام مشکل دارند که با احکام رهبری پذیرفته شدند؛ مشکلات هویتی، فقر و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد که لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی می تواند از بین ببرد.

نماینده مجلس: یک میلیون کودک فاقد هویت در ایران زندگی می‌کنند

عصر ایران ـ 13.11.2018

جمعیتی که از کودکان فاقد هویت گزارش شده حدود یک میلیون نفر است که با خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد البته این آمار دقیق نیست.

طیبه سیاوشی: یک میلیون کودک فاقد هویت در ایران زندگی می‌کنندیک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی و فقر جلوگیری کند.

به گزارش عصر ایران، طیبه سیاوشی در گفتوگو با ایلنا،‌ درباره تصویب لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در دولت گفت: ما دو سال و نیم در مجلس طرح‌های مختلفی را در مورد پیگیری می‌کردیم و متاسفانه تاکنون هم به نتیجه نرسیده است این لایحه می‌تواند برخی از این موارد را برطرف کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی مشکلاتی که نمایندگان مجلس با آن مواجه هستند را حل و فصل خواهد کرد؛ زیرا ما هر لایحه و طرحی که به مجلس ارائه می‌دادیم میدانستیم با مانعی به نام اصل ۷۵ مواجه خواهیم شد و شورای نگهبان به دلیل آن که بار مالی دارد، آن را رد خواهد کرد اما این لایحه چنین مشکلی را ندارد.

وی با اشاره به آمار کودکان فاقد هویت، گفت: جمعیتی که از کودکان فاقد هویت گزارش شده حدود یک میلیون نفر است که با خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد البته این آمار دقیق نیست اما در هر حال گفته می‌شود چنین جمعیتی از کودکان بی هویت در کشور وجود دارد.

نماینده مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی، مادر می‌تواند تا قبل از سن ۱۸ سالگی برای فرزند خود مدارک هویتی دریافت کند.

وی با تاکید بر این‌که لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی یک قدم رو به جلو است و چون دولت این لایحه را داده است شامل اصل ۷۵ نخواهد شد، گفت: وجود چنین لایحه‌ای یکی از مسائلی است که سال‌های سال به صورت گره باقی مانده بود و دائما در کمیسیونهای مختلف مطرح‌ می‌شد و نتیجه هم نمی‌گرفت و این لایحه این مسائل را برطرف خواهد کرد.

سیاوشی ادامه داد:‌ ما در مجلس شورای اسلامی مراجعان فروانی از همین کودکان داشتیم که می‌گفتند یارانه نمی‌خواهیم و فقط به ما یک کارت هویت بدهید؛ خب این افراد در آستانه ازدواج و یا هر اتفاقی که در زندگی هر شخص می‌تواند بیفتد قرار دارند اما مدارک هویتی ندارند.

وی افزود: باید در مورد یارانه، بیمه سلامت و تبعات منفی عدم وجود این لایحه بررسی شود. بسیاری از کودکان فاقد هویت هنگام ثبت نام مشکل دارند که با احکام رهبری پذیرفته شدند؛ مشکلات هویتی، فقر و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد که لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی می تواند از بین ببرد.

 

//////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید