مجاهدین خلق و سیاست ورشکسته آمریکا در قبال ایران

0
1089

مجاهدین خلق و سیاست ورشکسته آمریکا در قبال ایران

عصر دیپلماسی و ایرنا به نقل از لوبلاگ، پل. آر. پیلار. هجدهم نوامبر ۲۰۱۸:… آرون مرات، روزنامه نگار و ناظر باتجربه مسائل ایران که پیش از این خبرنگار اکونومیست در تهران بوده است، به تازگی مقاله ای ۶۶٠٠ کلمه ای را در مورد مجاهدین خلق در روزنامه گاردین منتشر کرده است که دربردارنده اطلاعات باارزشی در مورد ماهیت این گروه و نادرستی استفاده از آن به عنوان ابراز سیاست خارجی امریکا …

آرن مرات گاردین مجاهدین خلق فرقه رجویتاریخچه «مجاهدین خلق» از زبان گاردین: تروریست؛ فرقه‌گرای متعصب، یا قهرمان دموکراسی ایران؟ (بخش نخست)ا

لینک به متن اصلی لوبلاگ (انگلیسی)

مجاهدین خلق و سیاست ورشکسته آمریکا در قبال ایران

عصر دیپلماسی، هجدهم نوامبر ۲۰۱۸
لینک به منبع

گروه: سیاسی
تاریخ: ۱۳:۵۹ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۶

پل آر. پیلار

نشنال اینترست (امریکا)

یکی از روشن ترین موارد در میان بسیاری از شاخصه های جهت گیری نادرست در سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال ایران، تمایل این دولت به گروه تروریستی و فرقه گونه موسوم به مجاهدین خلق بوده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، و رودی جولیانی، وکیل ترامپ ، از جمله تشویق کنندگان اصلی این گروه هستند که در مراسم مختلف آنها شرکت و سخنرانی کرده اند و این گروه را گزینه دمکراتیک به جای نظام سیاسی کنونی ایران معرفی می کنند.

آرون مرات، روزنامه نگار و ناظر باتجربه مسائل ایران که پیش از این خبرنگار اکونومیست در تهران بوده است، به تازگی مقاله ای ۶۶٠٠ کلمه ای را در مورد مجاهدین خلق در روزنامه گاردین منتشر کرده است که دربردارنده اطلاعات باارزشی در مورد ماهیت این گروه و نادرستی استفاده از آن به عنوان ابراز سیاست خارجی امریکا در منطقه است .
سازمان مجاهدین خلق یک جنبش دانشجویی مخالف رژیم شاه ایران با ایدئولوژی مرکب از اسلام و مارکسیسم و از همان ابتدا دارای نگرش های ضد امریکایی بود ، ولی در خلال جنگ هشت ساله عراق و ایران در کنار صدام حسین قرار گرفت .

در مقاله منتشره از سوی مرات، جزئیاتی از ویژگی های فرقه گونه مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف و به تازگی در اردوگاهی در آلبانی منتشرشده است. مسعود و مریم رجوی همسر و رهبر مجاهدین خلق ، یادآور افرادی مانند جیم جونز و شوکو آساهارا هستند.

تلاش های مجاهدین خلق در خلال دودهه گذشته برای ارائه چهره ای ملایم از خود کاملاً در تعارض با واقعیت های درونی آن است.

اسناد منتشرشده نشان می دهند که جان بولتون برای تنها یک حضور در مراسم مجاهدین خلق در سال گذشته در پاریس مبلغ ۴٠ هزار دلار دریافت کرده است. مرات نوشته است بولتون در مجموع برای سخنرانی های خود به نفع این سازمان تا کنون، ١٨٠ هزار دلار دریافت کرده است.

محل تامین این پول ها معلوم نیست ولی برخی نشانه ها حاکی است که حکومت های رقیب منطقه ای ایران منبع احتمالی آن هستند.

بولتون و حداقل برخی از افراد دیگر که به ستایش این گروه می پردازند، به یقین چنان باهوش هستند که از ماهیت واقعی این گروه اطلاع دارند. آنها علاقه چندانی به دمکراسی در ایران ندارند و بیشتر به فکر براندازی، خرابکاری و ترور در ایران هستند – توانایی که مجاهدین خلق با وجود ادعای ترک آن ، همچنان از آن برخوردار است.
این حمایت به یقین در جهت منافع امریکا نیست و باعث بی ثباتی در ایران و اطراف آن خواهد شد و نگرش های افراطی را در ایران تقویت می کند. امریکا با پیوند زدن خود به مجاهدین خلق به اعتبار خود لطمه وارد می سازد.

لوبلاگ:استفاده از منافقین، نشانه ورشکستگی سیاست آمریکا است

ایرنا، هجدهم نوامبر ۲۰۱۸
لینک به منبع

تهران – ایرنا – لوبلاگ در یادداشتی نوشت: استفاده از گروهک منافقین برای پیشبرد سیاست در قبال ایران، ورشکستگی سیاست آمریکا را نشان می دهد و اگر این گروه در این بازی حضور داشته باشند، این بازی نمی تواند براساس دموکراسی، حقوق بشر و یا حقوق مردم ایران باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ‘پل پیلار’ از اعضاء غیر مقیم مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه ‘جرج تاون’ و افسر پیشین سیا در یادداشتی با عنوان ‘مجاهدین خلق و سیاست شکست خورده آمریکا در قبال ایران’ افزود: در میان بسیاری از سیاست های نادرست دولت ‘دونالد ترامپ’ در قبال ایران، یکی از واضح ترین آنها خاطرخواهی گروه منافقین است .

‘جان بولتون’ مشاور امنیت ملی و ‘رودی جولیانی’ وکیل ترامپ، از برجسته ترین افراد تیم ترامپ هستند که در نشست ها و سخنرانی های این گروه تروریستی شرکت کرده اند و این گروه را جایگزینی برای نظام کنونی ایران می دانند.

در ادامه یادداشت این افسر پیشین سیا می خوانیم: ‘آرون مرات’ روزنامه نگار کارکشته و خبرنگار پیشین اکونومیست در تهران، اخیرا مقاله ای طولانی در خصوص این گروه در گاردین منتشر کرده است.

این مقاله از آنجا که گزارشی دقیق و به روز در خصوص ماهیت اصلی گروهک تروریستی منافقین می دهد، ارزش خواندن دارد و به هیچ شک و تردیدی از ماهیت مخوف ایالات متحده برای بهره برداری از این گروه در راستای سیاست های خود در خصوص ایران پرده بر می دارد.

این گروه در واقع یک جنبش دانشجویی بود که ابتدا در مخالفت با رژیم شاه شروع به مبارزه کرد و به شکلی عجیب و غریب ایدئولوژی اسلامگرائی را با مارکسیسم در هم آمیخت. این گروه از همان نخست مواضع بسیار ضد آمریکایی داشت. عملیات تروریستی آن، داد و ستدهای آمریکایی را هدف قرار می داد و علاوه بر بسیاری از قربانیانی که از میان خیل ایرانیان داشت، ۶ شهروند آمریکایی را هم در طول عملیات تروریستی کشت. اعضای این گروه در جریان انقلاب ۵۷ در سرنگونی شاه نقش ایفا کردند، اما خیلی زود توسط آیت الله خمینی کنار زده شدند. این گروه حتی با آزادی گروگان های آمریکایی در سفارت ایالات متحده مخالفت کرد.

با شروع جنگ هشت ساله ایران و عراق، منافقین به جرگه طرفداران ‘صدام حسین’ دیکتاتور عراق پیوستند و صدام با در اختیار قرار دادن سلاح، پول نقد و کمپ اشرف از آنها حمایت می کرد. این گروه هم در ازای این اقدامات علاوه بر تداوم حملات به خاک ایران، به سرکوب مخالفان صدام در داخل عراق هم کمک می کردند. بنابراین ایرانیان این مرحله از تاریخ مبارزات منافقین را به عنوان یک اقدام غیرقابل بخشش و خیانت در حق خود دانسته، به گونه ای که پیشینه مبارزات پیش از انقلاب آنها را هم فراموش کردند.

مرات در مقاله خود به جزئیات جنبه هایی از اقدامات این گروه در کمپ اشرف و همچنین پس از ترک عراق در آلبانی پرداخته است.

‘مسعود’ و ‘مریم رجوی’ به عنوان رهبران این گروه شبیه به ‘جیم جونز’ (رهبر جریانی موسوم به پیپلز تمپل) و ‘شکو آساهارا (رهبر مذهبی گروه اوم ‌شینریکیو اهل ژاپن) هستند. بر اساس قوانین این گروه خانواده ها از هم جدا می شدند، زوج ها تهدید به جدایی و زنان در صورتیکه تن به ازدواج با مسعود رجوی نمی دادند متحمل سوء استفاده های جنسی وی می شدند. (مسعود پس از حمله آمریکا به عراق از کمپ اشرف رفت و معلوم نیست آیا مرده است یا زنده).

مریم به عنوان چهره عمومی این گروه ادامه می دهد. در مورد مکان دقیق کمپ این گروهک در آلبانی اطلاع درستی در دست نیست اما رئیس پیشین اطلاعات ارتش آلبانی در این خصوص می گوید: اعضای مجاهدین ( منافقین ) به عنوان ‘گروگان’ و با بیم از قتل در این کمپ زندگی می کنند.

اما تلاش های آنها در طی دو دهه گذشته برای به تصویر کشیدن چهره ای آرام و بدون خشونت بوده است و قصد دارد خود را طرفدار دموکراسی و جانشینی مناسب برای نظام فعلی ایران معرفی کند و بی شک این اقدامات میزان زیادی پول لازم دارد. افشاگری های اخیر نشان می دهد که بولتون برای سخنرانی در نشست این گروه در پاریس ۴۰ هزار دلار پول در کل و به گفته مرات تاکنون ۱۸۰ هزار دلار از مجاهدین برای نمایش های متعددش در نشست ها و سخنرانی های این گروه پول دریافت کرده است.

علاوه بر این هزینه ها ؛ لابی های این گروه هم هزینه های بالایی برای آنها داشته است. مثلا جمعیت حاضر در رویداد پاریس از جوانانی که از شرق اروپا با اتوبوس به پاریس آورده شده بودند تشکیل می شد و بی شک این مر بسیار هزینه بر است. این گروه از همین روش هم برای تظاهراتی خارج از وزارت امور خارجه آمریکا استفاده کرد تا بتواند در نهایت نام خود را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی حذف کند. برخی از شرکت کنندگان در این رویداد از پناهگاه بی خانمان ها در نیویورک آورده شده بودند. آنها اعتراف کردند اطلاع چندانی در مورد ماهیت مجاهدین خلق نداشتند اما پذیرفته بودند در ازای هزینه غذا در این رویداد شرکت کنند.

اما منافقین بودجه لازم برای چنین هزینه هایی را چگونه تامین می کند؟ پاسخ این پرسش تا حدودی در سایه ابهام است هرچند سرنخ های جدید نشان می دهد رقبای منطقه ای ایران منبع درآمدهای این گروهک هستند.

در نهایت باید تاکید کرد استفاده از گروهی همچون منافقین برای پیشبرد سیاست در قبال ایران، ورشکستگی سیاست آمریکا را نشان می دهد. به عبارتی اگر منافقین در این بازی باشند، این بازی نمی تواند براساس دموکراسی، حقوق بشر یا حقوق مردم عادی ایران باشد. بولتون و دستکم برخی افراد دیگری که از این گروه حمایت می کنند به اندازه کافی باهوش هستند که از ماهیت واقعی این گروه خبردار شده باشند. این گروه بی شک علاقه ای به دموکراسی ندارند، بلکه در خرابکاری، تخریب و ترور در ایران توانمند هستند؛ توانایی که هنوز مجاهدین خلق آن را رها نکرده است.

تارنمای لوبلاگ از نام جیم لوب سردبیر این تارنما، روزنامه نگار کهنه کاری که گزارش های تحلیلی از سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه می نوشت گرفته شده است. این تارنما اولین وبلاگ برای دریافت جایزه ‘آرتور راس’ برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل مستقل از آکادمی دیپلماسی آمریکا در سال ۲۰۱۵ بود. این تارنما در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد و هدفش بیشتر تحلیل سیاستهای اتخاذ شده از سوی واشنگتن در قبال تهران بود’.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید