اعتراض‌ در کنگره آمریکا به دلیل حمایت ترامپ از عربستان سعودی

0
1001

باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «کنگره تمام امکانات خود را برای برخورد مناسب با این موضوع به کار خواهد گرفت.» باب کروکر و معاون دموکرات او باب منندز روز سه‌شنبه ۲۹ آبان (۲۰ دسامبر) به وقت محلی خواستار شدند که حداکثر تا تاریخ اول فوریه (کمی بیش از دو ماه دیگر) پرونده قتل جمال خاشقجی به طور کامل روشن شود. این دو سناتور خواهان پاسخ صریح این پرسش شده‌اند که آیا قتل جمال خاشقجی به دستور محمد بن سلمان صورت گرفته است یا نه. لیندزی گراهام، سناتور دیگر جمهوری‌خواه و متحد ترامپ از لزوم “تحریم‌های جدی” علیه عربستان سعودی و اعضای خاندان پادشاهی عربستان سخن گفت. گراهام گفت که برای اجرای این خواست روی پشتیبانی اعضای کنگره آمریکا از احزاب مختلف حساب می‌کند. ترامپ پیش از این گفته بود که ایالات متحده آمریکا حتی با روشن شدن مسئول قتل خاشقجی نیز “شریک ثابت‌قدم عربستان سعودی” باقی می‌ماند. او عربستان را در “مبارزه با ایران” متحدی بسیار مهم دانست.

اعتراض‌ در کنگره آمریکا به دلیل حمایت ترامپ از عربستان سعودی

دویچه وله ـ 23.11.2018

موضع‌گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در قبال عربستان سعودی و دفاع از شاهزاده سعودی حتی اگر قتل خاشقچی به فرمان او صورت گرفته باشد، با اعتراض شدید برخی از نمایندگان کنگره آمریکا و رسانه‌های این کشور روبرو شده است.

    
USA Repräsentantenhaus (Imago/M. Aurich)

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در دفاع بدون قید و شرط از شاهزاده سعودی، محمد بن سلمان مورد اعتراض وسیع تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از احزاب مختلف، حتی متحدان دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه نیز قرار گرفته است.

ترامپ گفته بود که حتی اگر فرمان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان به دستور بن سلمان نیز صورت گرفته باشد همچنان در دفاع از این کشور ادامه خواهد داد.

تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از حزب مخالف دموکرات و حتی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه این کشور خواستار وضع تحریم‌های شدید علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شده‌اند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «کنگره تمام امکانات خود را برای برخورد مناسب با این موضوع به کار خواهد گرفت.»

تعیین مهلت برای روشن شدن قتل خاشقجی

باب کروکر و معاون دموکرات او باب منندز روز سه‌شنبه ۲۹ آبان (۲۰ دسامبر) به وقت محلی خواستار شدند که حداکثر تا تاریخ اول فوریه (کمی بیش از دو ماه دیگر) پرونده قتل جمال خاشقجی به طور کامل روشن شود.

این دو سناتور خواهان پاسخ صریح این پرسش شده‌اند که آیا قتل جمال خاشقجی به دستور محمد بن سلمان صورت گرفته است یا نه.

لیندزی گراهام، سناتور دیگر جمهوری‌خواه و متحد ترامپ از لزوم “تحریم‌های جدی” علیه عربستان سعودی و اعضای خاندان پادشاهی عربستان سخن گفت. گراهام گفت که برای اجرای این خواست روی پشتیبانی اعضای کنگره آمریکا از احزاب مختلف حساب می‌کند.

ترامپ پیش از این گفته بود که ایالات متحده آمریکا حتی با روشن شدن مسئول قتل خاشقجی نیز “شریک ثابت‌قدم عربستان سعودی” باقی می‌ماند. او عربستان را در “مبارزه با ایران” متحدی بسیار مهم دانست.

دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ۱۷ کارمند سابق دولت عربستان سعودی را که در قتل قاشقجی دست داشته‌اند تحریم می‌کند. اما این تحریم‌ها در باره اعضای خاندان پادشاهی مطرح نشده است.

روزنامه “واشنگتنپست” روز جمعه ۲۵ آبان (۱۷ نوامبر) با استناد به منابع اطلاعاتی و امنیتی خارجی آمریکا ولیعهد عربستان سعودی را آمر قتل خاشقجی معرفی کرد.

ترامپ در مخالفت با این گزارش نوشت: «ماموران اطلاعاتی ما مشغول بررسی همه اطلاعات در این باره هستند، امکان زیاد دارد که شاهزاده سعودی مسئول این قتل فجیع باشد، شاید این کار را انجام داده و شاید هم نداده است!»

ترامپ دلیل موضع‌گیری خود در قبال عربستان سعودی را قراردادهای میلیاردی صنایع اسلحه‌سازی آمریکا با این کشور و نقش عربستان در مهار نفوذ ایران در منطقه و همچنین تولید نفت عنوان کرده است.

روز چهارشنبه ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) ترامپ با انتشار توئیتی به وضوح به دلیل پایین نگاه داشتن قیمت نفت از عربستان سعودی سپاسگزاری کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است حتی با مشخص شدن نقش ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقچی، از عربستان حمایت خواهد کرددونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است حتی با مشخص شدن نقش ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقچی، از عربستان حمایت خواهد کرد

 

اولویت دادن به منافع عربستان سعودی

باب کروکر، سناتور حزب جمهوری‌خواه و منتقد ترامپ که در ماه ژانویه سنای آمریکا را ترک خواهد کرد، در توئیت خود از کاخ سفید به عنوان “دفتر راوبط عمومی شاهزاده سعودی” نام برد.

رند پال، سناتور دموکرات و از دیگر منتقدان رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری  نوشت که ترامپ به دنبال منافع آمریکا نیست بلکه منافع عربستان سعودی برای او اولویت دارد. رند پال گفت که تلاش می‌کند که صدور اسلحه آمریکا به عربستان سعودی متوقف شود.

این سناتور دموکرات افزوده است که ترامپ شرارت عربستان را کم جلوه می‌دهد و رئیس جمهوری قصد ندارد عربستان را به دلیل قتل وحشیانه یک روزنامه‌نگار مجازات کند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه دیگر آمریکا نقض حقوق بشر را دلیل مهاجرت و کمک به افراط‌گرایی خواند و گفت که حمایت آمریکا از این نوع اقدامات باعث شکل‌گیری دشمنان جدید علیه آمریکا می‌شود.

باب منندز، سناتور دموکرات در توئیت دیگری در باره لزوم روشن کردن قتل خاشقجی نوشت در موضوع دفاع از حقوق بشر و دموکراسی آمریکا باید پیشقدم باشد.

جک فلیک سناتور جمهوری‌خواه در پاسخ به ترامپ که از عربستان سعودی به عنوان “متحد بزرگ آمریکا” نام برد، نوشت که این متحدان بزرگ برای قتل روزنامه‌نگاران برنامه‌ریزی می‌کنند.

الیوت انگل‌نماینده عالی‌رتبه دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را متهم کرد که قتل وحشتناکی را مورد حمایت قرار داده است. او در پاسخ به سخنان ترامپ که گفته بود “اگر ما به عربستان اسلحه نفروشیم این کشور تسلیحات مورد نیاز خود را از چین و روسیه تهیه می‌کند” عنوان کرد که تغییر دستگاه نظامی و تسلیحاتی برای عربستان سال‌ها طول می‌کشد و هزینه گزاف در بر خواهد داشت و امری ناممکن است.

نادیده گرفتن حقایق

شبکه سی‌ان‌ان نیز موضع‌گیری ترامپ در قبال عربستان سودی را مورد انتقاد قرار داد. سی‌ان‌ان عنوان کرد که دفاع رئیس جمهوری از عربستان دکترین ترامپ را در سیاست خارجی آمریکا نشان داد. سی‌ان‌ان گفت که ترامپ ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی را که با نظرگاه‌های سیاسی او مخالف باشند، نادیده می‌گیرد و حقایق را کم‌رنگ جلوه می‌دهد.

ترامپ در بیانیه رسمی خود از ایران به شدت انتقاد کرد و از این کشور به عنوان “مسئول جنگ یمن و بی‌ثبات کردن عراق، مدافع حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه” نام برد.

رئیس جمهوری آمریکا ایران را “بزرگ‌ترین حامی تروریسم” دانست و در بیانیه خود نوشت: «ایرانی‌ها بسیاری از مردم آمریکا و بی‌گناهان کشورهای دیگر را کشته‌اند.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی در پاسخ به رئیس جمهوری آمریکا بیانیه ترامپ را “شرم‌آور” خواند.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید