افزایش ۳۰۰ کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه

0
1108

سرخوش همچنین درباره افزایش حجم آب دریاچه ارومیه گفت که حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه به یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.به گفته این مقام محلی حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۴۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. اما چه عواملی باعث افزایش سطح و حجم آب این دریاچه شده است؟ به گفته مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علت این افزایش “رهاسازی آب سدها و بارندگی‌ها در استان آذربایجان غربی بوده است.  او اظهار امیدواری کرده است که “با تداوم بارندگی‌ها و رهاسازی آب به پیکره، وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب‌تر خواهد شد. دکتر نصرت حیدری کارشناس ارشد بومی که در رابطه با دریاچه ارومیه کار می‌کند درباره افزایش سطح و حجم آب به دویچه وله فارسی گفت که کف دریاچه نمک بسیاری انباشت شده و با اولین ورودی آب سطح وسیعی از دریاچه پوشانده می‌شود. عمق آب بسیار کم است و فقط وسعت آن افزوده شده است.

افزایش ۳۰۰ کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه

30.12.2018 ـ دویچه وله

حجم آب دریاچه ارومیه ۴۵۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است. سطح این دریاچه نیز ۳۰۰ کیلومتر مربع گسترش یافته. افزایش آب و سطح این دریاچه به دلیل بارندگی‌ها  و رهاسازی آب سدها و رودخانه‌های استان بوده است.

    
default

فرهاد سرخوش مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفته است بارندگی ها و رهاسازی آب از سدها و رودخانه‌های استان به دریاچه ارومیه سبب شده است که سطح و آب این دریاچه افزایش پیدا کند و در نتیجه تراز فعلی این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ سانتی متر افزایش داشته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گفته مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۰۴۷ کیلومتر مربع است. این مقدار در سال گذشته ۱۷۴۷ کیلومترمربع بوده است بنابراین وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با سال مذت مشابه سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است.

سرخوش همچنین درباره افزایش حجم آب دریاچه ارومیه گفت که حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه به یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گفته این مقام محلی حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۴۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

اما چه عواملی باعث افزایش سطح و حجم آب این دریاچه شده است؟

به گفته مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علت این افزایش “رهاسازی آب سدها و بارندگی‌ها در استان آذربایجان غربی بوده است.  او اظهار امیدواری کرده است که “با تداوم بارندگی‌ها و رهاسازی آب به پیکره، وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب‌تر خواهد شد.

دکتر نصرت حیدری کارشناس ارشد بومی که در رابطه با دریاچه ارومیه کار می‌کند درباره افزایش سطح و حجم آب به دویچه وله فارسی گفت که کف دریاچه نمک بسیاری انباشت شده و با اولین ورودی آب سطح وسیعی از دریاچه پوشانده می‌شود. عمق آب بسیار کم است و فقط وسعت آن افزوده شده است.

به گفته این کارشناس مهم عمق آب است. کف دریاچه پوشیده از رسوباتی است که در آب قابل حل نیستند و در بستر سفت و سخت هر آبی که می‌آید حل نمی‌شود و فقط در سطح خود را بسط میدهد. ما وقتی به دریاچه نظارت می کنیم متوجه می‌شویم که سطح دریاچه پرآب شده است.

دکتر حیدری تاکید کرد که مهم افزایش آب در عمق است نه در سطح.

در همین زمینه:

——————–

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید