ترامپ می گوید سوریه جز ‘ماسه و مرگ’ نیست

0
355

آقای ترامپ در مورد زمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: “من نمی خواهم برای همیشه در سوریه باشیم.” او گفت “من هرگز نگفتم که یک شبه خارج خواهیم شد” و اضافه کرد که این فرآیند “در یک دوره زمانی” انجام خواهد شد. او درباره ایران هم گفت: “ایران حالا به دنبال زنده ماندن است. ایران قدرتی در خاورمیانه بود و داشت تمام این منطقه را زیر سلطه خودش می گرفت. این و نابودی اسرائیل، هدف آنها بود. اما حالا کشور متفاوتی است، هر هفته شاهد بزرگترین ناآرامی ها در شهرهایش است. ارزش پول ملی شان سقوط کرده. به لطف ما. با تمام فشارهای مالی که ما روی ایران گذاشتیم حالا این کشور دچار مشکل است.” آقای ترامپ حدود دو هفته با انتشار پیامی در توییتر، با اعلام شکست داعش گفت حدود ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در سوریه به زودی از این کشور خارج می شوند. اما او روز دوشنبه با تغییر موضع قبلی خود گفت نظامیان به تدریج و به آرامی مواضع خود را در این کشور ترک خواهند کرد. آقای ترامپ همچنین گفت که نظامیان آمریکایی ضمن خروج آرام از سوریه به مبارزه با داعش هم ادامه خواهند داد. تصمیم آقای ترامپ برای خروج سریع از سوریه با انتقادهایی در داخل آمریکا و همین طور خارج از این کشور همراه شد و شبه نظامیان کرد سوریه از حمله ترکیه به مواضعشان ابراز نگرانی کردند.

ترامپ می گوید سوریه جز ‘ماسه و مرگ’ نیست

3 ژانویه 2019 – 13 دی 1397

آقای ترامپ برنامه زمانی مشخصی را برای خروج از سوریه اعلام نکردحق نشر عکسAFP
Image captionآقای ترامپ برنامه زمانی مشخصی را برای خروج از سوریه اعلام نکرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه سوریه را که در جنگ داخلی ۷ ساله ویران شده “ماسه و مرگ” توصیف کرده است.

او همچنین به وضوح در مورد تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه صحبت نکرد.

آقای ترامپ در جریان یک جلسه کابینه گفت: “سوریه خیلی وقت پیش از دست رفت. خیلی وقت است که از دست رفته. و به علاوه من نمی خواهم – اینجا صحبت از ماسه و مرگ است. این چیزی است که از آن صحبت می کنیم.”

او اضافه کرد: “ما از سرمایه های عظیم صحبت نمی کنیم. ما از ماسه و مرگ صحبت می کنیم.”

آقای ترامپ در مورد زمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: “من نمی خواهم برای همیشه در سوریه باشیم.”

او گفت “من هرگز نگفتم که یک شبه خارج خواهیم شد” و اضافه کرد که این فرآیند “در یک دوره زمانی” انجام خواهد شد.

او درباره ایران هم گفت: “ایران حالا به دنبال زنده ماندن است. ایران قدرتی در خاورمیانه بود و داشت تمام این منطقه را زیر سلطه خودش می گرفت. این و نابودی اسرائیل، هدف آنها بود. اما حالا کشور متفاوتی است، هر هفته شاهد بزرگترین ناآرامی ها در شهرهایش است. ارزش پول ملی شان سقوط کرده. به لطف ما. با تمام فشارهای مالی که ما روی ایران گذاشتیم حالا این کشور دچار مشکل است.”

آقای ترامپ حدود دو هفته با انتشار پیامی در توییتر، با اعلام شکست داعش گفت حدود ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در سوریه به زودی از این کشور خارج می شوند.

اما او روز دوشنبه با تغییر موضع قبلی خود گفت نظامیان به تدریج و به آرامی مواضع خود را در این کشور ترک خواهند کرد. آقای ترامپ همچنین گفت که نظامیان آمریکایی ضمن خروج آرام از سوریه به مبارزه با داعش هم ادامه خواهند داد.

تصمیم آقای ترامپ برای خروج سریع از سوریه با انتقادهایی در داخل آمریکا و همین طور خارج از این کشور همراه شد و شبه نظامیان کرد سوریه از حمله ترکیه به مواضعشان ابراز نگرانی کردند.

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا و برت مک گورک، نماینده ویژه این کشور در ائتلاف ضدداعش هم در واکنش به اعلام این خبر از سمت های خود کناره گیری کردند.

البته آقای ترامپ روز چهارشنبه گفت که او “اساسا” آقای متیس را اخراج کرد چون از عملکرد او در پنتاگون راضی نبود.

تصمیم تازه آقای ترامپ در مورد سوریه پس از دیدار او با سناتور جمهوری خواه لیندزی گراهام در روز یکشنبه اعلام شد.

آقای گراهام برای متقاعد کردن آقای ترامپ برای تغییر نظرش درباره خروج سریع از سوریه به دیدار او رفته بود.

او از منتقدان تصمیم آقای ترامپ برای خروج سریع از سوریه بود و خواهان خارج شدن آمریکا از سوریه به روشی است که منجر به تقویت ایران یا داعش نشود.

بیشتر بخوانید:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید