چه کسانی در آلمان مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند؟

0
814

پرسش مهم دیگر این است که چه کسانی قربانی حملات سایبری هکرها شده‌اند و از آن آسیب دیده‌اند؟ حملات با انتشار اطلاعات مربوط به یان بوهمرمان و کریستیان اهرینگ، دو تن از چهره‌های تلویزیون آلمان آغاز شده است. بعد از آن روزنامه‌نگاران شبکه اول رادیو و تلویزیون دولتی آلمان ARD و شبکه دوم  ZDF و همچنین سلبریتی‌های یوتیوب، هنرپیشه‌ها و خوانندگان رپ و گروه‌های مشهور موسیقی مورد حمه قرار گرفته‌اند. تیل شوایگر هنرپیشه و کارگردان مشهور آلمانی هم یکی از قربانیان این حمله سایبری است. سخنگوی شوایگر گفته است که او در حال حاضر تلاش می‌کند این ماجرا را از طریق وکیل خود پیگیری کند. دومین گروه قربانیان هکرها احزاب سیاسی آلمان هستند. حزب سوسیال دمکرات، حزب سبزها، حزب چپ‌ها، حزب دمکرات آزاد، حزب اتحاد دموکرات مسیحی  و اتحاد سوسیال مسیحی مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند. به عبارتی همه احزابی که در پارلمان آلمان (بوندستاگ) حضور دارند به جز حزب پوپولیست “آلترناتیو برای آلمان” AFD مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود که از روی داده‌های منتشر شده نمی‌توان فعلا هدف سیاسی مشخصی را ردیابی کرد، زیرا از تمام نیروهای سیاسی اطلاعاتی منتشر شده، غیر از حزب راستگرای “آلترناتیو برای آلمان”.

چه کسانی در آلمان مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند؟

دویچه وله ـ 04.01.2019

حمله گسترده هکرها به سیاستمداران آلمانی و انتشار اطلاعات حساس آنها در اینترنت پرسش‌های زیادی برمی‌انگیزد. چه کسانی پشت حمله سایبری هستند، قربانیان این حملات چه کسانی هستند و تحقیقات پیرامون این حمله به کجا رسیده است؟

    
Illustration - Computer - Cyberkriminalität (picture-alliance/dpa/O. Berg)

بیش از هرچیزی این پرسش در آلمان ذهن همگان را به خود مشغول کرده که عاملان حمله سایبری به سیاستمداران این کشور چه کسانی هستند و چه فرد یا گروهی این حمله را هدایت کرده است؟

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اطلاعاتی که تا به حال به دست آمده نشان می‌دهد که اطلاعات حساس از طریق یک حساب توییتری منتشر شده که ظاهرا پلاتفورم اینترنتی آن در هامبورگ مستقر است. در این حساب توییتری از تابستان ۲۰۱۷ پیوسته اطلاعاتی درباره زندگی خصوصی یا حرفه‌ای افراد مشهور و سیاستمداران آلمانی انتشار یافته است.

نخستین اطلاعات در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شده و مربوط به یان بوهمرمان، شومن مشهور آلمانی است. بعد از آن اطلاعات دیگری کم کم بین اوت ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸ به اینترنت راه یافته است تا اینکه بالاخره اطلاعات حساسی به صورت تقویم روزانه کریسمس منتشر شده است. تقویم کریسمس از نخستین روز دسامبر شروع می‌شود و تا ۲۴ دسامبر ادامه دارد.

قربانیان حملات سایبری آلمان چه کسانی هستند؟

پرسش مهم دیگر این است که چه کسانی قربانی حملات سایبری هکرها شده‌اند و از آن آسیب دیده‌اند؟ حملات با انتشار اطلاعات مربوط به یان بوهمرمان و کریستیان اهرینگ، دو تن از چهره‌های تلویزیون آلمان آغاز شده است. بعد از آن روزنامه‌نگاران شبکه اول رادیو و تلویزیون دولتی آلمان ARD و شبکه دوم  ZDF و همچنین سلبریتی‌های یوتیوب، هنرپیشه‌ها و خوانندگان رپ و گروه‌های مشهور موسیقی مورد حمه قرار گرفته‌اند.

تیل شوایگر هنرپیشه و کارگردان مشهور آلمانی هم یکی از قربانیان این حمله سایبری است. سخنگوی شوایگر گفته است که او در حال حاضر تلاش می‌کند این ماجرا را از طریق وکیل خود پیگیری کند.

دومین گروه قربانیان هکرها احزاب سیاسی آلمان هستند. حزب سوسیال دمکرات، حزب سبزها، حزب چپ‌ها، حزب دمکرات آزاد، حزب اتحاد دموکرات مسیحی  و اتحاد سوسیال مسیحی مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند. به عبارتی همه احزابی که در پارلمان آلمان (بوندستاگ) حضور دارند به جز حزب پوپولیست “آلترناتیو برای آلمان” AFD مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود که از روی داده‌های منتشر شده نمی‌توان فعلا هدف سیاسی مشخصی را ردیابی کرد، زیرا از تمام نیروهای سیاسی اطلاعاتی منتشر شده، غیر از حزب راستگرای “آلترناتیو برای آلمان”.

چه چیزی لو رفته است؟

اطلاعات قدیمی و جدید تعداد زیادی از سیاستمداران لو رفته است. شماره تلفن و نشانی ایمیل افراد بی‌شماری منتشر شده است. افزون بر این مقدار زیادی اطلاعات شخصی مانند صورت حساب، گزارش سفر یا اسناد درون تشکیلاتی به اینترنت راه یافته است.

بسیاری از اطلاعات منتشر شده جنبه کاملا شخصی دارند، مانند شماره موبایل کارت‌های شناسایی و مدارک مالی یا حتی نامه‌های دوستانه و مکاتبات خانوادگی که معلوم نیست با چه انگیزه‌ای ربوده شده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا در میان این اطلاعات انتشار یافته اطلاعات حساس سیاسی هم وجود دارد.

شماره فاکس، آدرس ایمیل و نامه‌های خصوصی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم به اینترنت راه یافته است.

اطلاعات حساس روبرت هابک، رئیس حزب سبزها هم لورفته است. چت و گفت‌و‌گوی خصوصی او با اعضای خانواده‌اش و همچنین عکس‌های ایام تعطیلات او هم به صورت عمومی در اینترنت منتشر شده است.

با حجم بالای اسنادی که منتشر شده، بی‌تردید آسیب فراوانی به افراد وارد آمده است، اما به گفته مارتین فیتس، معاون سخنگوی دولت آلمان اطلاعات سیاسی حساسی فاش نشده است.

شگفت‌انگیز است که افشای حجم بالایی از داده‌ها و اطلاعات شخصی افراد تا پنجشنبه (سوم ژانویه) توجه کسی را جلب نکرده بود.هم‌ اکنون فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان می‌کوشند با ارزیابی مدارک و اسناد لو رفته، سرنخی از عاملان این حمله سایبری به دست آورند.

تحقیقات در مورد این حمله سایبری هنوز ادامه دارد و  قرار است این موضوع در “مرکز ملی دفاع سایبری”، که فعالیت ادارات امنیتی آلمان را در عرصه حملات سایبری هماهنگ می‌کند با همکاری نهادهای امنیتی بررسی شود.

در میان این نهادها ادارات امنیتی آلمان از جمله اداره کل امنیت اطلاعات آلمان، اداره کل حفاظت از قانون اساسی، اداره کل آگاهی آلمان و دیگر نهادهای امنیتی ایالت‌های آلمان وجود دارند.

ماموران این نهادها دراین باره تحقیقات می‌کنند که چه کسی یا گروهی حملات سایبری را هدایت کرده است؟

وزارت کشور آلمان اعلام کرده است که جلوی انتشار اطلاعات گرفته می‌شود. حساب تویتری که این اطلاعات را منتشر کرده نیز مسدود شده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید