شمار زنان نان‌آور اصلی خانواده در آلمان افزایش یافته است

0
1158

در مارس سال گذشته اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد، دستمزد ناخالص مردان در سال ۲۰۱۷ در آلمان به طور متوسط ۲۱ یورو در هر ساعت بود. در حالی که زنان در همین بازه زمانی ۱۶ یورو و ۵۹ سنت دستمزد متوسط داشتند. در یک سال پیش از آن هم تفاوت بنیادین دستمزد زنان و مردان همین میزان بود. کارشناسان در توضیح این تفاوت دلایلی ساختاری را برجسته کرده‌اند: در مشاغلی که عمدتا زنان جذب آن می‌شوند دستمزدهای پایین‌تری در نظر گرفته شده است. به علاوه، زنان اغلب به صورت پاره‌وقت و به‌ ندرت در پست‌های مدیریتی کار می‌کنند. در این‌گونه موارد غالبا عواملی مانند انفصال‌‌های موقت از کار به دلایلی مانند تربیت کودک نقش بازی کرده است. کمیسیون اتحادیه اروپا در اکتبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تفاوت درآمد زن و مرد در کشورهای عضو این اتحادیه ۱۶و ۲ دهم درصد است. تنها زنانی که به پست‌های مدیریتی می‌رسند توانسته‌اند به درآمدهای بالاتری از همکاران مردشان دست پیدا کنند.

شمار زنان نان‌آور اصلی خانواده در آلمان افزایش یافته است

دویچه وله ـ 06.01.2019

در ‌آلمان شمار زنانی که نا‌ن‌آور اصلی خانواده‌اند یا نسبت به همسر یا شریک زندگی خود درآمد بیشتری دارند، بالا رفته است. طبق آمار موجود، در سال‌های گذشته شمار درآمدهای متعادل در زوج‌های آلمانی نیز افزایش یافته است.

    
Mann und Frau mit Bauplan (picture-alliance/chromorange)

روزنامه آلمانی “ولت ام زونتاگ” با اتکا به داده‌های اداره آمار فدرال این کشور از افزایش تعداد زنانی سخن گفته که یا در خانواده‌هایشان نان‌آور اصلی‌اند یا درآمدشان از همسر یا شریک زندگی خود بیش‌تر است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۴درصد از زندگی‌های مشترک، درآمد زن بیش‌تر از شریکش بود.

در نزدیک به ۱۱درصد نیز زن و مرد هر دو درآمدی در یک سطح داشته‌اند.

در ۲۵درصد از زندگی‌های مشترک در کل می‌توان گفت که درآمد زن و مرد تفاوت زیادی با هم نداشته است. اما بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۰۳ تنها در حدود ۲۰درصد از زندگی‌های مشترک این تعادل برقرار بوده است.

اگرچه که زنان آلمان در بسیاری از مشاغل همچنان کم‌تر از مردان حقوق می‌گیرند، اما در سال‌های گذشته درآمد آنها سیری صعودی داشته است.

در سال ۲۰۰۳ هم زنانی که بدون ازدواج با شریک خود زندگی می‌کردند نسبت به زنانی که با شریکشان ازدواج کرده بودند در اغلب موارد بار مالی بیش‌تری را در خانه به دوش می‌کشیدند. این موضوع در میان زوج‌های جوان و در زندگی‌های مشترک در شرق آلمان نمود بیش‌تری داشت.

۲۱درصد دستمزد کمتر

در مارس سال گذشته اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد، دستمزد ناخالص مردان در سال ۲۰۱۷ در آلمان به طور متوسط ۲۱ یورو در هر ساعت بود. در حالی که زنان در همین بازه زمانی ۱۶ یورو و ۵۹ سنت دستمزد متوسط داشتند. در یک سال پیش از آن هم تفاوت بنیادین دستمزد زنان و مردان همین میزان بود.

کارشناسان در توضیح این تفاوت دلایلی ساختاری را برجسته کرده‌اند: در مشاغلی که عمدتا زنان جذب آن می‌شوند دستمزدهای پایین‌تری در نظر گرفته شده است. به علاوه، زنان اغلب به صورت پاره‌وقت و به‌ ندرت در پست‌های مدیریتی کار می‌کنند. در این‌گونه موارد غالبا عواملی مانند انفصال‌‌های موقت از کار به دلایلی مانند تربیت کودک نقش بازی کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا در اکتبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تفاوت درآمد زن و مرد در کشورهای عضو این اتحادیه ۱۶و ۲ دهم درصد است. تنها زنانی که به پست‌های مدیریتی می‌رسند توانسته‌اند به درآمدهای بالاتری از همکاران مردشان دست پیدا کنند.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید