آمار “چشمگیر” ایدز نزد نوجوانان ایرانی

0
731

مینو محرز پیشنهاد می‌دهد که از فضای مجازی برای آگاهی افکار عمومی از ایدز استفاده شود. او از سکوت و رویکرد ضعیف آموزش و پرورش نسبت به آگاهسازی نوجوانان انتقاد کرده و می‌گوید زمانی که با نوجوانان مبتلا به ایدز صحبت می‌کنیم، آنها نسبت به چگونگی برقراری ارتباط و راه‌های شیوع بیماری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند: «متاسفانه برخی نظرشان این است که آموزش نوجوانان و آگاهی دادن به آنها نسبت به بیماری ایدز بدآموزی دارد و تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که درباره آن حرفی نزنند، اما مسئله این است که عدم پرداختن به این بیماری خطرناک باعث می شود که نوجوانان با عدم آگاهی وارد روابط پرخطر شوند و نتیجه‌اش این است که متاسفانه آمار ایدز در میان نوجوانان نیز رشد چشمگیری داشته است، اما با این حال مسئولان بخش‌های آموزشی همواره ترجیح می‌دهند سکوت کنند و به انکار این موضوع مهم بپردازند که بسیار مخرب است.» بسیاری از شهروندان با وجود مراکزی که برای تست رایگان ایدز در شهرها دایر شده، به آنها مراجعه نمی‌کنند. رئیس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید هیچ راه دیگری برای شناسایی مبتلایان وجود ندارد و مردم به خاطر عدمآگاهی نسبت به رفتارهای پرخطر حاضر نیستند تست بدهندز برخی از مردم “هراس دارند که به آنها انگ زده شود و مورد قضاوت‌های نادرست قرار گیرند”.

آمار “چشمگیر” ایدز نزد نوجوانان ایرانی

13.01.2018 ـ دویچه وله

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید ترس از بدآموزی‌ و ضعف اطلاع‌رسانی در آموزش و پرورش، آمار ابتلا میان نوجوانان به ایدز را بالا برده است. مینو محرز توصیه می‌کند که از شبکه‌های اجتماعی برای آگاه‌سازی مردم استفاده شود.

    
Italien Welt AIDS Tag (picture-alliance/AP Photo/A. Carconi)

تا چند سال قبل ۹۷درصد مبتلایان ایدز در ایران را مردان تشکیل می‌دادند اما با رشد ده برابری زنان مبتلا، نسبت مبتلایان زن و مرد به هم نزدیک شده‌ است. مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز با بیان این واقعیت می‌گوید: «آمار مبتلایان به ایدز در مردان بالاتر از زنان بود، اما پس از آنکه بیماری ایدز در میان معتادان تزریقی کنترل شد و در این زمینه کاهش آسیب صورت گرفت، اپیدمی موجود، طبق معمول دیگر کشورها به سمت انتقال از طریق تماس‌های جنسی رفت، به همین دلیل تعداد زنان مبتلا به ایدز بیشتر شده است.»

او یادآوری می‌کند که روسپی‌گری و روابط آزاد عامل رشد ده برابری ایدز نزد زنان نیست؛ بلکه برقراری تماس‌های مشروع و عادی بین افراد مبتلا، سرایت ایدز را بالا می‌برد.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی، کم‌کاری و ضعف مراجع اطلاع‌رسانی را عامل اصلی گسترش ایدز در ایران می‌داند و از عملکرد ضعیف سازمان صدا و سیما و شبکه‌های مختلف رادیویی گلایه می‌کند.

Minou Mohraz (ion.ir)مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران

مینو محرز پیشنهاد می‌دهد که از فضای مجازی برای آگاهی افکار عمومی از ایدز استفاده شود. او از سکوت و رویکرد ضعیف آموزش و پرورش نسبت به آگاهسازی نوجوانان انتقاد کرده و می‌گوید زمانی که با نوجوانان مبتلا به ایدز صحبت می‌کنیم، آنها نسبت به چگونگی برقراری ارتباط و راه‌های شیوع بیماری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند: «متاسفانه برخی نظرشان این است که آموزش نوجوانان و آگاهی دادن به آنها نسبت به بیماری ایدز بدآموزی دارد و تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که درباره آن حرفی نزنند، اما مسئله این است که عدم پرداختن به این بیماری خطرناک باعث می شود که نوجوانان با عدم آگاهی وارد روابط پرخطر شوند و نتیجه‌اش این است که متاسفانه آمار ایدز در میان نوجوانان نیز رشد چشمگیری داشته است، اما با این حال مسئولان بخش‌های آموزشی همواره ترجیح می‌دهند سکوت کنند و به انکار این موضوع مهم بپردازند که بسیار مخرب است.»

بسیاری از شهروندان با وجود مراکزی که برای تست رایگان ایدز در شهرها دایر شده، به آنها مراجعه نمی‌کنند. رئیس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید هیچ راه دیگری برای شناسایی مبتلایان وجود ندارد و مردم به خاطر عدمآگاهی نسبت به رفتارهای پرخطر حاضر نیستند تست بدهندز برخی از مردم “هراس دارند که به آنها انگ زده شود و مورد قضاوت‌های نادرست قرار گیرند”.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران ابراز تاسف کرده که ناآگاهی عمومی از ایدز، موجب شده که خانواده‌ها نیز از آسیب این بیماری در امان نمانند: «در کمال تاسف،‌ حال افرادی به ایدز مبتلا می‌شوند که سال‌هاست ازدواج کرده‌اند و بچه‌های بزرگ دارند.»

مینو محرز گفته که در میان ارگان‌ها و دستگاه‌های اداری، تنها وزارت بهداشت کارش را در حوزه ایدز درست انجام داده است. او یادآوری کرده که معضل ایدز صرفا جنبه بهداشتی ندارد و مشکلات اجتماعی نیز به گسترش این معضل دامن می‌زند: «سی سال از اپیدمی ایدز گذشته و اگر دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کردند و وارد عمل می‌شدند اوضاع بهتری داشتیم و جلوتر بودیم.»

در هفتمین سمینار سراسری ایدز در ایران، شمار مبتلایان به ایدز ۶۶ هزار نفر اعلام شد. اکثر بیماران میان ۲۵ تا ۴۰ساله هستند و اصلی‌ترین راه انتقال ویروس از دو سال قبل، تماس جنسی است.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید