رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا: ایران به برجام و توافق اتمی پایبند بوده است

0
394

جینا هسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دن کوتز، رئیس‌کل تشکیلات اطلاعاتی این کشور به سناتورهای کنگره گزارش دادند که بنابر اطلاعات آنها ایران هم‌چنان به برجام پایبند مانده هر چند “با هدف فشار به اروپا” گام‌هایی برای بازگشت به وضعیت قبل از برجام را در دست بررسی دارد.روسای چند نهاد اطلاعاتی آمریکا که روز سه‌شنبه (۲۹ ژانویه) برای ارایه آخرین گزارش‌ها درباره تهدیدهای امنیتی متوجه ایالات متحده به کنگره فراخوانده شده بودند در جلسه صبح به سوالات سناتورها پیرامون آنچه “چهار (تهدید) بزرگ” (روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران) خوانده شد پاسخ دادند. جینا هسپل، رئیس سازمان سیا در این جلسه گفت: “در حال حاضر اطلاعات ما نشان می‌دهد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند مانده‌… هرچند ما فکر می‌کنیم آنها با هدف فشار بر اروپا در حال سبک و سنگین کردن گام‌هایی هستند که اگر منافعی که قرار بود از محل برجام به دست بیاورند تامین نشد، چگونه از این تعهد (برجام) عقب‌نشینی کنند.” خانم هسپل همچنین گفته بنابر آخرین اطلاعات سازمان سیا ایران در حال “آماده کردن خود است تا در صورت تصمیم گرفتن به پا پس گذاشتن (از برجام) بتواند گام‌های عملیاتی بردارد”. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی با اشاره به حساسیت جزئیات گزارش خود به سناتورهای کنگره وعده داد که در جلسه محرمانه عصر امروز (سه‌شنبه) اطلاعات بیشتری در این باره ارایه کند.

رئیس سیا: ایران به برجام وفادار مانده است

  • 30 ژانویه 2019 – 10 بهمن 1397 ـ بی بی سی
جینا هسپل
خانم هسپل به همراه دیگر روسای نهادهای اطلاعاتی برای ارایه تازه‌ترین گزارش‌ها درباره تهدیدهای امنیتی متوجه آمریکا به کنگره رفته بود

جینا هسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دن کوتز، رئیس‌کل تشکیلات اطلاعاتی این کشور به سناتورهای کنگره گزارش دادند که بنابر اطلاعات آنها ایران هم‌چنان به برجام پایبند مانده هر چند “با هدف فشار به اروپا” گام‌هایی برای بازگشت به وضعیت قبل از برجام را در دست بررسی دارد.

روسای چند نهاد اطلاعاتی آمریکا که روز سه‌شنبه (۲۹ ژانویه) برای ارایه آخرین گزارش‌ها درباره تهدیدهای امنیتی متوجه ایالات متحده به کنگره فراخوانده شده بودند در جلسه صبح به سوالات سناتورها پیرامون آنچه “چهار (تهدید) بزرگ” (روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران) خوانده شد پاسخ دادند.

جینا هسپل، رئیس سازمان سیا در این جلسه گفت: “در حال حاضر اطلاعات ما نشان می‌دهد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند مانده‌… هرچند ما فکر می‌کنیم آنها با هدف فشار بر اروپا در حال سبک و سنگین کردن گام‌هایی هستند که اگر منافعی که قرار بود از محل برجام به دست بیاورند تامین نشد، چگونه از این تعهد (برجام) عقب‌نشینی کنند.”

خانم هسپل همچنین گفته بنابر آخرین اطلاعات سازمان سیا ایران در حال “آماده کردن خود است تا در صورت تصمیم گرفتن به پا پس گذاشتن (از برجام) بتواند گام‌های عملیاتی بردارد”.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی با اشاره به حساسیت جزئیات گزارش خود به سناتورهای کنگره وعده داد که در جلسه محرمانه عصر امروز (سه‌شنبه) اطلاعات بیشتری در این باره ارایه کند.

اخبار مرتبط

  • دبیر شورای عالی امنیت ملی: ایران برد موشک‌هایش را افزایش نمی‌دهد
  • راستی‌آزمایی: آیا برنامه موشکی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل محدود شده است؟
  • آیا سرنوشت روابط تهران و اتحادیه اروپا در گرو بلندپروازی‌های موشکی ایران است؟

در همین حال، دن کوتس، رئیس ستاد هماهنگی تشکیلات اطلاعاتی آمریکا که بر فعالیت‌های ۱۶ نهاد اطلاعاتی این کشور نظارت می‌کند هم در این جلسه ضمن اظهارات مشابهی درباره وفادار ماندن ایران به توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از برجام گفت آزمایش‌های فضایی تهران به پیش‌برد برنامه موشک‌های بالستیک این کشور کمک خواهد کرد چرا که موشک‌های ماهواره بر و موشک‌های بالستیک از فناوری‌های بسیار مشابهی استفاده می‌کنند.

بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی در مورد ارتباط برنامه موشکی و نسبت آن با قطعنامه مربوط به برجام اختلاف نظر وجود دارد
بین ایران و کشورهای غربی در مورد ارتباط برنامه موشکی و نسبت آن با قطعنامه مربوط به برجام اختلاف نظر وجود دارد

ایران بارها تاکید کرده برنامه موشکی این کشور جنبه دفاعی دارد و تهران حاضر به گفتگو و مذاکره درباره آن نیست.

ایران همچنین تاکید دارد که برنامه‌های فضایی و موشکی این کشور ناقض تعهدات این کشور در برجام یا قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد نیست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته (دوشنبه) یک بار دیگر تاکید کرد: ” “ایران در مسئله موشکی با هیچکس مذاکره نکرده و نمی‌کند”.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرده بریتانیا، فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را در دست بررسی دارند که از جمله شامل مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت مسافرت اعضای سپاه پاسداران و افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران است.

اوایل دسامبر ۲۰۱۸، آمریکا از اتحادیه اروپا خواسته بود ایران را به خاطر برنامه موشکی این کشور تحریم کند.

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز گفت ایران قصد ندارد برد موشک‌های خود را افزایش دهد.

آقای شمخانی اعلام کرد این که ایران اراده‌ای برای ارتقای برد موشک‌هایش ندارد، دلیلش “دکترین دفاعی” این کشور است، وگرنه به گفته او هیچ‌گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک‌های نظامی این کشور وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران برای توقف توسعه برنامه موشکی خود تحت فشار بین‌المللی قرار دارد.

نگرانی از کره شمالی، چین و روسیه

ارزیابی جدید دستگاه های اطلاعاتی آمریکا شامل سایر تهدیدهای امنیتی هم می شود و از جمله می گوید که علیرغم امیدهای دولت ترامپ بعید است کره شمالی به طور کامل تسلیحات اتمی اش را برچیند.

در این گزارش آمده است که کره شمالی در اختیار داشتن سلاح های اتمی را “برای بقای رژیم حیاتی” می داند.

دونالد ترامپ قرار است در ماه فوریه بار دیگر با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کند.

آن دو ژوئن گذشته در سنگاپور دیدار و درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره بحث کردند، اما از آن زمان پیشرفت کمی در مورد این موضوع به دست آمده است.

این گزارش در عوض تهدید فزاینده چین و روسیه که “بیش از هر زمان از اواسط دهه ۱۹۵۰ همسو هستند” را برجسته می کند.

براساس این گزارش هر دو کشور دارای توانایی های پیشرفته “تجسس سایبری” هستند که ممکن است از آن برای نفوذ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا استفاده کنند.

این گزارش همچنین برخلاف موضع دولت ترامپ دایر بر نابودی کامل داعش می گوید که این گروه هنوز شکست نخورده است.

بر اساس اینن ارزیابی هرچند داعش (گروه دولت اسلامی) احتمالا توانایی اشغال نقاط تازه را ندارد اما سعی خواهد کرد “در دراز مدت از احساس دادخواهی سنی ها، بی ثباتی اجتماعی و ضعف نیروهای امنیتی برای پس گرفتن نواحی سابقا تحت کنترل خود در عراق و سوریه استفاده کند.”

تصمیم آقای ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باعث نگرانی متحدان آمریکا و همچنین گروه هایی در داخل این کشور شد.

دولت ترامپ از آن زمان موافقت کرده است که از سرعت خروج این نیروها بکاهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید