ثبت ‘ابزار حمایت از مبادلات تجاری’ اروپا و ایران، استقبال ظریف و موگرینی

0
1188

در بیانیه مشترک آقایان هانت و لو دریان، به همراه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، آمده است که این کانال مالی جدید “از مبادلات مشروع اروپا حمایت می‌کند و در ابتدا بر ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران، همچون صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی و غذایی متمرکز می‌شود.” قرار است که تمام ۲۸ عضو اتحادیه اروپا کانال مالی ایجادشده توسط آلمان، بریتانیا و فرانسه را تایید کنند. این مسیر مالی برای مبادلات بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شده، اما هدف آن است که در بلندمدت کشورهای دیگر نیز بتوانند از آن برای معامله با ایران استفاده کنند. منبعی به خبرگزاری فرانسه گفته است که عملیاتی شدن ابزار حمایت از مبادلات تجاری مستلزم فعال شدن ساختارهایی در ایران است که به موازات ترتیبات اروپایی‌ها عمل کند، که ممکن است این کار زمانبر باشد. این منبع گفته است: “این قدمی نیست که در درجه اول چندان تجاری باشد، اما حرکت استراتژیکی است.”

سازوکار مالی ویژه؛ استقبال ظریف و موگرینی از ثبت ‘ابزار حمایت از مبادلات تجاری’ اروپا و ایران

  • 31 ژانویه 2019 – 11 بهمن 1397
وزیران خارجه قدرت‌های اروپاییحق نشر عکسEPA

وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا در نشستی مشترک در بخارست، پایتخت رومانی، ثبت سازوکار مالی ویژه با ایران را اعلام کردند.

اعلام نهایی شدن ثبت این کانال مالی، که “ابزار حمایت از مبادلات تجاری” نامیده شده، با استقبال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه بوده است.

آقای ظریف این کار را “یک قدم اول دیرهنگام” خوانده که برای حفظ توافق هسته‌ای و مقابله با خروج آمریکا از برجام انجام شده است.

او گفته است: “ما آماده آن هستیم که بر مبانی موقعیت برابر و احترام متقابل با اروپا تعامل سازنده داشته باشیم.”

خانم موگرینی هم بر “هماهنگی نزدیک” با ایران تاکید کرده تا سازوکار مالی هر چه زودتر عملیاتی شود.

  • سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای ایران ‘امروز راه اندازی می‌شود’
  • عراقچی درباره سازوکار مالی ویژه اروپا: روند بسیار آهسته به علت سیطره دلار
  • انتقاد آمریکا از بسته حمایت مالی اتحادیه اروپا برای ایران

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: “امروز ما قدم چشمگیری در اجرای تعهد خود در توافق هسته‌ای ایران برداشتیم تا رفع تحریم‌ها را برای مردم ایران حفظ کنیم.”

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه هم ثبت کانال مالی تازه را “اقدامی سیاسی” در خصوص “حمایت” از شرکت‌های اروپایی طرف مبادله با ایران دانست.

ابزار حمایت از مبادلات تجاری به عنوان شرکتی در پاریس به ثبت رسیده، اعضای کمیته نظارتی آن اهل فرانسه و آلمان هستند، و رئیسش نیز بریتانیایی است.

ثبت سازوکار ویژه مبادله تجاری اروپا و ایران

در بیانیه مشترک آقایان هانت و لو دریان، به همراه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، آمده است که این کانال مالی جدید “از مبادلات مشروع اروپا حمایت می‌کند و در ابتدا بر ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران، همچون صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی و غذایی متمرکز می‌شود.”

قرار است که تمام ۲۸ عضو اتحادیه اروپا کانال مالی ایجادشده توسط آلمان، بریتانیا و فرانسه را تایید کنند.

این مسیر مالی برای مبادلات بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شده، اما هدف آن است که در بلندمدت کشورهای دیگر نیز بتوانند از آن برای معامله با ایران استفاده کنند.

منبعی به خبرگزاری فرانسه گفته است که عملیاتی شدن ابزار حمایت از مبادلات تجاری مستلزم فعال شدن ساختارهایی در ایران است که به موازات ترتیبات اروپایی‌ها عمل کند، که ممکن است این کار زمانبر باشد.

این منبع گفته است: “این قدمی نیست که در درجه اول چندان تجاری باشد، اما حرکت استراتژیکی است.”

/////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید