رئیس جمهور عراق: قرار بر کنترل ایران از سوی آمریکا نبوده است

0
447

برهم صالح در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که دولت آمریکا برای زیر نظر گرفتن جمهوری اسلامی ایران از عراق اجازه نگرفته است. رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که دولت آمریکا باید درباره اظهارات ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس به دولت عراق توضیح دهد. صالح، وظیفه سربازان آمریکایی مستقر در خاک عراق را آموزش نظامی و ارائه مشاوره به مسئولان نظامی آن کشور برای مقابله با داعش و تروریسم دانسته و گفته است که قراری برای کنترل و نظارت ایران از طریق پایگاه نظامی آمریکا در عراق در بین نبوده است. رئیس جمهوری عراق تاکید کرده است که حضور و عملکرد سربازان آمریکایی مستقر در عراق متکی بر توافق دو کشور بوده و از این رو، کاخ سفید باید درباره ماموریت نیروهای آمریکا در عراق شفاف‌سازی کند. خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” ضمن انتشار سخنان برهم صالح به نقل از او نوشته است: «ما از اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای این کشور در عراق تعجب می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در عراق حق ندارند جز بر اساس توافق امضا شده میان دو طرف کاری انجام دهند.»

رئیس جمهور عراق: قرار بر کنترل ایران از سوی آمریکا نبوده است

دویچه وله ـ 04.02.2019

برهم صالح در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفته است که وظیفه سربازان آمریکایی مستقر در خاک عراق آموزش نیروهای نظامی این کشور و دادن مشاوره بوده و قراری برای کنترل ایران از خاک عراق در کار نبوده است.

    
برهم صالح، رئیس جمهوری عراقبرهم صالح، رئیس جمهوری عراق

سخنان دونالد ترامپ درباره افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق واکنش رئیس جمهوری این کشور و همچنین گردان‌های حزب‌الله عراق را در پی داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۱۴ بهمن (۳ فوریه) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته بود که آمریکا بخشی از نیروی نظامی مستقر در خاک سوریه را به عراق منتقل خواهد کرد.

ترامپ افزوده بود که حفظ پایگاه نظامی آمریکا در عراق به‌رغم هزینه کلان نگهداری آن، کنترل و نظارت بر ایران است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۴ فوریه با انتشار گزارشی از بغداد خبر از واکنش برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به سخنان ترامپ درباره هدف استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق داده است.

آموزش و نه کنترل

برهم صالح در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که دولت آمریکا برای زیر نظر گرفتن جمهوری اسلامی ایران از عراق اجازه نگرفته است. رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که دولت آمریکا باید درباره اظهارات ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس به دولت عراق توضیح دهد.

صالح، وظیفه سربازان آمریکایی مستقر در خاک عراق را آموزش نظامی و ارائه مشاوره به مسئولان نظامی آن کشور برای مقابله با داعش و تروریسم دانسته و گفته است که قراری برای کنترل و نظارت ایران از طریق پایگاه نظامی آمریکا در عراق در بین نبوده است.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرده است که حضور و عملکرد سربازان آمریکایی مستقر در عراق متکی بر توافق دو کشور بوده و از این رو، کاخ سفید باید درباره ماموریت نیروهای آمریکا در عراق شفاف‌سازی کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” ضمن انتشار سخنان برهم صالح به نقل از او نوشته است: «ما از اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای این کشور در عراق تعجب می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در عراق حق ندارند جز بر اساس توافق امضا شده میان دو طرف کاری انجام دهند.»

حزب‌الله عراق و نقش پایگاه نظامی آمریکا

خبرگزاری “ایسنا” در خبر دیگری که روز دوشنبه ۱۵ بهمن منتشر کرده، به واکنش حزب‌الله عراق به سخنان ترامپ پرداخته است.

بر اساس این خبر، جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق گفته است: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد که به ایران و یا سوریه حمله کند دست‌هایش را قطع خواهیم کرد.»

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق از پارلمان این کشور خواسته است تا لایحه خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق را تصویب کند.

“باشگاه خبرنگاران جوان” نیز به نقل از اظهارات محمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، هدف آمریکا از حضور نظامی‌اش در خاک این کشور را مقابله با “محور مقاومت” دانسته است.

او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی “الیمادین” گفته است که بخش اعظم نیروهای نظامی آمریکا در اطراف پایتخت این کشور مستقر شده‌اند. محیی اعلام کرده است که گردان‌های حزب‌الله عراق و نیروهای مقاومت این کشور مدت طولانی منتظر تصمیم پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکا از خاک این کشور نخواهند ماند.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید