گروه ویژه اقدام مالی مهلت ایران را دوباره تمدید کرد

0
486

ایران برای خروج دایمی از فهرست سیاه این گروه باید قوانین داخلی خود در ارتباط با مقابله با پولشویی و مبارزه با جرایم سازمان یافته را اصلاح کند. از چهار پیشنهاد این گروه در باره قوانین، ایران دو مورد را انجام داده است. بهرنگ تاج‌دین، خبرنگار بی‌بی‌سی که برای پوشش نشست این گروه به پاریس سفر کرده، می‌گوید مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر دارایی آمریکا و رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف در نشست خبری خود تاکید کرده که اگر تا چهار ماه دیگر، ایران به شروط اف‌ای‌تی‌اف عمل نکند، به صورت خودکار تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران به اجرا درمی‌آید. لحن بیانیه امروز اف‌ای‌تی‌اف درباره ایران تندتر از بیانیه‌های قبلی این نهاد است. اگرچه مهلت ایران برای چهار ماه دیگر تمدید شد، ولی اف‌ای‌تی‌اف تأکید کرد که اگر تا آن موقع همه خواسته‌هایش برآورده نشود، اقدامات تنبیهی جدیدی را علیه مؤسسات مالی ایران به اجرا می‌گذارد. رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف در پاسخ به سؤالم گفت این نهاد حاضر نیست کمکی به دولت ایران برای تصویب نهایی لوایح باقی‌مانده بکند و رفع نگرانی‌ها در ایران درباره کنوانسیون‌های پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم را وظیفه خود نمی‌داند. در کل به نظر می‌آید کاسه صبر اف‌ای‌تی‌اف درباره ایران دارد لبریز می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی مهلت ایران را دوباره تمدید کرد

  • 22 فوریه 2019 – 03 اسفند 1397  ـ بی بی سی
مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر دارایی آمریکا و رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف
مارشال بیلینگزلی، رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف گفته است اگر ایران تا چهار ماه دیگر، به شروط خود عمل نکند، تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران به اجرا درمی‌آید

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF)، امروز جمعه، سوم اسفند اعلام کرد که به ایران تا ماه ژوئن برای برآورده کردن انتظاراتش مهلت می‌دهد.

این گروه به ایران ۴ ماه دیگر فرصت داده تا قوانین لازم برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.

این چندمین باری است که این گروه به ایران برای اصلاح قوانینش مهلت می‌دهد.

  • مجمع تشخیص مصلحت باز هم نتوانست درباره کنوانسیون پالرمو تصمیم بگیرد
  • کنوانسیون پالرمو؛ عضو مجمع تشخیص می‌گوید تهدید به قتل شده است
  • روحانی: بدون FATF بار اقتصاد ایران بیست درصد بیشتر می‌شود

ایران برای خروج دایمی از فهرست سیاه این گروه باید قوانین داخلی خود در ارتباط با مقابله با پولشویی و مبارزه با جرایم سازمان یافته را اصلاح کند. از چهار پیشنهاد این گروه در باره قوانین، ایران دو مورد را انجام داده است.

بهرنگ تاج‌دین، خبرنگار بی‌بی‌سی که برای پوشش نشست این گروه به پاریس سفر کرده، می‌گوید مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر دارایی آمریکا و رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف در نشست خبری خود تاکید کرده که اگر تا چهار ماه دیگر، ایران به شروط اف‌ای‌تی‌اف عمل نکند، به صورت خودکار تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران به اجرا درمی‌آید.

  • آیا FATF ‘همان کاپیتولاسیون’ است؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران در حال بررسی لایحه پالرمو است اما اختلافات اعضا باعث نشده این بررسی تا کنون به نتیجه‌ای نرسد. برخی اعضای این نهاد پرنفوذ در جمهوری اسلامی گفته‌اند تهدیداتی در این باره دریافت کرده‌اند.

دولت حسن روحانی خواهان تصویب این لوایح شده و گفته است در وضعیتی که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را از سرگرفته، عدم تصویب این لوایح باعث می‌شود بانک‌ها و موسسات بین‌المللی از همکاری با ایران خودداری کنند. قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه می‌تواند وضعیت موجود را برای ایران بدتر از پیش کند.


کاسه صبر اف‌ای‌تی‌اف

بهرنگ تاج‌دین، بی‌بی‌سی، پاریس

لحن بیانیه امروز اف‌ای‌تی‌اف درباره ایران تندتر از بیانیه‌های قبلی این نهاد است.

اگرچه مهلت ایران برای چهار ماه دیگر تمدید شد، ولی اف‌ای‌تی‌اف تأکید کرد که اگر تا آن موقع همه خواسته‌هایش برآورده نشود، اقدامات تنبیهی جدیدی را علیه مؤسسات مالی ایران به اجرا می‌گذارد.

رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف در پاسخ به سؤالم گفت این نهاد حاضر نیست کمکی به دولت ایران برای تصویب نهایی لوایح باقی‌مانده بکند و رفع نگرانی‌ها در ایران درباره کنوانسیون‌های پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم را وظیفه خود نمی‌داند.

در کل به نظر می‌آید کاسه صبر اف‌ای‌تی‌اف درباره ایران دارد لبریز می‌شود.


لوایح چهارگانه

دولت ایران چهار لایحه برای راه نیافتن به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) ارائه کرده است.

چهار لایحه‌ای که دولت ایران برای عمل به این خواسته‌ها به مجلس فرستاده عبارتند از:

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی — لایحه‌ای که شورای نگهبان آن را تائید کرده

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم — اولین لایحه‌ای که شورای نگهبان آن را تائید کرد

لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم — مجلس این لایحه را تصویب کرده اما شورای نگهبان آن را رد کرده

لایحه پالرمو — این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما به دلیل مخالفت شورای نگهبان و پافشاری مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده اما مرجع تا کنون نتوانسته تصمیمی بگیرد


کنوانسیون پالرمو چیست؟

کنوانسیون پالرمو یکی از کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد است که در سال ۲۰۰۰ میلادی با رای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

هدف از این کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی توصیف شده است.

در این کنوانسیون، سه پروتکل اصلی قرار دارد که هر کدام بخشی از جرایم سازمان یافته را ممنوع می‌کند.

مقابله و جلوگیری از قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان، مقابله با ورود و خروج مهاجران غیرقانونی از راه زمینی، هوایی و دریایی و همچنین مقابله و ممنوعیت ساخت و قاچاق تسلیحات نظامی و مهمات، سه پروتکل اصلی کنوانسیون پالرمو هستند.

در حال حاضر تقریبا همه کشورهای جهان به این کنوانسیون پیوسته‌اند. ایران در کنار سودان جنوبی، سومالی، بوتان و جمهوری کنگو، از جمله کشورهایی هستند که از اجرای این کنوانسیون خودداری کرده‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید