مدافعان محیط زیست آلمان خواستار “روزه” در مصرف مواد پلاستیکی شدند

0
449

بنا به گزارش سازمان محیط زیست آلمان سالانه ده‌ها میلیون تن زباله به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود که بیش از ۷۵ درصد آن را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد.  رولف بوشمن، کارشناس محیط زیست انجمن هواداران محیط زیست می‌گوید: «آب اقیانوس‌ها از زباله‌های پلاستیکی از جمله بطری‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌ پلاستیکی میوه‌ها و سبزی‌ها، نی‌های نوشیدنی، ظروف یک‌بار مصرف، لیوان‌های پلاستیکی قهوه، به طور فراینده‌ای انباشته می‌شوند و ما در آب‌ دریاها امواج پلاستیکی تولید می‌کنیم.» سازمان محیط زیست آلمان صادرات زباله‌های پلاستیکی از کشور‌های صنعتی گروه جی ۷ به کشورهای جنوب شرقی آسیا را محکوم کرد. در گزارشی که روز سه‌شنبه در این باره از سوی کارشناسان محیط زیست منتشر شد از جمله آمده است که آلمان بیش از ۱۰ درصد ضایعات پلاستیکی خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌فرستد که در آن‌ها سیستم مدیریت زباله یا وجود ندارد و یا اگر هم سیستمی وجود داشته باشد بسیار بد عمل می‌کند. این زباله‌ها که به اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند، اثرات ویران‌کننده‌ای به روی سیستم حیات حیوانات دریایی، پرندگان و گیاهان آبی برجای می‌گذارند. رولف بوشمن به همه تولید‌کنندگان در آلمان توصیه کرده که از استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی خودداری کنند. او از خریداران نیز خواسته است با همراه بردن کیسه‌های پارچه‌ای از مصرف هرچه بیشتر کیسه‌های پلاستیکی جلوگیری کنند.

مدافعان محیط زیست آلمان خواستار “روزه” در مصرف مواد پلاستیکی شدند

دویچه وله ـ 09.03.2019

سالانه در آلمان ۱۴میلیون تن پلاستیک مصرف می‌شود. اتحادیه مدافعان محیط زیست آلمان برای نشان دادن مشکلات ناشی از زباله‌های پلاستیکی از مردم خواسته است با شروع فصل “روزه” در دوره حدود ۱/۵ ماهه از مصرف پلاستیک خودداری کنند.

    
Plastikmüll in Malaysia (picture-alliance/ZB/S. Stache)

فعالان محیط زیست آلمان با ابتکار تازه‌ای تلاش دارند که توجه مردم این کشور را به عواقب شدید مصرف پلاستیک جلب کنند.

سازمان حفاظت از طبیعت و محیط زیست آلمان روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند (۵ مارس) در برلین اعلام کرد که آلمان با مصرف حدود ۱۴ میلیون تن پلاستیک در سال در کنار استونی، لوکزامبورگ و ایرلند بیشترین میزان زباله‌های پلاستیکی را در اروپا تولید می‌کند.

انجمن طرفداران محیط زیست آلمان حال با ابتکار تازه‌ای تلاش کرده‌ است تا توجه مردم را به عواقب ناشی از مصرف زیاد و تولید وسیع زباله‌های پلاستیکی جلب کند. فعالان محیط زیست با استفاده از هشتک “روزه پلاستیک” «#plastikfasten» در شبکه‌های اجتماعی کارزار اینترنتی وسیعی را برای خودداری از مصرف پلاستیک و یا محدودیت ۷ هفته‌ای مصرف آن به راه انداخته‌اند.

در این هشتک کسانی که در کارزار خودداری از مصرف پلاستیک شرکت می‌کنند می‌توانند با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند و تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

کلیساهای کاتولیک و پروتستان آلمان نیز با پشتیبانی از این ابتکار حمایت خود را از گرفتن روزه برای دفاع از محیط زیست اعلام کرده‌اند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

تا کنون ۱۱ انجمن پروتستان و ۳ اتحادیه کاتولیک آلمان از مردم دعوت کرده‌اند که در طی دوران روزه در این کشور از فعالان محیط زیست پشتیبانی کنند و در “روزه حمایت از محیط زیست” شرکت کنند. آن‌ها از مسیحیان خواسته‌اند مصرف پلاستیک را در زندگی روزمره خود کاهش دهند و به محیط زیست توجه زیادتر و آگاهانه‌تری داشته باشند.

“فصل روزه” در آلمان با پایان جشن‌های کارناوال، امسال در روز چهارشنبه ۱۵ اسفند (۶ مارس)، آغاز می‌شود و به مدت حدود ۷ هفته، تا شروع عید پاک، ادامه خواهد داشت.

واژه “کارناوال” که از ریشه ایتالیایی کارناواله ساخته شده به معنی نه گفتن به خوردن گوشت است. مسیحیان سنتی در این ایام تلاش می‌کنند از مصرف گوشت و نوشیدن الکل خودداری کنند.  بسیاری از کسانی که گرایشات مذهبی ندارند نیز از این ایام برای کاهش مصرف غذای روزانه و  کم کردن وزن استفاده می‌کنند و به همین جهت بازار تبلیغ برای رژیم‌های غذایی گوناگون در این دوران در آلمان بالا می‌گیرد.

 استفاده از بشقاب‌های یک‌بار مصرف یکی از دلایل تولید روزافزون زباله‌های پلاستیکی است که موجب نابودی چرخه حیات به ویژه در دریاها استاستفاده از بشقاب‌های یک‌بار مصرف یکی از دلایل تولید روزافزون زباله‌های پلاستیکی است که موجب نابودی چرخه حیات به ویژه در دریاها است

میلیون‌ها تن زباله در اقیانوس‌ها

بنا به گزارش سازمان محیط زیست آلمان سالانه ده‌ها میلیون تن زباله به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود که بیش از ۷۵ درصد آن را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد.

رولف بوشمن، کارشناس محیط زیست انجمن هواداران محیط زیست می‌گوید: «آب اقیانوس‌ها از زباله‌های پلاستیکی از جمله بطری‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌ پلاستیکی میوه‌ها و سبزی‌ها، نی‌های نوشیدنی، ظروف یک‌بار مصرف، لیوان‌های پلاستیکی قهوه، به طور فراینده‌ای انباشته می‌شوند و ما در آب‌ دریاها امواج پلاستیکی تولید می‌کنیم.»

سازمان محیط زیست آلمان صادرات زباله‌های پلاستیکی از کشور‌های صنعتی گروه جی ۷ به کشورهای جنوب شرقی آسیا را محکوم کرد. در گزارشی که روز سه‌شنبه در این باره از سوی کارشناسان محیط زیست منتشر شد از جمله آمده است که آلمان بیش از ۱۰ درصد ضایعات پلاستیکی خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌فرستد که در آن‌ها سیستم مدیریت زباله یا وجود ندارد و یا اگر هم سیستمی وجود داشته باشد بسیار بد عمل می‌کند.

این زباله‌ها که به اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند، اثرات ویران‌کننده‌ای به روی سیستم حیات حیوانات دریایی، پرندگان و گیاهان آبی برجای می‌گذارند.

رولف بوشمن به همه تولید‌کنندگان در آلمان توصیه کرده که از استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی خودداری کنند. او از خریداران نیز خواسته است با همراه بردن کیسه‌های پارچه‌ای از مصرف هرچه بیشتر کیسه‌های پلاستیکی جلوگیری کنند.

بوشمن پاسخ مثبت به فراخوان “فصل روزه مصرف مواد پلاستیکی” و یا یک دوره آزمایشی ۷ هفته‌ای در کاهش مصرف مواد پلاستیکی را زمان مناسبی می‌داند که نشان می‌دهد بدون مصرف بسته‌بند‌های پلاستیکی هم می‌توان زندگی کرد. او این دوره را “شروعی خوب” خوانده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید