صدف خادم، نخستین زن بوکسور ایرانی که در اولین مسابقه بین المللی پیروز و تاریخساز شد

0
1377

از بسکتبال شروع کرد، مخفیانه در پارک تمرین بوکس کرد، با مخالفت خانواده روبرو شد، مدتی در پارکینگ خانه‌ تمرین کرد، چند بار مربی‌اش را تغییر داد و آن قدر مشت زد و مشت زد تا هم اولین زن ایرانی حاضر در یک مسابقه رسمی بوکس شد و هم اولین زن بوکسور پیروز ایرانی. شنبه شب (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین)، رویان در غرب فرانسه. برای آن شوان داستان یک مسابقه سه راندی آماتور دیگر بود اما صدف خادم از راهی طولانی خودش را به آن رینگ رسانده بود. مرارت‌های خانم خادم در راه این مسابقه تنها محدود به ۳۰ کیلوگرم وزن کم کردن نبود. او در آغاز حتی حمایت خانواده‌اش را هم در اختیار نداشت. صدف خادم به همشهری ورزشی گفت: “اولش که شروع کردم خانواده خیلی مخالف بودند و اصلا حمایتم نمی‌کردند. پدرم بدش نمی‌آمد ولی مادرم اصلا دوست نداشت؛ به‌خصوص اینکه من دانشگاه را هم کنار گذاشته بودم. مجبور بودم هم کار کنم و هم تمرین.” او که ابتدا در پارک تمرین می‌کرد، بعد از مدتی مجبور شد هم مربی‌اش را تغییر دهد و هم در “پارکینگ خانه یک کیسه بوکس ببندد و تمرین کند.”

صدف خادم، بوکسور ایرانی که در فرانسه تاریخ ساخت

 بی بی سی ـ 14.04.2019
صدف خادمحق نشر 

از بسکتبال شروع کرد، مخفیانه در پارک تمرین بوکس کرد، با مخالفت خانواده روبرو شد، مدتی در پارکینگ خانه‌ تمرین کرد، چند بار مربی‌اش را تغییر داد و آن قدر مشت زد و مشت زد تا هم اولین زن ایرانی حاضر در یک مسابقه رسمی بوکس شد و هم اولین زن بوکسور پیروز ایرانی.

شنبه شب (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین)، رویان در غرب فرانسه. برای آن شوان داستان یک مسابقه سه راندی آماتور دیگر بود اما صدف خادم از راهی طولانی خودش را به آن رینگ رسانده بود.

مرارت‌های خانم خادم در راه این مسابقه تنها محدود به ۳۰ کیلوگرم وزن کم کردن نبود. او در آغاز حتی حمایت خانواده‌اش را هم در اختیار نداشت. صدف خادم به همشهری ورزشی گفت: “اولش که شروع کردم خانواده خیلی مخالف بودند و اصلا حمایتم نمی‌کردند. پدرم بدش نمی‌آمد ولی مادرم اصلا دوست نداشت؛ به‌خصوص اینکه من دانشگاه را هم کنار گذاشته بودم. مجبور بودم هم کار کنم و هم تمرین.”

او که ابتدا در پارک تمرین می‌کرد، بعد از مدتی مجبور شد هم مربی‌اش را تغییر دهد و هم در “پارکینگ خانه یک کیسه بوکس ببندد و تمرین کند.”

  • فوتبال زنان؛ پایان رویای المپیک و ‘بازی در آزادی’
  • وزیر ورزش ایران: همه زیرساخت‌ها آماده حضور زنان در ورزشگاه‌ها است
  • ورزش ایران در سال ۹۷: از ورود گزینشی زنان به ورزشگاه‌ها تا حذف فردوسی‌پور از ۹۰
  • ‘زیر سایه ورزش آقایان’

خانم خادم می‌گوید بعد از سفری که به ارمنستان داشت، متوجه شد “مربی‌اش با او خوب کار نکرده”. او دو سه ماه بوکس را کنار می‌گذارد و وارد کلاس‌های تغذیه و ورزش می‌شود: ” مربی‌ام در کلاس تغذیه مربی دیگری را به من معرفی کرد. او هم من را خیلی اذیت کرد و از لحاظ روحی خیلی به هم ریختم. حالم خیلی بد بود و از زندگی کردن هم پشیمان شده بودم. مدیریت یکی از باشگاه‌هایی که کار می‌کردم، زن خیلی قوی‌ای بود، او خیلی کمک کرد تا من دوباره سرپا شوم.”

نقطه عطف زندگی ورزشی صدف خادم آشنایی با مهیار منشی‌پور بود. قهرمان پیشین خروس وزن بوکس جهان، که مقیم فرانسه است، یک دوره در ایران برگزار کرد و یکی از شرکت‌کنندگان صدف خادم بود.

مهیار منشی‌پور: اگر کار او به بازداشت بکشد، تنهایش نخواهم گذاشتمهیار منشی‌پور: اگر کار او به بازداشت بکشد، تنهایش نخواهم گذاشت

آقای منشی‌پور به رویترز گفت: “سال ۲۰۱۷ یک جلسه تمرینی عمومی در کوه‌های اطراف تهران داشتم. حدود ۳۵ نفر در آن حاضر بودند که شش نفرشان زن بودند. او در شبکه‌های اجتماعی با من تماس گرفت و خواست که برایش مسابقه بوکس جور کنم. چند ماه بعد هم فدراسیون بوکس ایران در را به روی بوکس زنان باز کرد و ما از آن‌ها درخواست حضور در یک تورنمنت را کردیم.”

اما رویای مسابقه دادن یک بوکسور زن در کشوری که زنان در بسیاری از رشته‌ها حتی اجازه رفتن به ورزشگاه‌ها را ندارند و حضورشان در تعدادی از ورزش‌ها به رغم داشتن حجاب کامل اسلامی با اما و اگرهای فراوانی همراه است، هنوز فاصله زیادی تا تبدیل شدن به حقیقت دارد.

مهیار منشی‌پور می‌گوید: “مشخص شد که مسابقه دادن ممکن نیست. آن‌ها مربی زن، داور زن و… می‌خواستند و ما هم با کمک وزیر ورزش فرانسه کاری کردیم که اینجا بیاید.”

صدف خادم با کمک منشی‌پور اجازه تمرین و مسابقه در فرانسه را پیدا کرد و پس از چهار سال تمرین بوکس سرانجام توانست در یک مسابقه رسمی شرکت کند و همان طور که پیش‌بینی می‌شد حضور او با استقبال خوبی در خارج از ایران روبرو شد.

او با این که به رویترز گفته مدت‌ها برای این مسابقه انتظار کشید و می‌خواهد “آن قدر پیش برود که نامش را در بوکس ایران ثبت کند”، تمام اعتبار این مسابقه را به مهیار منشی‌پور می‌دهد: “امیدوارم این سد شکسته شده باشد. من مهم نبودم و این مهیار بود که اهمیت داشت. او این مسابقه را ممکن کرد و هرکسی دیگری بجای من می‌توانست در آن حاضر شود.”

حضور در ورزش بوکس برای زنان ایرانی به خودی خود آسان نیست. پیش از این مرضیه اکبر آبادی، معاون زنان پیشین وزارت ورزش ایران شرکت در ورزش‌های رینگی را ممنوع اعلام کرد و” خشونت این رشته‌ها، خطری که برای سلامتی بانوان به جهت آن که مادران آینده خواهند بود ایجاد می‌کند، نحوۀ برگزاری مسابقات و در کل فرهنگ غالب بر این نوع رشته‌ها را مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی” دانست.

اما گذشته از نفس شرکت در مسابقه بوکس، حالا این نگرانی هم وجود دارد که حضور بدون حجاب خانم خادم در این رقابت از کشوری با “قانون حجاب اجباری”، چه عواقبی برای این ورزشکار ۲۴ ساله به دنبال خواهد داشت.

عواقبی که شاید میزان آن برای خانم خادم مشخص نباشد اما دست‌کم خیالش تا حدی راحت است که اینجا هم مانند مسابقه‌ با حریف فرانسوی، مربی‌اش را کنارش خواهد داشت. او قرار است تا چند روز آینده به ایران برگردد. آقای منشی‌پور به رویترز گفته که صدف خادم را در بازگشت به ایران همراهی خواهد کرد: “اگر کار او به بازداشت بکشد، تنهایش نخواهم گذاشت.”

/////////////////////////////////////

آرشیو موضوع : اجتماعی، فرهنگی، سیاسی

تحلیل گاردین از اقدام آمریکا علیه سپاه

تحلیل گاردین از اقدام آمریکا علیه سپاه

تریتا پارسی در این تحلیل بیان می‌کند که درک پیشینه روابط این دو کشور تنها به آن دو بستگی نداشته، بلکه از دیدگاه بیرونی به همان اندازه که به خشم و تعصب تصمیم‌گیرندگان واشنگتن و تهران بستگی دارد به تدابیر سایر قدرت‌های منطقه نیز بستگی دارد. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای مدتی بیش از …

کودتاگر علیه کودتاگر، عمر البشیر کیست و چگونه ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد؟

کودتاگر علیه کودتاگر، عمر البشیر کیست و چگونه ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد؟

عمر حسن البشیر در اول ژانویه ۱۹۴۴ در روستای حوش‌بانقا در نزدیکی شهر شندی در شمال سودان به دنیا آمد. بشیر در سال ۱۹۸۱ دانشکده ارتش را به پایان رساند و سپس در سال ۱۹۸۳ در رشته فرماندهی نظامی در مالزی مدرک کارشناسی گرفت. او در سال ۱۹۸۷ تحصیل در علوم اداری را به پایان رساند. عمر البشیر …

عراق: تصمیم آمریکا درباره سپاه می‌تواند تاثیرات منفی بر منطقه بگذارد

عراق: تصمیم آمریکا درباره سپاه می‌تواند تاثیرات منفی بر منطقه بگذارد

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، سه‌شنبه ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در نشست مطبوعاتی هفتگی‌اش به خبرنگاران گفت، “عراق کوشید تا مانع تصمیم آمریکا شود”. اشاره او به اعلام تصمیم آمریکا در روز دوشنبه برای تروریستی دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او گفت که تصمیم آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران می‌تواند “تاثیراتی منفی بر عراق …

آمریکا و ایران نیروهای نظامی یکدیگر را در لیست گروه های تروریستی قرار دادند

عراق: تصمیم آمریکا درباره سپاه می‌تواند تاثیرات منفی بر منطقه بگذارد

 ایران و آمریکا نیروهای نظامی یکدیگر را به تروریسم متهم کردند 8 آوریل 2019 – 19 فروردین 1398 در ایران، شورای عالی امنیت ملی، دولت آمریکا را حامی تروریسم و نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه را «گروه تروریستی» …

گفت‌وگو با صلیب سرخ آلمان: چگونه به سیل‌زدگان ایران کمک می‌کنیم؟

گفت‌وگو با صلیب سرخ آلمان: چگونه به سیل‌زدگان ایران کمک می‌کنیم؟

دکتر دیتر شوتز رییس روابط عمومی صلیب سرخ آلمان تصریح کرد که کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم‌ها علیه ایران نیست. به گفته او هواپیمای حامل این کمک‌ها از سوی وزارت خارجه آلمان ساپورت مالی شده است.  صلیب سرخ آلمان و هلال احمر ایران یک همکاری طولانی‌مدت و قدیمی هم در زمینه بلایای طبیعی و هم در زمینه تقویت توانایی‌هایشان دارند، …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید