اروپا نیازمند ابتکار مستقل ( از آمریکا ) در قبال ایران است

0
585

نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس‌تاگ (پارلمان فدرال آلمان) نیز خواستار مواضع مشترک و یکپارچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص برجام شد. او تاکید کرد: «ما نیاز به یک ابتکار اروپایی درخصوص خاومیانه، ایران و همسایه‌های آن داریم.» او در ادامه تاکید کرد که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها اختلاف اساسی دارند و باید ابتکار عمل را خود به دست بگیرند. روتگن تاکید کرد که آلمان به برجام متعهد است و گفت که ایران تا به حال به برجام پایبند بوده و به آن عمل کرده است و مقصر در اینجا آمریکاست. به گفته روتگن، اتحادیه اروپا اما باید شرایطی فراهم کند که ایران نتواند بمب اتم بسازد. به گفته روتگن، ایالات متحده آمریکا برای نابودی برجام از قدرت اقتصادی خود استفاده کرده است. آمریکا شرکت‌های خارجی را تهدید کرده است که در صورت همکاری با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.  روتگن در ادامه تاکید کرد که آمریکا تحت رهبری ترامپ از یک طرف قصد دارد از منطقه خارج شود، از طرف دیگر اما سبب تشدید تنش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌شود. رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس‌تاگ می‌گوید، سیاست ایران در منطقه از نظر آلمان تهاجمی و توسعه‌طلبانه است؛ با وجود این، باور بر این‌که این کشور را می‌توان به زانو درآورد، مشکل را تشدید خواهد کرد. گابریل: واکنش حداقلی ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا از نظر زیگما گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان اتفاقات اخیر در مناسبات آمریکا و ایران بروز یک درگیری نظامی را محتمل‌تر کرده‌اند. او به رادیو سراسری آلمان گفت: «این به این معنی نیست که ما بلاواسطه در برابر بروز یک جنگ قرار داریم. البته این را هم باید گفت که ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا تا  واکنشی حداقلی نشان داده است و از مواضع تازه این کشور (کاهش تعهدات در برجام) هم به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که این کشور همچون گذشته امید دارد که برجام حفظ شود.»

“اروپا نیازمند ابتکار مستقل در قبال ایران است”

دویچه وله ـ 10.05.2019

سیاستمداران آلمانی ضمن انتقاد به آمریکا کاهش تعهدات ایران در برجام را هم نگران‌کننده خوانده و بر ضرورت پایبندی این کشور به برجام تاکید کرده‌اند. آنها خواستار ابتکار واحد و مستقل اروپایی‌ در قبال ایران شده‌اند.

    
نوربرت روتگننوربرت روتگن

مانفرد وبر، کاندیدای محافظه‌کاران اتحادیه اروپا برای پست ریاست کمیسیون این اتحادیه پیشنهاد کرده است که اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای تازه‌ای بر سر برنامه اتمی ایران آغاز کند. وبر، عضو حزب سوسیال مسیحی و “حزب مردم اروپا” است و می‌خواهد جانشین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا شود. او به اتحادیه اروپا توصیه کرده است بر سر برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کند. او به صراحت گفت: «اتحادیه اروپا باید دوباره مذاکرات جدیدی را با دوستان ایرانی خود آغاز کند چون ما خواهان هیچ تنشی نیستیم.»

وبر در نشست سران اتحادیه اروپا در رومانی گفت که “اتحادیه اروپا باید همیشه یک اتحادیه دیپلماسی” باشد.

جمهوری اسلامی در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که اجرای برخی از تعهدات خود در برجام را به حالت تعلیق در می‌آورد. ایران برای اروپا مهلتی ۶۰ روزه برای اجرای تعهدات ناظر بر حوزه بانکی و نفتی تعیین کرده است. اما کشورهای امضاکننده برجام و اتحادایه اروپا با اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران مخالفت کردند.

توصیه روتگن به اتحادیه اروپا درباره فاصله گرفتن از آمریکا 

نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس‌تاگ (پارلمان فدرال آلمان) نیز خواستار مواضع مشترک و یکپارچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص برجام شد. او تاکید کرد: «ما نیاز به یک ابتکار اروپایی درخصوص خاومیانه، ایران و همسایه‌های آن داریم.»

او در ادامه تاکید کرد که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها اختلاف اساسی دارند و باید ابتکار عمل را خود به دست بگیرند. روتگن تاکید کرد که آلمان به برجام متعهد است و گفت که ایران تا به حال به برجام پایبند بوده و به آن عمل کرده است و مقصر در اینجا آمریکاست. به گفته روتگن، اتحادیه اروپا اما باید شرایطی فراهم کند که ایران نتواند بمب اتم بسازد.

به گفته روتگن، ایالات متحده آمریکا برای نابودی برجام از قدرت اقتصادی خود استفاده کرده است. آمریکا شرکت‌های خارجی را تهدید کرده است که در صورت همکاری با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.

روتگن در ادامه تاکید کرد که آمریکا تحت رهبری ترامپ از یک طرف قصد دارد از منطقه خارج شود، از طرف دیگر اما سبب تشدید تنش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس‌تاگ می‌گوید، سیاست ایران در منطقه از نظر آلمان تهاجمی و توسعه‌طلبانه است؛ با وجود این، باور بر این‌که این کشور را می‌توان به زانو درآورد، مشکل را تشدید خواهد کرد.

گابریل: واکنش حداقلی ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا

از نظر زیگما گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان اتفاقات اخیر در مناسبات آمریکا و ایران بروز یک درگیری نظامی را محتمل‌تر کرده‌اند. او به رادیو سراسری آلمان گفت: «این به این معنی نیست که ما بلاواسطه در برابر بروز یک جنگ قرار داریم. البته این را هم باید گفت که ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا تا  واکنشی حداقلی نشان داده است و از مواضع تازه این کشور (کاهش تعهدات در برجام) هم به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که این کشور همچون گذشته امید دارد که برجام حفظ شود.»

گابریل ضمن انتقاد شدید از مواضع آمریکا در رابطه با برجام، نگرانی‌های این کشور در مورد ایران را هم بی‌مورد ندانست. او گفت: «دلایل معینی وجود دارد که نباید فشار بر ایران را به طور کامل قطع کرد، سیاست ایران در منطقه فاجعه‌بار است، رویکرد حقوق بشری در داخل هم. موضع ایران در قبال اسرائیل هم فاجعه‌بار است. ما همیشه گفته‌ایم که دسترسی ایران به بمب اتمی این رویکردها را بهتر نخواهد کرد و برجام هم بر اساس همین ضرورت شکل گرفت و حال باید منتظر بمانیم که این توافق چگونه امکان حفظ و دوام دارد و چه چیزی را ما می‌توانیم سریعا در این قرارداد بهبود بخشیم.».

گابریل در همین راستا تصمیم آمریکا به خروج از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی و چند جانبه را مشکل‌زا خواند و این گام ایالات متحده را به جناح‌بندی‌ها و مسائل داخلی آنها، صف‌بندی‌ها و یارگیری‌های انتخاباتی و نوعی از کینه‌توزی آمریکایی‌ها نسبت به ایران مرتبط دانست که قسما به رفتار قابل انتقاد جمهوری اسلامی ارتباط پیدا می‌کند.

وزیر خارجه سابق آلمان در ادامه گفت: «رویکرد آمریکا عملا ما اروپایی‌ها را به این وضعیت دشوار و مشکل‌زا سوق می‌دهد که در رویکرد نسبت به ایران با روس‌ها و چینی‌ها در یک قایق قرار بگیریم. منتهی ما راه دیگری هم نداریم که به ایران نشان دهیم که آماده‌ایم هر کاری را انجام دهیم که همکاری اقتصادی با این کشور برقرار بماند. در این راستا همچنان امکاناتی موجودند که ما تا کنون از آن استفاده نکرده‌ایم، ولی این امکانات هم نامحدود نیستند.»

گابریل وابستگی اقتصاد جهان به دلار را یکی از عوامل محدودیت‌های اروپا در مانور در گستره بین‌المللی دانسته است.

///////////////

آرشیو موضوع : اجتماعی، سیاسی، فرهنگی

فقط یک زن؛ فیلمی با یک “داستان ناموسی” واقعی

فقط یک زن؛ فیلمی با یک “داستان ناموسی” واقعی

هاتون سوروجو یک دختر ۲۳ ساله ترک‌تبار بود که در خیابان به دست برادر جوانتر خود به قتل رسید، زیرا “مثل یک آلمانی” رفتار کرده بود. این قتل خانوادگی افکار عمومی را به شدت تکان داد و جامعه آلمان را با پدیده هولناک “قتل ناموسی” آشنا کرد. شری هورمان، خانم کارگردان آلمانی، تلاش کرده فیلم خود را بر

ایران ‘برخی اقدامات خود در برجام را متوقف’ کرد

ایران ‘برخی اقدامات خود در برجام را متوقف’ کرد

در بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی آمده است که این شورا “در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، امروز، ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۸، دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر نمود.” این بیانیه افزوده است که این موضوع در …

چه کتاب‌هایی در صد سال اخیر در تحول فکری ایرانیان موثر بوده است؟

چه کتاب‌هایی در صد سال اخیر در تحول فکری ایرانیان موثر بوده  است؟

چه کتاب‌هایی در صد سال اخیر در تحول فکری ایرانیان موثر بوده است؟ 03.05.2019 ـ بی بی سی در حدود یکصد سال اخیر که از انقلاب مشروطه ایران می گذرد، آثار و متون متعددی هم بر تحول فکری ایرانیان اثر گذاشته و هم کتاب ها و رسالات مختلفی حاصل تحولات تجددخواهانه در ایران بوده …

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا ویلیام بار، وزیر دادگستری را به دروغ گویی به کنگره متهم کرده است. یک روز پس از حضور آقای بار در مجلس سنا برای پاسخ گویی به سوال های سناتورها درباره نحوه رسیدگی به تحقیقات بازرس رابرت مولر، خانم پلوسی او را به دروغ گفتن به نمایندگان متهم کرد. خانم پلوسی …

هدف سفر غیرمعمول ظریف به آمریکا چه بود؟

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

واضح است که ظریف در سفر به آمریکا به دنبال گشودن باب مذاکرات با این کشور است. اما شرایط فعلی در واشنگتن به گونه‌ای است که زمینه‌سازی برای مذاکرات، حتی از خود مذاکرات هم دشوارتر است. به موازات تشدید تحریم‌های نفتی، تقریبا هر روز، مقامات بلندپایه دولت دونالد ترامپ، خصوصا در وزارت خارجه و …

دایی جان ناپلئون زنده است، نگاهی به مهم ترین کتاب ایرج پزشکزاد

دایی جان ناپلئون زنده است، نگاهی به مهم ترین کتاب ایرج پزشکزاد

می توان گفت کتاب هیچ نویسنده ایرانی در صد سال اخیر این چنین مخاطب نیافته و شخصیت هایش در ذهن و زبان مردم نزیسته اند و در فرهنگ سیاسی -اجتماعی ایران جای نگرفته است. دایی جان ناپلئون امروز به ژانری سیاسی تبدیل شده و با الصاق این نام نامی بر رفتار کسی، وصفی کامل و هم

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید