نه به جنگ ـ راینر هرمان :”فشار حداکثری ترامپ بر ایران بی‌تاثیر خواهد بود”

0
442

اعتبار جهانی سیاست خاور نزدیک آمریکا همواره کاهش مییابد.  ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ابتدا با این پرسش که  آیا نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند یا نه سردرگمی  ایجاد کرد و اکنون سیاست  “فشار حداکثری” بر ایران که تنها بر نیروی نظامی استوار است و هیچ امکانی برای دیپلماسی نگذاشته، آب به آسیاب بحران‌های خاورمیانه می‌ریزد. ترامپ و مشاور امنیتیاش بولتون به خلیج فارس لشکرکشی کرده اند اما تندروهای ایران آنچنان عمل نمی‌کنند که باب میل واشنگتن باشد. آنها معتقدند که جنگ درنمی‌گیرد و اگر هم جنگی پیش بیاید آنها جا خالی نمی‌کنند. به این ترتیب سناریوی تهدید ترامپ بی اثر می‌شود. مشکل شیوه عمل آمریکایی این است که مشروعیت کامل ندارد. عکس‌هایی که انتقال موشک به کشتی‌های ایرانی را نشان می‌دهند دلیل کافی برای حمله های احتمالی از جانب ایران نیستند. اینها دلایلی را تداعی می‌کنند که دولت جورج دبلیو بوش برای جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ آورده بود.

“فشار حداکثری ترامپ بر ایران بی‌تاثیر خواهد بود”

دویچه وله ـ 17.05.2019

از زمان خروج آمریکا از برجام تا کنون در ایران و کشورهای غربی چه اتفاقی افتاده است؟ فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران تا چه حد برای رسیدن به اهدافش پاسخگو خواهد بود؟ تفسیری از راینر هرمان، روزنامه نگار آلمانی.

    
دونالد ترامپدونالد ترامپ

اعتبار جهانی سیاست خاور نزدیک آمریکا همواره کاهش مییابد.  ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ابتدا با این پرسش که  آیا نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند یا نه سردرگمی  ایجاد کرد و اکنون سیاست  “فشار حداکثری” بر ایران که تنها بر نیروی نظامی استوار است و هیچ امکانی برای دیپلماسی نگذاشته، آب به آسیاب بحران‌های خاورمیانه می‌ریزد.

ترامپ و مشاور امنیتیاش بولتون به خلیج فارس لشکرکشی کرده اند اما تندروهای ایران آنچنان عمل نمی‌کنند که باب میل واشنگتن باشد. آنها معتقدند که جنگ درنمی‌گیرد و اگر هم جنگی پیش بیاید آنها جا خالی نمی‌کنند. به این ترتیب سناریوی تهدید ترامپ بی اثر می‌شود.

مشکل شیوه عمل آمریکایی این است که مشروعیت کامل ندارد. عکس‌هایی که انتقال موشک به کشتی‌های ایرانی را نشان می‌دهند دلیل کافی برای حمله های احتمالی از جانب ایران نیستند. اینها دلایلی را تداعی می‌کنند که دولت جورج دبلیو بوش برای جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ آورده بود.

تهدیدهایی آشنا

تهدیدهایی که از جانب ایران وجود دارد سال‌هاست که برای همگان آشناست و تغییری هم نیافته است. این، ایجاد توازن قوا در منطقه بود که باعث شد، در خلیج فارس آرامش برقرار باشد.

اکنون اما اقدامات آمریکا، یعنی ارسال ناو هواپیمابر به خلیج فارس، اعلام خبر تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه و خروج دیپلمات‌های آمریکایی از عراق، باعث برهم زدن توازن قوا شده است.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرند که هنوز هیچ نشانه‌ای از تهدیدهای ایران در عراق علیه کشور سومی مشهود نیست. به همین دلیل وزارت دفاع آلمان وضعیت امنیتی در عراق را بررسی کرد و تصمیم گرفت که عملیات آموزشی نطامی خود در عراق را ادامه دهد.

چنین به نظر می‌رسد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها برنده وخامت اوضاع در خلیج فارس از جانب آمریکا هستند، کشورهایی که از اقدامات آمریکا استقبال می‌کنند و آمریکا هم در رابطه با جنگ آنها در یمن سکوت کرده است.

این کشورها از برنامه ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بهره می‌برند، اما حمله‌های اخیر به نفتکش‌ها در تنگه هرمز نشان دادند که تا چه حد صادرات نفت آنها ضربهپذیر است.

شکاف بین کشورهای غربی

یک سال است که ترامپ سیاست “فشار حداکثری” در برابر ایران را پیش می‌برد بدون اینکه در رفتار و سیاست‌های ایران تغییری ایجاد شده باشد. در عوض، خروج تکروانه ترامپ از برجام که بر خلاف میل اتحادیه اروپا صورت گرفت، در جبهه مشترک کشورهای غربی شکاف به وجود آورده است.

برجام نمونه خوبی برای موفقیت رفتار دیپلماتیک در برابر ایران بود. جامعه جهانی توانسته بود با تحریم‌های کارساز و دیپلماسی قابل اعتماد ایران را به سازش وادارد. سیاست فعلی اما هیچ نفعی برای کسی ندارد.

——————————

 

//////

آرشیو موضوع : اجتماعی، سیاسی، فرهنگی

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا ویلیام بار، وزیر دادگستری را به دروغ گویی به کنگره متهم کرده است. یک روز پس از حضور آقای بار در مجلس سنا برای پاسخ گویی به سوال های سناتورها درباره نحوه رسیدگی به تحقیقات بازرس رابرت مولر، خانم پلوسی او را به دروغ گفتن به نمایندگان متهم کرد. خانم پلوسی …

هدف سفر غیرمعمول ظریف به آمریکا چه بود؟

وزیر دادگستری آمریکا به دروغ گویی در کنگره متهم شد

واضح است که ظریف در سفر به آمریکا به دنبال گشودن باب مذاکرات با این کشور است. اما شرایط فعلی در واشنگتن به گونه‌ای است که زمینه‌سازی برای مذاکرات، حتی از خود مذاکرات هم دشوارتر است. به موازات تشدید تحریم‌های نفتی، تقریبا هر روز، مقامات بلندپایه دولت دونالد ترامپ، خصوصا در وزارت خارجه و …

دایی جان ناپلئون زنده است، نگاهی به مهم ترین کتاب ایرج پزشکزاد

دایی جان ناپلئون زنده است، نگاهی به مهم ترین کتاب ایرج پزشکزاد

می توان گفت کتاب هیچ نویسنده ایرانی در صد سال اخیر این چنین مخاطب نیافته و شخصیت هایش در ذهن و زبان مردم نزیسته اند و در فرهنگ سیاسی -اجتماعی ایران جای نگرفته است. دایی جان ناپلئون امروز به ژانری سیاسی تبدیل شده و با الصاق این نام نامی بر رفتار کسی، وصفی کامل و همه فهم از …

پولشویی فرقه مجاهدین خلق در کانادا تحت نام انجمن ایران دموکراتیک

پولشویی فرقه مجاهدین خلق در کانادا تحت نام انجمن ایران دموکراتیک

گزارش های منتشر شده از هزینه های پرداخت شده توسط سازمان مجاهدین تنها شامل نمایندگان فعلی مجلس میشود و هزینه های مربوط به شرکت و سخنرانی افرادی مانند نخست وزیر سابق کانادا هارپر یا وزیر امور خارجه سابق کانادا جان برد به صورت عمومی گزارش نمیشود. از نمایندگان فعلی مجلس کانادا نماینده لیبرال جودی اسگرو (Judy Sgro) …

جایگاه عراق در رقابت های ایران و عربستان

پولشویی فرقه مجاهدین خلق در کانادا تحت نام انجمن ایران دموکراتیک

دولت جدید در بغداد روی خط باریکی بین ایران، قدرتمندترین کارگزار قدرت در عراق، و سرمایه گذاری روی  فرصت های جدید در روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی حرکت می کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که صادرات ایران به عراق می تواند در سال 2019 از 12 به 20 میلیارد دلار …

الیزابت وارن، سناتور دموکرات خواستار استیضاح ترامپ شد

الیزابت وارن، سناتور دموکرات خواستار استیضاح ترامپ شد

الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست در سنای آمریکا روز جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) گفت: «گزارش تحقیق روبرت مولر، بازرس ویژه اثبات می‌کند که یک کشور خارجی و دشمن آمریکا، در انتخابات ما در سال ۲۰۱۶ دخالت کرده تا به انتخاب شدن دونالد ترامپ کمک کند و ترامپ نیز از این کمک استقبال کرده است.» از …

انتقاد سیاستمداران ارشد اروپا از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

انتقاد سیاستمداران ارشد اروپا از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

متن این نامه روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) از سوی برخی از روزنامه‌های اروپایی از جمله از سوی روزنامه “گاردین” منتشر شده است. سیاستمداران ارشد پیشین کشورهای اروپایی در این نامه نسبت به پیامدها و عواقب منفی سیاست ترامپ در امور خاورمیانه هشدار داده‌اند. شخصیت‌هایی همچون زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، دیوید میلیبند و جک …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید