استقبال روسیه از پیشنهاد ظریف درباره امضای «پیمان عدم تعرض» در خلیج فارس

0
903

سرگئی لاوروف با استقبال از این پیشنهاد همتای ایرانی خود، آن را «در راستای طرح قدیمی روسیه مبنی بر ایجاد مفهومی امنیتی برای منطقه خلیج فارس بین کشورهای عربی و ایران» دانست. وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه کشورهای عربی هنوز موضعی مشترک در این زمینه ابراز نکرده‌اند، خواستار آغاز تلاش‌ها برای دستیابی به یک سیستم امنیتی برای حوزه خلیج فارس شد. او به عنوان گام‌های اولیه، به مواردی از قبیل «شفافیت در موضوعات نظامی، دعوت از دیگران برای رزمایش‌ها، گسترش اقدامات اعتمادساز با همکاری اتحادیه عرب، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و پنج عضو دائم شورای امنیت» اشاره کرد. پیشنهادهای وزیر خارجه روسیه در حالی ارائه شده است که پیش از این نیز کشورهای خلیج فارس رزمایش‌هایی مشترکی با دیگر کشورها در این منطقه برگزار کرده‌اند.

استقبال روسیه از پیشنهاد ظریف درباره امضای «پیمان عدم تعرض» در خلیج فارس

رادیو فردا ـ 27.05.2019
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد همتای ایرانی‌اش را «در راستای طرح قدیمی روسیه» دانست
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد همتای ایرانی‌اش را «در راستای طرح قدیمی روسیه» دانست

روسیه ضمن استقبال از پیشنهاد اخیر وزیر خارجه ایران برای امضای «پیمان عدم تعرض» بین کشورهای حوزه خلیج فارس، اقدام آمریکا در اعزام ۱۵۰۰ نیروی جدید به منطقه را باعث افزایش احتمالی مخاطرات در خاورمیانه دانست.

به گزارش ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه ششم خرداد به خبرنگاران گفت: مسکو از پیشنهاد وزیر خارجه ایران درباره امضای پیمان عدم تجاوز بین کشورهای منطقه استقبال می‌کند و آن را «نخستین گام در تنش‌زدایی» و «اقدامی درست» می‌داند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در بغداد گفته بود که ایران تاکنون پیشنهادهای مختلفی برای امضای «پیمان عدم تعرض» با کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده و این پیشنهادها «همچنان روی میز است».

سرگئی لاوروف با استقبال از این پیشنهاد همتای ایرانی خود، آن را «در راستای طرح قدیمی روسیه مبنی بر ایجاد مفهومی امنیتی برای منطقه خلیج فارس بین کشورهای عربی و ایران» دانست.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه کشورهای عربی هنوز موضعی مشترک در این زمینه ابراز نکرده‌اند، خواستار آغاز تلاش‌ها برای دستیابی به یک سیستم امنیتی برای حوزه خلیج فارس شد.

او به عنوان گام‌های اولیه، به مواردی از قبیل «شفافیت در موضوعات نظامی، دعوت از دیگران برای رزمایش‌ها، گسترش اقدامات اعتمادساز با همکاری اتحادیه عرب، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و پنج عضو دائم شورای امنیت» اشاره کرد.

پیشنهادهای وزیر خارجه روسیه در حالی ارائه شده است که پیش از این نیز کشورهای خلیج فارس رزمایش‌هایی مشترکی با دیگر کشورها در این منطقه برگزار کرده‌اند.

ماه گذشته نیروهای دریایی آمریکا، فرانسه و بریتانیا با همکاری برخی کشورهای منطقه رزمایشی مشترک در خلیج فارس برگزار کردند که هدف از آن ایجاد مسیر امن برای انتقال کمک‌های بشردوستانه در منطقه فرضی مین‌گذاری شده بود.

ایران و روسیه نیز سال‌های گذشته رزمایش‌هایی در دریای خزر برگزار کرده‌اند و چندی پیش حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ایران، اعلام کرد که دو کشور قصد دارند در آینده‌ای نزدیک اقدام به برگزاری رزمایش‌هایی مشترک در خلیج فارس کنند.

سرگئی لاوروف در اظهارات روز دوشنبه‌اش از اقدام آمریکا برای اعزام ۱۵۰۰ نیروی جدید به منطقه نیز تلویحاً انتقاد کرد و گفت: «همان‌طور که می‌دانید، همیشه در جریان تقویت نظامی مخاطرات هم افزایش می‌یابد».

وزیر خارجه روسیه همچنین با ابراز امیدواری به اینکه واشینگتن به «صداهای میانه‌روی مخالف جنگ با ایران» گوش فرا دهد گفت: «دست‌کم ما امیدواریم. در دستگاه رهبری آمریکا، فکر و ذکر همه جنگ نیست».

دولت آمریکا هفته گذشته با اشاره به «تهدیدهای جدید از سوی ایران بر اساس شواهد موثق»، از اعزام حدود ۱۵۰۰ نیروی جدید به منطقه خاورمیانه خبر داد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با اشاره به ماهیت «دفاعی» این نیروها تأکید کرده است که اعزام این ۱۵۰۰ نیرو به معنای تغییر سیاست واشینگتن در قبال ایران یا ترغیب به مخاصمه‌های بیشتر نیست.

تنش بین ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر شدت گرفته و شماری از کشورها برای میانجی‌گری با هدف تنش‌زدایی از منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

با این حال مقام‌های ایران و آمریکا گفته‌اند خواستار جنگ نیستند.

منابع: ایتارتاس، اینترفکس، رویترز و رادیو فردا /ج / پ.پ

//////////////////////////////////////

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید