وزیر امور خارجه آلمان با هدف نجات برجام به تهران می‌رود

0
1123

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه، ۲۰ خرداد، عازم تهران می‌شود تا برای نجات برجام با دولتمردان جمهوری اسلامی مذاکره کند. ماریا ادبار، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته است که ماس در این سفر از جمله با محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد. ایستگاه‌های بعدی سفر ماس امارات متحده عربی و اردن خواهند بود. ادبار سفر ماس را “سفری به قلب بحران” توصیف کرده که هدفش کاهش سطح تنش و تلاش برای آشتی و مصالحه است. رئیس دیپلماسی آلمان از سال پیش که به این مقام رسیده به تهران نرفته است و این در واقع اولین سفر یک وزیر امور خارجه آلمان به ایران از دو سال و نیم پیش به این سو است. دو هفته پیش ینس پلوتنر، یکی از مشاوران ارشد وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفر کرد که ظاهرا هدف از آن تدارک سفر هایکو ماس بوده است. سفر پلوتنر با ناخشنودی واشنگتن روبرو شد. سفر ماس اما با توجه به دیدار اخیر او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در برلین شاید که بدون هماهنگی با واشینگتن نباشد.

وزیر امور خارجه آلمان با هدف نجات برجام به تهران می‌رود

دویچه وله ـ 07.06.2019

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در راستای تلاش‌ها برای برجام روز دوشنبه عازم ایران می‌شود. یک سخن‌گوی وزارت خارجه گفته است که “این سفری به قلب بحران” است. سفر ماس دو هفته  پس از دیدار او با پمپئو انجام می‌شود.

    
Heiko Maas PK Berlin (picture-alliance/AA/A. Hosbas)

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه، ۲۰ خرداد، عازم تهران می‌شود تا برای نجات برجام با دولتمردان جمهوری اسلامی مذاکره کند. ماریا ادبار، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته است که ماس در این سفر از جمله با محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد. ایستگاه‌های بعدی سفر ماس امارات متحده عربی و اردن خواهند بود. ادبار سفر ماس را “سفری به قلب بحران” توصیف کرده که هدفش کاهش سطح تنش و تلاش برای آشتی و مصالحه است.

رئیس دیپلماسی آلمان از سال پیش که به این مقام رسیده به تهران نرفته است و این در واقع اولین سفر یک وزیر امور خارجه آلمان به ایران از دو سال و نیم پیش به این سو است. دو هفته پیش ینس پلوتنر، یکی از مشاوران ارشد وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفر کرد که ظاهرا هدف از آن تدارک سفر هایکو ماس بوده است. سفر پلوتنر با ناخشنودی واشنگتن روبرو شد. سفر ماس اما با توجه به دیدار اخیر او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در برلین شاید که بدون هماهنگی با واشینگتن نباشد.

آمریکا از یک سال پیش از برجام خارج شده است و فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران را در ابعاد بی‌سابقه‌ای ادامه می‌دهد.

یک ماه پیش ایران نیز از عدم پایبندی خود به برخی تعهدات مطرح در برجام سخن گفت و تهدید کرد که اگر اروپایی‌ها ظرف دوماه (تا ۱۶ تیر) به قول و قرارهای خود در زمینه کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا عمل نکنند تعهدات دیگر خود در برجام را نیز کاهش خواهد داد.

خبر سفر هایکو ماس به تهران در همان روزی اعلام می‌شود که تاریخ دقیق سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به ایران برای هدفی مشابه نیز تعیین قطعی شد. آبه که اخیرا در توکیو با دونالد ترامپ دیدار کرد روزهای ۱۲ تا ۱۴ ژوئن به منظور میانجیگری میان ایران و آمریکا به تهران خواهد رفت.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید