• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • شوخی با دمکراسی

    اما این همه داستان نیست و اشارات کوتاه درام گراهام به خانواده دوستی کامینز و علاقه او به همسر و فرزندش بُعدی عمیق را به این کاراکتر می دهد. ولی شاه بیت اثر تقابل کریگ الیور و دومینیک کامینز در یک کافه و قبل تر نمای لانگ شات آنها در مترو باز می گردد که در نهایت پختگی، تعامل و تقابل دراماتیک دوقطب سناریو را که هیچ اِلِمانی از  آنتاگونیست – پروتاگونیست را ندارند در دل سناریو بیان می کند. به موازاتش کارگردانی به شدت درست توبی هاینس هم بر موفقیت اثر به شکل پررنگی افزوده است. میزانسن، اندازه درست نماهای کلوزآپ، تدوین و سرعت کات در این سکانس، به اثر غنای بسیار زیادی می بخشد، به گونه ای که مخاطب را به یاد اثری چون “مخمصه” می اندازد. در کنار آن نمادشناسی تصویری که از تابلو های نقاشی در موزه تا کلمات نوشته شده، موسیقی کلاسیک معنادار به کار گرفته شده و غیره همگی ما را با اثری هوشمند طرف می کند. افزون بر آن یقینا اثر بر تک خال بازی بندیکت کامبربچ می گذرد که گریم متفاوتش این بار سبب شده مخاطب با کامبربچی پیچیده تر روبه رو باشد که نمایشی از مغز متفکر برگزیت است. در کل “Brexit: The Uncivil War”،  اثری آبرومند، قابل‌احترام و تحسین برانگیزی است که در بضاعت پایین یک فیلم تلویزیونی خوش می درخشد.

    نگاهی به فیلم سینمایی “Brexit: The Uncivil War”

    شوخی با دموکراسی!

    عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی ـ 23.06.2019

    فیلم سینمایی “Brexit: The Uncivil War” در کل به دنبال مطرح کردن تلقبی گسترده و سازمان یافته در جریان همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا است تا برگزیت را در ذهن افکار عمومی این کشور از اعتبار ساقط کند.
    شوخی با دموکراسی!

     متن پیش رو نگاهی ابتدا دارد به متن سینمایی  Brexit: The Uncivil War محصول سال 2019 انگلستان و در ادامه به اختصار فرامتن و محتوای اثر نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    متن
    “Brexit: The Uncivil War” که از دل سناریویی با قلم جیمز گراهام، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی و کارگردانی توبی هاینس شکل گرفته است، اگر چه یک فیلم تلویزیونی به شمار می رود، اما به واقع هیچ پارامتری را برای یک اثر خوش فرم سینمایی کم ندارد؛ درام سیاسی پخته گراهام که اقتباسی از نوشته های تیم شیپمن و کریگ اولیور است در کنار فرم روایی تصویری توبی هاینس که بیشتر یک کارگردان تلویزیونی به شما می رود، اثری خلق کرده است که اگر نگوییم بی نقص است، یقیناً باید آن را اثری کم نقص دانست؛ آن هم در مورد یک زلزله سیاسی در بریتانیا که هنوز هم او مردم این کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و روز به روز شرایط این کشور و حتی قاره اروپا را دستخوش تحولات جدی می‌کند.
    اچ‌بی‌او فیلمز، استودیو بی‌بی‌سی، کانال ۴ و هاوس پروداکشنز برای خلق یک درام سیاسی خوش فرم از هیچ متریالی در کمک به نویسنده و به خصوص کارگردان اثر دریغ نکرده اند و نتیجه آن یک اثر چشم نواز، سرراست و جدی است که با نیم نگاهی رئالیستی و درتی رئالیستی سعی می کند آنچه در پس پرده همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا گذشته است را به زبان ساده برای مخاطبینش به نمایش بگذارد که مطمئناً در این راه بسیار موفق عمل کرده است.
    اگر چه در نگاه اول درام گراهام به نظر جانبداری مغرضانه از طرفداران عدم جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا قلمداد می شود و برخی معتقدند که این مسئله لطمه جدی را به اثر و سناریو زده است، اما یقیناً سینما در مورد “چه” گفتن نیست، بلکه در مورد “چگونه” گفتن است و گراهام با وجود این که به صراحت نقدی جدی و گزنده را در دل درامش بر سیاست مداران پشت پرده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دارد، اما او(نویسنده) با زبان و فرمی سینمایی و از دل یک داستان پردازی دقیق، مهندسی شده با یک پرداخت شخصیتی پخته توانسته است مسئله خود را به زبان درام در نهایت زیبایی بیان کند. در ثانی فیلم نامه اثر از روی کتاب کریگ اولیور که خود در فیلم مسئول کمپین Remain است، گرفته شده پس طبیعی است که مخاطب در همان ابتدا با دیدن این اسامی تکلیف فیلم را در قبال برگزیت بداند.
    “همه می‌دونن که کی برنده شد ولی نمی‌دونن چجوری”؛ کل اثر بر پایه همین یک جمله به تاکتیک های به کار گرفته شده توسط Vote Leave در طول رقابت با کمپین Remain اشاره دارد که نتیجه نهایی رفراندوم را رقم زد و باعث پیروزی شکننده طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد. فیلمنامه جیمز گراهام نگاهی ساختارمند را به پروسه سیاسی چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دارد که در آن ستون درام با کاراکتری به نام “دومینیک کامینز” پی ریزی شده و به جلو می رود. نکته بسیار مهم به این مسئله باز می‌گردد که اساساً گراهام درام سیاسی خود را، نه بر پایه پروتاگونیست(قهرمان) و آنتاگونیست(ضدقهرمان) که در بستر یک سناریوی شبه روان شناسانه و نمایش خاکستری از شخصیت خلق می کند؛ کاراکتری خاکستری که دارای یک عمق شخصیت است و در نهایت هوشیاری و شناخت بر ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بریتانیا، سعی می کند تا آن چه را که در راستای تفکراتش وجود دارد، محقق کند که در نهایت تحقق همین تفکراتش به بزرگترین زلزله سیاسی این کشور در سال 2016 انجامید.
    اما این همه داستان نیست و اشارات کوتاه درام گراهام به خانواده دوستی کامینز و علاقه او به همسر و فرزندش بُعدی عمیق را به این کاراکتر می دهد. ولی شاه بیت اثر تقابل کریگ الیور و دومینیک کامینز در یک کافه و قبل تر نمای لانگ شات آنها در مترو باز می گردد که در نهایت پختگی، تعامل و تقابل دراماتیک دوقطب سناریو را که هیچ اِلِمانی از  آنتاگونیست – پروتاگونیست را ندارند در دل سناریو بیان می کند. به موازاتش کارگردانی به شدت درست توبی هاینس هم بر موفقیت اثر به شکل پررنگی افزوده است. میزانسن، اندازه درست نماهای کلوزآپ، تدوین و سرعت کات در این سکانس، به اثر غنای بسیار زیادی می بخشد، به گونه ای که مخاطب را به یاد اثری چون “مخمصه” می اندازد. در کنار آن نمادشناسی تصویری که از تابلو های نقاشی در موزه تا کلمات نوشته شده، موسیقی کلاسیک معنادار به کار گرفته شده و غیره همگی ما را با اثری هوشمند طرف می کند. افزون بر آن یقینا اثر بر تک خال بازی بندیکت کامبربچ می گذرد که گریم متفاوتش این بار سبب شده مخاطب با کامبربچی پیچیده تر روبه رو باشد که نمایشی از مغز متفکر برگزیت است. در کل “Brexit: The Uncivil War”،  اثری آبرومند، قابل‌احترام و تحسین برانگیزی است که در بضاعت پایین یک فیلم تلویزیونی خوش می درخشد.
    فرامتن
    “Brexit: The Uncivil War” درباره زلزله سیاسی بریتانیا است که علاوه بر انگلستان، ولز، اسکاتلند، ایرلند و کل اتحادیه اروپا را نوز هم درگیر کرده است. زلزله ای که هر جلوتر می رود باعث پررنگ تر شدن شکاف اجتماعی و سیاسی جامعه بریتانیا شده است، به گونه ای که در سایه برگزیت اکنون این کشور هویتی دوپاره پیدا کرده است. طرفداران عدم جدایی از اتحادیه اروپا هر روز با برگزاری راهپیمایی به دنبال همه پرسی مجدد هستند و از آن سو جدایی طلبان هم بر طبل استقلال از اتحادیه اروپا هستند.
    اما این زلزله سیاسی اکنون به یک کلاف سردرگم هم بدل شده است. دولت ترزا می خواستار اجرای برگزیت در قالب توافقی درست و منطقی با اتحادیه اروپا است، اما پارلمان این کشور بسته های پیشنهادی نخست وزیر را یکی پس از دیگری رد می کند و انگلستان را در آستانه خروج بدون توافق قرار داده است. در این راستا سه شنبه هفته جاری مجلس عوام انگلیس برای بار چهارم با اجرا شدن طرح خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرد و به آن رأی منفی داد. از سوی دیگر، پارلمان انگلیس به آلترناتیوهای برگزیت نیز تا کنون روی خوش نشان نداده و به آن‌ها هم چراغ‌ قرمز نشان داده است. همین شرایط سبب شده است که بسیاری از ناظرین بریتانیا را در وضعیتی بحرانی ببینند که در تاریخ خود بی سابقه و یا حداقل کم سابقه بوده است. چون لندن تا ۲۳ فروردین (۱۲ آوریل) فرصت دارد تا برای اجرای برگزیت با اتحادیه اروپا به توافق برسد و چنانچه این امر محقق نشود باید گزینه برگزیت سخت (بدون توافق) را عملیاتی کند، آن هم در شرایطی که افزایش فشار بر دولت خانم می سایه و استعفای او هم هر روز در حال پررنگ تر شدن است.
    اما فیلم “Brexit: The Uncivil War” فارغ از این شرایط به دنبال طرح مسئله ای دیگر است. اساسا اثر تقلبی سازمان یافته را از جانب دومینیک کامینز در جریان برگزیت به نمایش می گذارد که در مدت کارزار تبلغاتی سعی کرده با اثر گذاری غیر مستقیم در فضای مجازی بر ناخودآگاه جامعه مردد بریتانیا میان خروج و یا عدم خروج از اتحادیه اروپا که تقریبا 3 تا 3 میلیون 500 هزار نفر تخمین زده شده است، شرایط را برای تحقق برگزیت در جریان همه رسی شکل دهد. در این راستا کامینز با ارسال 1 میلیارد پیام تبلیغاتی غیر مستقیم باعث تغییر نگرش در این طیف مردد انگلیسی شده و به اعتقاد فیلم همین رای بخش مردد باعث پیروزی جدایی طلبان از اتحادیه اروپا در همه پرسی سال 2016 شد. اتفاقی که پای دومینیک در هیئت تحقیق و تفحّص هم کشاند. یعنی اثر در کل به دنبال مطرح کردن تلقبی گسترده و سازمان یافته در جریان همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا است تا آن را در ذهن افکار عمومی این کشور از اعتبار ساقط کند.

     

    ( ۴ )

    مطالب مرتبط :

    تردید در متحدان دونالد ترامپ

    ایراد مهم این خبر کوتاه دراین است که مطالب موجود قدرت این " آلترناتیو قلابی " ابدا به تصویر کشیده نشده ودست منتقد در این باره را کوتاه  نموده است . وگرنه درمورد سایر مسائل، ما تقریبا درمورد تمام  اظهارات مریم و تعداد زیادی ازروسپیان سیاسی جمع شده درآنجا، اعلام موضع کرده واحتیاجی به پاسخگویی مجدد به این دروغ ها نمیبینیم وعلاقمندان- حتی خود گماشتگان رجوی- میتوانند به وبسایت های ... مطلب کامل

    تردید در متحدان دونالد ترامپ

    در پی استعفای جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به داشتن مواضع ضد ایرانی شهره بود، این گمانه مطرح شد که واشنگتن در سیاست خارجی خود در قبال برخی کشورها از جمله ایران، تغییراتی ایجاد کند. آقای بولتون از جمله سیاستمدارانی بود که پیش از ورود به کاخ سفید از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کرد. اما روز چهارشنبه، آقای ترامپ درباره این موضوع گفت: "ما به ... مطلب کامل

    تردید در متحدان دونالد ترامپ

    سالگرد تأسيس سازمان مجاهدین يا سوء استفاده فرقه رجوی از بنيانگذارانش عبدالکریم ابراهیمی، ایران فانوس، نهم سپتامبر 2019:… در شهريور 1344 سازمان مجاهدين خلق توسط سه تن به نام‌هاي سعيد محسن، محمد حنيف‌نژاد و على اصغر بديع زادگان كه از اعضاي نهضت آزادي ايران بودند، تشكيل شد. از سوي ديگر بنيانگذاران سازمان با بررسي دلايل شكست جنبش‌هاي گذشته و پس از چند سال مطالعه و ... مطلب کامل

    تردید در متحدان دونالد ترامپ

    سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در سه سال گذشته روز سه‌شنبه از کاخ‌سفید اخراج شد. اگر چه اخراج یا استعفای مقام‌های ارشد در کاخ سفید تحت ریاست آقای ترامپ دیگر بمب خبری محسوب نمی‌شود اما جدایی جان بولتون با توجه به سابقه طولانی او در صحنه سیاسی سه دهه گذشته آمریکا و جهان در فضای سیاسی واشنگتن به مانند شکستن دیوار صوتی گوش خراش بود. رسانه‌های آمریکا که ... مطلب کامل

    تردید در متحدان دونالد ترامپ

    سخنرانی مریم رجوی برای اعضای اسیر، شیره مالی صد باره – قسمت اول ادوارد ترمادو، وبلاگ ترمادو، دهم سپتامبر 2019:… خانم ریئس جمهور مادام العمر و خودخوانده پیامش را با درود به پدران و ماردان شروع کرده، اما منظورش کدام پدران و مادران هستند معلوم نیست؟ آیا منظور ایشان همان پدران و مادرانی هستند که در ورودی اردوگاه اشرف با سنگ و چوب و تیروکمان ... مطلب کامل

    رحمان محمدیان: ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ و رویکرد فرقه گرایی و تروریستی رجوی

    این فرد یعنی مسعود رجوی با استفاده از فضای ایجاد شده بعد از انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران و میل وافر جوانان به استقلال و رفاه اجتماعی انبوهی نیروهای جوان مملکت را با شعارهایی که به ظاهر اهداف ملی میهنی را دنبال می‌کرد به خویش جلب کرد و وعده های آنچنانی داد اما افسوس این فرد هیچگاه به فکر اهداف و آمال ملی ایرانیان نبوده بلکه دنبال ... مطلب کامل

    نامه سرگشاده عیسی آزاده به فرنسوا لوگاره

    رجوی بعد از شکست ماجراجویی اش در عملیاتی تحت عنوان فروغ جاویدان در اوت 1988 که بیش از شصت درصد افراد در آن عملیات کشته و زخمی شدند برای جلوگیری از جداشدن افراد باقیمانده از این ماجراجویی وحشتناک،  رجوی یک دیکتاتوری عجیب را در پایگاههایش در عراق وضع کرد که شروع آن با طلاق های اجباری و جدا کردن زنان و مردان از هم و بعد هم ... مطلب کامل

    علی شیرزاد: فلسفه عاشورا در فرهنگ رجوی و عضدانلو

    اولین بار عاشورا را رجوی بمعنی ومفهوم سینه زنی وبرسروکله کوبیدن را در سال 71 باب کرد درهمان زمان بنده مخالفت کردم که فرمانده محور انزمان ما که خانمها بودند مرا صدا ودراتاقش تکی صحبت کرد ودلایلم رابرایش توضیح ومجد دا مخالفت خودم رابا راه اندازی دسته های عزاداری اعلام کردم وقراربراین شد که بنده شرکت نکنم ودراین رابطه ازاد هستم وموضوع خارج ازمسایل تشکیلاتی ست مدتها ... مطلب کامل

    از فلسفه غرب به حافظ و مولانا

    من در آغاز از طریق آموزه‌های افلاطون با مفهوم فلسفه آشنا شدم. درک اندیشه‌های این اندیشمند یونانی به ما اجازه می‌دهد تا حدی اندیشه‌های همه اندیشمندان دیگر جهان از جمله متفكران اسلامی را نیز بفهمیم. به باور من اسلام در مقایسه با آموزه‌های شرقی دیگر مانند هندوگرایی یا آیین كنفوسیوس، طرز فكری بس نزدیک‌تر به فكر و فلسفه غربی دارد. برای نمونه نقشی كه تفكر افلاطون در فلسفه ... مطلب کامل

    علی جهانی : ماه محرم و فرقه رجوی

    ماه محرم و فرقه رجوی علی جهانی، وبلاگ آیینه، پنجم سپتامبر 2019:… آقا و خانم رجوی مگر امام حسین بعنوان رهبر جلوتر از یارانش با دشمن نجنگید و شهید نشد؟ و مگر امام حسین با دشمن سازش کرد که شما امروز نه تنها با ستمکاران نظیر آمریکا نه تنها سازش کرده اید بلکه تمام اوامر ایشان و متحدین منطقه ای اش نظیر اسراییل و شیوخ ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -