مرکل خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه ایران و آمریکا شد

0
1083

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی وعده دادند با راه‌اندازی یک سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به “اینستکس” تدابیری اتخاذ کنند که جمهوری اسلامی از مزایای اقتصادی برجام بی‌نصیب نماند. این سامانه در ماه فوریه به طور رسمی به ثبت رسید اما تا کنون فعالیت مشخصی برای تسهیل مبادلات تجاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی نداشته است. ایران ۱۸ اردیبهشت و در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که به برخی از تعهدات برجامی خود پایبند نخواهد بود. جمهوری اسلامی هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی در یک مهلت ۶۰ روزه به تعهدات خود عمل نکنند، اجرای بخش دیگری از تعهدات خود را متوقف خواهد کرد. افزایش سفرهای دیپلماتیک به تهران در همین حال تحرکات دیپلماتیک کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای و ترغیب ایران به پایبندی به برجام افزایش یافته است. پس از سفر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به تهران قرار است مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، آندرو موریسون، روز یک‌شنبه، دوم تیرماه، به ایران سفر کند.

مرکل خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه ایران و آمریکا شد

دویچه وله ـ 23.06.2019

صدراعظم آلمان می‌گوید باید با “جدیت کامل” در پی راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران میان ایران و آمریکا بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ایران را به خویشتنداری فراخواند و وعده داد “اینستکس” به زودی اجرایی شود.

    
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مراسم روز کلیسای پروتستان در دورتموند، شنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مراسم روز کلیسای پروتستان در دورتموند، شنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹

در پی افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا، صدراعظم آلمان بر ضرورت یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای خاتمه دادن به مناقشه میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل شنبه ۲۲ ژوئن (اول تیر) گفت، از نظر او نه تنها باید به یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز امیدوار بود بلکه لازم است با “نهایت جدیت” در این مسیر تلاش کرد.

در پی هدف قرار گرفتن یک هواپیمای تجسسی بدون سرنشین آمریکا توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران و اظهارات دونالد ترامپ در مورد خودداری از عملیات نظامی تلافی‌جویانه در آخرین لحظه، نگرانی درباره رویارویی نظامی میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

مرکل که در مراسم روز کلیسای پروتستان در دورتموند سخنرانی می‌کرد اطمینان داد که تنش میان تهران و واشنگتن در اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ که هفته آینده در ژاپن برگزار می‌شود، دست‌کم در گفت‌وگوهای دوجانبه به بحث گذاشته خواهد شد.

صدراعظم آلمان می‌گوید او برای دست‌ یافتن به یک راه‌حل سیاسی در مناقشه میان ایران و آمریکا “قاطعانه” تلاش خواهد کرد.

نگرانی اروپا از برهم خوردن برجام

کشورهای اروپایی، به خصوص سه کشور طرف توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه و آلمان) نگرانند که جمهوری اسلامی به تعهدات خود مطابق این توافق پایبند نماند و در نهایت مانند آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شود.

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی وعده دادند با راه‌اندازی یک سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به “اینستکس” تدابیری اتخاذ کنند که جمهوری اسلامی از مزایای اقتصادی برجام بی‌نصیب نماند.

این سامانه در ماه فوریه به طور رسمی به ثبت رسید اما تا کنون فعالیت مشخصی برای تسهیل مبادلات تجاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی نداشته است.

ایران ۱۸ اردیبهشت و در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که به برخی از تعهدات برجامی خود پایبند نخواهد بود. جمهوری اسلامی هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی در یک مهلت ۶۰ روزه به تعهدات خود عمل نکنند، اجرای بخش دیگری از تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.

افزایش سفرهای دیپلماتیک به تهران

در همین حال تحرکات دیپلماتیک کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای و ترغیب ایران به پایبندی به برجام افزایش یافته است. پس از سفر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به تهران قرار است مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، آندرو موریسون، روز یک‌شنبه، دوم تیرماه، به ایران سفر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که در دوران افزایش تنش‌ها در منطقه و در موقعیتی که برای آینده توافق هسته‌ای تعیین‌کننده است، سفر به تهران امکانی است برای انجام “گفت‌وگوهای صریح و سازنده” با سران ایران.

بنابر این گزارش موریسون در این سفر خواستار تنش‌زدایی در منطقه خواهد شد و درباره نگرانی‌ها از فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تهدید این کشور به خروج از توافق هسته‌ای با مقامات ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

منابع خبری روز چهارشنبه به نقل از یک مقام دولت فرانسه که نامش فاش نشده گزارش دادند که امانوئل بن، مشاور ارشد رئیس جمهوری فرانسه، در چارچوب تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه و مذاکره با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کرده است. هنوز درباره جزئیات این سفر گزارشی منتشر نشده است.

همزمان با سخنان آنگلا مرکل در دورتموند، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار یادداشتی ایران را به خویشتن‌داری دعوت کرد و از این کشور خواست ضمن پایبندی به توافق هسته‌ای، تعهدات برجامی خود را به طور کامل اجرا کند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

به گفته موگرینی، کشورهای اروپایی در یک سال گذشته روندی “سخت و فرسایشی” را برای اجرای تعهدات برجامی خود و حفظ برجام طی کرده‌اند و اکنون با توجه به شرایط، حفظ برجام دشوارتر شده‌ است.

او برخلاف ایالات متحده معتقد است که توافق هسته‌ای و برجام، ایران را از دست یافتن به سلاح اتمی بازمی‌دارد و بر همین اساس تلاش برای حفظ برجام ضروری است.

وعده موگرینی: راه‌اندازی اینستکس، به زودی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز تفاهم با ناخشنودی ایران به خاطر عدم اجرایی شدن “اینستکس”، وعده داد که این مکانیزم مالی با تلاش‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی “به زودی” اجرایی شود.

موگرینی در بخشی از این یادداشت نوشته است: «اینستکس بخشی از تلاش ما برای نجات برجام است. من می‌دانم سران این سه کشور اروپایی عضو برجام در روزهای آینده تلاش‌های زیادی برای اجرایی شدن اینستکس و نجات برجام انجام خواهند داد.»

کشورهای اروپایی پیش از این راه‌اندازی سازوکار اینستکس را مستلزم همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرده‌اند. از چهار لایحه مرتبط با این گروه دو لایحه تصویب شده دو لایحه پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT ) همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف هستند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

روز گذشته و در پایان اجلاس پنج روزه گروه ویژه اقدام مالی در اورلاندو کالیفرنیا، اعلام شد که مهلت جمهوری اسلامی برای تصویب و اجرای قوانین مورد نظر این گروه تا ماه اکتبر سال جاری تمدید می‌شود و این کشور در صورتی که تا آن زمان گام‌های لازم را بر ندارد دوباره در فهرست سیاه این نهاد قرار خواهد گرفت.

علی ربیعی ۲۶ خرداد در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی دولت، تصویب دو لایحه باقیمانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را “حیاتی” خواند و خودداری از تصویب آنها را نوعی “خودتحریمی” توصیف کرد.

در همین زمینه:

//////////////////////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید