• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • آتش در جنگل و جان جهان، رجوع به ۱۹۸۴ اورول

    چرا نه شاملو گفت، نه سپانلو و نه حتی خود صمد. چرا نگفتند که اول بار آقاصمد کی و کجا قصه ای نوشت که چاپ شد و به چشم آمد. باید می گذاشتید هفتاد سال بگذرد، نه که صمد، شاملو هم نباشد و هم سپانلو، تا از آرشیو محمود طیاری قصه نویس معتبر گیلک، بریده مجله اطلاعات جوانان سال ۱۳۳۹ توسط خبرنگاران کنجکاو ماهنامه خواندنی شبکه آفتاب، کشف شود و بفهمیم که عجبا در آن سال مجله اطلاعات جوانان که علی اصغر حاج سیدجوادی (که او هم در سال پیش درگذشت) سردبیر مجله بود، مسابقه‌ای گذاشتند که در چهارمین دوره اش خسرو آریا دانش آموز شیرازی با قصه زنگ دوم نفر اول شد، نصرالله فخاریان جوان آبادانی با قصه دیوار سوم شد و محمود طیاری جوان گیلک امتیاز سوم را برد. اما سرگذشت را بنگر که بنا به شهادت بریده مجله‌ای در شبکه آفتاب هیات داوران که عبارت بودند از علی اصغر حاج سیدجوادی، احمد شاملو، رضا سیدحسینی و ایرج قریب، دو نفر را هم بر این صورت افزودند هر دو نویسنده جوان آماتور. یکی نامش صمدبهرنگی از تبریز و دیگری محمدعلی سپانلو از تهران. قصه صمدآقا عادت بود و قصه سپانلو مرگ خورشید.

    هنر و فرهنگ هفته؛ آتش در جنگل و جان جهان، رجوع به ۱۹۸۴ اورول

    سیلی که سال نو با آن شروع شد، در بهار به برف و رعد و توفان کشید، در اولین روزهای تابستان جای خود را به گرمایی فوق طاقت سپرد، در حالی که نمایشگاه عکس های سیل خوزستان تازه با آثار هشت عکاس در تهران برپا شده بود. تا این جا بهار و تابستان اوج هنرمندی عکاسان خبری بوده که اینک دارند آتش هایی را ثبت می کنند که به جان جنگل های خود ویران کشور افتاده، ماجرایی هر ساله. کارشناسان می گویند مسبب مردان پیژاما پوش‌اند و لذت باربکیو و قلیان چاق کردن در جنگل.

    ترجمه های فارسی ۱۹۸۴حق نشر عکسMB

    آبزرور در گزارشی نشان داد افزایش خیره کننده انتشار نسخه های کاغذی و اینترنتی از رمان ۱۹۸۴ جورج اورول، به زبان های مختلف در سراسر جهان، واکنش نگرانی مردم از وضعیت سیاست و اقتصاد در جهان امروز و روی کارآمدن نسل جدیدی از دولتمردان در کشورهای دارای زرادخانه جنگی است. ویترین کتابفروشی ها و هم دستفروشان کنار خیابانی تهران هم نشان می دهد ده ها ترجمه (که گاهی نام یک خانواده، به عنوان مترجم آن ذکر شده) از این کتاب دست به دست می گردد.

    بحران کاغذ، روزنامه‌های گرفتار تکرار و احتیاط را در لبه پرتگاه نگاه داشته، اما مجلاتی که در زمینه های متفاوت منتشر می شوند هم در تهران و هم در شهرهای دیگر، هنرهای نسل جدید هنرمند را به رخ می کشند، اما نقاشان چشم به بازار منطقه و اروپا دارند که برای کارهای بدیع نقاشان و مجسمه سازان ایرانی راحت تر، بند کیسه را شل می کنند. نقاشی‌ها در گالری های شهر رونقی ندارد، مگر در “مال” های رشد گرفته با الگوی کاخ های خلافت بغداد، به فروش برسند مانند “پورشه” که گفته‌اند به ساعتی معامله می شود به خصوص اگر زرد قناری یا قرمز مالبرو باشد.

    گرما، در فرانسه هشتاد نمایش را تعطیل کرده و در تهران ساعت نمایش ها را به عقب کشاند. آب بازی در آخرین روزهای بهار کار بر دست نوجوانان آب باز و ماموران گرمازده داد.

    نمایش مختلف الاضلاع عکس: سارا ثقفی

    نمایش مختلف الاضلاع

    تئاتر مختلف‌الاضلاع به نویسندگی سهند خیرآبادی این روزها میهمان تماشاخانه سپند است. نمایشنامه‌نویسی که در دو سال گذشته نمایش های غسالخونه، ماجرای گالاپاگوس به روایت سلطان مبارک، پیانوستالوژی، آرایشگر و سه زنِ ابَر مرد را دارد.

    نادر فلاح و میترا حجار بازیگران این نمایش اند. فلاح کارگردان نمایش هم هست و تهیه کننده نمایش کمال تبریزی چهره کارکشته صنعت سینما.

    مختلف‌الاضلاع در پنج پرده و در ژانر کمدی سیاه است که مرگ را دستمایه‌ی طنز قرار می‌دهد و با زبانی ساده از همان نخستین لحظات اجرا مخاطب را درگیر روایت می‌کند.

    مثلا پرده‌ی چهارم روایت سوفوکل و محمد چرمشیر است و خود چکیده‌ای است از تاریخ تئاتر به معاصر . اینکه در عصر یونان باستان نمایشنامه‌ نویسان حرف مطلق را می‌زدند و از خدایان می‌گفتند، اما امروز از مردمان می‌گویند و به جای آنکه خدایان را بنگرند، در میان مردم می‌گردند و از آن‌ها می‌نویسند.

    برخی معتقدند زیباترین پرده، آخرین آن بود. سهراب شهید ثالث و سوزنبان‌اش. سهراب غریب، که دغدغه‌اش انسانیت بود و نمایش سادگی‌ها و روزمره‌گی‌های آدمی. اتفاقا همین کارهای ساده‌ و روزمره‌ آن‌ها اگر نبود، مانند سوزنبان(شخصیت اصلی) فیلم شهید ثالث، ممکن بود سرنوشت بسیاری بی‌صدا به مرگ گره بخورد.

    حمیدرضا مرادی بعد تماشای نمایش نوشته قدرت سهند خیرآبادی در کنارهم قراردادن حال و گذشته و آینده، رویا و واقعیت، تاریخ و انسان و هویت مثال زدنی است. دیالوگ های کوتاه و جذاب ، شعارهایی که شعار نیستند مختلف الاضلاع طی طریق انسان در تاریخ است، تاریخی که شاید دروغ باشد، تاریخی که فقط از انسان های شاخص می‌نویسد، تاریخی که بزرگترین حوادثش، با یک اتفاق کوچک در یک لحظه می‌توانست تغییر کند.

    به نوشته این منتقد: مختلف الاضلاع از قرون وسطی شروع میکند تا به عصر حاضر می‌رسد و در ایستگاه‌هایی از تاریخ توقف می‌کند، مسافرانش را سوار می‌کند چرخی می‌زند و بعد پیاده‌شان می‌کند تا ایستگاه بعد.

    حسن اسدی در دیوار تیوال نوشته: تعداد کمی از نمایش‌های این روزها، حال آدمی را بهتر می‌کند، نمایش‌هایی فراتر از نان به نرخ روز خوری، مختلف الاضلاع یکی از آن اندک غنایم است، نمایشی که در فرم و محتوا عالمانه است، متنی شریف که حکایت از شناخت عمیق نویسنده از فرازهای مهم تاریخ دارد، چیدمانِ درست، ظریف و طنازانه ی اپیزودهای مختلف، مختلف الاضلاع جذابیت آن را دو چندان می کند.

    هومن شهباز هم نظر داده مختلف الاضلاع نمایشی است، دوست داشتنی فضایی برای نفس کشیدن اندیشه انسانی با اپیزودهایی اندیشیده شده و کار شده. با آنکه پنداشته می شود تئاترهایی که سلبریتی‌ها در آن ایفای نقش می‌کنند معمولا خوب از آب در نمیاید اما براستی در این تئاتر چنین نیست کاملا اشکار است که خانم حجار مدیوم تئاتر را درک کرده و بازیگری آن را جدی و جدا از سینما و رسانه دانسته است در این میان از بازی جناب فلاح که براستی در صحنه می‌درخشند نباید غافل بود.

    عکسهای حبیب فرشبافحق نشر عکسDENA GALLERY
    Image captionعکسهای حبیب فرشباف

    عکس هایی از جنس دیگر

    بهمن دارالشفایی در توییتی خبر داد که حبیب فرشباف در دهه ۴۰ و ۵۰ در روستاهای آذربایجان (نزدیک مزر) معلم بوده. یک دوربین هم داشته که از آدم‌ها عکس می‌انداخته. گالری دنا این عکس‌ها را به نمایش گذاشته که جمع آورنده اش روشن نوروزی است و مشاور پروژه هم پیمان هوشمندزاده.

    از قراری که بعد روشن نوروزی عکاس صاحب سبک و بانی پروژه خبر داد عکس ها تا سوم تیر در گالری بود.

    خبر دیگر این بود که بسیاری از کسانی که معمولا در گالری‌ها دیده نمی شوند در آن چند روز در گالری دیده شدند. هم معلم آقای فرشباف آمده بود و هم چند تایی از شاگردانش. این عکس ها حالی دیگر داشتند. در خیالم گذشت که انگار صمد بهرنگی بود که وی هم در همان دهه ۴۰ همزمان با آقای فرشباف در روستاهای نزدیک مرز معلم بود، او هم قلم برمی داشت و پای پیاده از این روستا به آن روستا می رفت. فقر دلش را می آزرد و در مقالات و قصه هایش به آن می پرداخت. این هم نوعی دیگر از ادای وظیف یک معلم شریف است.

    عکس ها هر کدامشان حالی دارند باور نکردنی. انگار نه پنجاه سالی و بیش از عمرشان گذشته، بیشتری دارند به دوربین خیره می‌نگرند برخی لبخندی هم به دوربین می زنند. اما لنگه کفشی کنار اتاق، پرده ای نیمه پاره، لباس هایی وصله خورده می توان صدای صمد را هم شنید. برپایی نمایشگاه عکس “از کرانه تا ارس”، یک ابتکار خوب و وظیفه شناسی دقیق بود.

    شاملو، صمد، سپانلو و طیاری در یک صحنه

    چرا نه شاملو گفت، نه سپانلو و نه حتی خود صمد. چرا نگفتند که اول بار آقاصمد کی و کجا قصه ای نوشت که چاپ شد و به چشم آمد. باید می گذاشتید هفتاد سال بگذرد، نه که صمد، شاملو هم نباشد و هم سپانلو، تا از آرشیو محمود طیاری قصه نویس معتبر گیلک، بریده مجله اطلاعات جوانان سال ۱۳۳۹ توسط خبرنگاران کنجکاو ماهنامه خواندنی شبکه آفتاب، کشف شود و بفهمیم که عجبا در آن سال مجله اطلاعات جوانان که علی اصغر حاج سیدجوادی (که او هم در سال پیش درگذشت) سردبیر مجله بود، مسابقه‌ای گذاشتند که در چهارمین دوره اش خسرو آریا دانش آموز شیرازی با قصه زنگ دوم نفر اول شد، نصرالله فخاریان جوان آبادانی با قصه دیوار سوم شد و محمود طیاری جوان گیلک امتیاز سوم را برد.

    اما سرگذشت را بنگر که بنا به شهادت بریده مجله‌ای در شبکه آفتاب هیات داوران که عبارت بودند از علی اصغر حاج سیدجوادی، احمد شاملو، رضا سیدحسینی و ایرج قریب، دو نفر را هم بر این صورت افزودند هر دو نویسنده جوان آماتور. یکی نامش صمدبهرنگی از تبریز و دیگری محمدعلی سپانلو از تهران. قصه صمدآقا عادت بود و قصه سپانلو مرگ خورشید.

    ما که خبر از نفرات اول و دوم (آریا و فخاریان) نداریم که چه شدند و ایا راه را ادامه دادند یا نه، اما این قدر هست که می دانیم محمود طیاری قصه های فوق العاده بعد از آن مسابقه نوشت. دو سال بعد از مسابقه خانه فلزی را منتشر کرد که چند قصه و چند نمایش در آن بود و بعد کتاب ها نوشت تا نزدیک های انقلاب که ساکت شد و بعد مدتی سکوت همزمان با جنبش دوم خرداد، به تهران کوچید و دوباره جدی و پیگیر به کار شاعری و انتشار کتاب پرداخت.

    در یکی از مصاحبه هایش محمود طیاری خبر داده که قبل از مسابقه اطلاعات جوانان در مسابقه ای که در نشریه سایبان رشت هم در سال ۱۳۳۵ هم شرکت داشته است.

    مردی با عینک دودی

    از پشت شیشه عینک کیارستمی

    هفته نامه کرگدن این شماره در میان بخش‌های خود عینکی‌ها را سوژه گرفته بود، شخصیت های عینکی. یکی از آن ها عباس کیارستمی که در عین حال همین هفته سالروز تولد کسی بود که زود رفت.

    به همین مناسب محسن آزرم مقاله ای نوشت درباره چگونه دیدن از پس شیشه سیاه عینک، با تاکید بر شخصیت فیلمساز افتخار آفرین ما.

    آزرم نوشته: مهم دیدن است از پشت شیشه های سیاه عینکی، به تاریکی عینک کیارستمی ممکن شده، عینکی که اجازه نمی داد دیگران چشم‌های او را ببینند و او دیدن هیچ چیزی را از دست نمی‌داد. فیلمسازی که واقعیت را به چشم فضیلت می دید و بیش از آن که به واقعیت گرایی اهمیت دهد، واقعیتی علاقه نشان می داد که با چشم خود می دید، همه چیز را آنگونه می دید که می خواست. آدم‌ها ظاهرا شبیه به هم‌اند، چشم و گوش و دهان و ابرو دارند اما تفاوت هایشان بیش از این‌هاست. حتی اگر کنار هم بایستند و چیزی یا چیزهایی را ببینند، آن چه دیده اند وقتی شروع کنند به گفت، از آن چیز یا چیزها، نتیجه یکی نیست. در نتیجه همین یکی نبودن است که وقتی یکی مثل عباس کیارستمی از پشت آن شیشه های سیاه عینکش دنیا را می دید، نتیجه اش می شد فیلم ۲۴ فریم که خیال می کنم کامل ترین شکل ترکیب سینما و عکاسی و شعر در کارنامه اوست، فیلمی درباره دو نکته مهم و ظاهرا بدیهی به نام مرگ و زندگی که ظاهرا همه می‌شناسندش، اما بعید است کسی واقعا چیزی درباره‌شان بداند. از یک نظر عکاسی، که نقطه شروع ۲۴ فریم است با این که چیزی را برای همیشه ثبت می کند اما در نهایت مرگ آن چیز را یادآوری می کند.

    همین است که فریم پانزدهم “۲۴ فریم” آخرین فیلم کیارستمی، دنیای زنده‌ها و مرده‌ها و گذر زنده‌ها از کنار مرده‌ها را نشان می‌دهد، همه چیز معنای تازه‌ای پیدا می‌کند، عکس مرده ها و گذر زنده‌ها از کنارشان.

    با این همه ۲۴ فریم آشکارا فیلمی در ستایش زندگی است، با صحنه پایانی یکی از بهترین فیلم های کلاسیک هالیوود “بهترین سال های زندگی ما” ساخته ویلیام وایلر (با در آغوش گرفتنی که کلمه پایان روی آن نقش می بندد. همه چیز روزی به پایان می رسد چه بهتر اگر پیش از رسیدن پایان، یکدیگر را در آغوش بگیرند. بی اعتنا به کلاهی که از سر می‌افتد. همه چیز از پشت همین شیشه سیاه دیدنی‌تر است.

    چیزی انسانی تر از این سراغ دارید؟

    گرمای هواحق نشر عکسEDICBOGHOSIAN

    کارتون داغ

    اعلام شد اصفهان به درجه حرارتی۴۰ سانتیگراد و شاخص کیفی ۴۵۴ خطرناک است. همان زمان خبر رسید که بیش از پنج هکتار باغستان قزوینی‌ها سوخت. و خوزستان هم گرفتار بلیه آتش و گرما شد.

    کارتون ادیک بغوسیان از همین حکایت دارد.

    مطالب مرتبط :

    جواد فیروزمند: نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق ایران

    ایراد مهم این خبر کوتاه دراین است که مطالب موجود قدرت این " آلترناتیو قلابی " ابدا به تصویر کشیده نشده ودست منتقد در این باره را کوتاه  نموده است . وگرنه درمورد سایر مسائل، ما تقریبا درمورد تمام  اظهارات مریم و تعداد زیادی ازروسپیان سیاسی جمع شده درآنجا، اعلام موضع کرده واحتیاجی به پاسخگویی مجدد به این دروغ ها نمیبینیم وعلاقمندان- حتی خود گماشتگان رجوی- میتوانند به وبسایت های ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند: نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق ایران

    در پی استعفای جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به داشتن مواضع ضد ایرانی شهره بود، این گمانه مطرح شد که واشنگتن در سیاست خارجی خود در قبال برخی کشورها از جمله ایران، تغییراتی ایجاد کند. آقای بولتون از جمله سیاستمدارانی بود که پیش از ورود به کاخ سفید از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کرد. اما روز چهارشنبه، آقای ترامپ درباره این موضوع گفت: "ما به ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند: نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق ایران

    سالگرد تأسيس سازمان مجاهدین يا سوء استفاده فرقه رجوی از بنيانگذارانش عبدالکریم ابراهیمی، ایران فانوس، نهم سپتامبر 2019:… در شهريور 1344 سازمان مجاهدين خلق توسط سه تن به نام‌هاي سعيد محسن، محمد حنيف‌نژاد و على اصغر بديع زادگان كه از اعضاي نهضت آزادي ايران بودند، تشكيل شد. از سوي ديگر بنيانگذاران سازمان با بررسي دلايل شكست جنبش‌هاي گذشته و پس از چند سال مطالعه و ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند: نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق ایران

    سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در سه سال گذشته روز سه‌شنبه از کاخ‌سفید اخراج شد. اگر چه اخراج یا استعفای مقام‌های ارشد در کاخ سفید تحت ریاست آقای ترامپ دیگر بمب خبری محسوب نمی‌شود اما جدایی جان بولتون با توجه به سابقه طولانی او در صحنه سیاسی سه دهه گذشته آمریکا و جهان در فضای سیاسی واشنگتن به مانند شکستن دیوار صوتی گوش خراش بود. رسانه‌های آمریکا که ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند: نگاهی به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین خلق ایران

    سخنرانی مریم رجوی برای اعضای اسیر، شیره مالی صد باره – قسمت اول ادوارد ترمادو، وبلاگ ترمادو، دهم سپتامبر 2019:… خانم ریئس جمهور مادام العمر و خودخوانده پیامش را با درود به پدران و ماردان شروع کرده، اما منظورش کدام پدران و مادران هستند معلوم نیست؟ آیا منظور ایشان همان پدران و مادرانی هستند که در ورودی اردوگاه اشرف با سنگ و چوب و تیروکمان ... مطلب کامل

    رحمان محمدیان: ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ و رویکرد فرقه گرایی و تروریستی رجوی

    این فرد یعنی مسعود رجوی با استفاده از فضای ایجاد شده بعد از انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران و میل وافر جوانان به استقلال و رفاه اجتماعی انبوهی نیروهای جوان مملکت را با شعارهایی که به ظاهر اهداف ملی میهنی را دنبال می‌کرد به خویش جلب کرد و وعده های آنچنانی داد اما افسوس این فرد هیچگاه به فکر اهداف و آمال ملی ایرانیان نبوده بلکه دنبال ... مطلب کامل

    نامه سرگشاده عیسی آزاده به فرنسوا لوگاره

    رجوی بعد از شکست ماجراجویی اش در عملیاتی تحت عنوان فروغ جاویدان در اوت 1988 که بیش از شصت درصد افراد در آن عملیات کشته و زخمی شدند برای جلوگیری از جداشدن افراد باقیمانده از این ماجراجویی وحشتناک،  رجوی یک دیکتاتوری عجیب را در پایگاههایش در عراق وضع کرد که شروع آن با طلاق های اجباری و جدا کردن زنان و مردان از هم و بعد هم ... مطلب کامل

    علی شیرزاد: فلسفه عاشورا در فرهنگ رجوی و عضدانلو

    اولین بار عاشورا را رجوی بمعنی ومفهوم سینه زنی وبرسروکله کوبیدن را در سال 71 باب کرد درهمان زمان بنده مخالفت کردم که فرمانده محور انزمان ما که خانمها بودند مرا صدا ودراتاقش تکی صحبت کرد ودلایلم رابرایش توضیح ومجد دا مخالفت خودم رابا راه اندازی دسته های عزاداری اعلام کردم وقراربراین شد که بنده شرکت نکنم ودراین رابطه ازاد هستم وموضوع خارج ازمسایل تشکیلاتی ست مدتها ... مطلب کامل

    از فلسفه غرب به حافظ و مولانا

    من در آغاز از طریق آموزه‌های افلاطون با مفهوم فلسفه آشنا شدم. درک اندیشه‌های این اندیشمند یونانی به ما اجازه می‌دهد تا حدی اندیشه‌های همه اندیشمندان دیگر جهان از جمله متفكران اسلامی را نیز بفهمیم. به باور من اسلام در مقایسه با آموزه‌های شرقی دیگر مانند هندوگرایی یا آیین كنفوسیوس، طرز فكری بس نزدیک‌تر به فكر و فلسفه غربی دارد. برای نمونه نقشی كه تفكر افلاطون در فلسفه ... مطلب کامل

    علی جهانی : ماه محرم و فرقه رجوی

    ماه محرم و فرقه رجوی علی جهانی، وبلاگ آیینه، پنجم سپتامبر 2019:… آقا و خانم رجوی مگر امام حسین بعنوان رهبر جلوتر از یارانش با دشمن نجنگید و شهید نشد؟ و مگر امام حسین با دشمن سازش کرد که شما امروز نه تنها با ستمکاران نظیر آمریکا نه تنها سازش کرده اید بلکه تمام اوامر ایشان و متحدین منطقه ای اش نظیر اسراییل و شیوخ ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -