نبرد نابرابر والیبال ایران در شیکاگو

0
858

علاوه بر مشکلات مالی و مدیریتی ورود تیم ملی ایران به آمریکا هم راحت نبود. گزارش شده چند نفر از والیبالیست‌های ایران برای ساعت‌ها توسط ماموران مهاجرت آمریکا بازجویی شدند. قبلا هم در سفرهای دیگر تیم ملی والیبال به آمریکا پلیس این کشور از بازیکنان و کادر فنی ایران سوال و جواب کرده بود اما این بار بازیکنان و سرپرست تیم بیشتر به نوع برخورد پلیس آمریکا و “سوال های نامفهومی” که از آنها شد معترض بودند. دستگاه دیپلماسی ایران بر همین اساس از ایالات متحده آمریکا به سفیر سوئیس – حافظ منافع آمریکا در ایران – رسما شکایت کرده و گفته اگر آمریکا نمی‌تواند عبور بدون مشکل ورزشکاران را تضمین کند بهتر است که مسابقه‌های ورزشی را میزبانی نکند. آمریکا در پاسخ می‌گوید بازجویی تصادفی از مسافران بخشی از کار روزانه پلیس‌های بین‌المللی این کشور است. ایران در جواب ممکن است بگوید چرا این بازجویی‌های تصادفی در مورد تیم‌های ورزشی کشورهای دیگر اجرا نمی‌شود… بدون شک مهم‌ترین مسابقه ایران در مرحله نهایی مقابل لهستان خواهد بود. این مسابقه برای لهستان مثل بازی در خاک خودی است. بیشتر از ۱/۵ میلیون نفر جمعیت شیکاگو اجداد لهستانی دارند. اکثر آنها در اواسط قرن نوزدهم به “شهر باد” مهاجرت کردند. در ۱۵۰ سال اخیر هم موج جدیدی از لهستانی ها به آنها اضافه شدند. شیکاگو خانه نزدیک به ۳۰ هزار شهروند ایرانی الاصل هم است؛ ایرانی‌هایی که اکثر آن ها در ۴۰ سال گذشته به اینجا مهاجرت کرده‌اند. ایرانی‌های ایالت‌های دیگر آمریکا هم مشغول برنامه‌ریزی برای حضور در شیکاگو و تشویق تیم ملی ایران هستند.

نبرد نابرابر والیبال ایران در شیکاگو

والیبال
ایران در مرحله اول لیگ ملت‌های والیبال امسال عالی نتیجه گرفت و از ۱۵ مسابقه ۱۲ تا را برد. اگر در مرحله نهایی تیم ملی والیبال ایران به عنوان بالاتر از چهارمی دست پیدا کند این بهترین نتیجه یک تیم ملی ورزش ایران در مسابقه‌های بین المللی است. نتایج تیمی ورزش های انفرادی در اینجا منظور نشده است.

شاید بتوان به راحتی گفت که تیم ملی فعلی والیبال ایران، بهترین تیم ورزشی ملی بعد از انقلاب ایران در ۴۰ سال گذشته است.

تیم والیبال مردان ایران در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از قدرت های ثابت والیبال جهانی شده و در روز خوبش می تواند هر حریفی را شکست دهد.

امسال برای دومین بار از شروع لیگ ملت‌های والیبال (مسابقه هایی که قبلا با نام لیگ جهانی برگزار می‍شد) ایران موفق شده به دور نهایی برسد.

ایرانی ها با نتایجی فوق العاده بعد از برزیل در جدول ۱۶ تیمی مرحله انتخابی لیگ ملت‌ها دوم شد. حالا در دور نهایی این بازی‌ها ایران باید برای رسیدن به نیمه نهایی با لهستان و برزیل روبرو شود و حداقل یکی از آنها را ببرد.

آمریکا، روسیه و فرانسه – سه تیمی که معمولا ایران جلوی آنها به مشکل می‌خورد در گروه دیگر هستند. جمله کلیشه‌ای می‌گوید در این سطح هیچ مسابقه‌ای آسان نیست ولی احتمالا والیبالیست‌های ایران ته دلشان از اینکه با فرانسه و آمریکا – که در سال‌های اخیر زیاد به آنها باخته‌اند – روبرو نمی‌شوند خوشحالند.

از سوی دیگر مسابقه اول گروه را برزیل و لهستان برگزار می‌کنند که از دو جهت به نفع ایران خواهد بود: هم فرصت بیشتری برای استراحت خواهد داشت و هم می تواند تاکتیک دو تیم رقیب را آنالیز کند یا به قولی رقبا باید اول کارت های خودشان را بازی کنند.

دردسرهای آمریکایی

کمتر تیم ملی در آن هم در این سطح با مشکلاتی که تیم ملی والیبال ایران روبرو است دست و پنجه نرم می کند. وضعیت نابسامان اقتصادی این کشور بسیاری از تیم های ورزشی ایران را به دردسر انداخته، به خصوص موقع اعزام به مسابقه های بین المللی.

در مثال والیبال مردان، چون این تیم بهتر از سایرین نتیجه می گیرد اعزام‌ها بدون مشکل انجام می‌شود ولی تقریبا هیچ‌گاه حقوق و پاداش بازیکن‌ها سر وقت پرداخت نمی‌شود.

بخشی از این مشکلات به خاطر تحریم‌های آمریکاست و درآمدهایی که تیم ملی والیبال ایران از حضور در مسابقه های بین‌المللی به دست آورده، اما به آنها دسترسی ندارد.

بخشی دیگر به مدیران فدراسیون والیبال ایران مربوط است که مهارت و برش کافی برای گرفتن حقوق اولیه والیبال ایران را ندارند. و البته بخشی هم اصلا مربط به والیبال نیست؛ حضور سیاسیون در ورزش ایران باعث شده تا آمریکایی‌ها روی پول‌های این بخش هم حساس شوند و در زمان تحریم‌ها برای ورزش ایران استثنا قائل نشوند.

تیم ملیحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionتیم ملی والیبال مردان ایران ماه‌ها بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا پاداش خود را گرفتند و حقوق آنها از بازی‌های امسال لیگ جهانی کامل پرداخت نشده است

علاوه بر مشکلات مالی و مدیریتی ورود تیم ملی ایران به آمریکا هم راحت نبود. گزارش شده چند نفر از والیبالیست‌های ایران برای ساعت‌ها توسط ماموران مهاجرت آمریکا بازجویی شدند.

قبلا هم در سفرهای دیگر تیم ملی والیبال به آمریکا پلیس این کشور از بازیکنان و کادر فنی ایران سوال و جواب کرده بود اما این بار بازیکنان و سرپرست تیم بیشتر به نوع برخورد پلیس آمریکا و “سوال های نامفهومی” که از آنها شد معترض بودند.

دستگاه دیپلماسی ایران بر همین اساس از ایالات متحده آمریکا به سفیر سوئیس – حافظ منافع آمریکا در ایران – رسما شکایت کرده و گفته اگر آمریکا نمی‌تواند عبور بدون مشکل ورزشکاران را تضمین کند بهتر است که مسابقه‌های ورزشی را میزبانی نکند.

آمریکا در پاسخ می‌گوید بازجویی تصادفی از مسافران بخشی از کار روزانه پلیس‌های بین‌المللی این کشور است. ایران در جواب ممکن است بگوید چرا این بازجویی‌های تصادفی در مورد تیم‌های ورزشی کشورهای دیگر اجرا نمی‌شود.

نبرد حیثیتی و حساس با لهستان

بدون شک مهم‌ترین مسابقه ایران در مرحله نهایی مقابل لهستان خواهد بود. این مسابقه برای لهستان مثل بازی در خاک خودی است. بیشتر از ۱/۵ میلیون نفر جمعیت شیکاگو اجداد لهستانی دارند. اکثر آنها در اواسط قرن نوزدهم به “شهر باد” مهاجرت کردند. در ۱۵۰ سال اخیر هم موج جدیدی از لهستانی ها به آنها اضافه شدند.

شیکاگو خانه نزدیک به ۳۰ هزار شهروند ایرانی الاصل هم است؛ ایرانی‌هایی که اکثر آن ها در ۴۰ سال گذشته به اینجا مهاجرت کرده‌اند. ایرانی‌های ایالت‌های دیگر آمریکا هم مشغول برنامه‌ریزی برای حضور در شیکاگو و تشویق تیم ملی ایران هستند.

شیکاگوحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionایران در شیکاگو هم تنها نخواهد بود. ایرانی هایی که می خواهند تیم ملی والیبال را تشویق کنند از وقتی صعود به دور نهایی حتمی شد مشغول برنامه ریزی هستند و حتی بعضی از آنها از ایالت های دیگر آمریکا و کانادا به شیکاگو می‌آیند

شاید لهستانی‌های شیکاگو ندانند که مسابقه با ایران به دلیل صحبت های جنجالی میخال کوبیاک، کاپیتان تیمشان چقدر حیثیتی شده ولی بسیاری از ایرانی ها آنقدر روی این موضوع حساس شده‌اند که حتی در مسابقه غیر ایرانی این گروه سه تیمه برنامه ریخته اند تا برزیل را تشویق کنند.

صحبت های کوبیاک علیه ایرانی‌ها آنقدر تند بود که خود فدراسیون والیبال لهستان او را ۶ جلسه محروم کرد. البته والیبالیست‌های ایران می گویند فدراسیون والیبال لهستان با این کار پیشقدم شد تا کوبیاک از سوی فدراسیون جهانی بیشتر محروم نشود. فدراسیون جهانی والیبال در عین حال از کوبیاک خواست تا به صورت رسمی از ایران عذرخواهی کند. نامه عذرخواهی او قبل از یک مسابقه لهستان در لیگ ملت ها از بلندگوی سالن خوانده شد.

اما این پایان ماجرا نبود. در ارومیه اتوبوس حامل تیم ملی لهستان توسط ایرانی های عصبانی محاصره شد. مساله‌ای که باعث شد سرمربی لهستان به میزبانی ارومیه اعتراض کند. بعدا در یک مصاحبه دیگر کوبیاک گفت حرف‌های او شرایط با ایران را بدتر نکرده و از این رفتار ایرانی ها تعجب نمی‌کند.

ماجرای کوبیاک و ایرانی‌ها به درگیری او با پوریا فیاضی بازیکن تیم ملی والیبال ایران در مسابقه پاناسونیک ژاپن و شهرداری ورامین در جام باشگاه های آسیا باز می‌گردد.

کوبیاک معتقد بود که بعد از برد تیم شهرداری ورامین، واکنش پوریا فیاضی تحریک‌کننده و توهین‌آمیز بود. کاپیتان تیم ملی لهستان که در باشگاه ژاپنی پاناسونیک توپ می‌زند به بهانه این ماجرا جنگ لفظی اش با ایرانی‌ها را شروع کرد.

به نظر می‌رسد لهستانی ها برای کم کردن تنش تصمیم گرفته‌اند کوبیاک را به شیکاگو نفرستند ولی همین تیم نصف و نیمه لهستان با صعود به مرحله نهایی لیگ ملت ها نشان داد که باید جدی گرفته شود. لهستان در دوره قبلی مسابقه های قهرمانی جهان در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ قهرمان شده و حتی بدون چند بازیکن اصلی هم به راحتی شکست نخواهد خورد.

ایران در تنها دوره ای که در مرحله نهایی حاضر بوده موفق شده که چهارم شود. این بار هر نتیجه ای مشابه یا بهتر از آن دوره فوق العاده خواهد بود.

———————-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید